15. august 2008

Alt om Tone Fiskaa!

Hver måned kommer vi til å ha med en dyktig norsk scrapper, denne gangen har vi besøk av Tone Fiskaa. Design Team-medlem på Scrapbook Express og ScrappeMania.

Tone forteller;

Topp 5 liste -
1.Pynt
Jeg bruker egentlig velidg lite pynt. Jeg bruker å si at så lenge jeg har bilder, papir og stiftemaskina mi, så holder det lenge. Men det jeg tror jeg bruker mest av, utenom det er knapper. Jo, og så har jeg blitt mer og mer glad i stempeltrykk, så det hender at jeg sniker inn noen stempler her og der.

2.Produsent
Vet ikke om jeg har en spesiell favorittprodusent, det er i hvert fall vanskelig å si. Men så lenge American Crafts lager thickers, så står de høyt i kurs hos meg. Ellers finner jeg nesten alltid noe jeg liker hos Basic Grey og Scenic Route. De har mye som er veldig anvendelig og som ikke nødvendigvis er så ”motefiksert”. Jeg kan godt finne gamle ark fra dem som jeg gjerne vil bruke ennå. Og så Hambly, liker overlaysene deres veldig godt.
Ellers tror jeg nok at jeg er mer opptatt av farger og mønstre uavhengig av merke. Men ja, jeg har mer og mer sansen for tosidige ark, de gir flere muligheter.

3.Farge
Jeg scrapper nok mest i grønt og blått, selv om det også er en del innslag av oransje og rødt. På layouts om meg selv bruker jeg også en del rosa.
Men grønt er nok den mest anvendelige fargen, som har mest variasjon og som gir flest muligheter.

4.Scrappemusikk
Når jeg scrapper er det stort sett radioen som står på mest i bakgrunnen, og da er det som regel P4-Bandit på DAB-redio jeg hører på.
Ellers så må jeg jo skyte inn at David Bowie er min all-time favoritt!

5.Teknikk
Jeg er veldig glad i maling, bruker det mer og mer. Og så riving. Jeg har vel blitt nokså hekta på det å lage hakk i kanten på en layout, gjerne med et mønsterark under.


Hvordan vil du beskrive stilen din?
Oj... stilen min? Jeg vet rett og slett ikke om jeg har noen spesiell stil.
Liker det enkle, og jeg liker å fokusere på bildene og historien. Tekst synes jeg er superviktig. Jeg må alltid skrive noe om hvem, hva, hvor. Fortelle noe. Jeg bruker mye journalingstempler og tags.
Selv om jeg innimellom synes det er gøy å lage en flott layout bare med et veldig fint bilde, så faller jeg alltid tilbake på å måtte fortelle noe.
Og så liker jeg symmetriske layouts, og jeg tror nok at de fleste av layoutsene mine har rette linjer og er ganske balanserte.
Mitt store forbilde innen scrapping er Ali Edwards som nettopp legger mye vekt på bilder og historie, og jeg henter mye inspirasjon hos henne.

Hva er favorittobjektet ditt å scrappe?
Det er helt klart sønnen min Fabian, på 3 ½ som er hovedobjektet ja. Men nå som han har blitt større så blir det færre av de ”første gang” bildene og historiene, og det er mer hverdag, så jeg har blitt flinkere til å scrappe oss som familie, ting vi gjør alle sammen.
Og så scrapper jeg en del BOM layouts og bilder av meg selv fra barndommen. Og bilder fra turer jeg har hatt i Afrika som jeg gjerne vil ha i et større album etterhvert.

Er det en del av scrappeprosessen du syns er vanskelig?
Jeg synes det å finne ut av oppsettet alltid er vanskelig. Jeg merker at jeg ofte har en tendens til å havne i et mønster, og mange layouts blir laget over samme lest. Jeg streber alltid etter å finne på nye nytt, men det blir ofte de samme prinsippene for oppsett som går igjen.

Er du en planlegger eller blir sidene dine til etterhvert?
Pablo Picasso sa ” I begin with an idea and then it becomes something else.” Tror det i stor grad er sånn for meg også. Jeg kan tenke lenge på en layout jeg skal lage, se den for meg, men den ender alltid med å bli annerledes enn det jeg har tenkt på.

Noe du aldri får nok av?
Mønsterark og bokstaver av forskjellige slag.
Jeg elsker mønsterark. Jeg har mer enn jeg trenger, men vil ha enda mer.
Og så må jeg innrømme at jeg er litt gnien på fine bokstaver, og det er jo litt dumt så jeg prøver å bli flinkere til å bruke dem og ikke bare spare.

Hva vil andre si om scrappeplassen din?
Jeg scrapper på spisebordet og har scrappesakene mine i sjenken rett bak der jeg sitter, så jeg må begrense rotet mitt. Men ja, det ligger alltid noe scrapperelatert framme.
Inne i sjenken er det ryddig og system faktisk, fordi jeg liker å ha orden på ting. Kartong og mønsterark er sortert etter farger. Alt annet av utstyr og pynt har sine faste plasser i skuffene. Jeg liker å ha det sånn.

Hva er det kuleste du har gjort eller opplevd innen scrapping? Det kuleste med scrapping er nok at jeg på en måte endelig har fått konkretisert min store interesser for farger, papir, maling og rabling.
Jeg synes scrappinga har gitt meg muligheten til å leke og å ha det gøy, og å kunne prøve mange nye ting. Rett og slett det å være kreativ.

Hva gjør du utenom scrappingen?
Av andre hobbyer har jeg alltid strikket og sydd, men jeg må innrømme at det blir mindre og mindre av det etter at jeg begynte å scrappe.
Men et strikketøy må jeg alltid ha, for jeg greier ikke å sitte i ro uten å ha noe å henge fingrene i.
Ellers leser jeg også en del bøker, men ikke så mye det heller etter at jeg begynte å scrappe.


Det har vært kjempegøy å være gjest her på Scrappehuset, og jeg må tilstå at det var en stor ære for meg å få være den første gjesten her.
Og jeg har selvfølgelig pønsket ut en utfordring til dere.

Jeg har rett og slett lyst til å ta dere tilbake til der vi startet å scrappe. Nemlig bilder og historie.
Det finnes så mange produkter i scrappeverdenen, og jeg merker selv også at jeg til tider blir mer oppatt av produktene enn bildene og historien.
Derfor tenkte jeg at min utfordring til dere skal være ”back to basic”.
Oppgaven blir derfor som følger:
Scrapp en layout fra en spesiell hendelse, en tur eller noe der dere er flere med på noe, hvor du bruker flere bilder, minst 4, som forteller noe om hendelsen. Dere skal også ha med mye journaling på layouten, hvor dere forteller hva som skjer, hvem som er med og hvor dere er.
Dere står fritt til å velge hvilke produkter og teknikker dere vil bruke, men det er bildene og teksten som skal være fokus på layouten.
Lykke til! Jeg gleder meg til å se hva dere finner på.

Vinneren får et RAK fra meg.

Her er Tones LO;


Vi på DT har også scrappet den.











Nå er det din tur!
Frist; 29. august, midnatt.

41 kommentarer:

Maria sa...

Så flott oppgave Tone :)

Masse flott scrappings her:):)

neeta sa...

Så herlig! Kjempekoselig å lese og få vite mer om Tone, og super utfordring:) Skal se om jeg ikke får blitt med på denne;)

nabon sa...

så bra, flott "intervju" alltid moro å lese litt om andres syn på sakene!
Flott utfordring, for meg er det en skikkelig en også, 4 BILDER!!!
UUUUAÆÆÆÆ...

Sydney sa...

En scrapper helt etter mitt hjerte :D Hyggelig å bli bedre kjent med deg. Kjempeflotte layouter!

SOLBLOMST, sa...

Koselig å lese om deg Tone. Spennende oppgave. Skal se om jeg finner bilder som hører sammen. Flott inspirasjoner. :)

Renée sa...

Spennende intervju! Og kul utfordring. SYnes det er bra med mye tekst selv om det ikke alltid er så lett å finne plass det det..

Flotte layouter dere har laget også!!

MOD68 sa...

Så utrolig flott intervju, Tone !!!
Kjempegøy for oss å lese !!
Og så super utfordring - *hurra*

Jeg synes designteamet har vært skikkelig flinke - masse inspisrasjon å hente i disse fantastiske lay-outene *bøyer-meg-i-støvet*

Lise sa...

Flott intervju og mange nydelige LO'er både fra Tone og DT.
Digger utfordringen! Akkurat slik jeg liker å scrappe :)

Linn sa...

Så herlig intervju altså! Så koselig å lese mere om deg Tone og en stilig utfordring!!!

Kristins rede sa...

Kjempeflott oppgave og intervju. Gleder meg til å følge med mer her. Kanskje kommer det et bidrag fra meg også?

Kristins rede sa...

Kjempeflott oppgave og intervju. Gleder meg til å følge med mer her. Kanskje kommer det et bidrag fra meg også?

Jeanette sa...

Kjempekul oppgave! Denne har jeg lyst å lage :). Må huske å få det til. Er så mange utfordringer rundt omkring. Kjempefine bidrag!

SOLBLOMST, sa...

Takk for oppgaven. Her er mitt bidrag.
http://solblomstsblogg.blogspot.com/2008/08/scrappehuset-alt-om-utfordring.html

Helene sa...

Grattis med ny blogg :)
Kjempeinspirerende innlegg, og så mange flotte LO-er..!! :) :)

Merete sa...

Super utfordring Tone!! Mange flotte LO'er fra DT!

Aakre sa...

så gøy å lese og bli bedre kjent med deg, Tone :) En super utfordring også - skal se om jeg slenger meg på denne :)

Nora sa...

hurra, Tone er en av mine favorittscrappere :D kjempefine layouts fra DT og den nye layouten på hele bloggen er også kjempefin! :)

mi@ sa...

Så moro å lese om deg Tone. Og moro å lese om noen man ikke visste om.

Den utfordringen blir nok en utfordring ja. Med så mange bilder og mye tekst, må jeg nok ty til 12x12, og jeg kan nesten ikke huske sist jeg scrappet det formatet. *inn i tenkeboksen*

Keep up the god work, girls!

Anne M sa...

Flott intervju og flott oppgave Tone!!

Elisabeth sa...

Så kjekt å lese mer om deg, Tone. Og en super utfordring, elsker mange bilder :)

Gratulerer til Scrappehuset også med ny header, den var super :)

Flotte DT-bidrag også !

Linda sa...

denne utfordringen likte jeg kjempe godt. er fan av å bruke mye bilder, så jeg håper virkelig jeg rekker denne :)

flott artikkel tone og super utfordring :)

linda

Jeanette sa...

Ser ut til at jeg er førstemann med et bidrag: http://jeanescrapping.blogspot.com/2008/08/alt-om-utfordring-nr-1-scrappehuset.html

Håper det er godkjent! Synes det var gøy å scrappe enkelt igjen.

Virgo1971 sa...

Her var det utrolig mye flott ja! *blomst*

Helene sa...

Dette var moro - her er mitt bidrag:
http://forelsketilivet.blogspot.com/2008/08/utfordring-p-scrappehuset-alt-om-tonef.html

:o)

isabell sa...

Dette var kjempekoselig lesing, og en flott utfordring:) Her var mange flotte LOer som gå mye inspirasjon:)

isabell sa...

Da har jeg også laga en LO til utfordringa, dette var artig:)
Så utfordringer skal jeg prøve meg mere på;)

http://isabellhelgesen.blogspot.com/2008/08/scrappeutfordring-dusj.html

Trine {Triurine} sa...

flate så lekre lo'er jenter!

Hege sa...

så flott artikkel, liker godt det hun sier om å komme tilbake til historiene i bildene....

her kommer 2 bidrag fra meg:
http://www.fotoknudsen.no/archive107/080820081302hi34rzyEHsXc2VISBj/medium/210820081531cXwmAaA1Yb2os9EU9W.jpg?44

og

http://www.fotoknudsen.no/archive107/080820081302hi34rzyEHsXc2VISBj/medium/2108200815396bhhzgzzAc76OthJle.jpg?42

ruffa sa...

Så kjempeflott LO'er hege.

Tuuusen takk for at du deltar.

Renee
ScrappeHuset

Linda sa...

da har jeg rukket å lage bidrag! jeg har laget to, en singel layout og en dobbel ;)

her finner dere den single;

http://linsal79.blogspot.com/2008/08/scrappehuset-alt-om-tone-fiskaa.html

her finner dere den dobble;

http://linsal79.blogspot.com/2008/08/scrappehuset-alt-om-tone-fiskaa_23.html

mvh linda

Silje sa...

Da har jeg laget et bidrag til denne utfordringen. Jeg liker mange bilder og tekst og trengte et spark for å komme igang med feriebildene fra i fjor....hihi

http://tingogtanker.blogspot.com/2008/08/utfordring-hos-scrappehuset.html

Silje sa...

Her er mitt andre bidrag.

Aquarell sa...

Kjempeflott artikkel!
Her er mitt bidrag:
http://aquarell-solfrid.blogspot.com/2008/08/scrappehusets-utfordring.html

ninabakke sa...

Mitt bidrag, håper jeg har fått det til riktig :)

http://ninabakke.blogspot.com/2008/08/scrappehuset-alt-om-tone-f-utfordring.html

skaubytrollet sa...

http://skaubytrollet.com/august08/solkanon.jpg

Mitt bidrag :)

Smuti sa...

Veldig trivelig intervju. Det er så hyggelig å få vite litt mer om hvordan andre tenker. :)
Dette var en morsom utfordring, og jeg har kosa meg med å lage en lo med bildene fra søndagsturen sist søndag.
Her er resultatet:

http://www.scrapbookexpress.no/galleri/showphoto.php?photo=47004&cat=509

Anne M sa...

Her er mitt bidrag med mange bilder og masse tekst:)

http://annemerethesscrappeblogg.blogspot.com/2008/08/tid-for-pskekos-utfordring-p.html

Maren sa...

Takk for mye god inspirasjon!! Artig å lese litt om andres "scrappehverdag". Her var det mange flott bidrag til utfordringen. Her kommer mitt :

http://marenkkm.blogspot.com/2008/08/utfordring-p-scrappehuset-tone-fiskaa.html

Tonje sa...

Da har jeg laget et bidrag, litt problemer med bloggen i dag, så håper det går bra med denne linken da!
http://www.scrapping.no/forum/viewtopic.php?p=3175638#3175638

Lene sa...

Lenge siden sist jeg var med på en utfordring. Her er mitt bidragØ
http://leneslilleblog.blogspot.com/2008/08/til-tones-utfordring-i-scrappehuset.html

Vibeke sa...

Tonje: Linker fra scrapping.no fungerer ikke her. Det må være fra et åpent galleri. Men jeg hentet ut linken fra bloggen din.

Så her finner dere Tonje sitt flotte bidrag: http://tonjeshverdagsglimt.blogspot.com/2008/08/utfordringsbidrag.html