23. august 2008

~ Art Journals ~

Vi har en ny gjesteskribent på besøk. Denne gangen er det Åshild Ruud, ei skikkelig kreativ dame. Hun designer for Sukkersøtt, 2 Sketches 4 you og er "mamman" til bloggen Kreativ Dagbok. Åshild vil gi oss en innføring i Art Journals, samt fortelle litt om bloggen sin.

------------------------------------------------------------------------------------

#Fredagsutfordringen & Kreativ dagbok

Vet du, hvis du ikke allerede har oppdaget gleden ved å lage Art Journals – eller kreative dagbøker, på bedre norsk – så har du en utrolig spennende verden liggende rett foran deg, klar til å oppdages!

Art Journaling er noe mennesker har drevet med siden Old Days. Picasso gjorde det, da Vinci likeså, og jeg er temmelig sikker på at til og med Ari Behn har en eller annen form for AJ-bok ved arbeidsplassen sin! Art Journal høres kanskje ambisiøst ut, men det er bare tull. Art Journaling handler om å leke, eksperimentere og få ideer, tanker og følelser ned på papiret, enten visuelt eller verbalt. Det er en veldig fin måte å teste ut nye teknikker på. Alt er nemlig lov i Art Journalen din. Der er det ingen fasit. Bare lek.

Det finnes massevis av bøker og nettsteder om Art Journaling på engelsk, men – så vidt jeg vet – ikke så mye på norsk. Det er derfor jeg har laget bloggen ”Kreativ dagbok – Art Journaling”.


Jeg har holdt på med Art Journaling en god stund, men savnet noen å dele lidenskapen med. Bloggen min er lagt opp som en utfordringsblogg, hvor det hver fredag blir lagt ut en ny utfordring. Noen av utfordringene går på teknikker, andre på tema eller med utgangspunkt i forskjellige inspirasjonskilder. I tillegg prøver jeg å legge ut mye inspirasjon og trinn-for-trinn-forklaringer til sidene jeg lager. Og så er det opp til deg om du vil være med på utfordringene.


Her er en noen smakebiter på denne ukens utfordring – ”Blås i det”.




Jeg håper bloggen min kan inspirere deg til å lage din egen Art Journal, og vil du være med på #Fredagsutfordringene, så er du mer enn velkommen! Parker prestasjonstanter hjemme i vaskekjelleren og kast deg inn i leken!

Åshild


------------------------------------------------------------------------------------

Da vil vi takke Åshild for en innføring i Art Journals. Og så oppfordrer vi alle som kan og vil til å delta på denne utfordringen. Å joda, vi i ScrappeHuset vi stiller med RAK denne gangen også. Du får ett lodd i potten om du besøker bloggen hennes og legger igjen en kommentar her. Om du deltar på utfordringen så får du to lodd, da må du også linke til bidraget ditt her. Åshild har ingen frister på utfordringene sine, men for å være med i trekninga om RAKen må du ha kommentert her iløpet av 14 dager. Fristen er altså 6.september kl. 24.00.

Samtidig vil vi minne om de andre utfordringene som fremdeles pågår.
~ ScrappeHuset challenge trenger et navn.
Frist: 25.august kl. 24.00
~
Tone Fiskaa utfordrer deg til å fokusere på bilder og tekst.

Frist: 29. august kl. 24.00
~ Vi utfordrer deg til å bruke alternative scrappesaker på en LO med tema "Unik".
Frist: 5. september kl. 24.00

24 kommentarer:

Berit sa...

Wow, for en inspirasjon bloggen din ga og sååå mye flott!!! Super artikkel! Jeg kommer garantert å følge med i bloggen din heretter :)
Spørs om det blir AJ på meg nå ja :)

Gladie sa...

Utrolig stilig når det blir gjort på en så kreativ måte... og så masse spennende prosjekter i bloggen, mulig jeg skal vurdere saken ... må bare finne en bok som egner seg

Hildegunn sa...

Det var en super og kreativ blogg jeg besøkte, stilig med den blåsingen!
Takk for flott artikkel!

Smuti sa...

Dette var bare så utrolig spennende og inspirerende. Har kjempe lyst å prøve meg på dette altså. Får legge hode i bløt angående bok til prosjektet. :)

Nora sa...

Supert tema å skrive om:D Iler inn i bloggen hennes ;)

ElinA sa...

Jeg har vært med på noen av utfordringene til Åshild, og det er skikkelig moro å lage art joural. Noe helt annet enn kort, som jeg lager mest av, for jeg kan leke meg uten å tenke på at noen andre skal "like" det jeg gjør... Altså; overhodet ingen prestasjonsangst! ;-)

Cathrine sa...

For en kjempe fin artikkel Åshild har skrevet!! Begynte faktisk på en kreativ dagbok for et halvt år tilbake, men kom bare til to sider..Kanskje jeg skal prøve og begynne på deg igjen ?:)

Torill sa...

Utrolig spennende, egentlig!! kjekt å lese litt om det! Kanskje, innimellom alt annet. Åshild er jo helt ramm da!!!
klem

Linda sa...

wow dette var helt utrolig inspirerende å lese om, skikkelig artig. dette må vi se om vi ikke får til en av dagene ja :)
flott artikkel og ikke minst for en flott blogg :))
*prøve å tenke ut en bok jeg kan bruke....*

-linda-

Anne-Britt sa...

Nå har jeg vært innom den mest kreative bloggen på lenge. Så inspirerende. Takk Åshild. Mulig det blir en AJ på meg etterhvert. Og den blåseteknikken var jo stilig. Må litt i tenkeboksen:)

Cathrine sa...

Hei igjen! Takk for all inspirasjon, nå tror jeg kanskje papirverdenen min har utvidet seg nok en gang :o) Blåsing er utrolig gøy, og ikke minst spennende!

Her kan dere se mitt bidrag

--Selv om det ikke ble akkurat det Åshild var ute etter, da.. :)

Hilsen Cathrine

Cathrine sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kristins rede sa...

Flott artikkel. Skal se at jeg kommer til å prøve dette her. Har kjøpt skisse blokk i dag. Har dessverre ikke gamle bøker som jeg kan bruke. Følg med følg med.

Cecilie sa...

Jeg er fortsatt litt målløs etter å ha besøkt bloggen... Wow!!! Råflott og spennende, og virkelig inspirerende! Jeg skal forsøke å få vært med på utfordringen også... for det ser jo kjempegøy ut :) :)

Takk, takk!!!!!

Åshild Ruud sa...

Jeg må bare innom her for å si tusen, tusen takk - både for alle de gode ordene dere gir og for at dere lar dere inspirere! Blir faktisk nesten litt blank i øya her jeg sitter, for Art Journaling er nesten blitt hjertebarnet mitt :) Så - jeg håper veldig på at mange av dere lager deres egen AJ, og om dere blir med på #Fredagsutfordringene fremover eller om dere velger å pusle for dere selv - det får bli opp til hver og en. Men, bare så det er sagt - jeg blir veldig glad hvis jeg får ta en titt på sidene deres, asså :)

Og - fredag er det tid for ny utfordring, så følg med!

Klem fra Åshild

Lindasblogg sa...

flott og kreativ blogg

Cecilie sa...

Sånn... da har jeg forsøkt meg på et blåsebilde jeg også :). Var jo kjempegøy!!! Skal garantert lage fler av disse! Min aller første blåsefigur ligger her: http://ceciliesblog.blogspot.com/2008/08/blsebilde.html

Tusen takk enda en gang, for knall artikkel og kjempemorsom inspirasjon!!

Smuti sa...

Dette var kjempemoro!!

Første forsøk ble ikke akkurat bra, men det ble mange rare dyr som dukket opp...ogherer de alle sammen ;)

Gladie sa...

Nå har jeg også fått Kreativ Dagbok! :) Denne utfordringen var kjempemoro - og gav absolutt mersmak! Her er mitt blåsebilde. :)

ruffa sa...

Og dette måtte jeg og prøve - her er min [url=http://ruffascrappekrok.blogspot.com/2008/09/kreativ-dagbok-art-journaling.html]ART Journal ruffa[/url]

Linn sa...

Dette er sååå genialt, har fått veldig dilla på Art Journal og håper jeg rekker å få inn i kveld! Og det å blåse, så kult, det har jeg aldri prøvd før! Blir spennende å se hvilke figurer som kommer fram! Ps digger denne Art Journal bloggen, er ofte der for å hente inspirasjon :D

schnuppa´s scrappekrok sa...

kjempeflott blogg Åshild har:)
Mitt bidrag ligger i bloggen:)
www.schnuppasscrappekrok.blogspot.com :)

Linn sa...

Puh okay her kommer mitt bidrag, jeg blir å legge ut et bedre bilde i morgen når det er lyst. Har ikke noe godt innekamera dessverre. Og knis det er enda vått, men hallo måtte jo rekke det! Ble så HIMLA inspirert når jeg så hva som kom fram med å blåse maling slik! DET var sååå gøy! TUSEN TUSEN TAKK for en sååå flott utfordring ScrappeHuset og Åshild!

http://linnsfristed.blogspot.com/2008/09/art-journal.html

catharinas-love sa...

I love her blog and I will try to work on my art journal !
Now I have one page but there are some pages in progress .
Rini - the Netherlands