21. september 2008

Fersk i gamet? Introduksjon til Scrapbooking.

Er du helt fersk i gamet?
Føler du at du har beveget deg inn i en verden av ukjente begreper og et virrvar av papir, utstyr og stæsj. Og skal du starte med scrapbooking, hvor skal du da starte? Hva skal du kjøpe? Hvor skal du begynne? Vi på Scrappehuset ønsker å inkludere alle scrappeglade i vårt magasin, enten du er dreven scrapper eller helt fersk. I denne artikkelen ønsker vi å gjøre rede for de mest brukte begrepene innen scrapbooking, gi deg enkle starttips hva gjelder utstyr, teknikker og shoppetips.

Hvorfor scrappe?
For å starte med det helt grunnleggende; Scrapbooking, eller scrapping som vi oftest sier her til lands, er en hobby som vokser raskt. Formålet med scrapbooking varierer mye fra person til person. Noen scrapper for å å ”gjøre noe ekstra ut av bildene”, ”ta vare på minner for ettertiden” eller ”lage babybok til minsten”. Andre igjen scrapper mer eller mindre utelukkende for sin egen del, ”dokumentere sitt eget liv, egne følelser, drømmer, tanker og fremtidsvyer”.

For noen, inkludert meg selv, er nok prosessen like viktig som selve produktet. Idet jeg setter meg ned ved scrappebordet, kobler jeg ut alt annet og bare koser meg. Sånn sett kan man kanskje litt flåsete si at scrapping fungerer som terapi, men for meg gjør det nettopp det. Jeg elsker å leke med papirer, farger, teknikker og former gjerne LO’ene mine underveis. Jeg har derfor vanskelig for å forholde meg til skisser, lifter og andre rammer som ”stopper meg fra å gjøre som jeg selv vil”.

Uansett formål med scrappingen ser det ut til at den har fått fotfeste her i landet og det dukker opp stadig flere papirglade damer (og noen menn) rundt omkring i vårt langstrakte land.

Kortlaging
Noen lager kort.Eller mange lager kort, for å si det som det er. Ikke bare firkanta kort, men runde kort, eksplosjonskort og hjertekort. Til bursdager, til jul, til den nyfødte, til brudeparet, til en venn, til noen som trenger det… Bare fantasien setter grenser her, men jeg noterer meg at ulike former for stempler er ofte i bruk blant kortlagere. Jeg lager ikke kort selv, og er derfor ikke den rette personen til å si noe som helst om teknikker innenfor kortlaging. Jeg anbefaler imidlertid dere som er interessert i å vite mer om kortlaging eller bli riktig inspirert om å ta en titt i utfordringsbloggen ”Sukkersøtt”.

Layout, format og album
Andre, veldig mange andre, lager LO’er. LO betyr layout, og er egentlig ”en scrappeside som passer i et album”. Fordi mange scrappere limer en del ”stæsj” på sidene sine, anbefales det at man bruker album bestående av plastlommer hvor LO’en ligger beskyttet. Slik tåler de langt mer, og kan være til glede for langt flere. Mine barn er i hvert fall veldig glade i å titte i albumene fra de var på påskeferie, i Spania eller hadde første dag i barnehagen.

Det finnes album i flere formater, men de vanligste er 12x12 inch (30,5x30,5 cm) og lettersize, som er ca på størrelse med A4. Kartong og mønsterark som fås kjøpt til scrapping, kommer som oftest i 12x12 størrelser og dette er nok også det mest brukte formatet.
Andre formater som er mye brukt, er 6x6, 8x8, 6x12 og 9x9. Alle tall er angitt i inch, da dette er termen som brukes rundt om i scrappeverdenen og som gjelder ved kjøp av album. 1 inch= 2,5 cm.

Det finnes album i alle typer og prisklasser. Jeg kjøper billige album på Nille til 69 kr stk, og de fungerer helt fint som oppbevaring av LO’ene. Likevel må det sies at etter hvert som de fylles opp, vil de sprike ganske mye, særlig dersom du bruker en del stæsj og liker litt dybde på sidene dine. Det skilles videre mellom postbound-album, med faste plastlommer i en og samme størrelse, og ring-album hvor en kan bruke forskjellige formater i samme album.
Album kan du blant annet få kjøpt her.

Hva trenger man?
Det finnes masse utstyr innen scrapbooking, men ingen har alt. Og ingen trenger alt.
Det man imidlertid trenger er en papirkutter. Det går sikkert fint å klippe med saks også, jeg gjorde det i starten, men det er vanskelig å unngå at det blir skjevt, og det tar mye lengre tid. En papirkutter koster heller ikke all verdens, og er helt klart en investering verdt pengene. Denne som vist her, fås hos Papirgleder til kr 99,-

Videre trenger man lim i flere varianter, til å feste bilder med, til å feste pynt med og til å feste kartong og papir med. Jeg anbefaler at du unngår bruk av limstift, da den gjør at kartongen eller arket gjerne bølges litt. Limfirkanter er fine til å feste både kartong, papir og bilder, og fås kjøpt rimelig hos f eks Nille og en rekke bokhandlere. Små gluedots (små limdotter) kan også være fint å ha, disse er veldig fine til å feste pynt med, da de sitter godt og er enkle å administrere uten limsøl. Til sist må jeg legge til at jeg er veldig glad i limpenner. Det ser rett og slett ut som en vanlig penn, men er lim i stedet. Super til å feste bokstaver med, blant annet.

Har du så en papirkutter og ulike typer lim, er du langt på vei hva gjelder utstyr. Jeg har i tillegg en bitteliten saks, en silhouette-saks kjøpt hos Panduro for mange år siden, og den er verdt gull.

Kartong og mønsterark
Det finnes flere typer kartong, men den mest kjent og brukte, er nok Bazzill. Bazzillkartongen finnes i hovedsak i 12x12 format og kommer i haugevis av fargetoner, og med flere typer struktur i overflaten. Bazzill fås kjøpt hos de aller fleste scrappebutikker, både fysiske og nettbutikker. Mange, inkluder meg selv, bruker kartongen som bakgrunn for hele LO’en, og alt annet bygges opp derfra. Kartong i ulike farger er nok noe av det man bare MÅ HA.
I tillegg til kartong finnes det mønsterark. Også disse kommer i så mange varianter, at det ikke lar seg ramse opp engang. Ta en titt hos sponsorene våre som ligger til høyre på siden her, så finner du garantert noe for enhver smak.

Bokstaver
Overskriften på LO’ene er en utfordring for mange. Det finnes flere verktøy som trykker ut bokstaver, både manuelle og elektroniske. Her kan nevnes QuickKutz, Cricut, Craft Robo, Cuttlebug, Sizzix m.fl. For mer informasjon om de enkelte, anbefaler jeg at et søk i scrappeforum. Her finnes nok brukere som har erfaring med de ulike verktøyene, og som har anbefalinger ut fra det. Selv har jeg quickkutz squeese, med tilhørende 2-3 alfabeter, men jeg må innrømme at jeg bruker den mindre og mindre.
Det er også fullt mulig å skrive ut bokstaver fra pc’ som kan klippes ut og limes på LO’en. De aller fleste av dagens printere klarer å skrive ut på kartong. Og det finnes jo så utrolig mange fine fonter som er gratis for nedlasting.
Ellers finnes det et hav av ferdigbokstaver som kan kjøpes, i ulikt materiale, størrelse, farge og font. Ved besøk i nettbutikker finnes ofte en underkategori kalt alfabeter, og her kan man boltre seg fritt! Prisen på ferdige alfabeter varierer noe, så det er verdt å titte litt rundt.
Pynt og stæsj
Hvor mye pynt og stæsj som brukes på en LO varierer veldig. Noen liker rene LO'er med klare linjer, mens andre liker det mer "rotete" og tilfeldig og kan ikke få nok stæsj.
Det er bare fantasien som setter grenser for hva som kan brukes som pynt i scrappesammenheng, og jeg viser i dette tilfellet til Brita sin artikkel om bruk av alternative scrappesaker, samt artikkelen om scrapping på sparebluss, som ligger i arkivet vårt.
Likevel er det jo noen ting som går igjen da. Blomster er mye brukt, og aller mest brukt er kanskje Prima. De finnes i utallige farger og fasonger, og av ulikt materiale, og har vel det til felles at de ofte gjør en LO mer levende. Rubons er sånne gode gamle "gnikkemerker" som fulgte med i Donaldbladene en gang i tiden. Også disse finnes det uendelige varianter av, og de kan være svært så effektfulle. Brads er ganske enkelt splittbinders, og de kan brukes både til å feste f eks blomster med, og til å pynte opp sidene i seg selv. Knapper er mye brukt, og det samme er bånd og blonder. Bling-bling, dvs ting som glitrer, rett og slett, er i vinden som aldri før, og trenger ikke koste all verdens. Et dykk i mormors gamle syskrin kan nok føre med seg lekre skatter. Dette er jo bare en ørliten del av hva som finnes av pynt og stæsj, men jeg håper det kan gi en liten pekepinn. Pynt og dekor fås kjøpt hos alle våre sponsorer som har nettbutikk.

Hvordan gå frem?
Noe av det fine med scrapping som hobby, er at det ikke finnes noen oppskrift eller noen fasit. Det er kun du selv som avgjør hvordan du vil ha det, hvilke farger du vil bruke, hvordan oppsettet skal være etc.

Lek deg med farger, former og materialer, og prøv deg frem.
Titt i blogger, gallerier, scrappemagasiner og annet, og se deg om etter inspirasjon.
Vi på Scrappehuset kommer til å kjøre jevnlige artikler beregnet på ferske scrappere, og neste gang vil vi se på hvordan enkle grep løfte en LO fra fin til fantastisk.

7 kommentarer:

Bente sa...

Mye fin informasjon for en ferskis som meg! Tusen takk :-)

Carrin sa...

Herlig artikkel Hilde!!!

Lene S sa...

Super artikkel!! :o)

Christina sa...

Kjempeflott artikkel for alle nye, og en liten påminnelse til oss som har holdt på litt, som noen ganger har litt shoppedilla... bare må ha...

Hildegunn sa...

Veldig flott artikkel!

Kjerubin sa...

flott artikkel... Masse nyttig for ferske i gamet

neeta sa...

For en kjempeflott artikkel!:)