11. september 2008

Scrapping på sparebluss

"Du kommer langt med ei god saks, kartong og bilder", var det ei som sa til meg, da jeg var helt i startfasen med scrappingen. "Glimrende", tenkte jeg og kjøpte nettopp det, ei god saks og kartong, og noen mønsterark, de var jo så fine. Her er det viktig å legge vekt på at de var...;)
Siden den gang har det skjedd mye, det finnes jo horder av scrappesaker og de som klarer seg med saks og kartong, må jeg bare beundre! Men det går an å scrappe uten at det skal koste fletta, det hadde jo vært synd om denne fantastiske hobbyen var forbeholdt de med god råd.
Her kommer noen tips til økonomisk scrapping!

Restene dine;
1. Bruk de til å lage kule tags til pynt på et nytt prosjekt, pynt små bøker eller kanskje en boks?
2. ATCer, gjør et dypdykk i restehaugen og finn alt som matcher, meld deg på en ATCswap og kjør på!
3. Kort! Med rester og noen stempler kommer du langt!
4. Serendipity og mosaikk – spennende teknikker du absolutt bør prøve!
5. Lag dine egne blomster eller ”sprit” opp de du allerede har.

Det man tror er ubrukelig...

1. Restebokstaver, z, c, x, f, q... Det er som regel disse som blir igjen på et ark med rubons, klistremerker eller thickers. Disse kan brukes som pynt eller kanskje du kan klippe de til så de blir andre bokstaver?
2. Negativen etter chipboardalfabeter eller klistremerker blir kul pynt!
3. Eldgamle eller ”stygge” mønsterark blir som nye med litt maling og drodling.
4. Spray Glimmer Mist på blomster med grell farge, evt. bruk ink eller maling
5. Bruk negativen til forskjellige alfabeter som sjablonger
6. Spray, mal eller lakk – chipboard, bokstaver, mønsterark...


Organisering;

1. Bruk tomme glass - syltetøy, barnemat, pizzasaus, til å oppbevare ting;... Perfekte til knapper, brads og annet småplukk.
2. Ringpermer kan brukes til mer enn papir – oppbevar clear stamps, rubons, klistremerker, thickers etc i plastlommer og du har full kontroll. Permer koster fra en tier og oppover.
3. Ta vare på hermetikkboksene - vask godt, få av alt lim og mal de i kule farger – perfekt til sakser, tusjer, penner, pensler og så videre.
4. Umonterte stempler kan lagres i tomme CDcover, du har sikkert noen plater du aldri hører på lenger...
5. Lag egne bobbiner/spoler til å ha bånd på av papp som du klipper til.
6. Plastkurver til oppbevaring av f.eks thickers, billig og helt kurant.


Shopping;

1. Handle stort når du først handler – noen butikker spanderer porto over en viss sum.
2. Andre gir deg rabatt på neste handel om du skulle handle over så og så mye.
3. Meld deg inn i ”butikklubber” – som Pink Club på Scrapbook Express, medlemmer får 10% avslag på hver handel, samt flere gode tilbud før alle andre.
4. Handle i USA – det skal ikke store beløpet til før det lønner seg, selv om pakka di skulle bli stoppet i tollen. Varene er så mye billigere at selv med mva og forenklet tollbehandling, har du spart.
5. Meld deg inn i en kitklubb, pakkene er fulle av papir, kartong og stæsj og du sparer i forhold til å kjøpe tingene enkeltvis.
6. Kuponger – det kryr av de i amerikanske blader og nettbutikker, her er det mulig å spare litt eller mye, avhengig av kupongen du finner.
7. Ikke akkurat shopping men... Bytt pakke med noen andre. Dine rester kan være gull for andre
8. Få noen på et forum til å sette sammen ei pakke for deg. Da får du litt forskjellig til en rimelig penge.


Ting som ikke hører til scrapping;

1. Smykkeskrinet; kanskje noe du ikke bruker lenger der, eller noe som er ødelagt?
2. Naturmaterialer – gratis! Kvister, blader, skjell, kongler, sand...
3. Stoff fra avlagte klær, riv opp til bånd eller bruk som de er. Ta for all del vare på knappene!
4. Merkelapper fra klær
5. Mynter, korker og andre morsomme ting blir kul pynt!
6. Det er helt sikkert verdt å ha ta en tur i mormors syskrin, også.
7. CD-plater kan brukes til så mangt!

12 kommentarer:

Salte sa...

Mange flotte tips - flott artikkel!

MOD68 sa...

Denne artikkelen likte jeg :)))
Masse supre tips som kan skjerpe kreativiteten - og skåne Visaen !!!

Madam sa...

For en flott artikkel med mange kjempegode tips. Det er jammen noe å tenke på...

Cathrine sa...

Kjempe flott artikkel fra dere!! Her kan økonomien bli litt trang til tider, så er ikke ofte jeg går til nye innkjøp for og si det slik, så en slik artikkel gir mye inspirasjon til gjenbruk, bruk av rester osv..:) Handler veldig mye fra utlandet, har funnet ut at spesielt stempler lønner seg og bestille fra utlandet :)

Takk for en kjempe fin artikkel, ScrappeHuset!! Klem fra Cathrine =)

Renée sa...

Takk for så mange flotte tips!! :D

Gladie sa...

Her var jammen masse flotte tips, tusen takk! :) Når det gjelder restebokstaver kan jeg jo også nevne at 3 kan brukes som E, c kan lett bli e, w kan bli m, Q kan bli ø, q kan bli b (evt p hvis den kan brukes bak frem), xxx blir kyss&klem, og z kan brukes istedet for s. Bare fantasien setter grenser, man kan også dra'an helt ut og erstatte manglende bokstaver med bokstaver som ligner lydmessig eller via assosiasjoner, som jeg har gjort på denne AJ-siden for å bruke opp et sett alfa det nesten bare var konsonanter igjen på. ;)

Maritamor sa...

Super artikkel, jenter!! Masse gode tips en kan ta med seg videre :o) Tusen takk!!

Trine {Triurine} sa...

så utrolig bra artikkel!

Linda sa...

kjempebra artikkel!! her fant jeg ut mye bra tips. Jeg vet i hvertfall nå at jeg på død og liv ikke trenger å holde meg under dem 200kr jeg har gjort før,når jeg har shoppa fra usa :) om jeg handler for 1000 og må bet ''200'' i toll utgifter så har jeg jo tjent på det...som jeg forstod :)))
fant og mye bra tips blandt organisering og ikke minst hva en kan bruke som pynt :)

takk for knall gode tips
:klem:

Nina B. sa...

Super artikkel! Er så lett å falle for fristelsen å "bare kjøpe nytt", men er jo så masse som allerede finnes i hus ;)
Takk skal dere ha for påminnelsene!

Nora sa...

Kjempefin artikkel med mange gode tips:) Min lureste scrappebeslutning sånn økonomisk var nok å scrappe i a4.. et album med 20 plastlommer kostet meg ca. 50 kr.. da blir det mer penger igjen til ark og pynt:D

Marle sa...

Tusen takk for mange flotte tips :)

Flott artikkel!!!

Jeg har blitt veldig glad i siden deres!!

*klem*