4. oktober 2008

En innføring i heklingens verden

Hvem av oss har ikke en drøss med blomster hjemme. Kjøpe blomster i alle mulige varianter, forskjellige farger og størrelser
Men tenk: Disse blomstene kan alle som vil kjøpe....
Hva med å lage dine egne blomster - som er helt dine - lagd av deg - og det finnes ikke en eneste en som er helt lik!!
Du får et mer personlig uttrykk på det du lager - om det er et kort, album eller en LO.

Vi har vært så heldige at Linda/scratch har vært så hyggelig at hun vil dele kunsten i hekling med oss:

"Heklede blomster og border er en super pynt til LO-en. Når man bare får litt teken på det, er de kjappe å hekle, og gir en personlig vri på LO-en.
Det du trenger for å hekle, er garn og heklenål i riktig tykkelse, saks og en synål til å feste tråden. Hvilken tykkelse på heklenåla du trenger, står vanligvis oppført på garnet. Dersom det kun står oppføring til strikkepinner, pleier disse å koordinere ganske godt med heklenål-tykkelsen også, slik at du kan bruke samme tykkelse på heklenål som strikkepinne. Dersom heklearbeidet blir veldig stramt, eller veldig løst, kan det være lurt å prøve med en større eller mindre nål. Du kan få heklegarn i mange farger og tykkelser, og du kan også bruke f.eks bomullsgarn, ullgarn eller mohair-garn. Selv liker jeg best resultatet med tynt garn, men mens man øver på hekling, er det ofte enklere å bruke litt tykkere garn og heklenål (Bare pass på at det ikke er en tråd som deler seg).
På denne LO-en har jeg brukt vanlig, tynt heklegarn i naturfarge, og nål nr 1,25.
(Denne Loen er en lift av IngvildBolme sin LO - den finner du her. )


Slik holder du heklenålen og garnet


For at resultatet skal bli bra, bør heklenål og garn holdes riktig. Høyrehendte legger garnet fra nøstet over pekefinger (Og evnt langfinger) på venstre hånd, under ringfingeren, og en gang rundt lillefingeren. Da er det lettere å få jevn stramming på garnet. Heklenålen holdes mellom tommel og pekefinger i høyre hånd (som om du holder en blyant.) Når du starter heklearbeidet, er det lurt å holde den løse trådenden mellom pekefinger og tommel på venstre hånd. Heklearbeidet holdes også mellom pekefinger og tommel etter hvert som du hekler. Venstrehendte holder omvendt.

Slik hekler du de vanligste maskene

Oppleggsmaske

Lag en løkke på tråden. Stikk nålen inn i løkken, hent tråden med nålen og trekk tråden gjennom løkken. Stram til. Du har nå en løkke på nålen.


Luftmaske (lm)

Dette er grunnmasken i et heklearbeide. Hold garnløkken og nålen slik fig a viser. Stikk nålen under tråden på venstre hånd, og hent tråden med nålen. Trekk så tråden gjennom løkken (Fig b.) Gjenta dette til du har heklet så mange luftmasker som du trenger.


Fastmaske (fm)

Stikk nålen inn i masken til venstre for nålen, kast på nålen (stikk nålen under tråden på venstre hånd, slik at tråden ligger rundt nålen) (fig a) og trekk den gjennom masken.(Du har nå to løkker på nålen)(fig b). Kast på nålen, og trekk den gjennom 2 løkker på nålen.(1 løkke igjen på nålen)(Fig c). Fortsett på denne måten til du har heklet korrekt antall fastmasker.


Kjedemaske (kjm)

Stikk nålen inn i masken til venstre for nålen, hent tråden med nålen, og trekk den gjennom masken og løkken på nålen.


Stav (st)

Stikk nålen under den tråden som holdes i venstre hånd (Kast på nålen)(fig a), stikk så nålen inn i masken til venstre for nålen. Kast på nålen og trekk den gjennom masken (3 løkker på nålen). Kast på nålen (fig b) og trekk den gjennom 2 løkker på nålen (to løkker igjen på nålen). Kast på nålen (fig c) og trekk den gjennom de to løkkene som er igjen (det skal være en løkke igjen på nålen til slutt)(fig d)


Halvstav (hst)

Stikk nålen under tråden som du holder i venstre hånd (fig a). Stikk nålen inn i masken til venstre for nålen, kast på nålen og trekk den gjennom masken (tre løkker på nålen). Kast på nålen (fig b), trekk tråden gjennom alle løkkene på nålen, slik at det bare er en løkke igjen (fig c)


Dobbeltstav (dst)

Stikk nålen under tråden i venstre hånd to ganger (to kast). Stikk nålen inn i masken til venstre for nålen, kast på nålen og trekk den gjennom masken (fire løkker på nålen). Kast på nålen, og dra den gjennom to løkker på nålen (tre løkker på nålen). Kast på nålen og dra den gjennom de to neste løkkene på nålen. Kast på nålen og dra den gjennom de to løkkene som er igjen (det skal være en løkke igjen på nåla til slutt).


Noen oppskrifter

Når du hekler blomster og andre runde heklemønster, er det lurt å hekle inn trådenden, slik at du slipper å feste mer enn en tråd. Når du har heklet ringen med lm, legger du trådenden sammen med luftmaskeringen, slik at du hekler fastmaskene rundt både luftmaskeringen og trådenden. Når du har heklet den inn i heklearbeidet i et par runder, kan du klippe av den stumpen som henger igjen på utsiden.

Blomst

Enkel og dobbel blomst.

Hekle 4 lm og sett dem sammen til en ring med 1 kjm.

1.omg: 1 lm, 6 fm om ringen

2.omg: *1 fm i fm, 3 lm*, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, avslutt med 1 kjm i første fm = 6 luftmaske-buer (lmb)

3.omg: 1 lm, hekle slik i hver luftmaskebue: 1 fm, 1 lm, 3 st, 1 lm, 1 fm.

Her slutter den enkle blomsten. Dersom du skal hekle dobbel, fortsett på omgang fire. Disse omgangene skal hekles på baksiden av den enkle blomsten, men hold blomsten med rett side mot deg, så du ikke begynner å hekle motsatt vei (Du vil da få en omgang på vranga). Det kan ofte være litt knotete på begynnelsen å få heklet fm i fm fra 1. omg, men det er en treningssak.

4.omg: *1 fm i fm fra 1.omg, 5 lm, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, avslutt med 1 kjm i første fm = 6 lmb

5.omg: 1 lm, hekle slik i hver lmb: 1 fm, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1fm. Klipp av og fest tråden.


Blad

Hekle 12 lm

1.omg: Hekle slik langs den ene siden av lm-raden: 1 kjm i 2. lm fra nålen, 1 kjm i neste lm, 1 halvstav i de to neste lm, 1 st i de neste 3 lm, 1 halvst i de to neste lm og 1 kjm i de 2 siste lm. Hekle 1 lm, deretter hekles det på samme måte langs den andre siden av lm-raden.

2. omg: (Denne omgangen er ikke nødvendig, jeg pleier klippe tråden etter første omgang) Hekle 1 omg med kjm rundt hele kanten på bladet - hekle i de bakre maskebuene (Når du hekler, blir det to maskebuer. Vanligvis stikker man nåla gjennom begge, men her skal du stikke den ned i midten, slik at den fremste maskebuen blir synlig) , start omg med 2 lm og hekle også 2 lm i overgangen til andre siden av bladet. Avslutt med 4 lm til stilk. Klipp tråden.

Blonde

Ca 1,5 cm bred heklet i vanlig heklegarn

Hekle lm til ønsket lengde. Det er en fordel om antall lm er delelig med 8 - 1, hvis ikke vil ikke begge endene bli like. (for eksempel. 63 = (8x8)-1 ) (Men dersom du har tenkt å ha en ende skjult bak en blomst eller andre ting, er det ikke nødvendig å bruke tid på å telle alle lm) Du får en tunge pr 8 lm.

1.omg: Hekle 1 fm i hver lm.

2.omg: 3 fm. Hekle slik langs resten av fm-raden: 3 lm, 1 fm i 2. fm til venstre for nålen (=1 lmb), 6 fm. Du vil stå igjen med 3 eller 4 fm etter siste lmb, hekle 1 fm i hver av disse fm.

3.omg: 2 lm, *(1 st, 1 pc ( 3 lm, 1 fm i staven du nettopp heklet, dette blir da den lille ”klumpen” på kanten av blonden) x 5, 1 st)= 1 tunge i lmb, 2 lm* fortsett til enden av blonden, 2 lm etter siste tunge, avslutt med kjm i siste fm. Klipp av og fest tråden.


Det finnes også en rekke oppskrifter man kan finne på nettet, så det er bare å søke! Dersom du ikke får det til med en gang, så er det bare å øve, så sitter det plutselig! På begynnelsen kan det være lurt å hekle en prøvelapp som du hekler frem og tilbake på, for å øve litt på de forskjellige maskene. Lykke til med heklingen!

Linda"



Tusen takk Linda!!

Alle som legger igjen en kommentar i dette innlegget blir med i trekningen av en liten startpakke i hekling fra VillePinner!!Frist: 18.oktober 2008.
Har du lyst til å vise frem hva du har heklet? Legg det ut i bloggen din - legg igjen en kommentar her. Vi vil gjerne se!!:)

Da er det bare å hekle på!!!
Vi venter spent på å se mange flotte prosjekter fremover - med hjemmelagde blomster, blader og border!!:)


Vi i Scrappehuset jobber med å lage forskjellige MiniKurs. Vi har allerede gjort avtaler med noen dyktige scrappere - så det kommer flere MiniKurs utover.
Kanskje DU har noe du kan lære bort til andre? Er det noe DU er dyktig til? Eller har du ei venninne som er super på noe? Eller noen på samme forum som deg? Da håper vi du vil ta kontakt med oss!!
Send en mail til: scrappehuset@hotmail.com Mrk. MiniKurs.


Vi har noen vinnere som skal kåres nå - disse kommer i løpet av helgen. Så det er bare å følge med:)

46 kommentarer:

Jorunn sa...

Jippi!!!!
Herlig oppskrift på hekla blomster og border!!!
En fin ting å sysselsette seg med mens en ser på TV, så kan en bidra nyttig til hobbyen då også!!!

:o)

Siwert sa...

Åh, dette må jeg se om jeg får til, hvis ikke skal svigermor få oppskriften hihi.....

Linn sa...

Åhhh dette var perfekt! Jeg kunne engang hekle men det må ha gått veldig i glemmeboksen, dette må jeg prøve altså!! Veldige bra bilder og forklaring, dette må jeg vel få til!!

Skaubytrollet sa...

Kjempetakk for dette kurset, det håper jeg virkelig at jeg kan klare :D

Sosa sa...

For et supert innlegg! :)
Har heklet en del, men ikke brukt det i scrappingen. Den borden var jo kjempesøt. Nå må¨jeg visst finne fram sakene igjen, skjønner jeg :)

Marita sa...

Ååh, dette hørtes jo egentlig ikke så vanskelig ut. Fikk nesten lyst til å kjøpe meg ei heklenål og litt garn, og begynne å øve med en gang :)
Supert minikurs!! :)

ninabakke sa...

Så fint med kurs i hekling av blomster! :)

Ann Cicilie sa...

Det hadde vært tøft å lært seg dette ja, og det ser ut til at deres forklaring til og med kan hjelpe meg i gang:D Synes de blomstene er så fine, og ekstra stilig er det jo hvis de er hjemmelagde.

Camilla sa...

Å så kjekt, jeg har heklet adskillige prøveapper med eget "mønster" de ble artige, men blomstene fikk jeg aldri til. Nå skal jeg prøve meg på det, blir jo så fint!!! Så kjekt med minikurs da... knallbra

Christina sa...

Blonden skal prøves, må bare få kjøpt liten nok nål

Hildegunn sa...

Supert kurs!
Hekla blomster har jo vært populært en stund nå, og det er jo mye billigere å lage de selv enn å kjøpe de!
Jeg har mange blomster liggende fra en liten hekleperiode i sommer ;)

Lene sa...

Helt utrolig nydelige blonder! Jeg har jo tenkt tanken, men det har blitt med det. Kanskje hvis jeg vinner en startpakke??? LOL

HegeHB sa...

Veldig bra minikurs... tror kanskje jeg må finne frem heklenålen i løpet av høsten/vinteren.

Marianne Hope sa...

Flott kurs! Nå ble jeg motivert til å finne fram heklenålen igjen.

Bente sa...

Så morsomt da!!
Jeg har aldri heklet før, men hadde jo vært kjempegøy å lært seg.

Lillenala sa...

Super artikkel :)
Jeg måtte prøve meg på den hekleblonden med en gang, og det blei helt KNALL :)

Ann Hedvig sa...

Kult, dette må prøves!

Maren sa...

Tusen takk for supert heklekurs. Foreløpig har jeg klart å lure mamma til å hekle blomster for meg. Nå har jeg vel ingen unnskyldning lengre, det er bare å brette opp ermene og hekle selv:)Detaljert og illustrert forklaring, bør vel klare dette!

Gladie sa...

Fantastisk altså! Tusen takk for en super oppskrift for dummies :) :) Jeg har aldri hekla i hele mitt liv, men dette var virkelig fristende å prøve, det blir jo så nydelige på LOer! Jeg krysser fingene og håper på å vinne startpakken :)

Torill sa...

Så stilig artikkel!!! Tusen takk altså! Jeg har heklet blomster, men ikke på denne måten - så jeg må nok prøve denne oppskriften også! Tusen takk!

Ida sa...

Supert innlegg! Kviet meg for å prøve å hekle, for jeg syns det ser så vanskelig ut. Men idag tok jeg nålen fatt og med litt assistanse fra mor gikk det bedre og bedre!! :)

Mokka sa...

Så utrolig kjekt med slike oppskrifter. :)

Nora sa...

WOW! Super bruksanvisning på hekling! Dette må jeg teste ut, kanskje til og med jeg kan få det til... :)

Vibeke sa...

Det er jo så lekkert med heklede blomster, border osv. på LOer!!!!Skulle ønske jeg kunne denne kunsten!!! Flott beskrivelse og bilder, tror selv jeg kunne fått til dette.... hehe....

Lise Mariann sa...

Kjempefin beskrivelse. Det er morsomt å hekle blomster. Har ikke prøvd å hekle blonder selv, men det er jo klart at det må jeg nok prøve nå, ja.

Min scrappeverden sa...

Hekling er kjempegøy og enkelt

Silje sa...

Fant et par heklekroker her....Kanskje jeg skulle prøvd...!

Lindas blogg sa...

Skal prøve å få tid til litt hekling jeg også, borden var kjempesøt! :o)

Tusen takk for en flott oppskrift og for inspirasjon!

Heidi sa...

Hekling kan jeg IKKE!!
har prøvd mange ganger, men det ligger bare ikke for meg å få det til..dessverre.

Lykek til med heklinga alle sammen. Jeg håper heller på å vinne en liten hekleoverraskelse.

kine sa...

ååå så spennende :D dette må jeg prøve meg på, så nå må jeg ut å shoppe heklegarn :D

Smuti sa...

Kjempe flott med heklekurs!!
Har heklet mye i min tid, men det var før latskapen tok meg...
Må kanskje prøve meg på litt hekling i høst :)
Supert!

MorMonsen sa...

Å - hekling er bare så kjempemoro! Det var en veldig fin blonde det var oppskrift på her, har lyst til å prøve meg på den. Om jeg får det til skal jeg legge ut bilde her!! :o)

Anneli sa...

Oi..!! Kanskje dette kurset er "et spark bak" for at jeg skal starte med hekling..(:
Takk for tipset!

Lindasblogg sa...

sånne hekla blomster er så fine. men jeg kan ikke hekle.
men det var jo en bra forklaring så kanskje jeg skal prøve

piale sa...

Så bra denne forklaringa var!! Jeg har heklet litt før, men aldri prøvd meg på en blomst, NÅ blir det!!

Terkina sa...

Kjempe flott beskrivelse av de forskjellige maskene man bruker i hekling.

Nå kan kanskje jeg også klare å følge en hekleoppskrift.

Kristins rede sa...

jeg en gang i tiden lært, men en oppskrift er alltid bra å ha. Flott, kanskje jeg begynner å hekle litt med tiden?

Tinemor sa...

Hei hei.. da va jammen kjekt at eg fant denne tråden... Lura vedig på korleis da bladet ser ut.. må nesten prøva.. men da va da å klara å lesa oppskrifta då..jemmen bra da viste ka dei forskjellige maskene er.. Gløyme liksom da for kvar gong eg skal prøva...

Tusen takk for oppskriftene..

Sivic sa...

Kjempeflott heklekurs!!
Må nok prøve meg på dette jeg også : ) Det eneste jeg savner er et bilde av hvordan bladet skal se ut....
Må nok i garnkassen og se om jeg har noe som kan brukes : D

Wenche sa...

MÅ få prøvd å heklet noe mer å bruke på Loene mine snart altså, kanskje denne artikkelen var det sparket bak jeg trengte ;-)

Jinx sa...

Ah, så genialt. Jeg hekler en del men har aldri tenkt på å hekle blomster til loene mine!

Berit sa...

Åååh, herlig med oppskrifter!
Har veldig lyst å lære meg å hekle blomster og blonder, så dette var helt supert!!

:)

Lisbet sa...

Det wre veldig fint og kune lage sine egne blomster og blonder til bruk i scrappe/kort lagingen.
Har en del hekleblomster liggende men har ikke brukt de enda, bør vel gjøre det og ikke bare la de ligge og støve ned.

Anne Kristine sa...

Kjempeflotte oppskrifter ...takk for at dere legger de ut her...
Dette må prøves :o)

Anonym sa...

Ååååå, yes, tusen takk for oppskrift og navn på hekling.
Jeg kan å hekle, men vet ikke hva de forskjeliige maskene heter, og oppskrifter er kjempekjekt.
Tusen takk, for flott mini kurs

Bente-78

Anonym sa...

Hey are you a professional journalist? This article is very well written, as compared to most other blogs i saw today….
anyhow thanks for the good read!