21. oktober 2008

Ikke bare kjøpekjøpe....

I dag skal det handle om alt det vi kan lage selv av pynt! (Vi fortsetter i det økonomiske hjørnet;))





Som jeg har sagt så mange ganger før finnes det jo mengder av stæsj, meeen det er litt ekstra gøy når man har laget pynten selv.

Her kommer noen eksempler på hva man kan lage.



Denne blomsten har etterhvert blitt riktig så kjent. Prima lager de til og med ferdig for oss. Blomsten er enkel å lage, klipp tre sirkler i forskjellige størrelser og lim de oppå hverandre. Om du vil kan du behandle papiret litt før du setter det sammen. Jeg har krøllet og rusket kantene på denne. Som prikk over i`en har jeg brukt en stor "juvel". Andre alternativer er f.eks. stoff eller filt. Som pynt kan man bruke raindrops, brads, en knapp el.


Her har jeg brukt en punch, også her krøllet jeg papiret før jeg trykket ut blomsten. Så brukte jeg litt fluid chalk på den. To farger mesh og en knapp med litt bånd i. Enkelt som bare det! Har du andre stanseverktøy, kan du variere blomstene i det uendelige.


Her en variant, laget med QKdies og litt bling. Detalj fra KitFightLOen til nabon.




Å bruke papir som bånd er også en ypperlig måte å lage pynt på. Her har jeg først rusket kanten og så brettet papiret. For en ekstra effekt brukte jeg symaskina da jeg monterte den til LOen. Det ble riktig så bra, syns jeg!



Her er har Lene(nabon) brukt samme type remse og festet med stifter.



En rull med papir blir også dekorativt! For forskjellige varianter, kan man rive, klippe eller skrape kantene før man ruller papiret. Jeg rullet det litt skjeivt, slik at sårkanten på papiret også ble en del av pynten. Et bånd, litt hyssing og en charms senere, har vi en flott liten detalj.


Dette lille hjertet har jeg laget av en hjertediecuts og noen bånd.



Med kartong og maling, har jeg også laget et "mønsterark".



Og her ser dere en ferdig LO med alle de små pyntene mine.


Jeg har svimset litt rundt på nett og funnet disse detaljene også.


Her har ToneF laget en supernusselig ugle i filt og olastoff, og ugler er i tiden som aldri før!



Her er en detalj fra en LO laget av Triurine. Vi jakter vel alle på den perfekte swirl, hvorfor ikke lage den selv?

Mania Runway utfordret til å bruke ei strømpebukse på LOen, og her har Lene gjort det. Tenk at nylonstrømper kan bli noe så søtt!




Til sist noen triks for å lage lekre blomster ved Trine!


Noen ganger så kan man bli ganske lei av blomstene man har. Hvorfor ikke gjøre dem nye igjen?
Jeg har lagt min elsk på glimmermisten.. og glossy accent’en.

Det du trenger i dette tilfelle for å lage spennende og lekre metalliske blomster er:
Glimmermist i den /de fargene du liker
En blomst, gjerne hvit, men andre farger ingen hindring vil jeg tru.
Glossy accent
Varmepistol (trenger ikke, men utrolig kjekt, går mye fortere å tørke laga med glimmermisten.)

Her har jeg tatt fram glimmermist med fargene ’red velvet’ og coffie shop’. Og En helt enkel hvit prima.



Legg blomsten gjerne på noe papp-embalasje, og spray hovedfargen du vil ha på blomsten din.
Når den er ganske våt, så tar du fram en varmepistol og tørker godt opp. Om du ikke har varmepistol, så bare venter du. (kan ta litt tid altså..)
Ta gjerne et par spruter til for å få litt mer farge. –tørk igjen.
Så tar du den andre fargen, i dette tilfellet, - coffie shop. Den har litt gyllent glimmer i seg, og blir superlekkert altså.
Så tørker du igjen.

Sånn ser den tørka blomsten ut.
Bildet er litt dårlig på å fremheve glimmer’n her, men den er virkelig flott altså. Man kan nå stoppe og bruke selve blomsten, eller man kan jobbe seg videre.




Så finner du fram glossy accent og begynner å påføre hele veien. Ikke vær gjerrig her altså. Men trenger ikke akkurat å renne av heller.
Når du har påført hele blomsten glossy accents, så vil den se sånn ca ut som dette:



Nå skal den få ligge i fred og tørke.. og nå DROPPER vi å bruke varmepistolen. Det er ingen lur ide å påskynde prosessen her, da glossy accenten begynner å boble under varme.


Her er det ferdige resultatet! Er den ikke lekker? Og den er forholdsvis stiv og grei å jobbe med også.
Nå er det bare å finne en passende pyntesak til midten og få den på prosjektet ditt! Håper det var enkelt å skjønne dette her.






Da håper jeg dere har fått litt inspirasjon til å lage litt eget!

23 kommentarer:

Solblomst sa...

Takk for flott inspirasjon. :)

HegeHB sa...

Dette var flott ispirasjon:) Tusen takk!

Maria sa...

OIOI så lekker blomst :)
MÅ prøves dette her:)

Takk for inspirasjon:)

piale sa...

Åå..! Så nydelig! Tusen takk for tips!

Gladie sa...

Fantastisk inspirasjon, tusen takk! Den siste blomsten var jo bare helt rååå :)

sonja sa...

Supert ! Trenger litt inspirasjon )

Norunn sa...

Oioi, så utrolig mye flott inspirasjon!

Lise Mariann sa...

Så mye stilig! Her må det eksperimenteres, skjønner jeg! :)

Madam sa...

Takk for tipsene. Her var det mange gode idéer.

NinaK sa...

Kjempebra tips! Fikk lyst å scrappe med en gang.
Må nok få meg Glimmer Mist og Glossy Accent ser jeg :o)

neeta sa...

Her var det massevis av flott inspirasjon!:) Digger blomsten til Trine, kjempekul:D

Camilla :-) sa...

Så stilig pynt dere har laget!!! Takk for inspirasjon :-)

ninabakke sa...

Takk for fin inspirasjon :)

Veldig gøy å lage egne ting, og ikke minst kunne få brukt litt restepapir, som bare hoper seg opp...

Wenche sa...

Fantastisk artikkel. Fikk lyst til å prøve ut med en gang.

Bree sa...

your first english comment! YAY!

I can't read it, but the photo tutorial is fabulous for the glimmer mist flower, and I got a whole lot of ideas from your photos. thanks

Wenche sa...

Tusen takk for mange supre tips. Likte særs godt den nederste blomsten.

Heidi sa...

Fader å, må jeg virkelig kjøpe meg glimmer mist jeg nå da?! Nydelige blomster, men den til Trine var liksom prikken over i'en.

Nina B. sa...

kjempeflotte tips! Alltid greit å kunne bruke noe av de haugene vi har liggende på "ny"...for vi har vel alle sånne hauger? ;)

Kjempebra med gjenbruksartiklene deres!

hege sa...

Her var det mye kjekt! Utrolig hva en kan lage selv bare man får ideene. Likte "special moments" :-)

Trine {Triurine} sa...

Moro dere likte blomsten min da!:D

Elisabeth sa...

Den ble jo kjempestilig den lo'en!! Jeg også vil lage sånn! :D Men hva som er gjort med malingen for at den er blitt sånn "strekete"? Er det brukt pensel, eller noe annet?

jfmarcelo sa...

Hola:

Acabo de ver tu blog.

Espero que visites mis blogs, son fotos de mi pueblo, de España y de Italia y Francia:

http://blog.iespana.es/jfmmzorita

http://blog.iespana.es/jfmm1

http://blog.iespana.es/jfmarcelo

donde encontrarás los enlaces de todos los blogs.

UN SALUDO DESDE ESPAÑA.

Eva Helen sa...

Jøss det så enkelt ut og farge blomster med glimmer mist.Det skal jeg sette på ønskelisten min.Takk for tispet.