1. oktober 2008

Månedens produkt – Transparenter

Transparenter, også kalt overlay, hva er det? Jo, det er kort fortalt et veldig anvendelig ”mønsterark” om man kan kalle det for det. Ved hjelp av transparenter har man muligheten til å variere sidene mye mer enn ved bare å bruke bazzil og mønsterark, siden transparentene er delvis gjennomsiktige.

Det er lenge siden man begynte å bruke transparenter i scrapbooking, og utvalget er både stort og voksende. Ikke bare får man transparenter i et utall mønstre og farger, men også som ferdige rammer, overskrifter etc. De største produsentene av transparenter til scrapbooking er Hambly, Rhonna Farrer, Fancy Pants og Prima.

Man trenger egentlig ikke å være så veldig kreativ for å kunne bruke transparenter. Jeg tør våge påstå at alle får til å lage en knallflott layout ved bruk av transparenter. Denne transparenten over her, forresten fra Prima, kan man faktisk bare legge utenpå en "ferdig" scrappet layout (bør være flat), og så kan man om man vil, pynte utenpå den igjen. Ellers så kan man bruke hele arket til bakgrunn som jeg har gjort på denne layouten til venstre her, eller så kan man bare bruke deler av transparenten. Man kan også legge det under bilder, delvis over eller helt over et bilde, det kommer egentlig litt an på hvordan den transparenten ser ut og hva man vil med den.

Ved bruk av transparenter ser man ofte lag-på-lag, der transparenten er et av lagene. Man kan også både skjære, klippe eller rive i transparenten for å dele dem opp. Transparenter kan man også bruke til mye mer enn bare på layouter, for eksempel så er det blitt veldig populært å lage clearcard, det samme er clearalbum, men det krever mye mer arbeid.


Andre stilige effekter får man ved å brenne kantene som dere kan se på detaljbildene under her. Da vil de krølle seg litt opp og man får en flott 3D effekt. Om man tåler litt varme så kan man også dra litt i kanten av transparenten når det akkurat har smeltet, da drar man ut tråder som blir veldig stilig. Man kan også inke kantene av transparentene, men ikke alle typer blekk vil sitte like godt fast. Jeg vil anbefale StazOn.






Ved å trykke på bildene får dere se de i et større format om dere har lyst til å studere detaljer.


Limfirkanter er en veldig dårlig måte å feste transparenter på da de som oftest er hvite og vil synes gjennom transparentene. En slags ”våt” gjennomsiktig lim er det beste, jeg bruker selv enten glossy accent eller dry zip glue. Andre alternative måter å feste transparenter på er for eksempel ved å sy for hånd eller ved symaskin, bruke brads eller eyelets, man kan stifte det fast eller rett og slett tape det fast med en dekorativ tape. Eller maskeringstape om man vil det.

Et transparentark på 12x12 inches koster fra 20kr til 25kr. Men om man ikke vil bruke penger på å kjøpe disse dekorative arkene så er det også fritt frem for å lage sine egne. Man får kjøpe blanke transparenter på de fleste butikker som selger kontorutstyr og/eller fotopapir. Pass på å kjøpe transparenter som er beregnet for printere da de også har en side som er ru, eller så vil ikke blekket sitte fast. Den ru siden skal peke opp når du printer på det. Du kan printe ut hva som helst som du har på maskina. Ekstra fonter kan man laste ned gratis på www.dafont.com for overskrifter og journaling. Man kan også tegne noe selv eller finne ett eller annet på nettet å lage transparenter av. Obs: du bør speilvende det du skal printe ut, siden man gjerne snur tranparenten når man skal feste den til layouten.

Da håper jeg denne artikkelen var av interesse, og er det noe vi har glemt så kom gjerne med dine tips. Alle som legger igjen en kommentar i dette innlegget er med i trekningen av en liten premie.

98 kommentarer:

HegeAL sa...

Flott artikkel med mange fine ideer!

Gladie sa...

Super artikkel! Transparenter er gøy! :) Jeg tabbet meg ut ved å kjøpe transparenter ment for laserskrivere, men de er i det minste supre å bruke som pallett når jeg maler, ha malte chipboards på mens de tørker - og malingsflekket transparent er kult som pynt på LOen! ;)

Carina sa...

Flott artikkel som får meg til å prøve ut transparenter litt mer :)

Anne Bente sa...

super flot artikel, jeg fik i hvert fald nogle gode ideer, som jeg slet ikke havde tænkt på før, 1oooo tak:)

Lise Mariann sa...

Kjempefin artikkel.- Transparenter skremmer meg litt siden jeg tror at jeg ikke får til å bruke dem, men kanskje jeg rtt og slett skal prøve likevel... :)

Ann Cicilie sa...

Transparenter er godteri for en scrappesjel!

Skal prøve det med å brenne kantene, har sett folk gjøre det men vært for pysete til å eksperimentere på egen hånd.

Og psssst, Prima har nettopp kommet med noen sinnsykt deilige transparenter, samtidig som Hambly har kommer med nye designs! En dyr høst m.a.o.

MOD68 sa...

Takk for supre transparant-tips *jippi*
Og flotte eksempler på bruk ;)

Camilla sa...

takk for flott artikkel. transparenter er så kult- og jeg så lite flink til å bruke dem! men nå fikk jeg noen gode ideèr :)

sonja sa...

Kjempespennende. Takk for gode tips !

Jorunn sa...

Kjempeflott artikkel!!!
Transperantene gjorde sitt inntog mens eg hadde "scrappepause" og berre lagde kort, så eg har vært veldig usikker på korlies dei skulle brukast!!!

Gjett om eg skal prøve dette då!!!!

jorunn
xx

Nora sa...

Veldig fin artikkel:)

Jeg har pleid å feste transparenter med tynne gluedots, det går fint det også, synes somregel ikke!:)

Anneli sa...

Så mange flotte overlays tips!
Jeg er veldig glad i å bruke overlays <3 Har for det meste brukt Hambley`s (:
Men å brenne dem i kantene har jeg ikke prøvd.. spennende!
Jeg pleier også å feste de med gluedots (der det er mønster/trykk), men nå skal jeg jammen prøve å feste med glossy accent (:
Takk for flotte tips!

Meretekj sa...

Fin og lærerik artikkel.
Skal prøve transparenter mer.

Kristins rede sa...

Det her så spennende ut. Kanskje man skal prøve det en gang ja.

Smuti sa...

Tusen takk for supre tips som må prøves.
Har aldri forstått hvordan man skal bruke transparenter, og derfor har jeg dårlig med det, men nå må det så klart testes :)

Silje sa...

Flott artikkel! Jeg har ikke vært flink til å bruke transparenter ennå, men nå fik jeg noen ideer!

Christine sa...

Flott artikkel! :D

Jeanette sa...

Transparanter er kjempekult! Flott artikkel btw.

Jeg digger transparenter som en liten effekt, prikken over i'en liksom.

Marianne Hope sa...

Kjempe interessant artikkel!

Marianne Hope sa...

jeg glemte å nevne at transparanter er fine å bruke som egne sider i minibøker innimellom andre ark, eller på forsiden av et minialbum satt fast med en kontorclips (eller klype, vet ikke hva de heter, jeg). Det blir en veldig kul effekt.

Pingpong sa...

Kjempe flott og informativ artikkel :D

May-Liss sa...

Tusen takk for en flott artikkel!

Spinvill sa...

Ok, jeg er overbevist! Jeg skal prøve overlays!
Har ikke helt blitt overtalt tidligere, da jeg ikke skjønte vitsen, men tipset med å lage noen overlays selv satte meg på noen idèer jeg gjerne vil prøve ut. Jakten på transparenter er i gang! Takk for en bra artikkel, godt skrevet med nyttig info.

Aquarell sa...

Kjempeflott artikkel!:D

skaubytrollet sa...

Takk for en flott artikkel. Jeg har overhodet ikke tenkt på å smelte kanter og trekke ut tråder, så det må jeg jo prøve på tenker jeg hihi...

mvh
Skaubytrollet
http://skaubytrollet.com

ps; også skulle jeg ønske at man slapp å bruke blogger-konto for å skrive kommentarer her, for det er veldig tungvindt for oss/meg som ikke har bloggerkonto. Må skrive inn en hel masse dr*t hver gang jeg skal skrive noe her *fnise*

skaubytrollet sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Linda sa...

Her lærte jeg utrolig mye! tusen takk for en flott artikkel! :)

har veldig lyst til å få prøvd ut det med å 'lage' selv, får fundere på hvordan jeg skal speilvende tekst og bilder på datan nå....meg ikke vite *lol*

takk igjen :)

Gine sa...

Flott artikkel =)

Jeanette Holm sa...

Tusen takk for kjempegode tips!Det å bruke selve transparente å bygge en lo på var jo genialt,sammen med det å brenne kantene..alt dere kommer på!!:-)
Har en haug med slike "ark" liggende,og nå skal jeg jammen prøve meg frem:-)

Fenris sa...

Flott artikkel!
Jeg er egentlig for dårlig til å bruke de overlayene jeg har, men nå fikk jeg lyst til å hente de fram og svi litt kanter...

HegeHB sa...

Kjempeflott artikkel. HEr var der mye nyttig lesning.
Tror jammen noe av dette må testes ut:)

Lise sa...

Kjempeflott artikkel.
Ville bare nevne at det også er fint å lage egne overlays ved hjelp av stempel og StazOn.
Men kan lage mange flotte rammer med noen krussedull-stempler :)

kine sa...

flott artikkel :) har noen transparenter liggende som jeg ikke har dristet meg til å bruke ennda..Men nå fikk jeg noen gode ideer jeg må prøve :D tusen takk :)
Hørtes gøy ut å prøve å lage mine egene transparenter, det må også testes!

Nina B. sa...

Takk for påminnelsen! Ser at jeg må grave frem transparentrammene jeg kjøpte i fjor, og bare ville "spare"..hehe! Gjør jo lite nytte i skapet igrunn! :p

Karina sa...

Jeg er vild med transperenter. Det ser også flot ud hvis man stempler f.eks swirls på transperenter og så klipper dem ud.

Berit sa...

Super artikkel og flotte LOer! Elsker transparenter :)
Et lite tips til ift å lage egne transparnter (kan hende noen alt har skrevet det, har ikke lest alles innlegg): Har du tilgang til kopimaskin og har transparenter til den er det lett å kopiere over forskjellige mønster ;)

Torill sa...

Kjempespennende produkt!
Og veldig kjekke å lage selv også! Men disse var kjempelekre!

Norunn sa...

Jeg har ikke forstått morroa med dem før nå, men ser jo absolutt det er et produkt som er verdt noen fler forsøk.

Flott artikkel!

Merete sa...

Flott artikkel med nyttige tips!

Jeg bruker stadig vekk overlays, og jeg bruker de like ofte under et bilde som over f.eks.

Jeg har planer om å lage mine egne overlays ved å bruke overheadark o.l. Ikke at jeg har kommet så langt,men jeg skal...

Vibeke sa...

Dette var en flott artikkel. Det finnes jo så mange flotte transprenter på markedet nå!!!

ninabakke sa...

Kjempe fin artikkel. Aldri brukt transparenter jeg, men det er jo så fint!

Solveig sa...

Tusen takk for flott artikkel!

Ann Hedvig sa...

Kjempeflott artikkel.

Kanskje jeg snart bør begynne å bruke noe av alle transparentene jeg har liggende her :o)

Berit sa...

Jeg får jo bare enda mer lyst på transparenter jo oftere jeg stikker innom og kikker på denne supre artikkelen din, Beate!

Har kanskje et par på lur, men håper å få fatt i noen flere.Dukker opp en plan her ;)

Bente sa...

Dette må vel testes etterhvert ja!!

Lisa Marlene sa...

Kjempeflott artikkel!
Det er jo ikke alltid at man husker på alle de uendelige mulighetene transparenter gir oss scrappere.. Må kanskje skrive ut litt selv snart. Takk for tips!

Maren sa...

Har forelsket meg i mange LO'er laget med transparenter, og derfor gått til innkjøp av flere selv, men hver gang jeg skal prøve å bruke dem "går jeg helt i stå". Får det liksom ikke til å fungere. Regner med at jeg etter denne innføringen kan få benyttet meg av noen av de vakre "arkene" jeg har :) Tusen takk!!

Anonym sa...

Spennende og veldig lærerik artikkel om transparenter. Har aldri prøvd ut dette produktet før, men tror jammen meg jeg skal ta sats og prøve !!

Hilsen Cecilie alias Idril

Rønnaug S. sa...

Kjempe flott artikkel med lure tips. Takketakk for nye ideer :)

Nora sa...

På tide å dra frem overlayene jeg har kjøpt opp gjennom tiden...
Takk for super artikkel og et spark bak ;)

Camilla :-) sa...

Dette var en super ide- takk for at dere deler :-) Jeg fikk akkurat en ide - tusen takk!!!

lillesmor sa...

Kjempeflott artikkel, og fikk virkelig lyst til å brenne litt i dem... hørtes spennende ut. Har endel liggende hjemme, som kanskje bør komme opp i lyset igjen...

Anonym sa...

flott artikkel:)
kanskje jeg må kjøpe meg noen transparenter å prøve

-sommer-

Min scrappeverden sa...

Flott artikkel. Må visst forsøke mer med transparenter :)

Ruby sa...

Kjempeflott artikkel, det er så spennende med transparenter, og absolutt noe jeg kunne tenke meg å bruke mer av! Tusen takk for masse inspirasjon! :)

Sonny Hanssen sa...

+a href="http://scrappehuset.blogspot.com/"Flott artikkel. Mye å hente ut av denne:) tusen takk!+/a+

elmar sa...

Flott artikkel.
har ikke prøvd meg på overlays enda,men tror nok tiden er moden for å få testa det snart

oheidia sa...

Transparant er supert å jobbe med. Flott artikkel og jeg tror jeg må avansere litt i transparantbruk i fremtiden - hadde ikke skader i hvert fall!

Kari sa...

Kjempeflott artikkel med mange fine tips. :-)

Linn sa...

Så mange flotte tips altså! Og jeg eeelsker transparenter og liker så å prøve nye teknikker, så her skal jeg prøve ut ja hihi!

Har funnet ut å smelte kantene kan være en kjempekul effekt. Lagde blomsterblader etter et tips på SIS og det ble kjempekult, bladene ble veldig levende og såå gøy å prøve ut! Og den muligheten med å få dybde i LOer og kort/bøker er sååå stilig!

Men jeg har helt glemt å lage egne, DET skal jeg virkelig leke meg med den neste uken!

Tusen takk for så flotte artikler, jeg blir alltid så inspirert!

Scoobie sa...

Takk for informativ artikkel! Brenning av kanter har jeg ikke tenkt på en gang, men nå skal det testes ut!

Marthee sa...

kjempebra artikkel:) er ikke noe flink til å bruke det, men det er ganske arti;) takk for at dere er så bra!! :)

salvie sa...

Hei!jeg har lest artikkelen om transparenter.Veldig interisant.Har bare prøvd det en gang tidligere.Men kommer nå til å prøve å lage selv.Takk for fin artikkel og tips til nettside om jeg vil lage overskrifter på transparentene:-)

piale sa...

Har ikke tatt dette steget jeg, men når jeg ser hvor fint det blir skal jeg bestille transparenter ikveld.
Tusen takk for inspirasjon!!

nabon sa...

her var det mye lurt og mye flott!!

Jeg har brukt mye både hjemmelagde og kjøpte transparenter, og digger det!!!

Flott artikkel!

Tonje sa...

Masse inspirasjon å hente her!:-) Flott artikkel!!

{ Kristina } sa...

Jeg digger transparenter! :)

Og en bitteliten ting som ikke har noe med transparenter å gjøre. Hos meg lastes SH veldig sent, kanskje fordi det er så mange innlegg pr. side?

Kristins rede sa...

har kjøpt meg to transparenter, så nå skal de prøves ut en dag med det første.
Super artikkel som vanlig!

Pernille sa...

Hmm, ble litt inspirert til å pröve transparenter etter å ha lest denne artikkelen. *skriver det på "må kjöpe" lista*

Wenche sa...

Bra artikkel. Har eksperimentert litt i det siste. Har turt å klippe i "lysarka" jeg hadde, og fått brukt de. Har prøvd å lage egne med stempling og embossing. Ikke alt blir like bra, men kult å utvide horisonten.

Wenche sa...

Fin artikkel. Mange gode ideer og forklaringer. Supert :-)

Jinx sa...

En flott artikkel dette, veldig lærerik. Har kun brukt små transparenter så langt men har funnet en nydelig med et sjørøverskip som jeg gleder meg til.

Scrappelise sa...

flott artikkel om overlays og ikke minst fint med bildene av overlaysene. Fint å se utvalget!

Hildegunn sa...

Veldig kjekk artikkel, flotte bilder i artikkelen også!

ToneF sa...

Super artikkel!!! Transparenter er gøy :)
Flotte eksempler her også.

Kjersti KK sa...

Flott artikkel!

Virkelig flotte Lo'er som er scrappet til også:)

Mokka sa...

Bruk av transparenter er jo bare sååå lekkert! Kjempbra artikkel! Takk for supre tips! :) :)

Lene sa...

Veldig fin artikkel!
Jeg er ikke så veldig flink til å bruke overlays ennå, har kun brukt litt hjemmelagede "ghost shapes" laget av innpakning.

Iselin sa...

Veldig bra valg for månedens produkt! Synes det er kjempestilig med Transparenter!!!
- skulle ønske det var eit bedre utvalg av transparenter i butikkane... Flott artikkel!

Papirskreppa sa...

Her var det mye nyttig å lese. Fin artikkel.

Veronica sa...

Kjempeflott artikkel med mange nyttige tips:)

Tone K. sa...

Flott artikkel !
Takk for inspirasjon :)

Bertina sa...

Ei kjempe innspireranes side. det ser jo så lekkert ut.....
Dette må jeg prøve.

Sosa sa...

Det var en flott artikkel! Har aldri tenlkt at det går an å varme opp transparenten. ikke er jeg så flink til å bruke det heller ;) Men nå er det på tide å dra fram igjen syns jeg! :)

Cathrine sa...

For en kjempe fin artikkel :) Liker transparenter kjempe godt, enda bedre etter denne artikkelen! Hilsen Cathrine<3

Anonym sa...

Her har jeg masse å lære - har aldri brukt transparent før.

Binna

Bealor sa...

Tusen takk for flott og inspirerende artikkel!

Linda sa...

Flott artikkel, dette trengte jeg! Et spark bak sånn at jeg kan finne frem transparentene mine igjen!!

Ellen Karin sa...

Nå ble jeg inspirert til å finne fram transparentene mine. Har kjøpt noen, for de ser så fine ut, men aldri fått til å bruke dem. Men jammen skal jeg gi dem en sjanse til. Takk for inspirasjonen.

Linn sa...

Kjekt å bli påminnet disse kjekke teknikkene! Er en stund siden jeg brukte overlays... Men: ET ekstra tips: Print ut et stort bilde på transparent! Det blir kanonstilig! Jeg har også kopiert tekster fra gamle bøker o.l. over på vanlige transparenter på kopimaskin... Hjemmelagede rub-ons ved hjelp av transparent er også kjekt å leke med!!

Sivic sa...

Flott innføring om transparenter : )

MacNina sa...

Takk for mange fine tips! Jeg har noen transparenter liggende, men har liksom ikke fått meg til å bruke de... Nå med så mange tips har jeg ingen unnskyldning lenger :o)

GryA sa...

Det er veldig skummelt med transparenter!!!!! men kanskje litt mindre skummelt nå som jeg har lest dette....

Flott artikkel!

hege sa...

Tuuuusen takk for oppklaring av hvordan jeg kan bruke transparent. Veldig bra artikkel.

Fantepie sa...

Så mange gode ideer! Har slitt litt med å bruke transparenter, men no trur eg at eg skal prøve meg litt igjen. Må teste det med å svi kantane!

Åsne sa...

kjempeflott artikkel. Har ikke prøvd meg på dette enda, kanskje jeg tør nå når jeg har fått noen gode tips.

Tove Hansen sa...

takk for flott artikkel med masse fine tips :o)

Heidi sa...

Flott artikkel!!!
Fikk lyst til å bruke transparenter på flere måter nå :))