30. oktober 2008

Møt vinneren av ForumUtfordringen 2008

Nå skal dere alle endelig få møte jenta bak den nydelige LOen som vant ForumUtfordringen 2008!!. Kanskje ukjent for mange - men godt kjent inne på Arctic!! Vi kjører en Alt om...sak. Så nå skal dere få vite Alt om Wenche Solum. Kos dere:)








Topp 5 liste


1. Pynt
Det å pynte på en Lo er det jeg synes er morsomst, men hva jeg tar i bruk varierer. Noen ganger bruker jeg lite, andre ganger mye. Jeg syns det er moro å bruke nye ting som jeg har sett andre har brukt, eller å ta i bruk små skatter fra smykkeskrin eller ”rotekoppen”. Har prøvd mye forskjellig. Jeg har limt fast sand, lakket løkstrømper, malt ispinner osv. Heter det ikke scrapbooking da? Likevel bruker jeg mest blomster, en del bånd og blonder, og er veldig glad i knappene. Disse blingbordene fra Prima er også nydelige da. Artig å prøve nye ting, og leter fortsatt etter en erstatter for blomster. Spesielt på gutteLOer.

2. Produsent
Det er Papirdesign som står mitt hjerte nærmest. Disse to supersnille jentene har lagd nydelig papir og stempler, og jeg har endelig kommet over perioden der jeg bare satt og så på arkene. Nå har jeg tatt de i bruk. Julekoleksjonen er til å komme i ordentlig julestemning av. Deilig bare å sitte og ta på og lukte på arkene. Men egentlig er jeg ikke så opptatt av hvor ting kommer fra bare de er ok å bruke. Bruker faktisk ark fra Nille om det skulle passe. Spiller jo ingen rolle når bare resultatet blir slik jeg ønsker det. Når jeg skal velge ark er jeg veldig glade i ark uten så mye mønster, de er fine å skrive ut overskrifter på. Ellers kan jeg se i hyllene mine at Making Memories er godt representert, men jeg prøver som regel det meste.

3. Farge
Jordfarger er veldig greit å bruke. Alle slags bruntoner, men liker også å gå over mot orange og grønt. Det er som regle fargene i bildene som avgjør hvilke farger som dominerer. Skulle ønske jeg tenkte mer på dette når jeg kjøper klær til barna. Regnbilder har som regel en tendens til å ha noen skrekkelige farger…. Må kanskje se på dette som en utfordring?

4. Scrappemusikk
Så lenge jeg kan sitte alene å scrappe syns jeg det er aller best å høre på musikk, men det er ikke allltid det passer seg slik. På Ituneslista mi er det alt fra Ozzy Osbourne til Vamp, men i det siste har det gått mye i Espen Lind og Kari Bremnes. Deilig å bare drømme seg bort med musikken og scrappingen. Da går timene altfor fort.

5. Teknikk

Teknikk? Jeg har aldri gått på kurs eller noe slikt. Alt jeg kan har jeg lært fra de på ArcticScrapbooking. Noen forklarer også veldig godt hvordan de gjør det på bloggene sine, og det har jeg lært mye av. Etter hvert som jeg har lagt ut Loer og fått kommentarer har jeg også lært av det. Fra august har jeg vært på scrappetreff på Unik Hobby på Hamar en gang i måneden, og da jeg fikk se disse jentene i aksjon ble jeg veldig fasinert, og tror jeg har adoptert litt av teknikken deres. Derfor har jeg begynt å bruke maling (dabber), filing og riving og lag på lag. I tillegg har jeg studert bloggen til Ingvild Bolme der hun forklarer kalking av kantene. Tusen takk til alle som gir av seg selv for at vi andre skal bli bedre.

Hvordan vil du beskrive stilen din?

Svært varierende. Jeg scrapper mye til konkurranser, og da er det ofte oppgaven som styrer hvordan stilen blir. Likevel kan jeg se at jeg er mest fornøyd med Loene med lag på lag og med mye riving av arkene. Håper at jeg ikke blir låst i en stil. Det er jo så spennende å prøve nye stiler og teknikker.

Hva er favorittobjektet ditt å scrappe?

Jeg syns det er morsomst å scrappe bilder som betyr noe for meg, og ofte kan jeg ta bilder med mål om at dette må jeg scrappe. Selvsagt blir det mye scrapping av ungene, skulle bare mangle, og i det siste har det blitt mye om forholdet mellom de to. Jeg er så fasinert over at en 4åring og ei på 7 måneder allerede er så avhengige av hverandre.

Jeg syns det er enkelt å sette sammen Loer fra turer vi har vært på, kanskje det har noe med fargene å gjøre.

I sommer mistet jeg bestemoren min, og har innsett at den generasjonen er borte. Derfor har jeg lyst til å ta vare på viktige bilder fra tiden de levde, slik at jeg kan fortelle historien videre. Derfor har det blitt mye gamle bilder i det siste. Ikke minst; takket være Forumutfordringen som endelig fikk meg i gang på prosjektet. Det er en takknemlig oppgave å scrappe slike bilder. Fine farger og interessant innhold.
Er det en del av scrappeprosessen du syns er vanskelig?
Alt. Jeg er en nybegynner, og er nesten alltid usikker i alle delene av prosessen. Å velge bilder kan gå greit, men jeg er ikke så flink til å beskjære dem riktig. Etter hvert har det blitt enklere å velge ark (har kanskje noe med mengde ark å velge i?). Oppsettet er det jeg syns er mest spennende fordi det er så avgjørende. Skulle ønske jeg kunne mer om ”det gyldne snitt” for jeg ser at det funker. Når bildene er på plass liker jeg å kose meg med å kaste på alt av pynt for så å ta bort det som ikke passer.
a>
Er du en planlegger eller blir sidene dine til etterhvert?

På grunn av at jeg ofte scrapper til en gitt oppgave så er det sjelden at sidene bare blir til. Jeg ser at jo mer tid jeg har til å tenke løsninger, jo bedre blir det, men jeg er ikke typen som lager skisser. Jeg liker å sette opp Loen på et stafeli på stua før den er ordentlig ferdig, for da ser jeg om det blir ”riktig”. Ei venninne lo av meg i sommer da hun leste litt i scrappebladene mine. De leser jeg nemlig med blyant i handa. Når jeg ser noe jeg liker skriver jeg ofte at her kan jeg bruke bildene av den og den, her kan jeg bruke det og det båndet, denne tittelen kan jeg bruke osv. Det er greit å finne fram disse bladene i tørketider.

Noe du aldri får nok av?

Tid. Akkurat nå er jeg hjemme i fødselspermisjon, og likevel får jeg for lite tid til å kose meg med scrapping.

Av utstyr får jeg aldri nok. Er stadig på jakt etter ett eller annet. Det varierer stort, men i disse dager prøver jeg heller å skrive opp det jeg har lyst på. Jeg bytter nemlig adventskalender m/scrappeutstyr med ”søstra”mi.

Jeg er alltid på jakt etter bokstaver, swirls og dingser.

Hva vil andre si om scrappeplassen din?
Jeg får ofte høre at jeg har mye utstyr, men det er kommentarer fra de som ikke driver med dette. Selv trives jeg faktisk rundt en stor skrivepult i hjørnet av kjellerstua der gubben disponerer andre del av rommet med modellfly og diverse utstyr. Dette rommet er ikke rent og ryddig, men vi er begge opptatt av oppbevaring, skuffer, bokser og hyller. Jeg har hyller rundt hele pulten, så det er sjelden jeg ikke får tak i det jeg trenger. Ps. Gammel strietapet på den ene veggen er ikke så dumt. Alle pyntenåler er stukket i veggen med alle thickers og annet hengt opp rundt.

Hva er det kuleste du har gjort eller opplevd innen scrapping?

Scrappemessa på Lillestrøm i slutten av april var en himmelsk opplevelse. Jeg var egentlig i barsel ennå, men tok inn på hotell sammen med to gode venner og vi scrappet til kl 0100 og shoppet til det sa stopp. En herlig opplevelse, og så moro å møte så trivelige folk som holder på med det samme som en selv.

Å vinne Forumutfordringen var nesten litt for stort…. Da avstemmingen kom inne på Arctic ble jeg slått i bakken av alle de fine bidragene. Det var ingen tvil om at alle var laget med hjertet. Jeg studerte alle bidragene svært nøye og sugde til med inntrykk og teknikker. Min egen var jeg fornøyd med, men mest fordi det var min egen personlige ”hyllest” til morfar. Morfaren min kommer kanskje litt i skyggen av mormor fordi hun var helt fantastisk og hun levde 20 år lenge. Derfor var det ingen tvil om hvem jeg skulle lage LO om i utfordringen. Da jeg vant inne på Arctic ble jeg svært overrasket og svært glad. Andre og tredje plassen var de jeg trodde skulle gå videre for de likte jeg sååå godt. Derfor var jeg svært ydmyk for å få æren å representere Arctic i finalen. Denne avstemminga var jeg ikke så opptatt av for det var fjernt for meg å vinne. Nok en gang var det sterke bidrag.

Dette er nok det største; at en nybegynner som meg kan hevde seg i en slik konkurranse, - ja da er det håp for alle.J

En stor takk til alle som stemte på meg, og spesielt til de på Arctic som lot meg gå videre. Takk for alle hyggelige kommentarer.

Hva gjør du utenom scrappingen?

Jeg er lærer på ungdomsskolen, og fyller både dag og kveld med det til vanlig. Nå har jeg fødselspermisjon og får mer tid til scrapping. Jeg er musikklærer og synger selv i kor. For tiden går jeg på musikalkurs hos Merethe Trøan, og storkoser meg.

Har jeg tid til overs blir det gjerne en tur til svigerbestefar eller noen timer sammen med familien ute eller i garasjen.


Tusen takk for at du ble med på ForumUtfordringen Wenche - og takk for at du tok deg tid til å stille opp på disse spørsmålene:)
Hvis du sender oss adressen din - så skal vi få TreL til å sende deg din splitter nye Bind-it-all. Og vi gleder oss til å se hva du kan trylle frem med den:)

Wenche - nok en gang - Gratulerer så mye som vinner av ForumUtfordringen2008!!



7 kommentarer:

Silje sa...

Flott å få vite litt mer om deg Wenche! Og igjen, gratulerer med seieren!!!

Torill sa...

Gratulerer så masse!!! Kjempekoselig å lese litt om deg!!
lykke til videre, og kos deg med premien!!!! - vel fortjent!
klem

Hilde sa...

Gratulerer så masse! Og så koselig å lese om deg, vi liker nye ansikter her på Scrappehuset.:D

Solblomst sa...

Gratulerer!!

Anne Bente sa...

tillykke tillykke med sejren, super flot lo,

Sasha sa...

Gratulerer igjen snuppa. Det er så sant som det er skrevet her ja... Kjenner deg godt igjen;)

isabell sa...

Gratulerer så masse med seieren:)
Koselig å lese om deg, å bli bedre kjent med deg.
Å kos deg masse med premien fra TreL!!!
Klem