16. november 2008

Alt om Ingvild Bolme

The one and only!!! Ingvild Bolme gjester oss i dag, Norgesmesteren i 2007!!! Her er det ei dame som nok inspirerer de fleste. Nok babbel fra meg, her er alt om Ingvild!

1.Pynt
Jeg rett og slett elsker pynt, spesielt detaljert pynt eller pynt som gir dypde og 3D-effekt. Jeg er en "maksimalist" i stil, og pynt er noe jeg bare må ha mye av for å scrappe i den stilen jeg trives best i, rett og slett "avhengig" av massevis av "stæsj" ;-) Hva som er min favorittpynt går litt i rykk og napp og styres kanskje litt etter hvilke bilder jeg skal scrappe. I perioder er det chipboard som er min favoritt, mens andre ganger er det gjerne metallpynt. Blonder og detaljerte rub-ons er jeg også veldig svak for, og jeg får aldri nok av blomster. Men akkurat nå er det nok diecuts som preger mine LO'er mest, gjerne selvskårne fra all slags nydelige mønsterark.

2.Produsent
Jeg føler meg veldig priviligert som får designe for Prima, så det høres kanskje litt rart ut at jeg også vil nevne dem som min favorittprodusent. Men faktisk er Prima det merket som ligger mitt hjerte nermest, og slik har det vært fra den dagen jeg begynte å scrappe. Det hele begynte kanskje med at jeg raskt fant ut at blomster var en "nødvendighet" på en LO, og Prima var de som preget markedet med all slags nydelige varianter av blomster. Etter hvert kom de også med utrolig lekre mønsterpapir (noe som jeg er like svak for), og Prima var uten tvil videre mitt favorittmerke. Vil forresten også nevne at Say-It-In-Crystals serien, de lekre bling swirlsene til Prima, må være noe av det mest geniale som er oppfunnet i scrappeverden etter min mening ;-) Men jeg er også svak for en del produkter fra merker som Basic Grey, Making Memories, 7 Gypsies, Melissa Frances, Daisy D's, Hambly, Fancy Pants og My Minds Eye, for å nevne noen...

3.Farge
Jeg er egentlig glad i alle slags farger, alt fra de duse jordfarger til de mer skarpe og fluroiserende. Jeg forsøker å la tema på bildet jeg skal scrappe hjelpe meg med å velge ut farger til LO'n. Noen ganger lar jeg også annen inspirasjon lede fargevalget, som f.eks mønsterpapir og annen type pynt. Men om jeg må nevne noen farger som jeg kanskje er ekstra svak for så er det vel innen scrapbooking kanskje farger som sort, brunt, turkise og teal, og ellers er jeg gjerne veldig glad i friske farger som gult og orange.

4.Scrappemusikk
Stillhet. Jeg er absolutt mest konsentrert og jobber best under stillhet. Men om jeg setter på musikk så har jeg en egen mikset CD som er full av all slags favoritter, alt fra Janis Joplin til Alejandro Fuentes. Jeg kan egentlig høre på det meste, men det må ikke blir for stressende musikk til scrappekosen. Hip hop er for eksempel uaktuelt for meg ;-)

5.Teknikk
Oj, favoritt teknikk... Det er så mye som er gøy med scrapbooking, at det er sannelig ikke lett å velge bare en teknikk. Men jeg er veldig glad i å sette eget preg på papirkanter med alt fra fotrasp til distressing, og skalpellen brukes veldig flittig for å skjære ut egne diecuts.

Hvordan vil du beskrive stilen din?
Maksimalistisk ;-) Jeg er svak for vintage, men forsøker å huske på at det er viktig å la historien i bildet være med på å lede stilen. For meg blir det f.eks helt feil å scrappe veldig vintage til mer moderne bilder eller omvendt, samme hvor "in" stilen måtte være. Selv om jeg er glad i slitte kanter så er ikke nødvendigvis dette et symbol på vintage. Vintage er for meg "gammelt", og da tenker jeg gjerne på flere tiår tilbake. Slitte kanter er et symbol på "brukt og naturlig", og kan passe på de fleste stiler. Skikkelig vintage for meg dreier seg mer om det helhetslige inntrykket, gjerne med bruk av blonder, valg av farger og mønster osv, og gjerne med innslag av ekte gamle elementer. Men samme hvilken stil jeg velger å scrappe i, så er nok kanskje mitt kjennetegn det å være detaljert og makimalistisk. Jeg elsker å sette et personlig preg på nesten alt jeg putter på en LO, og jeg rett og slett eeeeelsker detaljer, 3D-effekt og masse stæsj! ;-)

Hva er favorittobjektet ditt å scrappe?
Som de fleste andre mødre, så er helt klart mitt favorittobjekt bilder av mitt eget barn, min lille datter på 2 år. Med en verden så full av store oppdagelser og gyldne små øyeblikk, så står kamera nesten aldri stille. Dessverre så er det for få scrappetimer i døgnet og bildene hoper seg langt raskere opp enn jeg greier å scrappe dem. Jeg forsøker også å huske på at familieminner også inkluderer bilder av andre familiemedlemmer, inkludert meg selv, men det er veldig "lett" å stadig velge bilder av lille Iselina når det er så mange flotte bilder av henne å velge mellom ;-)

Er det en del av scrappeprosessen du syns er vanskelig?
Det kan egentlig variere en del hva jeg synes er vanskeligst. Ettersom jeg er en person som aldri kan bestemme meg, kan det noen ganger være vanskelig å bestemme meg for et oppsett og å komme i gang. Mens andre ganger har jeg gjerne et bilde i hodet om hvordan LO'n skal se ut og da kan det være de små "hindrene" for å løse den akkurat slik som jeg hadde bestemt meg for som kan bli det vanskelige.

Er du en planlegger eller blir sidene dine til etterhvert?
Begge deler. Noen ganger setter jeg meg ned med en oppgave foran meg og løser den etter hvert, mens andre ganger har jeg en idè i hodet som jeg kanskje kan ha båret på en stund før jeg setter i gang. Jeg kan også bare sette meg ned med scrappelyst og la produktene foran meg inspirere meg til impulsive ideer.

Noe du aldri får nok av?
Aldri? Hmm.. det må være blekk. De få gangene jeg har laget en LO uten å distresse kantene så føler jeg aldri at den ble ferdig, så blekk er et "must" og vil nok kanskje alltid være det. Og ellers for tiden har jeg et lite kick på Crackl paint ;-) Og dersom du ser på scrappesakene mine så skjønner man kanskje at jeg nok aldri får nok av verken blomster eller mønsterpapir. Har tusenvis av mønsterpapir og tonnevis av blomster, men det er alltid noen andre jeg også "skulle hatt"... ;-)

Hva vil andre si om scrappeplassen din?
...."fullt"? *fnis*

Hva er det kuleste du har gjort eller opplevd innen scrapping?
Oj, det er så mangt egentlig. Det kuleste jeg har gjort var nok å i det hele tatt begynne med scrapping, noe jeg garantert aldri vil angre på! ;-) Det første største var kanskje å vinne NM i scrapbooking for et år siden. Ellers så var det også utrolig stort for meg å bli tilbudt en plass i designteamet til Prima, kanskje spesielt siden nettopp Prima var min "store drøm".

Hva gjør du utenom scrappingen?
Selv om scrapping er en stor del av mitt liv og opptar mye av min tid, forsøker jeg å bruke absolutt mest tid på min lille Iselina og være en god mor for henne. Familien er tross alt det aller viktigste og mest verdifulle jeg har.

Utfordring;
Denne hobbyen, som så mange andre hobbyer, er veldig preget av trender, og det er veldig lett å la også sin scrappestil bli preget av nettopp dette. Vi scrapper i vei i den stilen vi trives best med eller den hotteste trenden, noen i vintage og noen i free style, og kanskje vi ofte glemmer å heller sette fokus på å forsterke bildets historie og tidsepoke. I tillegg er data med flotte redigeringsprogrammer som Photoshop etc et fint verktøy, og "crop'ing" og beskjæring av bilder er nesten blitt en selvfølge. Har vi glemt hvor moro det er å titte i gamle album og se på nettopp DET knalske teppet og DEN rare tapeten? Kanskje dagens bilder kan gi oss like morsomme minner om noen år om man ikke beskjærer alt bort? Så her er min "lille" utfordring til dere ;-)
- La bildene dere velger lede dere til å velge stil på LO'n. (Eksempler på hva som kan lede; kjønn på personer, alder på personer, bildets tidsepoke, tema på bildet og historien bak, sted for hvor bildet er tatt osv...). Tips; Tenk gjerne litt over hva som passer best til nøyaktig det valgte bildet ved valg av stæsj etc, ikke hva som passer best på "denne LO'n" eller hva "jeg liker best"... ;-) Dersom dere har en bestemt scrappestil, velg gjerne bilder som kan lede dere til en stil som dere vanligvis ikke pleier å scrappe i.
- Greier dere å la være å beskjære bildene og heller la bakgrunnen på bildet få være med på å dokumentere litt av tidsepoker og minner? ...i så fall; la oss få se! ;-)
- Hva med størrelse og format på bildet? Hvor ble det av det "originale format"? Tenk gjerne også litt på det om du printer bildene ;-) Når er bildene tatt og hvilket "standard format" og form var vanlig da?Jeg har mekket sammen en liten "gevinst" til vinneren, og jeg ønsker dere alle sammen masse lykke til! Håper dere vil kose dere masse med denne utfordringen! ;-)

Ingvild har selvfølgelig scrappet sin egen utfordring, og her ser du resultatet...

Og vi jentene her på Huset har også prøvd oss.
Vibeke;


Trine;



Renèe;




Hilde;


Lene;
Brita, brukt blackboard og Mr. Campy fra månedens sponsor, Cosmo Cricket;

Nå er det din tur, frist 30. november, midnatt.
Vinneren får en RAK fra Ingvild!!!

11 kommentarer:

www.TreL.no sa...

En flott oppgave, Ingvild. Jeg er en av de som beholder bildene slik jeg tok dem. Ha med alle detaljer! Minnenen forsvinner med bare nærbilder... Jeg elsker gamle bilder fra da jeg selv var liten, hvor jeg kan peke ut tapeten, den blå bamsen etc. og huske den. Det ønsker jeg at min sønn også skal få gleden av. Bildene er viktigst :) Men klart det er rom for det meste :D Vi kan jo gjøre både også ;) Gleder meg til å se hva alle får til! Og så flott de var alle LO'ene dere har laget her inne på Scrappehuset :D

_Kine sa...

Så flott intervju! Og så kule layouter dere har laget :D
Og ja, bilder med herrrlig 70tallstapet er jo faktisk noe av det morsomte som finnes å se tilbake på nå :D

ToneF sa...

Kjempeflott intervju! Artog å bli bedre kjent med deg Ingvild :)
Og for en super utfordring! De må jeg prøve meg på ;)

Linn sa...

Så knallbra intervju! Og du Ingvild du sier mange sanne ord her. Er så enig ifht dette med bildene og at de skal fortelle historien og jeg skal absolutt huske på det med å ikke croppe bildene ihjel hihi! ikke det da, jeg digger LOer som viser en historie, men har ikke vært bevisst på dette med redigeringen! KNALLBRA, takk Ingvild!!!

Jeg håper jeg får tid til denne utfordringen, fordi du inspirerte meg noe skikkelig nå!

Gladie sa...

Må bare signere de over her, knallbra og inspirerende intervju og ikke minst inspirerende Loer dere alle har laga :)

janne iselin sa...

Flott intervju=)=)=) Og jeg har tatt utfordringen og den ligger

Her

Maren sa...

Utrolig morsomt med disse intervjuene dere har. Kjempe interessant og morsomt å se hvordan andres scrappehverdag er. Ingen tvil om at det var litt ekstra gøy å høre om Ingvild, hun er bare helt unik :) Super oppgave, tror ofte man glemmer litt viktigheten av å la bildet fortelle historien. Jeg har laget et lite bidrag, det finner du her :
SNAPPEN

Anne Kristine sa...

Så flott intervju og flotte LO'er dere har laget!
Og mitt bidrag er HER

ToneF sa...

Her er mitt bidrag:

http://www.scrapbookexpress.no/galleri/showphoto.php?photo=49800&cat=500&ppuser=1163

:o)

Gro aka emrille sa...

Dette er en super utfordring:)
Jeg har to bidrag her

Linn sa...

Sukk jeg rakk ikke denne, MEN jeg har tenkt å lage den uansett når julestria har roet seg her. Denne var skikkelig inspirerende!