12. november 2008

Kaffeslabras

Kaffefilter tags og andre ting man kan ”farge” om.

Da har vi hat et lite kaffeslabras her hos oss og prøvd oss på litt ulike varianter av det å farge tags og ting og tang.
Dere har sikkert fått med dere kaffetags og hvordan de blir. Vi har og prøvd dette, men vi utviklet dette litt lenger vi da.
Lene er en av oss som er veldig glad i glimmermist om dagen, og hva annet en kaffemist er da et must. Gamle ting blit jo rett og slett som noe helt nytt. Nedenfor er det endel bilder som viser hvordand et ble med kaffemisten. Pst - holdbarhetsdatoen på denne er vi noe usikre på *smiler*
Her har noen bokark fått en dusj med kaffemist og deretter er dette strøket ut med en pensel. La tørke og få noen effektfulle papirer.
Her tok vi kaffemist på noen blomster, fargen på de øverste to er som de opprinnelig var, med litt kaffemist og vips en ny lekker farge som kanskje kan være litt mer anvennelig.
Blonde med et par dusjer kaffemist og er dukker det opp en skikkelig gammel og slitt utgave frem.
En tags som ble krøllet og brettet ut igjen. Spray på og la tørke, her kan man og dra ut kaffen med en pensel om man ønsker en annen effekt.
Noen små hvite blader blir fort høsten og skifter fort farge med kaffemist. Det ble jo en helt ny årstid på 1 - 2 - 3 *smil*
Man kan stemple opp litt på et ark, eller kanskje man har noe som allerede er ferdig trykket, men som kanskje hadde gjort seg med en ny farge.
Sånn så de ut før kaffemisten.
Og vet dere, man kan faktisk bruke mer enn bare kaffe til farging. De rosa arkene i midten her er lagt i saft fra rødbeter. Hva som puttes oppi begrenser seg i grunnen ikke.
Urtete kan du og bruke – her brukte vi 5 poser – og vips så fikk vi dette (eller etter noen timer da *smile*).

Kaffetags: Vi tok ganske varmt vann i lokket på en ildfast form – og som dere skjønner da så var det ikke mye vannet oppi – derimot veeeldig mye kaffe. Brukte omlag 10 ss med pulverkaffe og la deretter oppi tagsene. Etter noen timer drysset vi over 1 ss til med kaffe og lot de ligge der til neste morgen.
Som dere ser har vi stemplet ett par av de før vi la de i kaffen med brun stempelfarge.
Noen av tagsene er 7gypsies journaling cards og disse er ferdigstemplet på forhånd. Ga og en tøff effekt synes vi da. Etter nattens besøk i kaffen tok vi ut alle tagsene og la de på et håndkle for tørking.

Og så er de tørre. Dett er to like, den ene med stempel og den andre uten. Dette er en 7gypsiestags som ble lagt oppi, flott effekt på denne og synes vi.
Vi syntes dette var moro og det ga spennende resultater.
Og vi håper at dette kan gi dere noen nye ideer og.

Her er en Lo Lene har laget, og den LUKTER kaffe!!! *fnis*




Spør om dere lurer på noe og vi svarer dere her i bloggen.

Og dere - denne gangen roter vi litt rundt i sakene vi har liggende her og vi trekker en liten premie til en av dere som legger igjen en kommentar på dette innlegget vi. Vi må trene oss litt til jul *smiler*

Og vi minner om utfordringen som ligger under skravlestunden vi hadde med Siwert - Lift din egen gamle LO om til en ny en.


68 kommentarer:

Kari sa...

Knallstilig!!! Dette må virkelig prøves!:)

Tonemor sa...

Tusen takk for flotte tips. Disse skal jeg nok bruke! Lurer bare på hvor sterk kaffe dere brukte på "kaffemist"en?

piale sa...

Dette ble virkelig flott!!
Jeg har prøvd meg på dette selv, på blonder og de ble virkelig lekre :-)

Anne Bente sa...

wawwww hvor er det blevet flot, især kan jeg da godt lide det med rødbedsaften, det skal prøves og kaffe er jo altid godt :)

en anden ting der er meget godt er altså madkulør, bruger det ofte jeg hehe

Cathrine sa...

For en flott artikkel, ga masse ideer til hodet mitt iallefall! Tuusen takk ScrappeHuset!:) Klem fra Cathrine=)

Pauline sa...

Flott artikkel, mange gode tips og mye inspirasjon å hente her! ;-)

Torill sa...

Ja dette er gøy!!!
Må nok prøve meg på en "mist". Skikkelig snedig!!

Gro sa...

Kaffefarging er bare sååå gøy:)

Den kaffemisten dere snakker om, er det bare kaffe på sprayflaske?

Minelly sa...

kjempebra artikkel for oss nye scrappere.
Jeg suger til meg all inspirasjon.
:)

Ingunn sa...

Stilig! Effektene av dette er jo helt utrolige, tror sannelig jeg må prøve!

isabell sa...

Så kult det ble med "kaffemist" -dette må æ virkelig prøv ut, æ som e så gla i kaffe;)

Meretekj sa...

Kjempestilig.
Dette må jeg prøve!

Broggis sa...

Digger kaffemist!
Morsomt å gjøre det på annet enn tags, og jammen var det ikke annet man kunne bruke også:)

MacNina sa...

Wow! Det ble jo kjempeflotte resultater, gjett om jeg skal prøve :o)
Takk for supre tips, veldig gøy!

Lise sa...

Kjempeflotte greier dere har laget. Er stor fan av å lage selv :)

Bente sa...

Så mange flotte ideer!! Har prøvd litt kaffefarging, og det er kjemepgøy å se resultatet!

Vibeke sa...

Farging med kaffe er kjempe gøy. Husker tanta mi gjorde det for omkring 8 år siden på noen noteark for å lage et bilde til biblioteket sitt:) Det blir virkelig en helt annen effekt. Og det kan jo brukes på så mangt:) Moro at dere viser frem litt forskjellig.

Det med å lage kaffemist - var kjempe lurt da :) Veldig greit å kunne spraye det på - takk for tips. Og rødbetsaft har jeg ikke tenkt på. Det var jo også artig:)

Digger at dere tar opp praktiske tips til teknikker og alle muligheter som ligger der ute og venter på at vi skal ta de i bruk!!! keep up the good work!!

Pernille sa...

Her var det mange gode ideer som jeg nok må pröve meg på etter hvert...

Tone K. sa...

Åhh...så flott dette ble. Jeg har hatt skylapper... for jeg har jo bare tenkt på disse tagene jeg da.....men jeg ser jo nå at det (som ellers) bare er fantasien som setter en stopper for det meste.
Tusen takk for inspirasjon :o)

GryA sa...

Vanvittig bra! Misunner kreativiteten deres...skulle gjerne hatt den gitt.

Marianne sa...

Jeg har jo sett Lene gjøre dette, så jeg burde jo klare det.
Problemet er jo at ingen her i huset drikker kaffe *lol*

Kristins rede sa...

Kjempeartig. Skal prøve det etterhvert. Skal det ligge lenge i kaffe og andre sauser?

Anonym sa...

tove sa....
Takk for enda en spennende arikkel. Og så med kaffe da gitt, masse kule effekter. Dette må prøves :o)

ninabakke sa...

Nok noen flotte tips, her bli kaffe brukt flittig, rødbeter har jeg også prøvd, men stilig med den sprayen da :D

Sivic sa...

Mange flotte tips : )

Har jo hørt om det meste før, men det er jo den tiden da......

Liker godt at dere legger ut både før og etter eksempler, det gir masse inspirasjon!!

Smuti sa...

Tusen takk for enda en inspirerende artikkel!!

Men jeg, som Gro, lurer på om den kaffemisten bare er sterk kaffe på sprayflaske?
Det må testes ihvertfall :)
Og Marianne : du trenger ikke drikke kaffen thi,hi.
Jeg har kjøpt meg pulverkaffe som bare blir brukt til div prosjekt;)

Jeanette Holm sa...

Så stilig! Tusen takk for tips,dette må prøves ved første ledige stund!
Lukter vel kaffe lange veier etterpå,og det er jo ikke å forakte;-)

Hilsen Jeanette Holm

tessa sa...

kjempefin effekt!

Gladie sa...

Kjempefin effekt! skal jammen lage meg litt kaffimist - og tipset om bladene, da - Har noen blader som jeg kjøpte på europris og tenkte jeg skule bruke som pynt, men fargen er helt umulig så de har aldri blitt brukt - de skal jammen få seg ny farge :))) tsuen takk for ideer - sier som vibeke: Keep up the good work :)

Kaoleena sa...

Kjempeflott artikkel! Moro å se hvor mye man egentlig kan bruke til scrapping, som man egentlig ikke kommer på sånn helt med en gang.

Må nok prøve meg på kaffemist en gang.

CarolinesGlede sa...

Så stilige tips! Loen var utrolig stilig!! godt at kaffe kan brukes til noe annet enn drikke, hihihi.. ( for kaffe er ikke sææærlig godt )

Tonje sa...

Så utrolig kreativt! Masse flott som kan lages, og mange gode tips her:-) Syns kaffelukt er godt jeg, så det er jo absolutt ikke noen bakdel *hehe*

Linda sa...

hei
utrolig bra tips til å lage forskellige ting ut av kaffe og kaffemist :)(ja og te og rødbeter...)

Jeg skal deffinitivt prøve meg på den kaffe varianten igjen, og håper jeg får det til bedre nå etter å ha lest her *nikker*
tusen takk for en flott artikkel :)

Berit sa...

Super artikkel og inspirasjon. Mange gode idéer og flotte resultater her :)

Lindasblogg sa...

så stilig,dette må prøves

Lisbet sa...

Utrolig kreativt å bruke kaffe for å få frem litt gamel stil.
Må prøve meg på det en gang.

Linda sa...

Kjempeinspirerende!! Nå MÅ jeg koke kaffe og prøve jeg og!!

nabon sa...

til dere som lurer på hvordan jeg lagde kaffemisten min, så tok jeg bare glovarmt vann fra springen i en bolle, masse pulverkaffe (billig type) ristet og vips, ferdig til bruk!!!

Jeg brukte en sånn Natusan barnebalsam sprayflaske, den er det fin dusj på. Man kan sikkert bruke vanlig dusjeflaske og skru den på fin spray også!

Det med holbarhet,jeg har hatt min som jeg blandet i begynnelsen av oktober og har ikke merket noe rart med den enda!!! ;-)

Gleder meg til å se resultater av kaffefarging her etterhvert!!!

~Kjersti~ sa...

Tusen takk for fine tips!

oheidia sa...

Veldig stilig å se alle disse teknikken. Jeg har forsøkt å legge papir i kaffe men her var det jo jammen mye annet man kan gjøre for å farge ark!

Jeg vil gjerne være med på trekningen også :=)

Heidi

Veronica sa...

Kul teknikk! Dette skal prøves. Kanskje til årets pakkelapper? Kan jo være kult med litt kaffelukt under juletreet:)

Scrappegal Sørlending sa...

Knallkult!!! dette har jeg ikke tenkt på! det fikk jeg lyst å prøve. Lager dere da en kaffiblanding på spruteflaske,med litt glitter i,eller??

HegeHB sa...

Skikkelig tøft. Dette tror jeg må testes ut. Takk for supert tips:)

Skaubytrollet sa...

Er SÅ lekkert med kaffetags o.l. Må snart få dratt meg ut og kjøpe pulverkaffe ;)

Snuppelure sa...

Kjempe lekker effekt, dette skal prøves ut :)

Hilde sa...

Dette var virkelig effektfullt ja...
Spørs om man må prøve dette etterhvert ja...

Camilla's hjemmekos sa...

Dette er noe jeg bare må gjøre nå, siden jeg lever i et kaffehus. Det å legge ting og tang oppi kaffen har begrenset seg til kaffesøl på papirer som har ligget i veien under store kaffebesøk som er dømt til å søles på.
kanskje en bedre måte å få det luktende og se bedre ut, enn bare med distress inkene.
Takk for flotte bilder og forklaringer.

Marianne Hope sa...

Utrolig mye fint!

Camilla:-) . Camilla Raade Paulsen sa...

Jeg måtte prøve meg på kaffeteknikken og det ble skikkelig bra- det skal jeg gjøre mere :-)

Anne M sa...

Kaffiteknikken er jo kjempestilig!!
Å så den gode lukta da;)

Fantepie sa...

Ideen med kaffemist må eg virkelig prøve ut! Har testa litt farging med kaffe før, men har ikkje fått brukt tagsa mine på en LO enda. "Spark i raua"!

ToneF sa...

Utrolig flott artikkel og det ser jo bare sååå artig ut da!!!

Filharmonica sa...

Flott artikkel med mange gode tips! Har farget endel papir med kaffe, men har aldri tenkt på at det går an å stemple først... dette må jeg prøve :-)

Maria sa...

Så lekkert rett og slett :):)
Jeg har sånne news flash kort fra 7gypsies,så dette må prøves:)
Takk for super inspirasjon jenter:):)

Gry-Heidi sa...

Så lekkert dette ble !! Dette må definitivt prøves :)

Christel (scrappeberta) sa...

genilat! satt igår å tenkte at æ måtte finne ut korsen man farga me kaffe, å så kommer dokker jaggu me en artikkel om d dagen etter!! kunne ikke vært bedre :D tusen takk jenter *blomst*

Livert sa...

Kjempe stilig. Har prøvd dette og effekten blir helt knall. Og LOen lukter super godt, hihi.

Jeanette sa...

Så utrolig flotte tips! Tusen takk, jenter! *klem*

Wenche sa...

Gubben tror jeg har begynt med julebaksten, - men jeg bare tester ut alt som kan brukes (og det som ikke kan brukes...)

Hildegunn sa...

Utrolig flott artikkel!
Takk for at dere deler så gode tips!

{ Kristina } sa...

Dette her er min favoritt teknikk for tiden. Helt genial, med et nydelig resultat, og så er det billig i tillegg. Kan jo ikke bli bedre enn det.
Takk for at du deler flere tips om dette Lene. :)

Unn Hege sa...

Dette var kjempestili :) Gleder meg allerede til å prøve. Er ganske så ny i scrappeverden så det er kjempearti med gode tips :)

Asil sa...

Kaffemist!! Genialt, den skal prøves! Og så tøft det ble da dere stempla _før_ kaffen! Takk for alle gode tips!

Monica sa...

Kaffemist skal heretter lages. Så moro. En kul effekt ble det.

Nina sa...

Kjempekult!! Har noen hjemmelagde billetter som nok må gjennomgå en liten "makeover" snart :)

Lillenala sa...

Har farget MASSE med kaffe :) Blonder blir bare helt lekkert og blomster med ubrukelige farger blir som ny. Tror jeg må prøve meg på kaffemist når en av glimmermist flaskene mine er tomme.

Tusen takk for masse gode tips her på huset :D

Anne Kristine sa...

Kjempeflott artikkel og rødbet saft skal jeg jammen i meg prøve en dag :o)
Takk for inspirasjon :o)

Marianne sa...

Tusen takk for så mange flotte tips - dette må prøves!!