23. november 2008

Lag dine helt egne PYNTENÅLER!! :)

Enten så har du sett disse nålene før, brukt slike nåler - eller har ønsket deg slike nåler. Utrolig anvendelige - og ikke minst flotte!!
Vi har lyst til å gi deg muligheten til å lage dine helt egne pyntenåler!!!

Men først - her skal dere få bli litt kjent med jenta som skal lære oss dette. Bente - eller Bente-78 som hun heter ute på de forskjellige scrappeforumene:

"Jeg heter altså Bente, er 30 år. Og jeg kommer ifra Skatval, det er ei lita bygd ca 5 mil nord for Trondheim.
Jeg er i øyeblikket hjemmeværende og har mye tid til å dyrke min lidenskap, ja min altoppslukende lidenskap, scrapping.
Det er rundt en 4 år siden jeg ble kjent med scrapbooking, med oppsett av sider, bruk av syrefrie produkter og litt slikt, men jeg har i mange mange år før det, satt bilder i album og pyntet med klistremerker og limt inn små notater , gjemt på togbilletter, museumsbilletter etc.
I tillegg til at jeg lager mye album, både til min egen lille familie og meg selv, så har jeg satt meg som mål å lage hvert sitt oppfølgingsalbum til mine "jenter". Den minste av dem er jeg gudmor til, og storesøster er jeg reservetante til, så disse to jentene er mine hovedobjekter om dagen.
Når jeg ikke scrapper,så sitter jeg ofte med ei strikking eller ei hekling, og jeg bruker å si at en dag uten strikkepinner i hendene, er en dag uten mening.
Så livet mitt består mye av hobby og håndtverk, men min store lidenskap er som allerede sagt scrapbooking, og det som opptar meg der om dagen, er å finne fram til pynt jeg kan lage selv. Bruke mine kreative evner til mer enn å lime ferdige produkter på et ark

Det var meg, på godt og vondt

Bente
"

Jeg må først si at jeg ble både glad og overrasket da Vibeke spurte meg om jeg ville være gjesteskribent hos Scrappehuset, og skrive om hvordan man lager pyntenåler til å bruke på kort og i album.

Først vil jeg si litt om hva man trenger og hvor man kan få kjøpt dette.

Det man trenger for å lage disse nålene er:

* Perlestaver, enten med eller uten øye(det er den løkken øverst). De med øye er søte å feste charms i .Perlestavene får man kjøpt på diverse butikker som fører utstyr til smykkeframstilling. Jeg anbefaler litt lengre staver, helst mellom 5-7 cm, for da kan man sette på en del perler, og i tillegg ha god plass til å feste med.

* Perler. Det er lurt forholdsvis små og ikke så tunge perler.

* Flattang. Denne bruker jeg til å rette ut nåler som er blitt skjeve. Om du kjøper dem i en smykkebutikk fysisk, så slipperd u at dem får hard behandling underveis, men jeg som gjerne kjøper via nettet, får dem av og til hjem litt skjeve, og da er det veldig kjekt med ei flattang. Den er og til hjelp når jeg fester på charms på nålene.

* Zig dry paper glue. Dette er limet jeg limer perlene fast på perlestavene med.

* Vireklemmer. Disse selges også i smykkebutikker. Jeg personlig synes det er finere og mindre jobb med lim.

* Rondeller. Disse bruker jeg mellom perlene, for å få et metallinslag.

* Oasis . Jeg bruker oasis til å sette nålene i når de tørker, og da setter jeg dem skrått på hodet, så perlene ikke sklir ned. Til oppbevaring kan man jo enten sette perlene på toppen av oasisen, eller bruke ei eske.

* Jump ring. Disse bruker jeg som mellomdel ifra øye på perlestaven til charmen, for at denne skal kunne henge på.







Perlestavene er å få kjøpt i mange størrelser, alt ifra 1,5 cm til 7 cm har jeg funnet ut. Men for at dem skal egne seg best til å benytte i scrapbooking, så anbefaler jeg dem som er mellom 4,5 og 7 cm. Disse synes jeg har fungert aller best. De er gode å feste og du får plass til tre på en del perler.

Det er en fordel å ikke tre perler alt for langt nedover på staven. Generelt vil jeg råde dere til å la minst 1/3 av nåla være perlefri, aller helst ½. Er det større del som er med perler, så vil den ikke feste nok, og får en tendens til å falle av.

Når jeg velger perler til nålene mine, så tenker jeg størrelse, de bør ikke være store og ruvende om de skal benyttes til LO`er i alle fall. Men til kort er man ikke fullt så avhengig av at de ikke må ta for mye plass. Deretter tenker jeg farge, og oftest velger jeg ensfargede nåler, dvs perlene har en farge også har jeg evt rondeller i en metallfarge i tillegg. Personlig synes jeg det blir enklest slik, for jeg bruker lage opp ganske mange når ejg først roter fram perlene mine, også har jeg dem enten stående i oasisen til inspirasjon eller liggende i ei eske. Jeg foretrekker faktisk eske, for det blir så lett nok som står framme ser jeg….

Slik lager jeg konkret ei nål:

Først finner jeg fram alt jeg trenger, så jeg har det innen rekkevidde.

Så der jeg over nålene om noen av dem trenger å bli rettet ut.



Deretter velger jeg ut perler, og evt rondeller og charms.

Så begynner jeg å tre på perlene. Tilslutt skyver jeg den siste perla litt tilbake igjen og har på litt lim . Det er ikke store dråpen som trengs. Jeg synes det er greit å snurre nåla mens jeg har på lim, for dette limet lager litt tråder.









Så setter jeg nåla opp ned på oasisen til tørk en liten times tid.



Når nåla har tørket tar jeg evt å fester på en charm ved å åpne en jump ring. Og trer den igjennom øyet på nåla, og igjen hempen på charmen. Nå bruker jeg igjen tanga til å lukke jump ringen.









Nå er nåla faktisk klar til å bli brukt.

Jeg fester nåla enten ved å lime den med glue dots bak en blomst, eller å tre i en blonde for eksempel. Man kan også feste ved å stikke den i papiret, men da anbefaler jeg å lage hull med ei ordinær synål først, fordi disse perlestavene er butte frampå.

Til sist legger jeg ved bilde av kort jeg har laget der jeg har brukt slike nåler.





Tusen takk for at jeg fikk lov å dele dette med dere, det har vært en ære for meg .

Lykke til

Tusen takk til deg Bente!! Kjempeflott at du ville dele dette med oss andre:)
Hvis det er noen spørsmål om pyntenålene så kan man henvende seg direkte til Bente på bente-78@hotmail.com.


Denne gangen lønner det seg virkelig å legge igjen en liten kommentar her - hele 3 av våre lesere har muligheten til å vinne!!!:)

Bente har laget noen pyntenåler som hun gir bort til 1 av våre lesere!!!

Og som de fleste har fått meg seg - så er vi så heldige at vi har noen gavmilde sponsorer med oss. Denne gangen har vi blitt sponset med 2 pakker med litt utstyr til å lage dine egne pyntenåler!!! Disse er det Kort & Godt Hobby AS som gir bort!!! Tusen takk!!!:)



Inne hos Kort & Godt finner du det du trenger til å lage dine egne pyntenåler!!
Vil bare nevne at det som Bente refererer til som perlestaver - heter eyepin inne på Kort & Godt sine nettsider. Bruk søkefunksjonen så finner du dem!!:)

Legg igjen en kommentar her innen 9 desember kl 24.00 så kan det være du som er en av de 3 heldige vinnerne!!:)


Da vil jeg benytte anledningen til å ønske dere alle en flott søndag!!
Og har du litt scrappetid i dag - så finner du 4 flotte utfordringer - som igjen har noen knalle premier - på toppen av siden her:)

103 kommentarer:

Torill sa...

Så utrolig stilig!!!
Dette inspirerte ja! Tusen takk, Bente!
Ha en super søndag videre!!

Anonym sa...

Veldig informativt. Og kjempeflotte nåler. Har prøvd meg selv, men her var det mange gode tips, så nå får jeg ikke minst løpe ut og få tak i en oasis. Tusen takk, Bente.

Broggis sa...

Tusen takk for at du deler! Dette må prøves ja!! <3

Xirwena sa...

Wow, denne her var bare kjempeflott!
Har jo vært hjemme hos Bente der hvor hun har vist meg hvordan man lager nåler, og synes hun har forklart det like godt her som in real life. De nålene Bente lager er jo bare helt nydelige! Tusen takk for inspirasjon.

Mvh. Xirwena
http://blogg.xirwena.com

Camilla sa...

Virkelig lekkert med sånne nåler, jeg har enda ikke prøvd ut dette å lage slike selv, men ser jo at en ikke trenger allverden med utstyr. Dessuten har jeg sett en helt egen perlbutikk i Bergen, som må besøkes!

Kari sa...

Dette så utrolig stilig ut, og
må absolutt prøves!!
Tusen takk, Bente!
Ha en kreativ søndag videre!!

Anne Bente sa...

10000 tak for du deler det med os, hvor er de dog flotte, men det er jeg vist for fummelfingret til :)

Anonym sa...

Tusen takk for at du deler dette med oss.Nydelige nåler du lager.
Hilsen
May-Britt

Nora sa...

Og jeg som solgte alt av smykkestæsj og perler for et halvår siden...
Du lager de nydeligste pyntenåler Bente :o)

Pernille sa...

Kjempebra forklaring! Artig med all pynt man kan lage selv...

Madeleine sa...

Så fine!! Jeg har laget pyntenåler selv lenge, men det der med løkke på toppen som du kan feste charms i, det var nytt for meg :) Tusen takk for fint tips :)

tangent sa...

Så flott presentasjon, og nydelige nåler du lager Bente! Tusen takk for inpirasjonen, kanskje jeg må prøve meg selv også!!!

Hildegunn sa...

Tusen takk for flott inspirasjon!
Kanskje blir det til at jeg også lager noen pyntenåler etterhvert nå. Jeg har iallefall fått mange flotte tips :)

{ Kristina } sa...

Kjempeflotte nåler, og det er så moro å lage noe selv. :)

Cathrine sa...

Kjempe flott, Bente!!!

Jeg har lenge tenkt på og lage pyntenåler selv, men har ikke helt visst hva man skal bruke, og hvordan man skal gjøre det, dette var en kjempe flott innføring i hvordan man lager slike!! Tusen takk!!

Ha en fortsatt fin søndag:)

Klem Cathrine:)

Jorunn sa...

Tusen takk for kjempeflott tutorial!!
Desse nålene er fantatisk vakre, og dette må eg berre prøve!

Lise sa...

Kjempeflott artikkel. Fikk lyst til å prøve dette :)

Christel (scrappeberta) sa...

tusen takk Bente for at du deler!
Detta hadde æ virkelig lyst å løre mæ!:D

XXX

Linda sa...

super artikkel, igjen!! Og så smart å henge på charms! Det tipset skal jeg ta med meg! Tusen takk for tipsene!!

CarolinesGlede sa...

å herlighet for noen NYDELIGE nåler!!! Dette tipset skal prøves! Takk for at dere viser oss trinn for trinn steg! Det er veldig hjelpsomt! :)

Veronica sa...

Kjempeflotte nåler!
Dette må prøves:)

Agnetha sa...

Tusen takk for et flott kurs! Dette var veldig godt fortalt og ikke minst vist med gode "step bu step" bilder. Kjempeflotte nåler du lager Bente :)og så inspirerte du meg til få testet det ut:)

Anonym sa...

Kjempeflott at du deler dette med oss Bente. Jeg har noen av de nålene dine de er så fine at jeg bare sparer på de..
Nå skal jeg prøve å lage sånne selv..

Hilsen Birgit..

GryA sa...

Supert minikurs! Jeg har hatt lyst til å prøve dette en stund,men har liksom ikke helt visst hva jeg har trengt av utstyr...nå vet jeg!
Takk!

Linn sa...

Kjempestilige! Disse skal jeg prøve meg på!

Smuti sa...

Tuuusen takk for flott kurs. Har lenge tenkt å prøve meg, men ikke helt ant hvordan.
Du lager så utrolig flotte nåler, Bente :)

Maria sa...

Er imponert over de nydelige nålene dine Bente.. har mange ganger hatt lyst å lære meg dette,så tusen takk for et kjempeflott kurs :):)

rusketuska sa...

tusen takk for en flott tråd og ikke minst var dette veldig insprerende. Blir nok innkjøp av dette nærmere jul når desemberlønna kommer:) takk for gode råd og tips.

Snuppelure sa...

Kjempe flott artikkel, så kreativ og flink du er Bente :)

Ingunn sa...

Dette var lekkert, og ikke tar det all verdens med tid heller ser det ut som... Det er jo så gøy å lage sin egen pynt, tror jeg må prøve dette ja!

Camilla's hjemmekos sa...

de pyntenålene var jo bare helt praktfulle. Bare å finne frem utstyr å finne fantasi. Flott innslag i en allers så snøfull hverdag:)
Takk!

Maren sa...

Tusen takk for en super forklaring :) Har så vidt prøvd å lage noen selv, men dette inspirerer til å prøve igjen. Nydelige pyntenåler du lager, Bente!

Vibeke sa...

Så gøy at du deler Bente78!!! Nålene dine er utrolig flotte!!!

Hilde sa...

Dette var jo så flott...og det så jo ikke så vanskelig ut heller....
Hadde vært morsomt å prøve dette selv og se om tålmodigheten holder til dette...
Takk for flott beskrivelse...

rufsesara sa...

Tuuusen takk, Bente!!
Jeg er en slow learner og jeg kan ikke alle uttrykkene og navnene på ting, da er det VELDIG kjekt å ha bilder i tillegg hvor det man kan koble navn og objekt:)

Lish sa...

Nå ble jeg virkelig inspirert. Dette ser gøy ut.
Blir nok litt handling framover ja. :)

HegeHB sa...

Kjempeflott artikkel:) Dette tror jeg må prøves med tiden. Så da kan det være lurt å delta på trekningen:)

Bente sa...

Utrolig fine nåler du lager altså!! Morsomt å se at det finnes så mange kreative sjeler rundt omkring.

mo9ca sa...

Flott og inspirerende artikkel!
Takk for at dere deler av deres kunnskap med oss!!

*klem*

MacNina sa...

Så kjekt å se hvor flotte nåler man kan lage selv! De pynter skikkelig opp. Skal jeg våge meg på dette mon tro?

Takk til Bente som deler dette med seg og takk til ScrappeHuset som er blitt min favorittside på nettet :o)

ninabakke sa...

Utrolig flotte nåler :)

Skal titte nærmere på det etterpå!

Ingrid sa...

Så gøy, dette tror jeg at jeg må prøve meg på å lage! Er jo så stilig med sånne nåler!

Lakrisstang sa...

Tusen takk for flott artikkel om pyntenåler. Kjempelekre....må nok prøve meg på dette!! :)
Bente

Berit sa...

Super inspirasjon og flott artikkel! Jeg har alltid hatt stor sans for disse pyntenålene til Bente! De er jo såååå nydelige!! :)

Solbjørg sa...

Nydelig! Kjempeflott idè. Dette må prøves ut.

Ha ein fortsatt flott kveld.

Asil sa...

Har akkurat bestilt litt småstæsj for å prøve å lage mine egne pyntenåler, så denne artikkelen var midt i blinken! :) Takk skal du ha! :)

Desiree sa...

Tusen takk for minikurset! Var akkurat det jeg har vært ute etter å vite, så det passet utrolig bra!

oheidia sa...

Nydelige nåler! Har nettopp fått øynene opp for slike nåler.Men, de er vanskelige å få tak i!

lam sa...

sikken en super ide og utrolig flotte nåle bente har lavet.

Anonym sa...

Tusen takk alle sammen for god tilbakemelding på artikkelen om pyntenålene. Det er så godt å vite at det man gjør for å dele med andre, blir satt pris på.
Skal ikke se bort ifra at jeg skriver en mini artikkel en annen gang også.
Tusen takk til dere damer på Scrappehuset, som ga meg denne unike muligheten til å dele videre.

Bente/bente-78

Angella sa...

Så fin forklaring, Bente.
Jeg har lenge lurt på om jeg skulle ta steget ut å prøve selv, men... det var dette med hvordan...Tusen takk!!

Angella

Anonym sa...

en ryddig og flott artikkel bente.
sjønt hva du har gjort og greit å få vite hvilken lim du bruker.

piale sa...

Så utrolig fine nåler Bente!!
Dette fikk jeg lyst til å prøve meg på :-)

Nømk sa...

Kjempefine pyntenåler du har laga. Og med ein så god forklaring er det enklare for oss nybegynnara og prøve oss. Tusen takk!!

Tonje sa...

Kjempeinspirerende artikkel!! Fikk veldig lyst til å prøve på dette selv nå:-)Nydelige nåler også!

meebu sa...

Så flotte nåler du lager, og så fint og enkelt forklart. Tror nok dette må testes...må bare handle litt først;))
Ha en flott uke;))

Wenche sa...

Flott inspirasjon nok en gang

Merete sa...

Kjempeflotte tips, Bente!! Du er kjempegod på disse pyntenålene:)

Takk for inspirasjon og tips, Bente:)

Ingrid sa...

Dette var lettere enn jeg hadde trodd ;) Flott tutorial, Bente!

Lena Katrine sa...

Supert tips! Har massevis av eyepins og perler, etter å ha drevet en del med smykkelaging tidligere - nå kan jeg ta det fram igjen, og bruke det på en ny måte!

Tusen takk for inspirasjonen!

Elisabeth sa...

Super artikkel, nydelige nåler, veldig inspirerende :)

Anonym sa...

Så kjekt å få et kurs i å lage pyntenåler:-)
De nålene dine bente,er utrolig vakre,hvertfall de med eksklusive perler.
Tusen takk for flott artikkel!
Jeanette Holm

Fantepie sa...

Så kjekt å få ei skikkelig opskrift på dette, ikkje minst med kva utstyr ein kan bruke og kvar ein kan få kjøpt diverse. Nydelige nåler og det frister veldig å prøve å lage sjølv!

Nora sa...

Kjempefine nåler, så fint med en slik veiledning!:)

Monica sa...

Det blir utrolig lekkert. Tror ikke jeg kommer til å sette meg ned med det, men beundere andre som gjør det. En god og veiledende artikkel.

Mona sa...

Super fede nåle!! Jeg vil gerne bruge nåle og leder ofte efter dem - men har endnu ikke fundet nogen jeg er vilde med - men dem du har lavet; Bente er bare COOOL!!

Tonemor sa...

Tusen takk for flott artikkel! Har akkurat oppdaget disse små "underverkene" Blei ikke så reint lite inspirert :)

Mokka sa...

Skikkelig lekre pyntenåler! Og veldig bra forklart. :)

anne jorunn sa...

Tusen takk for inspirasjonen! Dette må prøves!!:)

Lene sa...

Fantastisk nydelig nåler! Og det virker jo helt mulig å få til selv...?

Linda sa...

super artikkel!
her plukka jeg med meg non flere tips til å lage nåler!tusen takk :)
Jeg syns det er kjempe gøy å lage nålene selv, gir et litt ekstra preg på layouten eller kortet!
Men trenger deffinitivt litt mere utstyr til å lage slike flotte nåler. Og ikke meg imot å få muligehten til å mottat noen av dem flotte som Bente lager!! :)

takk igjen :)
mvh
linda

Mona Iren sa...

Tusen takk til Bente som ville dele oppskrift med oss.
Kjempeflotte nåler du lager, Bente :D

Anonym sa...

Dette må nok prøves en gang ja ;-)
Takk for flott forklaring.

Klem Siwert

Nina sa...

Nålene er kjempelekre, men jeg er en av de som er glad for at de er til salgs *ler* Godt noen har tålmodigheten andre ikke fikk tildelt :)

Linn sa...

Nå har jeg laget 10 nåler og der er KJEMPEGØY!!! Gleder meg til å ta dem i bruk i prosjektene mine!! Råbra tips!!

Skaubytrollet sa...

takk for flott artikkel :)

Eva Dohn sa...

Rigtig søde pyntenåle - tak for en fin vejledning.

marit80 sa...

Superflott kurs Bente! Ga meg masse inspirasjon selv om jeg alt har laget noen pyntenåler :)

Lillenala sa...

Kjempeflott artikkel :) Og veldig lett og forstå for oss som ikke har peiling på sånne ting ;)

Scrappegal Sørlending sa...

Ja,jeg visste ikke at det gikk an å lage slike nåler selv. Men,så lurt!!! :) Disse var bare helt nyyydelige, og slike hadde det vært skikkelig gøy å prøve å bruke! For en lekker detalj på våre prosjekter!!! :D
Tusen takk for tips der vi kan få utviklet oss til å bli bedre i hobbyen vår!! :)

Klem fra en scrappegal sørlending som har lyst til å utvikle seg og lære masse nytt!!
http://scrappegal.no

wencheil sa...

Kjempefin forklaring, så nå blir det nok enda mer å handle inn av hobbyutstyr. De er jo så utrolig lekre da....

Tone K. sa...

Oi...så flott forklaring :o)
Tusen takk for at du deler med oss :o)

Randi sa...

Dette skal jeg prøve!
Tusen takk for for "oppskriften".
Randi

Anonym sa...

Dette vil jeg prøve! Tusen takk for oppskrifen!
Randi Th.

RANDI sa...

Dette skal jeg prøve!
Tusen takk for oppskriften!
Randi

Anne-Britt sa...

Utrolig flotte pyntenåler. Takk for oppskriften. Virkelig inspirerende artikkel;)

Anonym sa...

Så flott artikkel! Dette må jeg ha i bakhodet - og prøve senere !:)
Mvh Trude

Kjerstin sa...

Oppdaga scrappehuset idag - fulgte noen linker fra andre bloggere og havna her :) Elsker scrapping, men sliter med tida med 3 små fra 5 og ner... Men her fant jeg inspirasjon og skal prøve finne tid i kveld til utfordringer jeg har funnet her! Supert! :)

asksmommy sa...

Så klassisk og lekkert!

Anonym sa...

De var virkelig fine!!
Sine

Eva Helen sa...

Hei!Så flotte nåler og så bra demonstrasjon av hvordan man lager de,at man får lyst til å lage sånne selv.Ellers må jeg si at Nettsiden deres er helt topp!

Inas lune hjørne. sa...

Tusen takk for en god beskrivelse av hvordan lage pyntenåler. Veldig kjekt med så mange bilder til!

Camilla sa...

Så gøy dette så ut!! Må prøves;) Takk for en flott tutorial:)
Klem, Camilla.

Irene sa...

Dette så morsomt ut. Synes det er koselig å lage sånn småpynt, men dette har jeg ikke prøvd før. Kanskje det er min tur denne gangen, med trekning på selve dagen min?...

Førjulshilsen fra IreneR

Lillemor sa...

Så otroligt snyggt!!! Tack för5 att du delar med dig!

Benedicte sa...

Dette så jo spennende ut:)

Anonym sa...

Moro med pærler. Dette ga meg lyst til å pusle litt.

Anny, Tingvoll

Anonym sa...

Tusen tusen takk alle for fine kommentarer.

Jeanette Holm, du er bare moro, den var god;)

Kast dere utidet, det er ikke vanskelig, og det er jo moro med pynt vi lager selv?

klem fra Bente

Rita sa...

Joho, dette blir spennende!! De pyntenålene var bare rålekre. Skal absolutt prøves ut :o)

Fortsatt god advent til alle!

Anonym sa...

Utrolig fine pyntenåler du lager...

Fin forklaring, glad du deler den med oss...

ainsig..takk Bente...

Heidi sa...

Dette inspirerte veldig - her er det bare å skrive handle liste.

Klemmer fra
Heidi

Anonym sa...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,聊天室,情色,a片,AV女優

amy sa...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色