16. desember 2008

Alt om Linda Salte

I dag er det Linda Salte som gjester oss! Linda designer for Papir i Hjertet og er du litt kjent i scrappeNorge vet du hvem denne dama er;)

Her kommer alt om Linda!

Topp 5 liste

1.Pynt
Yes - jeg elsker å dille med pynt på både kort og scrapbooksider. Knapper, floss, blomster, epoxy stickers, gamle boksider og noteark, charms, bånd og blonder, chipboard figurer, lekre alfabeter, glitterlim, glimmer mist og cracklepaint. Det er så mye snadder man kan kjøpe, og så mye kult man kan lage selv også.


2.Produsent
Før var det enkelt, men nå har jeg ikke lenger noen favoritt produsenter. Det går mer på serier og kolleksjoner nå uavhengig av produsent, de kan være fra hvem-som-helst så lenge de treffer meg. For å nevne noen; Kaisercraft lager mye stilig, Prima, Melissa Frances og Making Memories også. Og i disse juletider så er det umulig å komme utenom de norske produsentene 3ndyPapir, Papirdesign og Scrappers Choice. Disse tre har alle sammen laget de ultimate juleseriene, og banket de store internasjonale aktørene ned i støvlene.

3.Farge
Favorittene er blå og turkis. Men i scrappingen så velger jeg farger etter årstid, bilder, stil, inspirasjon, humør osv. Så hva angår farger i scrappingen; vel du ser ofte vanilla, hvit, kraft og brun i en eller annen form på mine kort og scrappesider. Gjerne også med innslag av rødt.

4.Scrappemusikk
Jaaaaaaa, digger musikk til scrappingen. Den siste tiden jeg hørt veldig veldig mye på Bo Kaspers Orkester, de to siste albummene "TBA" og "8". Var på konsert med de i slutten av november. Og den en nye cd'n til Vamp - St.mandag. Men jeg har en veldig variert musikksmak, når jeg ikke har fullstendig hang-up. Har et godt utvalg i iTunes biblioteket mitt!

5.Teknikk
De må bli SØM. Av den enkle grunn at når sønnen min klippet over ledningen til symaskinen for en tid tilbake; pang - scrappetørke. Klarte ikke å lage noe, gikk rett i vranglås. Heligvis fikk mannen lappet den sammen igjen etter kort tid! Ellers er jeg svak for distressing, så jeg krøller, bretter, river, har på stempelsverte og bruker sandpapir klossen flittig. Lag på lag. Ellers gir glitterlim, glimmer mist og cracklepaint, mange mulighetener når man kombinerer de.


Hva er favorittobjektet ditt å scrappe?
Startet med å scrappe katten vår, Solan, samt mannen og hans interesser da jeg begynnte å scrappe i mai 2004. Men da Vetle ble født scrappet jeg bare han, helt frem til det siste året. Nå scrapper jeg mer og mer meg selv, min historie - og utvikling. Og så går det med litt tid til å lage kort og sånn innimellom også.

Er du en planlegger eller blir sidene dine til etterhvert?
Både ja og nei. Jeg er egentlig en planlegger, men ting har en tendens til å forandre seg totalt underveis. Derfor er jeg ikke god på hverken scraplift eller skisser. Eller å følge kursbeskrivelser for den saks skyld... *kremt*

Noe du aldri får nok av?
Nok?? Eh, jeg er overdreven i alt jeg gjør - på godt og vondt. Så det er mye jeg aldri får nok av, og det går i perioder. Men jeg hamstrer ikke lenger! Før kunne jeg kjøpe en hel eske med lim fordi det var greit å ha, eller 100 hvite bazzill fordi jeg uansett kom til å bruke de opp. Men jeg har moderert meg, der også, som på andre områder i livet.

Hva vil andre si om scrappeplassen din?
Den er untatt offentligheten. Men de få som har sett den er vel ikke videre imponert. Før satt jeg ved kjøkkenbordet, men med alt rotet og utstyret så ble det bare tid til scrapping en gang i lysåret (les: hver fredag) og det ble for lite, så jeg forhandlet meg til å dele hobbyrom med mannen. Der er det et eneste stort kaos, av bildeler, modellfly og scrappeutstyr. Men jeg blir inspirert i det øyeblikket jeg går inn igjennom dørkarmen der, og det er det viktigste for meg. Mister jeg inspirasjonen gjør jeg nok noen grep, for den plassen har absolutt potensiale!

Hva er det kuleste du har gjort eller opplevd innen scrapping?
Jeg har opplevd så utrolig mye, fra starten i 2004. Mitt første treff i Oslo hos Fatima, og sammen med Marianne på treff flere ganger i Drammen. Med Kirsten, Kristin, Kjersti og resten av gjengen i Oslo. Og alle de andre stedene jeg har vært på treff i årene etter det.

Men det hele utviklet seg til noe mer, for litt over et år siden. Jeg fikk en pm fra Papir i hjertet (Mona) på scrapping.no, med spørsmål om jeg kunne tenke meg å bli designer. Jeg hoppet nesten i taket av glede. Fra å kun være designer i starten, til å få litt mer innblikk i butikken, og å få lov å hjelpe til i noen deler av driften har vært en fantastisk opplevelse, og givende på mange plan.

Den var en "ut av kroppen" opplevelse var da vi reiste til USA, og CHA i februar i år. Bl.a kurs med Tim Holtz var utrolig stort for meg!!

Og da Papir i hjertet ble kåret til årets butikk på Scrapping.no, samt årets forhandler under StempelScrap messen i vår - var jeg så sinnsykt stolt av Mona, og det hun hele tiden klarer å skape.

Paris turen i oktober i år, med en hel gjeng nordmenn, til Paper & Co Show - var også et stort høydepunkt.

Det var en merkedag for meg da jeg holdt mitt første kort kurs ifm scrappehelgen hos Papir i hjertet i November i år, under et år etter at jeg selv laget mitt første kort, til selveste Hilde aka Stempelgal. Det kom noen tårer da jeg fikk et øyeblikk for meg selv etterpå. Jeg er ennå overveldet over alle tilbakemeldingene. De har jeg med meg videre.

Merkedagene har stått i kø; Papir i hjertet og Hjertelaget hadde 9 sider i julenummeret av Vi Scrapper, og nå 1.desember åpnet butikken i nye lokaler i Skien. Butikken og designteamet har en egen plass i hjertet mitt, det samme vennskapet til hun som eier det hele.

Den aller kuleste opplevelsen kommer til å finne sted i Januar 2009. Da reiser vi til USA igjen. Først på scrapbookingcrusie i Karibien, med utgang fra Florida, så noen dager på veien med bil i California - og tilslutt CHA messen i Anaheim. How cool is that?


Hva gjør du utenom scrappingen?
Jeg er systemutvikler av yrke, og jobber for nordens største IT-selskap, EDB Business Partner ASA. Mitt virke er i den norske delen av selskapet EDB Bank og Finans AS Norge, som systemansvarlig for både kortadministrasjonsklienten, og kredittkort klienten, som benyttes av store norske og internasjonale banker. Kortområdet har base i Nydalen i Oslo, så jeg reiser dit med jevne og ujevne mellomrom. Mye av fritiden går med til scrapperelaterte aktiviteter, men jeg får også tid til å være litt husmor, trene 2-3 ganger i uken og være allidrettsinstruktør for leikegym partiet til sønnen min. Idrett var min store lidenskap før, scrappingen kom og tok bolig i hjertet mitt.

Her er utfordringen:
Jeg ønsker at dere skal bruke en overlay fra feks Hambly som bakgrunnsark (bakgrunnen skal være transparent), og denne er en tro kopi av den Hjertelaget nettopp har fått av Mona, og jeg sender den rett videre til alle dere der ute - her er hennes ord:
"dere skal scrappe en del av kroppen, som dere er veldig misfornøyd med. Og forklare hvorfor. Fordi - vi jenter er ekstreme til å dømme oss selv. Men vi snakker ikke så høyt om det. "


Linda har selv scrappet flere LOer, her er to av dem, du finner flere i galleriet hos Papir i Hjertet.


Vi i Design Teamet har også prøvd oss, men vi klarte ikke å være like personlig som Linda har klart... Å ta bilde av problemområdene sitter laaangt inne...

Brita;


Lene;


Renèe;

Hilde;


Trine;


Nå er det din tur!
Frist 31.12.08, midnatt.
Vinneren får en RAK fra Linda!

16 kommentarer:

Nora sa...

Savner "fredagsscrappen" rundt kjøkkenbordet jeg Linda, men godt å høre at du har flyttet opp på hobbyrommet *klem*

Torill sa...

Så utrolig bra Salte!!! Du er en flott inspirator! TUSEN TAKK for at du deler!!
klem

Wenche sa...

Det var en god artikkel. Flott å vite mer om personen bak kunstverkene, og hvorfor vi driver med denne galskapen

Anne Kristine sa...

Kjempeflott Linda! Det var en flott artikkel og takk for alt du deler! Du er til stor inspirasjon!
klem Anne

Norunn sa...

Virkelig flott artikkel!

Heidi sa...

Åhhh...knall Linda!!!!!
Må jo bare prøve å få slengt seg med på denne :)

Smuti sa...

Virkelig en super artikkel og ei flott utfordring!!!

Nå har ikke jeg noen hambly-overlay, så alle mine kroppsdeler som jeg misliker får jeg ha for meg selv ;)
Det var noen fantastisk fine og personlige LOer du har laget Linda. Og DT sine er også veldig flotte!

Klem fra Marit

HegeAL sa...

Kjempefin artikkel, Linda! Way to go ;-)

SPORTS sa...

Very good!

Mona sa...

wow Linda - du er en supersej scrapper!!!!!!

Jeg er vild med din stil og dine kort !!

Glædelig jul og godt nytår

Lene sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Lene sa...

Flott artikkel, Linda!
Her er mitt bidrag til utfordringen:
http://leneslilleblog.blogspot.com/2008/12/scrappehusets-salte-challenge.html

Smuti sa...

Ble beklageligvis syk, så denne utfordringen blir jeg ikke ferdig med, dessverre...
Får starte på nyfrisk neste år.
Klem

Hilde sa...

Fillern, denne rakk jeg visst ikke.... ja, ja... jeg har laget LO'n i dag... men det er visst fire dager forseint...
Den betyr mye for meg alikevel... og hvem vet.. kanskje jeg legger den ut i bloggen min.... kanskje ikke....
Det er vel igrunnen det jeg har grudd meg mest for, å vise frem min greie for dere alle.
Liker ikke å utlevere meg for mye på nett.
og min LO er "en øm tå" for flere enn meg i min familie..så vi får se da!!
Takk for "puffet" hvertfall!! Trengte det!

Anonym sa...

I want not agree on it. I think nice post. Particularly the title attracted me to study the intact story.

Anonym sa...

Good dispatch and this post helped me alot in my college assignement. Thank you on your information.