11. januar 2009

Scrapbooking for nybegynnere; fra Fin til Fantastisk!

Du har sikkert opplevd det du også. Du titter rundt i blogger og gallerier og ser så utrolig mye flott, og bestemmer deg for at sånn skal det gjøres. Akkurat sånn. Men så blir liksom ikke resultatet helt som planlagt, uten at du kan sette fingeren på hvor det gikk skeis. Jeg gjør det ihvertfall ofte...
Vel, vi har alle vært nybegynnere, og vi har alle stadig noe å lære. Men faktum er at det ofte er små enkle grep som kan gjøre en LO flere hakk bedre, uten at det er de store endringene som skal til. Vi i ScrappeHuset ønsker å være et magasin som møter scrappere på alle nivåer, og vi kjører derfor en serie med nybegynner-artikler. Den første het introduksjon til scrapbooking, og er å finne her.
I denne omgang skal vi se nærmere på hvordan enkle grep kan løfte en LO fra fin til fantastisk, fra grei til genial, fra enkel til enestående...

Så hvordan starter man da?
Et sikkert trekk er å ta utgangspunkt i fargene på bildene. Dette skaper en fin sammenheng i LO’en, men kan bli kjedelig, avhengig av hvilket uttrykk man ønsker.
Rotete bilder, og bilder med mye farger, kan gjerne scrappes i svart-hvitt. Da står man helt fritt i forhold til fargevalg. På den annen siden forsvinner litt av "det ekte" i bildet idet de gjøres om til svart-hvitt. Ja, for hvilken barnebursdag er det som ikke består av rot og glorete farger da?
Det vanligste er å bruke kartong og mønsterark. Men det er bare fantastien som setter grenser, og det er massevis av andre muligheter i valg av materialer. Stempling, bobleplast, bølgepapp, maling, maskeringstape etc. er andre materialer som ofte sees i bruk.
Ved bruk av flere mønsterark med mye mønster, kan noe av uttrykket ”tones ned” ved bruk av f eks hvitmaling bak bildene og på deler av arket. Se f eks hvordan Tone Fiskaa har gjort det på denne flotte LO'en her.

Ved bruk av flere mønsterark i en lag-på-lag effekt, kan det være en ide å markere kantene på mønsterarkene, enten ved bruk av ink/chalk, distressing/edge scraper, eller rett og slett ved å tegne en svart kan med tusj.
Her ser vi en LO av Ruffa, hvor hun har "rufset" til kantene for å gi liv i LO'en.
På denne LO'en har jeg rett og slett valgt å bruke en bred sort tusj som jeg har tegnet på kantene med, for å markere mønsterarkene.


En matte bak bilde, en ramme rundt, ”sliping” av kantene eller rett og slett bruk av maling/ink kan være en fin måte å fremheve bildene på.

Lag-på-lag sees mye av for tiden, og gir dybde til Lo’en, og et mer interessant preg. Limputer kan brukes for ytterligere 3D effekt.

Når det gjelder oppsettet, kan du enten følge gitte skisser, eller du kan lage ditt eget. Vær imidlertid ikke redd for å la elementene overlappe hverandre, det skaper en følelse av sammenheng.

Vi i DT har tatt for oss en av våre aller første LO’er, som vi ønsker å vise dere. Vi har så tatt utgangspunkt I denne første LO’en og vist hvordan vi ville gjort det i dag, Noen har valgt samme bildet, noen har valgt samme skisse, andre har valgt å ta utgangspunkt I den samme pynten.

Brita:
"Mor&Datter" er en av mine første LOer. Loen er laget etter en skisse, og den fulgte jeg slavisk. Loen er fra før jeg oppdaget kartong, og er derfor laget med 4 typer mønsterark. De er fra samme serie og passer for så vidt sammen, men jeg syns det er i overkant mye mønster når jeg ser på den i dag. Den er flat, det eneste som skaper struktur er båndene, og mangelen på struktur gjør Loen kjedelig. Tittelen passer godt til bildet, og bildet er helt klart i fokus.

"I will always love you" er min lift av meg selv. Da jeg skulle lifte meg selv, begynte jeg med å ”bryte” ned Loen til en ei skisse. Da syns jeg det er lettere å lage sine egne løsninger, slik at Loen blir min, selv om jeg har ”stjålet” oppsettet og noen av detaljene. Det passer nok bedre å kalle det jeg gjør for inspirasjonslifting.

Da skissa lå foran meg, kom Loen av seg selv. Bakgrunnen denne gangen ble kartong. Firkanten som ligger innenfor ytterkanten ble til bobleplasttrykk med blå maling. De to firkantene under bildet, er denne gangen blitt mønsterark og mesh. I tillegg ligger det litt gammelt bokpapir under.

Mønsterarket med rufset i kantene med en Edge scraper, glimrende sak altså! Bokpapiret er krøllet og kartong og bildet har fått en runde med chalk for å markere kanten. Alt for å skape struktur i Loen, noe som gjør den mer interessant å se på.
Flere fonter i tittelen skaper ”spenning ” i Loen. Tittelen er forøvrig Dolly Partons udødelige ballade, perfekt for sånne nærbilder som dette.. Fargene er tilfeldig valgt, en av fordelene med sort/hvittbilder;) Flere detaljer med samme farge gjør at det hele henger sammen. Så var det på tide med pynting, og flere av favorittene har kommet på. Bukselappen landet på bordet mitt mens jeg holdt på, og den måtte være med!


Lene: Den første LO'en er laget til NM, og er jo egentlig veldig enkel, men med noen detaljer jeg liker.
Jeg har brukt flere lag på liften, 3 lag på underlaget, og to lag på den halve sirkelen. Jeg har brukt puter for å gjøre Loen mer tredimensjonal, og brukt mer distressmetoder for å gjøre Loen litt mer røff.
I tilegg har jeg sydd rundt kanten, og selvfølgelig satt på bling-bling!!!





Hilde; Denne LO’en laget jeg etter mitt aller første scrappekurs hos Marit på Stange, høsten 2005. Det er min første LO med kartong, og med min første, og eneste, PP.
Jeg har valgt å ta utgangspunkt i at Jørgen har blå klær, men utover det kræsjer blåfargene fullstendig. En annen bakgrunnsfarge hadde helt klart hjulpet på inntrykket. Jeg følte hele tiden at jeg måtte bruke hele formatet, med det resultat at alt ble veldig stort. Tittelen er liksom enorm, og står plassert for langt fra de andre elementene. Dette skaper tomrom, og gjør at LO’en ikke henger sammen.

Da jeg skulle lifte meg selv, valgte jeg å benytte samme bildet som sist. Jeg har valgt en kartong som er dusere i fargen, og som dermed passer bedre til bildet enn hva den opprinnelige gjorde. Jeg har beholdt samme oppsettet, men flyttet tyngdepunktet i LO’en til nedre høyre hjørne.

Tittelen er den samme som på den opprinnelige LO’en, men er flyttet nærmere bildet og de andre elementene. Jeg har også valgt å legge litt pynt I det motsatte hjørnet, altså oppe til venstre, for å skape en slags ”motpol” til hovedtyngden. Dette gjør også at det blir mere sammenheng I LO’en.

Jeg valgte også å la mønsterarket være litt større på den nye LO’en, og har heller valgt å male litt hvitmaling over det, for å tone ned mønsteret.
For å skape en ramme rundt bildet, har jeg i stedet for den matten som opprinnelig lå der, valgt å male med litt hvitmaling innpå bildet. Skaper både en fin ramme, og en slags illusjon av snø, som igjen er tema for LO'en.



Vibeke:
Dette er en av mine aller første LO'er. Den er laget etter en skisse, og er veldig enkel i utformingen. Jeg har brukt kun bazzil - og 1 stk mønsterark. Bokstaver skjært ut på Craft Robo. Jeg har en svart matte under bildet, og ellers ikke noe pynt, stæsj eller blomster.

På dagens variant har jeg valgt å følge skissen helt likt - dvs samme oppsett. Istedenfor hvit bazzil som bakgrunn - har jeg valgt kraft bazzil,med et mønsterark fra Kaiser. Disse er begge rufset i kantene, og påført Chalk (DarkBrown.)
Har sydd dem sammen med symaskinsøm. Jeg har brukt mønsterark og bølgepapp , jeg har revet og brukt edge distresser på alle papirer, og deretter påført Chalk.

Istedenfor svart matte bak bildet, har jeg 2 gamle boksider. Bildet har jeg filt litt med en neglefil, og deretter tatt på Chalk. Jeg ville gjerne ha med litt pynt på denne, så jeg puttet på noen blomster (alle blomstene har fått litt glimmer mist på seg), litt bling og en tag med journaling på.



Renee:
Jeg har brukt min aller første LO, denne er laget høsten 2005, til inspirasjon og det ble vel nesten kun det og.
Før brukte jeg veldig mange bilder på en LO, det gjør jeg ikke lenger - har ikke bilder i riktig størrelse til å få så mange inn på 12x12 heller.
Har brukt noe av den sammen pynten, tatt utgangspunktet i bildet nederst til høyre og satt ett bilde der, de to småbildene er og overført fra min første LO.
Overskriften satt jeg og på samme sted - nesten.



5 kommentarer:

Rita sa...

For en utrolig flott reportasje!!! Ble utrolig imponert over endringene, og det inspirerte veldig!

Takk for titten :o)

Eva Helen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
solsiv sa...

Kjempefin reportasje :-)
Gøy å se at dere også har vært nybegynnere en gang.

Elisabeth sa...

Flott og inspirerende artikkel med mange nydelige layouter !

Wibeke sa...

En herlig artikkel :-)
Og mange flotte LO'er!