21. februar 2009

"På ramme alvor"

”På ramme alvor” et minialbum

Av Lene Solhaug

Jeg liker å lage små album i alle former og farger. Albumene (det har blitt en del etter hvert..) har jeg plassert i en koselig kurv så de er lett tilgjengelig for alle som vil ta en titt.

Ideen til dette albumet fikk jeg på et kurs med Donna Downey. Albumet er raskt og lage, og samtidig blir det kjempeflott! Prinsippet er enkelt. Papprammer med bakstykke av vanlig mønsterpapir. Bakstykket er bare teipet fast langs 3 av sidene slik at man kan skyve et bilde ned i mellom rammen og baksiden. Mitt album har 5 rammer, men du kan lage så mange du vil. For å få med noen ekstra bilder har jeg valgt å lage et lite album i albumet. Det ferdige prosjektet ble en fin, liten bok med bilder fra et veldig hyggelig besøk.

Du trenger:

* 5 bilder str. 9 x 13 cm (enten stående eller liggende, ikke blandet, og vær obs på at 0,5 cm forsvinner under rammen på alle fire sidene)

* 5-6 bilder str.5 x 7 cm (valgfritt)

* 5 stk papp str 12,5 x 15 cm (type Chipboard eller annen stiv kartong)

* 2-3 stk mønsterark

* Lim og teip du bruker til vanlig

* Skjærebrett og saks

* Akrylmaling i valgfrie farger

* Bånd til feste, eller 1 stor jumpring

* Valgfri pynt (rub ons, knapper blomster, bling og ellers hva du måtte ha, og ønsker å inkludere)


Begynn med å kutte ut ”vinduer” i pappen, 2 cm inn fra hver kant (selve rammekanten skal altså være 2 cm bred). Se illustrasjon. Du velger selv om du vil at albumet skal være stående eller liggende, det kommer an på bildene du vil bruke.


Mal alle rammene i ønskelige farger, på begge sider og også langs kantene. Vil du lage et pent og helhetlig album maler du rammene i samme farge. Går du for en leken eller rocka stil er det tøft å male rammene i forskjellige farger. En god ide er uansett å bruke farger som går igjen (eller harmonerer med) i mønsterarkene du senere skal bruke. Jeg har brukt vanlig hobbymaling, men bruk gjerne Crackle Paint, eller en annen form for krakelering, det blir kjempelekkert.



Mens rammene tørker benytter vi tiden til å lage et lite ”album i albumet”. I dette kan du få plass til opptil 6 ekstra bilder om du ønsker, eller du kan bruke det til tekst.


Velg et ark og kutt det til 30 x 10 cm. Lag en brett på 10 cm og en brett til på 20 cm. Bruk en cd (her i form av Dr. Procters prompepulver…den funket utmerket!) eller noe annet passende som mal til å avrunde ”klaffen” på albumet. (Se bilder)




Kutt til enda et ark, i str 11 x 19 cm. Brett på midten og legg det i bretten i ”albumet”. Sy dem sammen som vist på bildet. Jeg har brukt vokset lintråd. Lintråd er fint å bruke til papirprosjekter fordi den ikke skjærer i stykker arket.


Når rammene er tørket kan du kutte til pyntepapiret. Rammene kommer til å fungere som lommer for bildene dine ved at du teiper fast et ark på den ene siden. Husk å la en side være uteipet så du klarer å skyve bildet nedi rammen. Jeg har kuttet noen av mine baksideark litt mindre enn rammen så litt av den malte flaten synes og det blir en passe partout effekt. Det er viktig at du teiper i ytterkant av pyntepapiret slik at den ikke sitter fast helt inntil rammekanten, for da vil du heller ikke få skjøvet bildet på plass.





Det lille ekstraalbumet kan du nå lime eller teipe fast til baksiden på en av rammene, her har siden med minialbumet fått plass bakerst. Til å lukke klaffen over albumet kan du bruke magnetsnaps, borrelås, to knapper med tråd i mellom og lignende. Jeg bruker en brad som pynt og har magnet under.



Festemekanismen her er ganske enkel. Lag et hull (hullemaskin eller en eyelethuller funker fint) i ett av hjørnene på hver av rammesidene, og tre igjennom bånd, eller en jump ring.



Til små album som dette synes jeg det er fint å bruke opp rub ons rester, de gjør utrolig mye av seg, og kanskje særlig i kombinasjon med blomster og annen pynt. Husk at rub ons med fordel kan deles opp og brukes i andre fasonger enn tiltenkt. Knapper, bling, blomster og små alfabeter, klistremerker og rub ons, jeg vet du har skuffene fulle, så nå kan du bare pynte i vei!








Voila! Albumet er ferdig! Håper jeg kunne inspirere deg til å lage ditt eget lille rammealbum!

LeneS



Tusen takk for at du deler med oss andre Lene!!:)
Sleng deg på og lag ditt eget rammealbum nå - og legg gjerne igjen en link her så vi andre kan få se også:)


Er vi klare for enda mer inspirasjon?
Lene og 2 jenter til har nå startet opp en "SCRAPPE KURS BLOGG".!!
Klikk deg inn på siden deres - så kan du se selv:)





Har du litt tid til scrapping i helgen?
Du har helt sikkert noen produkter fra Prima? Lag en LO hvor du bruker minst 2 forskjellige - og vår med på vår utfordring - så kan du vinne enda flere Prima saker:)
Husk BlogCandyen vår da :)



Da vil vi jentene ønske dere alle en flott lørdag - og en fortsatt god helg:)

9 kommentarer:

Gro aka emrille sa...

WOW!!!
Dette var utrolig lekkert!
Og så enkelt (eh... det skal jeg vel kanskje ikke si før jeg har forsøkt å lage et sjøl...). Dette inspirerer ihvertfall:)

Camilla sa...

Så lekkert! Dette må jeg prøve en gang. Takk for flott forklaring. :)

Broggis sa...

Utrolig flott!

Og for en super forklaring! Detta tror jeg at jeg må prøve meg på!

Merete sa...

Nydelig album!!

Wibeke sa...

Denne tente jeg på :-) for en genial måte å lage et album på!
Må prøves....

Hilde sa...

Tusen takk for et supert kurs, Lene!

Julia sa...

Så utrolig lekkert!
Kjempefin forklaring, fikk lyst til å prøve selv. Du har pyntet nydelig!!

Maria sa...

helt utrolig nydelig album. Tusen takk for fin forklaring:)

Atc.Hen sa...

I like self made photograph albums,
this one of you is very beautiful!

love,
Henny