16. april 2009

AltOm Julie Evjen-Pettersen


Denne måneden hat vi jo tatt for oss scrappestilen Clean & Simple og gjennom alt vi legger så følger dette som en rød tråd. Nå er det tid for AltOm og det var da veldig naturlig for oss å spørre Julie Evjen-Pettersen til å være vår AltOm denne måneden. Denne damen er en mester på Clean&Simple.

Så da gir vi dere et innblikk i hennes scrappeverden og dere kan bli litt bedre kjent med henne. Kos dere med lesingen.

Topp 5 liste

1.Pynt
Det er vel bare å innrømme det først som sist at jeg ofte tyr til blomster når jeg skal pynte på sidene mine. Jeg bruker både ferdigkjøpte og hjemmelagde av filt eller papir. I den siste tiden har jeg også brukt mønsterark som jeg kan klippe ut detaljer fra.

2.Produsent
Min oversikt over produsenter er heller liten, og jeg er sjelden eller aldri oppdatert på det nyeste nye, eller hvem som har produsert hva. En scrappe-venninne ler stadig av meg fordi jeg henter opp gamle scrappeprodukter som var moderne for maaange år siden. Jeg pleier bare å skylde på at det blir sånn når man sjelden eller aldri har tilgang til scrappebutikker annet enn på nett.

3.Farge
Jeg liker klare farger og kontraster, og jeg tror ikke jeg har noen favorittfarge. Jeg velger stort sett farger ut fra bildet, og siden jeg har både en jente og gutt, så boltrer jeg meg i alt fra råååsa til blått.

4.Scrappemusikk
Som regel liker jeg å scrappe i stillhet, men hvis jeg setter på musikk blir det vel noe i jazz-genren.

5.Teknikk
Jeg liker godt å bruke maling på sidene mine; det blir ikke i stort monn, men jeg synes ofte at et lite penselstrøk kan bryte opp og lage liv på siden. Ofte bruker jeg også litt hånd- eller symaskin-søm; det holder gjerne med et sting eller to. Hvordan vil du beskrive stilen din?Da jeg begynte med scrapbooking var jeg veldig overveldet over alle fargene og stæsjet som fulgte med. Jeg følte at bildene druknet, og ikke kom til sin rett. For meg er bildet det viktigste, deretter historien jeg ønsker å formidle. For å være tro mot dette må jeg vel si at jeg har en litt forsiktig og enkel stil. Jeg liker rene linjer, kontraster, små detaljer og luft på sidene mine...masse luft, og jeg er en stor tilhenger av ”white space”. Hva er favorittobjektet ditt å scrappe? Det er vel ingen overraskelse at det er mine to barn som blir hovedpersonene i min scrapping. Jeg prøver å lage noen sider om meg selv også. Disse sidene blir ofte litt dype og annerledes. Jeg kjenner at jeg kan skape på en annen måte fordi jeg formidler noe som er inni mitt hode. Tanker som jeg har tenkt, og ikke noe som ungene har opplevd.

Er det en del av scrappeprosessen du syns er vanskelig?
Når jeg ser tilbake på det jeg har laget ser jeg at jeg ikke er så flink til å få med tekst. Jeg synes det er vanskelig å inkludere det på sidene mine fordi det ofte kjennes ut som om det kræsjer med ønsket om å la bildet stå i fokus. Jeg ender ofte opp uten noe annet enn tittel, og det angrer jeg ofte på i ettertid. Tanken om å skrive dagbok for ungene mine har slått meg mer enn en gang, da hadde jeg greid å bevare alle historiene i tillegg til stilrene album.

Er du en planlegger eller blir sidene dine til etterhvert?
Ønsket er å kunne planlegge siden mens jeg sitter og redigerer bildene, men de få gangene jeg har prøvd på det har vært mislykket. Jeg printer stort sett ut noen tilfeldige bilder som jeg liker. Når jeg har bestemt meg for et bilde, planlegger jeg hvordan jeg vil at sluttresultatet skal bli før jeg limer noe fast. Jeg er perfeksjonist, og de gangene jeg bare har startet med å lime på måfå har jeg bare laget masse ekstraarbeid for meg selv fordi jeg må løsne på alt jeg har festet.

Noe du aldri får nok av?
Scrappe- og fotoutstyr på en generell basis. Hva vil andre si om scrappeplassen din? He,he, jeg tror nok at de ville si at den er et salig kaos. Vi har et eget arbeidsrom for hele familien, der jeg okkuperer mer enn halvparten av rommet med mine scrappeting. Jeg scrapper der jeg finner ledig benkplass, til stor irritasjon for de andre som sjelden eller aldri får arbeidsplass. Nå skal det sies at jeg prøver mitt beste med å få orden og system på alle scrappetingene mine, og etter en liten ryddesjau for litt siden har pulten min vært som et rent skoleeksempel hva orden gjelder.

Hva er det kuleste du har gjort eller opplevd innen scrapping?
Det må vel være da jeg ble spurt om å bli designer for Papirgleder.no.
Jeg kjente meg fersk som scrapper, og var veldig spent på hva designer-rollen ville innebære. Jeg storkoser meg sammen med PG- jentene. Noe av det mest inspirerende jeg har vært med på, var da teamet var samlet og vi hadde kurshelg med Celine Navarro.

Hva gjør du utenom scrappingen?
Utenom scrappingen jobber jeg i full stilling som avdelingsleder ved sykehuset i Mosjøen. Jeg har en mann som pendler, og er mye alene sammen med ungene mine. Hverdagene går med til husarbeid og tid med ungene. Jeg har funnet tilbake gleden over skjønnlitteratur, og har lest 6 bøker den siste måneden. Skulle nesten tro jeg prøver å ta igjen for år med tapt lesning. Ellers bruker jeg mye tid på fotografering og bildebehandling. Innimellom har jeg perioder der jeg strikker og syr, behovet for å skape noe er hele tiden tilstede.

Her er et lite utvalg av Julie's små kunstverk:



Julies utfordring:
"Jeg er utdannet ergoterapeut, og begrepet aktivitet står sentralt. Alt mennesker gjør er aktivitet. Vi sover, lager mat, jobber, leser, spiller musikk, jogger, reiser etc. Aktiviteter varierer gjennom livet og fra person til person. Alle mennesker har behov for å være i aktivtet. Gjennom aktivitet utvikler vi oss selv, påvirker og påvirkes vi av våre egne omgivelser.


Utfordringen min er å scrappe en side om en aktivitet som du setter høyt, og fortelle om hvorfor den gir mening for deg i ditt liv. (Nå skulle jeg vel undratt scrapping, men det aner meg at ikke mange har laget en side om dette tema, og at det sannsynligvis er på høyt tid for etterslekten at denne "besettelsen" grunngis... he,he)". LO'en du lager skal scrappes i Clean&Simple stil.


Vi har blitt sponset av Papirdesign denne gangen og på våre Clean&Simple LO'er scrappet etter Julie's utfordring har vi brukt av de flotte arkene vi fikk derifra.


Og litt om Papirdesign


Produktene deres:
Papirdesign
produserer papirprodukter, scrapbookingark og tilbehør for det norske markedet. Papirdesign ønsker å bidra til og skape glede og inspirasjon hos kundene sine.



Scrapbookingark:
Deres nye kolleksjon med scrapbookingark presenterer et variert og spennende utvalg av tematiserte ark med norsk tekst. Alle seriene er designet med unike kombinasjonsmuligheter både når det gjelder farger og mønstre. Kolleksjonene inneholder ark som er tilpasset kundene som ønsker å designe sine egne kort eller scrapbookingsider.



Scrapbooking - nye kolleksjoner og produkter:
Flere nye kolleksjoner er allerede under utvikling. Tilleggsprodukter som alfabet, rammer, klistremerker og annen pynt er også under produksjon. Alle produktene deres er syrefrie og produsert i Norge. Å velge en norsk produsent var et bevisst valg. De tenker på miljøet i forhold til avstand og frakt, samtidig som vi støtter opp under norsk næringsliv.


Papirdesign ble etablert i Bodø våren 2006, og er et samarbeid mellom Line Hjemaas Bøthun og Marianne Boye Eidsgaard.


Papirdesign er glødende opptatt av farger, form og design. De henter inspirasjon fra Nordlands vakre og kontrastfulle natur, reiser, kunst, kultur og menneskene de omgir seg med. Deres bakgrunn, erfaring og skaperglede er og skal alltid bli reflektert i deres produkter.


Og her er våre:


Julie Evjen-Pettersen:








Vibeke sin:


Renee/ruffa sin:



Lene/nabon sin:



Hilde sin:



Brita sin:


Trine sin



Frist for innlevering av Julie's utfordring er 15.05.2009 midnatt.
Last bidraget ditt opp i blogg og legg linken som en kommentar til dette innlegget.




Premie for denne utfordringen er en RAK fra Julie.
Kos dere for det gjorde vi.

20 kommentarer:

Smuti sa...

Så morsomt å lese om en kjempeflink scrapper fra "nabolaget" ;)
Stilig utfordring!

ToneF sa...

Kjempeartig å bli bedre kjent med Julie!!!
Og en suuuper utfordring :o)

Siv Anne sa...

Flott artikel om Julie. :)
Denne utfordingen må jeg absolutt prøve meg på.

Anonym sa...

Flott artikkel Julie, og flotte LO'er!!! Spennende utfordring... ;)
Randi (rantho)

ninabakke sa...

Fin utfordring.

jeg har laget ett bidrag:

http://ninabakke.blogspot.com/2009/04/scrappehuset-alt-om-julie-sin.html

Anonym sa...

så kjekk artikkel om deg, Julie! Din lekre stil er noe jeg alltid har beundret. Spennende, og mye mer krevende enn å stæsje vilt ;) Lekre sider fra teamet og ikke minst Julie! :) gladie

Camilla sa...

Flott artikkel og super utfordring.

Her er min LO

Lise Mariann sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Lise Mariann sa...

Herlig utfordring. Viktig å scrappe litt om seg selv også iblant.

Kjempefin artikkel om Julie. Og helt nydelige LO'er.

Her er mitt bidrag: http://isiselin.blogspot.com/2009/04/stripa-og-utfordring-pa-scrappehuset.html

Siv Anita sa...

Fikk helt dilla på å utforske Clean & simple etter å ha leste artikkelen her inne. Jeg har nok laaaang vei å gå, men det er GØY!
Her er min løsning på utfordringen vi fikk:
http://taratroll.blogspot.com/2009/04/blog-post_28.html

Mona sa...

Her er min løsning på utfordringen :)

Siv Anne sa...

Her er min :)

toi9 sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
toi9 sa...

En utrolig morsom oppgave :) Kjempefin arikkel om Julie !
Her er mitt bidrag

Merete sa...

Flott artikkel og herlige LO'er!

Har gjort et forsøk, men
syns liksom ikke den ble C&s nok...
Uansett her er den:)

tangent sa...

Da har jeg fått laget et bidrag til denne utfordringen. Morsom oppgave. Løsningen ligger i bloggen min.

LilleAsk sa...

Dette ble en utfordring, men jeg måtte jo prøve meg.
Her er mitt bidrag

Siv Anne sa...

Blir det kåret noen "vinner" på denne utfordringen? En stund siden fristen gikk ut.

Vibeke sa...

Hei Siv Anne: Vinneren av denne utfordringen ligger i bloggen på høyre side.
Det var SivAnita som stakk av med seieren:)

Siv Anne sa...

Å Unnskyld :) det var ikke meningen å mase. Har ikke lagt merke til det og så trodde jeg det kom som en "nyhet". Hadde ikke kikket så mye rundt om ellers i bloggen.