21. april 2009

MiniKurs Clean & Simple

Som vi har nevnt tidligere - så skal vi ha fokus på 1 scrappestil hver måned fremover.

Vi har nå vært i kontakt med dyktige scrappere - og har vært så heldige at vi har klart å booke MiniKurs den 21 hver måned resten av året.

Så den 21 blir det kurs i den aktuelle scrappestilen vi har den måneden.

Den første scrappestilen vi har tatt for oss er jo Clean&Simple - og vi er veldig takknemlige for at Marianne Hope ville gjøre dette kurset for oss :)


Jeg heter Marianne Hope, er 72 modell og bor utenfor Amsterdam i Nederland med min (tyske) mann Till og våre tre små, Mats (8), Jonas (nesten 6) og Lotte (2,5).

Jeg har holdt på med scrapbooking og fotografering i hele mitt liv, men i løpet av det siste året har det skjedd veldig mye positivt. Jeg har utvilklet min egen, kanskje litt unike stil, som mange betegner som clean and simple, men med en freestyle drei.
Jeg er utrolig stolt og glad over å være en del av ScrappeMania og Papirgleders designteam. Jeg bidrar også til det nederlanske tidskriftet Creatief met foto's og har i det siste også blitt spurt om å bidra litt til Creating Keepsakes, noe jeg selvfølgelig gjør med glede. I 2009 har jeg hatt som mål å begynne å holde kurs, og i april er jeg å finne i Tønsberg hos Gode Minner, i mai skal jeg holde kurs en hel helg hos Papirgleder i Bergen. Gleder meg veldig.



En clean & simple layout blir til

En C&S layout kan ofte virke enkel å lage, men dette er ikke nødvendigvis riktig. Siden man stort sett skal bruke relativt få elementer, er det viktig at disse elementene passer, fungerer bra og er godt avstemt med hverandre. Stilen C&S er på en måte scrapbookingens Feng Shui hvor mottoet "less is more" blir veldig viktig. Det er rydddig for øyet og virker rolig og sympatisk, men krever planlegging for å fungere optimalt.

For et godt design er det hjelpsomt å kjenne til basis prinsippene som gjelder for design generelt. For en mer utfyllende gjennomgang av disse vil jeg henvise til min artikkel om Clean & Simple på kreative sider hos Papirgleder , men de viktigste prinsippene er som følger:


1. Balanse (symmetrisk eller usymmetrisk)

2. Repetisjon

3. Visuell trekant

4. Betoning (emphasis på engelsk)

5. Enhet og harmoni

6. Plass og mellomrom (whitespace på engelsk)

7. Fargebruk

8. Typografi


Husk at disse prinsippene er veiledende og ikke bindende. Du kan bruke dem som du vil, men de kan hjelpe deg på vei mot et vellykket C&S design.


I det etterfølgende vil jeg gå igjennom prosessen av en layout jeg har laget etter C&S prinsippet og forklare litt om hvilke prinsipper jeg har brukt og hvorfor.


1. Valg av bilde(r), papirer og elementer



Først fant jeg fram hvilket bilde og bakgrunn jeg ville bruke. Jeg valgte den grønne bakgrunnen, som står i kontrast med fargene i bildet, bevisst for å fremheve bildet (prinsipp nr. 7). Jeg er glad i rolige bakgrunner som ikke tar bort for mye av oppmerskomheten på det som jeg synes er det viktigste på en layout, nemlig bildene. På alle mine designer vil du finne at bildene står i fokus (prinsipp nr. 4, betoning på bildet). Jeg fant også noen andre elementer som jeg kanskje ville bruke. Jeg prøvde noen forskjellige kombinasjoner og oppsett for å få en idee om hvordan jeg ville bygge opp designet. Bildet er fra min sønn Jonas' 5-årsdag, så jeg ville betone (prinsipp 4) tallet 5.


2. Bestemme plassering av bilde og første elementer



Jeg tok en avgjørelse om hvor bildet skulle være og limte det fast. Deretter fant jeg en rest av en hambly rub-on som jeg gjerne ville bruke og som jeg synes passet bra i designet samtidig som det symboliserer vekst (ett år eldre). Deretter lekte jeg meg litt med de forskjellige elementene som jeg hadde valgt ut for å se hvordan de passet sammen.


3. Fastlegge tittel og betonende elementer (viktige elementer)



Jeg fant ut at bokstavene som jeg først hadde valgt (røde filt thickers) ikke passet helt til fargen på t-skjorten på bildet, og jeg fant heller ikke andre passende elementer i tilsvarende farge som kunne balansere layouten . Derfor valgte jeg å klippe ut bokstavene selv i oransj filt i stedet (jeg er forferdelig perfeksjonistisk når det gjelder titler, sukk). Her forholdt jeg meg både til prinsipp nr. 7 og 8, fargebruk og typografi. Som jeg nevnte tidligere ville jeg også betone/fremheve alderen hans, men tallet jeg først hadde funnet passet liksom ikke inn i designet og var litt for firkantet. Derfor klippet jeg ut tallet i filt og limte det på en av journaling taggene jeg ønsket å bruke. Denne taggen limte jeg fast med 3D tape, for å fremheve og skape dimensjon på layouten (se bildet nedenfor). Dette elementet er det første man ser når man legger øynene på layouten (prinsipp nr. 4). Tittelen formet jeg rundt tallelementet.


Når man ser nøye på denne uferdige layouten, ser man at det er noe som mangler. Designet er ikke i balanse og utstråler ingen helhet. Det har bare 4 forskjellige elementer som ikke bindes sammen. Noen viktige virkemidler for å skape helhet og balanse i et design er repetisjon og en eller flere visuelle trekanter.


4. Skape enhet, helhet og balanse; finpussen



Her ser dere hva jeg endte opp med. Jeg repeterte journaling taggen og brukte den til tekst (repetisjon av både form og farge) og jeg repeterte fargene oransj og hvit med klistremerkeelementene. På denne layouten er det både de oransje og de hvite innslagene som skaper en slags visuell trekant. En visuell trekant er elementer som plasseres slik at de fører blikket over designet, fra det ene elementet til det andre. Som regel er dette i form av en trekant, men her er det faktisk i form av en slags spiral.


5. Sluttresultatet

Hvis dere ser på den ferdige layouten nedenfor, lukker øynene en par sekunder for så å åpne dem igjen, hva ser dere først og hvordan går blikket over layouten?



Hvis dere fungerer som jeg, så faller blikket først på tallelementet. Så glir blikket ned til tekstelementet, videre til den avlange teksttaggen, så til det runde "today" elementet og bildet og til slutt til tittelen.


Nå har dere fått en titt inn i min designprosess. Håper dette kan være til nytte for noen av dere som leser dette og som er interesserte i å lære mer om denne stilarten. Er det noe som er uklart eller er det noe du lurer på er du velkommen til å maile meg på mariannehope@msn.com. Ta ellers også gjerne en tur innom bloggen min for flere eksempler


Tusen takk for at du ville dele av din kunnskap og kreativitet med oss:)

Og jeg er helt sikker på at Marianne setter stor pris på om dere har lyst til å legge igjen en liten kommentar om MiniKurset :)


Nå er det ingen unnskyldning - nå er det bare å slenge seg med på de 2 utfordringene hvor du skal scrappe i Clean& Simple :)

Sjekk listen øverst til høyre:)



11 kommentarer:

Anne Kristine sa...

Kjempeflott kurs...takk for gode tips!

Mona Iren sa...

Veldig informativ forklaring!
Takk for at du deler:)

Lene sa...

Mine øyne fulgte nøyaktig den "banen" du hadde planlagt!
Veldig fin og konsis innføring i C&S. Skal se om ikke jeg får brukt noen av av tipsene når jeg prøver meg på en av utfordringene her.

Nina sa...

Kjempeflott minikurs. Tusen takk for at du deler med oss. Skal helt klart sjekke disse tipsene igjen når jeg prøver meg på en c&s Lo neste gang. Også må jeg selvfølgelig innom å sjekke bloggen din. Ha en flott dag!

Scoobie sa...

Mine øyne fulgte også banen du beskrev.

Tak for flotte tips: disse prisnippene kan jo også brukes for andre stilarter for å få harmoni i laytoutene

Asil sa...

Flott forklaring på det jeg synes er en vanskelig stil, tusen takk for minikurset! Du holder vel ikke større minikurs også vel? :)

Her er det vel bare å brette opp ermene og prøve seg! :D

Marianne Hope sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer alle sammen. Det varmer et stakkars hjerte:) Ang. større kurs, så skal jeg faktisk holde kurs hos Papirgleder i Bergen 8. mai, hvor vi skal lage to loer i C&S stil og jeg skal forklare om hvordan jeg bruker prinsippene når jeg designer. Dere er selvfølgelig velkomne til å joine der, hvis dere bor i nærheten.

Solblomst sa...

Takk for kurset. :)

Nina`s Rosa verden sa...

Kjempeflott minikurs. Tusen takk for at du deler med oss. Skal helt klart sjekke disse tipsene igjen når jeg scrapper c&s Lo neste gang.
(og som jeg gjør mye om dagen)

- Også må jeg selvfølgelig innom å sjekke bloggen din. Ha en flott dag!

Gladie sa...

Supert kurs, takk :) Skulle så gjerne tatt turen til Bergen i mai, men det går ikke denne gangen. Håper det blir flere anledninger :)

Madeleine sa...

Takk for god gjennomgang, får veldig lyst til å sette meg ned med en gang. Dette må jeg prøve meg på. Jeg er så heldig - skal faktisk på kurs med Marianne Hope i kveld, på Gode Minner i Tønsberg. GLEDER MEG!