21. mai 2009

"Free your mind" - MiniKurs Freestyle

Da har vi kommet frem til den 21 mai - og det betyr et nytt MiniKurs her hos oss. Og som de fleste sikkert har fått med seg: Denne måneden er det FREESTYLE som er vår scrappestil.


Til dette MiniKurset har vi vært så heldige at vi har fått med oss Torill/Screppa:)


Jeg heter Torill Fossum Stamnes, og mitt nick er Screppa-Torill eller llirota rundt omkring i div. forum. Jeg er 72-modell og er gift med Einar. Vi har to flotte gutter; Martin på 8 ½ og Sondre på 6 år. Vi bor i et hvitt hus i Steinkjer, og vi er alle ekte trøndere:0)

Jeg har alltid likt å klippe og lime og drodle i skoledagbøker og lignende, men det er vel i de 3 siste årene at det har tatt av! Jeg har vært så heldig å få være med i DesignTeamet til Ett trykk i 2007/2008, og det var utrolig spennende og lærerikt! Jeg er nå en inspirasjons-engel hos "Ljuva änglar". Ellers driver jeg ”Screppa”. Her arrangerer jeg kurs og treff for alle interesserte.

Da jeg ble spurt om å lage et lite minikurs om freestyle, ble jeg satt ut. ”Jeg??? Freestyle?? Det finnes jo så mange som er så utrolig dyktige i Freestyle! Og så spør dere MEG?” For jeg trives best innen vintage/shabby chic, men jeg liker å prøve ulike stiler også. Jeg er veldig glad i art journal – og der får jeg bruke mest freestyle! Så til alle dere scrappere som virkelig er freestylere på deres hals – håper jeg at dere er enige med meg i det som kommer nå!

”Free your mind, and the rest will follow”!


free your mind”

Aller først, før jeg starter med mitt ”free-your-mind-kurs”, vil jeg bare at dere skal lese noen gode råd Rhonna Farrer har sagt om Freestyle:

  • Vær kreativ! Vær fri! Bryt reglene og aksepter at du gjør det. Lek deg og ha det gøy!

  • Det er DIN freestyle kunst! Våg å være annerledes, våg å teste ut nye ting og stiler!

  • Bruk uvanlige, ikke scrapbook-relaterte teknikker, utstyr og ideer.

  • Skap kunst for deg og din familie, og ha det gøy mens du gjør det!

For freestyle er virkelig kunst! Kunstnerisk uttrykk, med f.eks maling av ulike slag, stempling, riving, collage, tekstiler, metall/tre/papir, og med tilbehør av alle slag!

ALT er lov!!! For i Freestyle finnes ingen grenser!!

Det er en regel: DET FINNES INGEN REGLER!!!

Så da er det bare å stille inn hodet. Vekk med ”passer ikke sammen”, ”skulle ha hatt en litt lysere blå”, ”det er litt feil grønnfarge på det bildet…”, ”huff, nå ble den streken litt skjev”. La kreativiteten flyte – og ikke stopp den med regler!!!

Freestyle betyr rett og slett at man tenker i andre baner, ikke lar seg binde av hva man ”skal og bør” innenfor skrappinga!

Nå skal vi prøve:

    • Ta fram en stor puncher, dies eller en mal for å tegne og klippe rundt. Trekk ark fra restearkbunken og bruk det som kommer opp. Du MÅ bruke arket, uansett om det har rett farge eller ikke. Lag 1-3 eksemplar, trekk nytt ark og gjør det samme her. Dette gjør du til du har en del figurer.

    • Lim disse hulter i bulter på ett ensfarget ark uten å ha lagt de utover først. (altså FØR du har rukket å tenke om det er noen ark som passer bedre sammen i mønster og farge…) hvor og hvor mange figurer du limer på er opp til deg! Finn et bilde av deg selv, og lag en BOM av denne siden.

Jeg har her brukt en dies fra Cuttelbug, og trukket ark opp fra restene mine og stanset ut kroner. Så har jeg limt de utover en hvit Bazzill uten noe system. Jeg har spart en krone som skal på hodet på bildet. Så har jeg drodlet litt rundt for å skape en ramme og egen overskrift med ProMakers! Drodling betyr å tegne og leke seg med et skriveredskap.




Her er min ferdige LO.




Her er noen andre freestylesider jeg har laget.






Håper du har blitt inspirert til å prøve litt freestyle! Det er skikkelig gøy, bare du tørr å slippe taket:0)

Free your mind – and the rest will follow!!!


Da er det deres tur da!!! Nå har vi jentene her i Huset prøvd oss på Freestyle - ikke 1 gang - men 2 ganger. Nå vil vi gjerne se deres kreativitet - vi har 2 flotte utfordringer - linkene finner du som vanlig øverst til høyre:)

3 kommentarer:

ruffa sa...

For en utrolig flott artikkel og det er sååå riktig som blir sagt - det stemmer bare helt - og tro meg jeg v et for vi har jo måttet lage freestyler vi - men det er MORO

Smuti sa...

Så bra artikkel!!!
Og kjempeflotte kunstverk du har laget.
Dette er nok ikke stilen for meg, for "free your mind", da tror jeg noen måtte besvimt meg først-thi hi..
..men det kunne vært moro å prøvd:)

Anne M sa...

Kjempeflott artikkel! Beundrer virkelig de som behersker denne stilen så bra!!