21. juli 2009

MiniKurs i Colorblocking

Det er midt i ferien - men vi i Scrappehuset holder åpent:)

Månedens Stil hos oss i juli er jo Colorblocking.
Vi har vært så heldige at Hilde/Scoobie takket ja til å lage et MiniKurs i denne stilarten som for mange ac oss er litt ukjent. Tusen takk for at du stiller opp Hilde - vi setter stor pris på det.



Om meg:

Navn: Hilde Lavre Aaslund nick Scoobie

Alder: ukjent

Familie: Mann, to gutter på 6 og 9, to cocker spaniels, katt og svigerfar i huset

Yrke: bygg- og anleggsingeniør

Slik begynte det:

Det startet med kortlaging for 4-5 år siden og litt altered. For 3-4 år siden ble det også scrapping. I dag gjør jeg alle tre, men skulle gjerne gjort mere altered.

Stilart:

Mixed. Ingeniøren i meg skriker linjal og symmetri, men jeg har prøver å teste ut annet men vender så og si alltidtilbake til det enkle, dog sjelden minimalistisk. Synes shabby chic og vintage er pent, men gjør det aldri selv. Glad i farger. Gjør sjelden layouter med portretter. Gikk skikkelig lei av å farge stempeltrykk i fjor, så kortene mine har annet sentermotiv.

Favorittprodukt: Chipboard

Kan klare meg uten: Primablomster

Favoritteknikk akkurat nå: Simple

Siste dille: klippe i møsterpapir for å lage pynt

Inspiratører: DT på MyScrapbookNook

Skryteliste:

-DT: Dinhobby

-gDT: Caardvarks, Crafting in Style

-Publisert: Scrapstreet magazine, ScrapbooksEtc (høsten 2009)


Colour blocking/blocking tecnique

Colour blocking (CB) og blocking er en teknikk hvor man fyller arket med rektangler og kvadrater slik at de danner et geometrisk mønster, som oftest asymmetrisk. Grensen mellom disse to er flytende og ikke klart definert, men min personlige oppfatning er at mens man i colour blocking (CB) ikke har noen gjennomgående akser over hele arbeidsflaten, har man det gjerne i blocking. Eksempler blir vist nedover.

Man velger selv hva man fyller firkantene med: bilder, papir, tekst eller annet. CB er umerket hvis man vil ha inn mange bilder på samme side, vil dempe urolige papirer eller å få brukt opp rester. I denne første layouten har jeg valgt å fokusere på bildene og så har papirer og pynt fått spille annenfiolin.


Jeg har funnet å at å ta utgangspunkt i et rutenett på 7*7 ruter er passende for en 12*12” layout, jeg synes det gir god balanse og blir mindre strengt enn med f.eks 6*6 rutenett, men dette er selvfølgelig en smakssak. For lettersize tar jeg gjerne vekk et par rader enten i overkant eller på siden alt ettersom jeg bruker stående eller liggende format. På illustrasjonen under viser jeg rutenett og prinsippet for utfylling

Jeg har valgt dette utkastet til være basisen for layouten jeg nå skal lage. Neste trinn er å fylle inn med bilder. Hver rute representerer grovt sett 4,5 cm.

Så er det frem med papirene jeg vil bruke. Jeg vil bruke litt friske sommerfarger og plukker frem noen som går bra sammen fra restehaugen. Jeg har funnet ut at bare jeg MÅ ha med den lysegule ramma fordi den plukker opp fargen på shortsen. Jeg lar den representere en rute og da har jeg 6*6 ruter igjen til resten. Det blir derfor naturlig å skyve litt på bildet nederst til høyre og korte inn på høyden på de nederste papirbitene. Jeg velger også å montere alt på en lilla kartong som tar opp fargene i ramma og så la denne ”ramme inn” papirbitene. Det kan ta litt tid å få alt til å ”gå i hop”, kanskje må jeg justere høyde og bredde på bitene flere ganger, men siden jeg bruker rester og bitene er små, er det ikke krise om jeg gjør feil – jeg gjør det bare på nytt.



Jeg kan stoppe der, men jeg velger å fylle på med litt stæsj i form av bånd, filtfigur og rubons. Det er ikke absolutt nødvendig for layouten, men gir litt ekstra dybde.


Man behøver ikke la CB fylle hele arket. I dette eksemplet blir CB bare brukt midt på en ellers rund layout.


Helt til sist vil jeg vil vise en layout som mer representerer Blocking. Hvis du sammenligner den med layouten jeg viste fremgangsmåten på, ser du at den er strammere og mer grafisk i tilnærmingen. Den har tydelige gjennomgående akser i begge retninger. Den er også basert på et 6*6 rutenett. Som sagt, det finnes ingen klare regler og definisjoner og hva man vil kalle disse stilartene/teknikkene er vel ikke så nøye heller. Den nederste vil i enkelte kretser fort kategoriseres som grafisk/simple, mens den for andre vil være blocking.



Ren colourblocking brukes ikke av mange i dag. Jeg har kikket rundt i utallige blogger og nettsider, men har ikke klart å spore opp noen som er av nyere dato. Det finnes derimot et par sider jeg vil fremheve der de bruker elementer av teknikken, ofte heller de mer mot blocking:

ScrapbooksEtc – har gode maler for å ha mange bilder på en side

WriteClickScrapbook - Ny blogg hvor mange av designerne fra magasinet Simple Scrapbooking er med. Gå inn og se på de enkelte designernes arbeid, der er det mye inspirasjon å hente.

Jeg kunne sikkert funnet noen fler hvis jeg hadde lett enda mer, så hvis noen føler seg forbigått, får de ha meg unnskyldt.

Hilde




Nok en gang: Tusen takk skal du ha Hilde!!:)
Besøk bloggen til Hilde - mye inspirasjon samlet der:) Nå håper vi at dere har fått masse herlig inspirasjon til å prøve på Colorblocking. Delta gjerne på en av våre Colorblocking utfordringer - se øverst til høyre:)

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

kjempeflott artikkel som fikk meg til å få lyst å prøve litt CB igjen.... ;o)

ellen sa...

Kult, jeg ante jo ikke at det er colourblocking det heter, men jeg har laget en god del layouter i denne stilen!!!