20. september 2009

Lær mer om Cluster:)

På vår jakt etter en dyktig scrapper som kunne lære oss alle litt mer om scrappestilen Cluster - kom vi over Kjersti!! Hun scrapper mange Cluster LOer, tar de herligste bilder av sine 5 barn og er ei super jente:)
Dette er en scrapper vi alle kan lære litt mer av:)


Vi lar Kjersti presentere seg selv:


Jeg heter Kjersti Kristengård,(Kjerstikk, kkk) er 37 år, gift og mor på heltid til 5 skjønne rampetroll:). Det mangler derfor ikke på scrappeobjekter hjemme hos oss, bare jeg får tid til å scrappe! Jeg er med i DT til Scraphaugen.
Vi er bosatt i Lørenskog utenfor Oslo.

Det hele begynte med kortlaging så smått i 2004, men kom ikke igang skikkelig med scrapping før i 2006. Og nå er det rett og slett en livs-stil!
Ser jeg i ett ukeblad, så tenker jeg på layouten, fontene og bildene... Hva kan brukes i mitt neste prosjekt?

Jeg er veldig glad i å scrappe vintage, men er også veldig fasinert av C&S og cluster. Jeg synes det kan være vanskeligere å få til en flott C&S LO enn en overstæsjet vintage LO. Men en utfordring liker jeg, og har i det siste scrappet i en enklere stil.



Cluster

Når man scrapper i cluster er det viktig å tenke på at alt skal “henge” sammen, i en klynge. Cluster blir også ofte kalt "white space" - noe som vil si at det er mye åpen plass på LOen.
Men en klassisk cluster-LO vil ha en del luft rundt bildene/pynten. Men det trenger ikke nødvendigvis være ett bilde og litt pynt nede i ett hjørne på en 12x12 LO. Scrapper man i små str så blir det ikke plass til så veldig mye luft, det viktigste da er at alt henger sammen.


Selv om de som scrapper i C&S ofte scrapper cluster, er ikke det ett must. Man kan også bruke lag på lag i vintagestil, og allikevel scrappe cluster.


Ofte ser man at cluster blir scrappet veldig rent og grafisk, men det er absolutt lov å leke!


Det er viktig at det er en viss balanse i LO’en selv man “klumper” alt sammen. Det er lov å bruke ett element utenfor selve clusteret for å få til dette, slik som sommerfuglen her


Eller båndet som jeg har dratt ut til siden her, for å kompensere for tyngden i mønsterarket


På neste LO har jeg scrappet alt i “strengt cluster” nede i hjørnet. Men jeg har brukt mønster arket slik at det er med på å danne en visuell trekant, som også skaper balanse.


Her har jeg brukt det sorte båndet og teksten for å skape balanse.


Når jeg starter med en cluster LO finner jeg alltid bilde og ark først. Liker veldig godt å bruke hvit bazzill eller kraft kartong. Deretter bestemmer jeg meg for plasseringen på bildene, før jeg kutter til mønsterark. Jeg legger på pynten først og overskriften helt til slutt, der jeg synes den passer/er ett åpen rom.

Her er flere eksempler på mine cluster LO’er



Tusen takk for at du stilte opp for oss i Scrappehuset Kjersti!! Utrolig lærerikt og flott om Cluster. Og ikke minst: Så flotte Loer du lager:)

Finn frem bilder, papirer og stæsj - og sleng deg med på våre utfordringer om å scrappe i Cluster - du finner dem oppe til høyre:)

Ha en toppers søndag :)

5 kommentarer:

Ann-Katrin sa...

Mange flotte loer og nå lærte jeg ennå mer om cluster. Kjempe flott og tusen takk Kjersti.

Jeanette sa...

Så herlig layouter :-D

Anne Kristine sa...

Så flotte LO'er! Flott artikkel og masse inspirasjon!
:o)

Pia sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Wenche sa...

En flott artikkel du har skrevet, Kjersti, og nydelige LOer til illustrasjon.