7. november 2009

Årets kuleste adventskalender!!:)

I 2008 gjorde mange av oss scrappedamer vårt til at fyrstikkindustrien fikk et lite hopp!! Mange av oss satt noen timer med å lage fjorårets flotte fyrstikkeske kalendere.

God nyhet til oss alle:
Her er en ny kalender vi kan bryne oss på!!


I år så kom vi jentene i Scrappehuset over en alldeles skjønn, kreativ og herlig adventskalender!!


Sjekk denne herligheten her:



Og til vårt hell: Den kreative dama ville gjerne vise både oss - og dere hvordan man kan lage denne:)

Den kreative damen vi snakker om her er Mariann - eller mais som hun bruker ute i forumverdenen.

Her er en liten presentasjon:


Det var gøy å bli spurt om å lage minikurs for Scrappehuset, tusen takk :o)
Jeg håper kurset kan inspirere deg til å lage en slik kalender. Den er tidkrevende å lage, men noen ganger er det gøy å ha et litt større prosjekt å holde på med :)

Noen ord om meg...
Navnet mitt er Mariann Isaksen (Mais), er 37 år og gift med Fred. Sammen har vi tre barn.
Til daglig jobber jeg på SFO noe som jeg trives veldig godt med. Utover det er jeg designer for Kreativ Hobby. Jeg synger i kor (KICK) og er med som voksenleder i en klubb for 4. – 7. klasse hvor jeg organiserer kortlaging. Ellers liker jeg å jogge og å strikke (ikke samtidig da...). Jeg føler ofte at tida ikke strekker til men sånn er det vel for de fleste.

I kjeller’n har jeg en bunke gamle skoledagbøker fra 80-tallet som hver seg er ganske tykke i forhold til opprinnelig størrelse ;) Allerede da startet jeg med å ordne bilder, tegne og skrive. Det har nok bodd en liten scrappespire i meg siden dengang.
I 2006/2007 ble jeg smittet av den såkalte scrappebasillen av Vigdis (også kjent som Gilberg). Tusen takk Vigdis :o) Det tok ikke lang tid før jeg var hekta. I hele 2007 var jeg gal nok til å være med i Skisse-o-mania konkurransen på Scrapping.no som dengang varte hele året gjennom(!) En ny skisseoppgave hver uke. Det var ganske ”skummelt” i begynnelsen men jeg vil oppfordre alle ferske scrappespirer om å delta i konkurranser. Jeg utviklet meg underveis og turde å prøve nye ting. Jeg endte på en stolt 2. plass dengangen da konkurransen endelig var ferdig.
Denne papirhobbyen liker jeg kjempegodt og blir ikke lei. Jeg har virkelig funnet hobbyen i mitt hjerte. Jeg scrapper LO’er, lager kort og pynter diverse bokser. Går det for lang tid mellom hver gang jeg lager noe blir jeg skikkelig rastløs. I år har det gått mest på kortlaging og pynting av diverse bokser. Fremover blir det nok også scrapping av LO’er igjen.
Jeg elsker arkene fra Maja Design og Melissa Frances. Ellers så har jeg virkelig fått sansen for julearkene fra Ladybug som jeg har brukt på kalenderen her – de snømennene er bare kjempeskjønne.
Når jeg skal stemple på kort liker jeg best å bruke tekst fremfor motiv. Jeg liker godt å bruke rub-ons. Sommerfuglene fra Karen Marie-Klipp og ulike charms er ofte å se på mine kort.

Minikurs

Adventskalender med akebakke :)


Denne kalenderen er laget med utgangspunkt i en håndlaget kalender jeg fikk av mannen min for 17 år siden (første jula vi var gift). Utgangspunktet han hadde var en vanlig pappeske som han spraymalte med grønne og rosa hjerter på. Den fungerte med samme prinsippet som en gotteriautomat. Først klippet jeg av dagens papphjerte som hang i en tråd. Når jeg åpnet luken lå kalendergaven der. (den hadde sklidd ned en bakke). Jeg satt veldig pris på denne kalenderen og syntes det var kjempesøtt og kreativt laget.

Nå 17 år etter har jeg laget denne i ”scrappevariant” . Hvem andre enn mannen min må få denne kalenderen. Tusen takk til Fred som er oppfinneren til denne type adventskalender :)

...denne er tidkrevende å lage. Så denne kalendern kan du kose deg med lenge ;)


Materialer til selve boksen:

(Det jeg har brukt til selve pyntingen oppå lokket er ikke medberegnet):

1 stk papp-machebox med lokk str 24,5 x 24,5 cm (kan kjøpes på Panduro)

1 flaske glossy accent ;)

Ark: Jeg valgte de skjønne dobbeltsidige julearkene fra Ladybug and Friends; ”Cold Nose, warm heart”, ”frosty”, ”winterwonder”

Totalt ca 8 mønsterark (10 om du vil kle akebakken med mønsterpapir).

(På lokket går det med 1 mønsterark til selve flaten på lokket. Siden lokket er såpass stort så må man bruke et eget ark på kantene)

1 stk bazzilark, litt tykk papp til akebakken

24 stk eyelets 3/16 size (disse er litt større enn den mest vanlige størrelsen)

24 metallhjerter (kan kjøpes via ebay)

24 tall i klistremerker feks. Tiny numbers fra Carolees creations

1 stk metallhengsle til kalenderluke: Daisy D’s

1 håndtak til kalenderluken

Rub-ons tekst og motiv: Norsk Stempelblad AS, Melissa Frances, Little yellow bicycle

grønne juletrær med glitter: klistremerker

blå halvperler, hvitt glitterjuletre fra Melissa Frances

1 stk mellomstor fyrstikkeske, 2 vanlig store fyrstikkesker

3 stk knotter til skuffer for oppbevaring av kalenderhjerter : Tim Holtz, hitch fasternes

1 stk glitterark doodlebug design

hyssing til å binde rundt kalendergavene og sytråd til å knyte fast i hjertene og videre på hyssingen til kalendergavene

stickles glitterlim i fargene grønn, rød og crystal

neglfil evnt pussepapir

3D puter.


forklaring...h= høyde og b= bredde str= størrelse


Skjær til mønsterarkene du vil bruke på boksen. Husk at du må beregne å brette rundt kantene på to av sidene + bunnen;

str h25,5cm x b25,5cm. De to andre sidene skal være h25,5cm x b24,5 cm. NB! Det skal brettes ned mot bunnen av esken på disse to.

Når du skal brette ark er det lurt å false/rille brettekanten for en penere kant. Du kan bruke et falsebein eller evnt ”oppsiden” på en spisekniv.

Skjær til et brunt bazzilark str. 23,7x23,7 cm


Nå er du klar til å begynne på selve boksen :)



1 – Smør glossy accent på esken, en side av gangen. Bruk en spatel el lign for å få det jevnt utover.



2 - Bruk gjerne en rulle for å få ”trykt” papiret mer fast i esken. Denne kan du bruke både på utsiden som her og på innsiden mot det arket du skal lime fast. Rull i vei ;)



3 - Slik ser det ut når du har limt på ark og brettet rundt kanten.



4 – to av sidene



5 – Når du har limt mønsterark på alle fire sidene kan du lime på bazzilarket på bunnen.



6 - Skjær mønsterarket til lokket 26,5cm x26,5 cm. Legg deretter lokket på baksiden av arket slik som bildet og lag rillekanter langs med kantene på esken. Lim på arket på selve lokket. (vent med sidekantene)



7 – Skjær en bit av hvert av de fire hjørnene.



8 – Brett ned hvert av hjørnene og lim fast.



9 – Lim på strimler av det mønsterarket du vil bruke på hver sidekant på lokket. Høyden på strimlene er ca 2,8 cm. Husk å beregne bredden utifra å brette litt rundt kantene slik du gjorde på sidene av boksen. Dette gjelder to av sidekantene.



10 - Nå kan du lage kalenderluken. Se beskrivelse på bildet. Vær nøyaktig og forsiktig når du skal skjære ut luken.


11 – slik ser det ut når du har skjært ut luken. Du kan gjerne pusse litt på kantene ved behov.



12 – Når du skal montere hengslen til kalenderluken må du finne midten av luken = 4,5 cm så legger du hengslen på midten. Tegn en blyantstrek i hvert hull for å markere hvor du skal lage hull til bradsen.


13 - Håndtaket monteres ved å finne midten på luken.



14 – Legg luken i åpningen på kalenderen slik at hengslens øvre kant ligger på kalenderen. Du kan nå markere med blyantstrek hvor hullene til hengslen skal være.



15 – Slik ser baksiden av kalenderluken ut.



16 – For mer stabilitet og at det ser penere ut kan du lime på mønsterpapir på baksiden av luken. Lim gjerne med glossy accent på baksiden av henglsen i tillegg til bradsen for å oppnå mer stabilitet.



17 - For å få ennå mer stabilitet i hengslen er det lurt å lime på en liten papirbit over bradsen (på innsiden av kalenderen).



18 – Montér alle kalendertallene på metallhjertene.



19 - Akebakken er det vanskeligste med denne kalenderen.

Se bildet for mål. Her har jeg lagt akebakken oppi kalenderen. Studér nøye før du starter ;)

Utgangspunktet er tykk papp. NB! Str på det bredeste er 33,5 cm og høyden 26,3 cm. Jeg har satt grader i hjørnene om du vil bruke passer og gradeskive. Jeg brukte forøvrig vanlig linjal for å komme frem til de ulike punktene.



20 – Du kan kle akebakken med mønsterpapir om du vil slik som her. Husk at det er 33,5 cm på det bredeste slik at du må bruke to mønsterark.



21 – Nå kan du lage hull i kalendereren til de ulike dagene. Pass på at du lager hull i øvre kant av kalenderen over ”akebakkenivå”.

Fordel hullene jevnt på de ulike sidene. Jeg har valgt å lage 5 hull på kalenderluke-siden og 6 hull på de tre andre sidene.

Det er viktig at hullene ikke blir laget for store men akkurat slik at eyeletsen kan trykkes på plass så de sitter godt.

Siste hullet, nr 24, har jeg valgt å ta på lokket for å kunne ha plass til en større kalendergave. Nb! Dette hullet er lurt å lage når lokket er ferdigpyntet.



22 – Slik ser det ut når eyeletsen er på plass.



23 – Nå kan du pynte sidene på adventskalenderen. Et lurt tips er å sette fast hjertene løst med gluedots ved hullene for å markere hvor hjertene skal være. Slik vet du hvor mye du kan pynte de ulike sidene uten å måtte fylle kalenderen med gaver allerede. Det er lettere å pynte kalenderen når den er tom. Her er et bilde av siden med kalenderluken ferdig pyntet.



24 - Pynt lokket slik du har lyst til. Jeg har feks festet to rader med perlesnor rundt sidekantene på lokket.

Fyrstikkeskene er kledd med hvitt glitterpapir og knotter på skuffene (hitch fasternes). Disse er tenkt til oppbevaring av hjertene.

Husk å lage hull til nummer 24 i lokket og fest på eyelets.



25 – Hvordan du pynter lokket er helt opp til deg selv. Jeg hadde lyst til å lage en juleslede.

Takk til Flo http://floliescrap.over-blog.com/article-30318396.html og Lillekos http://inaemiliesverden.blogspot.com/search/label/Jul for inspirasjon til å lage min egen mal til juleslede. Ellers har jeg pyntet med juletrær og annet.



26 - Nå kan du ut og kjøpe kalendergaver. Husk å ikke kjøpe for store gaver ;)

Denne kalenderen skal mannen min få så jeg valgte sjokolade og Kick som kalendergaver. Jeg har tenkt å feste ved en lapp innimellom i tillegg til sjokoladen med feks kinobesøk, ut å spise middag ...

Jeg har surret litt hyssing rundt hver sjokolade.

Ta dobbel sytråd i hvert hjerte som du trer inn i hullet og knyter fast i hyssingen til sjokoladen. Jeg brukte sytråd da gaven lettere faller ned mot akebakken.

Viktig å tenke på når du binder fast kalendergavene:

Det er lurt at tidligere dato henger under senere dato. Da forhindrer du at kalendergavene setter seg fast i hverandre når du klipper av dagens hjerte.



27 – Kalenderen fungerer slik: Når dagens kalendergave skal tas drar du litt i hjertet slik som på bildet og klipper av tråden. Dagens gave vil nå skli ned akebakken ;)

Hjertet kan legges i fyrstikkeskene.



28 – Åpne opp kalenderluka og vips der ligger dagens gave.



Siden kalenderen har et lokk kan denne kalenderen brukes år etter år med de samme hjertene. Det er bare å fylle på nye kalendergaver og knyte ny sytråd på hjertene :)


Her er noen bilder av den ferdige kalenderen min:








Med ønsker om en riktig god førjulskosetid fra Mariann (mais).


Da vil vi jentene i Scrappehuset bare si tusen tusen takk til deg Mariann!! Takk for at du deler av din kreativitet med alle oss andre!!
Her er Mariann sin blogg: http://mariann.no/




Nå er det din tur!! Kos deg med å lage denne flotte kalenderen enten til deg selv, eller for å glede noen andre:)

Vi vil gjerne si kalenderen din - så når du er ferdig - blir vi glad om du legger igjen en link i dette innlegget:)

30 kommentarer:

Lise Mariann sa...

Denne er jo bare alldeles herlig! Har sett den i bloggen din flere ganger og drømmer om å få tid til å lage en slik kalender. med en slik grundig oppskrift kan det jo tenkes at jeg tar utfordringen. Tusen takk for inspirasjonen!

Anne Kristine sa...

GOSJ!!!! Noe så lekkert!!!
Og så flott tutorial.
Takk for inspirasjon.
klem Anne

Siv Anne sa...

Er helt stum her jeg sitter.
Så utrolig flott

Lizzi sa...

Så utroooolig flott!!:D
Takk for inspirasjon, og ikke minst for en så flott oppskrift!;)
Slik skal jeg lage hvis jeg bare finner meg eske:)

Anne Bente sa...

wawwwwww noget sååå lækkert, 10000 tak for du deler med os

Sol sa...

Så utrolig smart! Å ikke minst flott!... Dette må jo være verdens kuleste kalender..... Ingenting avslørt på forhånd.. med tanke på størrelse og form på gaven... Vanvittig stilig og velgjort... God Helg! :)

Hanna sa...

For en kul kalender!! Knallstilig! Takk for inspirasjonen :-)

Elisabeth sa...

Jeg har laget adventskalender hvert år til noen fra jeg var åtte år gammel, men denne kalenderen slår alle rekorder.. Dette er den mest fantastiske, søte og gjennomtenkte jeg har sett! Jeg fikk så mye inspirasjon at jeg nesten ikke greier å vente til Panduro åpner på mandag.. Hvordan skal det gå med eksamenslesingen nå? For nå blir det kalenderlaging!! Takk for forklaringen! Den var kjempegod!

Lisa Marlene sa...

Utrolig Mais!
Jeg ser for meg noen års prosjekt for å få ferdig en slik en.. Men for en tutorial! Løøøvely!

madeleine sa...

så utrolig morsom og lekker! Herlighet!! Denne skal jeg helt klart lage! ikke år, men kanskje neste år :) TUUUSEN TAKK for flott og forståelig tutorial :D

Monika sa...

WOW!! Denne her var virkelig nydelig!!
Tusen takk for oppskrift, denne fikk jeg veldig lyst til å prøve meg på :)

ulrika_m sa...

Jag sitter här och bara ler! Vilken helt fantastisk julkalender, jag aldrig sett något liknande! Så vackert och finurligt gjord. Tusen tack för en fantastiskt bra tutorial också, det kanske kan tänkas att jag törs ge mig på ett sånt projekt jag också! :)

linn kristine sa...

FY FLATE! :O

Hilde sa...

Tusen takk for en alledeles nydelig tutorial. Kalenderen er til å dåne av, helt fantastisk flott!

Hilde sa...

I alle dager - er det mulig....så genialt...vet ikke engang om jeg tørr å prøve meg på denne. Men jeg har nå skrevet den ut, så får vi se om jeg engang får den til...
Takk iallefall for denne inspirasjon

Torill sa...

OMG!!!!!
Hærlighet denne var bare utrolig RÅÅÅÅÅÅÅ

Lise sa...

Så utrolig stilig!!
Jeg gir meg over :)

Ann Cecilie sa...

Så herlig fantastisk ide og nyyyyyydelig gjennomført!

Gladie sa...

Noe så fantastisk! Jeg an si med en gang at jeg aldri kommer til å prøve meg på et så arbeidskrevende prosjekt - men du verden for en utrolig forseggjort, gjennomtenkt og aldeles vanvittig kreativ, genial og dritlekker kalender!!!

Inas lune hjørne. sa...

Fantastisk!!

Ann Hedvig sa...

Utrolig lekker :o)

Francielle sa...

Næ såååååå stilig! denne må jeg jammen prøve meg på! Takk for mini kurs og tips!

Trine {Triurine} sa...

utrolig fantastisk! UTROLIG flott tutorial!!

Heidi sa...

WOW...WOW...WOW!!!!! Denne var utrolig flott!!!!!!

Jannhild sa...

Dette er vel noe at det rååeste jeg har sett!!! WOW WOW WOW og atter WOW!!!

Jeg er stum av beundring!!!!

Gro sa...

Stum av beundring!!
Helt fantastisk lekker.

Anonym sa...

Wow, imponert! :-D

Elisabeth sa...

Hei! I dag er det første desember, det er første desember i dag :) Som det stod på slutten av tutorialen vart det ytra eit ynskje om å sjå dei ferdige kalenderane. Her er ein av dei to kalenderane eg har laga, den andre kjem på bloggen i løpet av dagen, den må berre få litt innhald først. Tusen takk for ein super tutorial, det har vore kjempekjekt å lage, og eg har kosa meg skikkeleg med arbeidet :)

Adventskalender 2009

Klem frå Elisabeth

Anonym sa...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成
,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,AV女優,聊天室,情色,性愛

amy sa...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色