21. november 2009

Kortlaging for nybegynnere

Har du lyst til å lage julekort, men vet ikke helt hvor du skal starte eller hvordan du skal få det fint? Eller har du ambisjoner om å lage utallige julekort selv, men synes ikke tiden strekker til med alt annet som skal gjøres i førjulstida?

Da har du kommet til rett sted.

Her på Scrappehuset har vi vært så heldige å få
Anita Areklett aka Neeta til å lage et kortkurs for oss. Vi ønsker å inkludere alle scrappere og kortlagere i vårt magasin, også de som ikke har holdt på så lenge. Neeta er kjent fra det gamle Mania-teamet, samt som en av ildsjelene bak kortbloggen Sukkersøtt. Vi er stolte av å ha henne med på laget, om enn for en kort liten stund.

Så da gir jeg bare ordet videre til Anita!

Kort om kortlaging for nybegynnere.
Dersom du er helt ny når det kommer til kortlaging så lurer du sikkert litt på hva du trenger for å sette i gang. Det er et hav av ulike produkter der ute, her er noen av de mest grunnleggende du trenger:

-Skjærebrett til å kutte ark og kartong med. Dersom skjærebrettet ditt ikke kan lage brettekanter er det kjekt å ha en Bondefolder til dette for å få skarpe kanter.

-Saks til å klippe ut stemplede trykk o.a. Den bør være liten og spiss.

-Lim av noe slag (alle har sin favoritt så her er det bare å prøve seg fram). Flytende, stift eller dobbeltsidig teip passer bra å feste ark og stempeltrykk med, Gluedots (små limputer) er bra å feste pynt med. Pass på at du finner en lim som ikke krøller arket når den tørker.

-Kartong og mønsterark i ønskede farger. Her er det veldig masse å velge i, så finn de du liker. Kartong og mønsterark kommer som regel i størrelse 30x30 cm. som du kutter ned til å passe kortene dine. Men noen produsenter som f.eks. Basic grey har blokker i str. 15x15 cm som er perfekte til kort. Da får du også mange ark til en billig penge og de passer til hverandre i farger og mønstre.



-Pynt. Her er det utrolig masse forskjellig, men mest vanlig er bånd/blonder, blomster, knapper, bling og metallpynt.



-Stempler og akrylklosser. Noen stempler kommer ferdig montert på en trekloss, men kjøper du umonterte stempler eller clear stamps trenger du en akrylkloss til å feste stemplene på før du stempler. Stemplene har da et slags skum, EZ foam på baksiden, viss de ikke har det må du selv kjøpe EZ og feste på stempelet før du kan bruke det.

Det kan være lurt å kjøpe litt varierte stempler i begynnelsen, noen motivstempler, et par tekster til forskjellig bruk og gjerne hjørnestempler eller swirler. Da har du til litt forskjellige typer kort og kan samle flere stempler etter hvert som du ser hva du liker best.

-Blekkputer av ulike slag. Du trenger en sort, vannfast til å stemple motiv som du skal fargelegge. Det er også kjekt å ha en eller flere i bruntoner som du bruker til å sverte kanter med. For eksempel Distress ink i Vintage photo eller Walnut stain, eller Fluid chalks i Chestnut roan eller Creamy brown. Til distress putene bruker jeg en bit avklipt skumgummimadrass som svamp, det fungerer supert. Dytt svampen ned i stempelputen og dra langs kantene på arket. Dette gir et mykere inntrykk enn om du bruker puten rett på arket.

-Noe å fargelegge stempeltrykk med. Her finnes det også utrolig mye å velge i; Distress ink refiller (flytende blekk), akvarellfarger, tusjer, blyanter, osv. Se deg litt rundt på nettet og finn tutorials på fargelegging før du investerer i så mye.

Tutorials finnes det mange av på nett, jeg har laget en til distress ink som du kan se her: http://papirrommet.blogspot.com/2009/05/distress-ink-tutorial_26.html

- Akvarellark til å stemple motiver du vil male på. Til distress ink liker jeg best 300 grams papir, men 200/250 grams kan også funke. Eller spesialark som fås i scrappebutikk hvis du fargelegger med tusj ol.l.

Det finnes mye annet verktøy og utstyr som du kan kjøpe etterhvert. Stansemaskiner med utstyr, puncher, skimmerspray, krakeleringsmaling, splittbinders og masse mer. Dette kan du kjøpe etter hvert som du føler for det.

Hvis du er usikker på å gå inn i en scrapbookbutikk og spørre kan du titte litt i nettbutikker og se på utvalget. Det er også veldig kjekt å se på andre sine blogger for inspirasjon og tips til kortlagingen din. Du kan spørre om du lurer på noe, de fleste er behjelpelige.

Her ser du et enkelt og greit kort i den mest vanlige størrelsen, 15x5 cm.



Jeg har brukt mørk brun kartong og ett mønsterark med mønster på begge sider.

Jeg har kuttet til arkene som jeg vil ha de og deretter rufset de i kantene. Dette gjør du ved å skrape langs kanten på arket med en saks, du får også kjøpt kantskrape i scrappebutikken om du vil det. Har svertet kantene med distress blekk.

Motivet har jeg malt med distress blekk, vann og pensel og klipt ut i en sirkel. Deretter har jeg limt det på en gammel bokside og klippet til en slags julekuleform. Jeg har stanset ut snøfnugg med en puncher, disse får du kjøpt i mange ulike former og størrelser. Negativen til snøfnugget har jeg brukt til å spraye et ekstra snøfnugg på bakgrunnsarket med glimmer mist.

Jeg har limt alt sammen på kortet og pyntet med hyssing, et tekststempel og swirlstempler i hjørnene.

Kjappe julekort
Nå som julen nærmer seg med stormskritt er det greit å gjøre unna julekortene i en fei.

Her får du tips til hvordan du kan lage julekortene dine lekre med noen tidsbesparende snarveier.
Det som ofte tar lengst tids for meg er å fargelegge stempeltrykk, så her er en grei måte for meg å spare tid på. Stemple motivet på noe annet enn akvarellark, som mønsterark, kraft kartong fra Bazzill eller som jeg har gjort her, en bit av en brun papirpose.

Siden motivet ikke er malt har jeg stemplet en ramme rundt det for å framheve det litt mer.
Et annet tips er å finne fram 2-3 mønsterark og lage flere kort i serie med de samme mønsterarkene. Da slipper du å lete fram mønsterark som passer til hverandre til hvert kort.


Du kan også bruke mønsterarkene til å klippe ut enkle motiv som hjerter og stjerner, og bruke de som motiv og pynt på kortene dine, slik jeg har gjort på disse.





Som du ser trenger ikke kortene å bli like selv om du bruker samme mønsterark og teknikker.
Nedenfor ser du to kort jeg har laget med samme oppsett, likevel er de helt ulike pga. farger og pynt. Ved å bruke samme oppsett på flere kort sparer du tid på å tenke ut nye oppsett til hvert kort.



Her har jeg også brukt dekorative bokstaver som både tekst og motiv. Det samme kan gjøres med et litt større tekststempel.


Og her har jeg brukt et glansbilde som motiv. De fåes i mange nydelige varianter, du har kanskje noen liggende i en skuff eller et gammelt glansbildealbum?
Enkle bretteteknikker gjør mye ut av seg og trenger ofte ikke mye pynt for å se lekre ut.



Her har jeg brukt et mønsterark med motiv og brettet til en liten lomme, ca 10x15 cm. Det eneste jeg har gjort er å stemple på en tekst, pynte med et snøfnugg og knyte en sløyfe rundt.

Biten som var igjen på arket ble til denne tag’en som jeg puttet oppi lommen. Her har jeg også stemplet en tekst og stiftet på et bånd, snømannen var på mønsterarket. Dette kortet her tok meg under fem minutter å lage!
Nå håper jeg du har fått noen tips til kortlagingen din, enten du er nybegynner eller bare trenger å lage noen kjappe julekort. Lykke til!:)
De fleste ark og stempler jeg har brukt på kortene mine er fra Ladybug and friends sin nye julekolleksjon som fås på papirgleder.no.
Tusen takk til Anita for at hun ville dele sine ideer med oss! Og så håper vi dere andre er like inspirerte til julekortlaging som vi er etter dette.

5 kommentarer:

Vibeke sa...

Så mange flotte tips det var her Anita! Tusen takk for at du ble med på dette:)

Torill sa...

Så utrolig bra!!!! Knall artikkel, Anita!!

Siv Anita ´s scrappebenk sa...

Å du å du dette var noen kjempe nydelige kort, mye fint:)

linn kristine sa...

Såååå råflotte kort og masse gode råd! Supert! ;D

Vibeke sa...

Takk for inspirasjon!!! Mange gode ideer her:) Nå er det bare å sette igang for å få kortene ferdig i tide:)