11. januar 2010

Art Journal - en annerledes dagbok for DEG!

Velkommen til en spennende verden – en verden i en bok – din bok! Art Journal, kreativ dagbok, kunstdagbok – uansett navn; dette er en annerledes dagbok.

I november i 2008 våknet jeg en søndag opp med øresus og øredur. Hodepinen kom og ble værende sammen med susen! Det å jobbe i barnehage ble ikke noe særlig... alt ble værre med støy. Sykmelding og beskjed om at dette kom av psykisk stress. Det hører da med til historien at jeg hadde mistet min far tidligere det året, og mamma tok det veldig tungt - og jeg var den eneste datter i nærheten... Tøffe tak på jobb og jeg mistet kontakten med min beste venninne i denne tiden også. Psykisk stress??? JA!
I denne tiden kom BOKA inn i mitt liv. Min kreative dagbok, hvor jeg kunne rope ut all frustrasjon og stress. Skikkelig deilig terapi! Det ble mange mørke og sinte sider i starten - men etterhvert ble de lysere og gladere. Godt å se tilbake på nå...

En slik bok kalles så fint Art Journal. Dette er en "dagbok" der du kan boltre deg i farger, uttrykk og teknikker! Her kan du stå helt fritt til å uttrykke dine følelser, leke og prøve ut det du trenger akkurat der og da! Her kan du sette ord, bilder og farger på dine innerste tanker. Kanskje trenger du litt push for å nå et mål? Male drømmen du drømte i natt? Sparke ned en mur, smile et smil – hele veien rundt og forbi ørene, trampe på noen, sommerfugler i magen….

Vet du? I DIN ArtJournal er det plass til akkurat det DU vil ha der!
Faktisk så er dette TERAPI! Bruk det til det du vil, om det så bare er et sted å skrive i mens du snakker i telefonen:0)

Du trenger ikke å være superflink til noen ting, for her er det ingen regler! Deilig?

Åshild Halvorsen (som er dama som inspirerte meg til dette) sier det slik; ”Ordet ”Journal” vil jeg tro vi har ganske forskjellig forhold til, men de fleste av oss vil kanskje si at en journal er noe skrevet noe. En slags rapport. Det handler i alle fall om ord. Eller, gjør det nødvendigvis det? Hva hvis vi bruker sitatet: ”Et bilde kan si mer enn tusen ord.”? Og hva med farger? Symboler? Kanskje passer det bedre å si det slik at ordet journal har med en eller annen form for dokumentasjon å gjøre? Vi trenger ikke være verken journalister eller ha en skjult forfatter i magen for å lage en Art Journal. Vi trenger ikke nødvendigvis ha noe som helst å si heller. Kanskje sier en knall rød side mer enn nok?”

Jeg har valgt meg ei bok som ikke kom til å bli lest mer i. Denne bruker jeg som bakgrunn for mine AJ-sider. Noen ganger bruker jeg sidene som de er, andre ganger limer jeg et ark over. (Denne boka blir også brukt i scrappinga mi, som gamle boksider.) På den måten blir den ikke alt for tykk. River noe ut, limer noe inn…

Kanskje noen eksempler kan gi deg en liten pekepinn på hva dette kan være? Her kommer litt inspirasjon, og en måte å gjøre det på. Men husk – her er ingen regler for rett og galt! Her står du fritt!

fra min AJ-blog











Her finner du Åshilds AJ-blog











Teesha Moore er en utrolig kul inspirasjonskilde;








Og du finner mange flere. Bare google på Art Journal, og se hva som skjer.




Lykke til med din nye retning innen scrapbooking og kortlaging! Her kan du bruke alt!
Vil du lese mere, kan du jo ta en titt på det Åshild skrev for oss i en tidligere artikkel.Her finner du den.

Vi vil gjerne se noen av dine sider, så link gjerne til din blogg her!




Vi gleder oss til å se, og lykke til!

7 kommentarer:

Agnete-Sagalind sa...

Jeg er helt klart klar for noe slikt. Men... Jeg skulle gjerne hatt en litt stor avlang bok med stive permer og skisse/akvarell-aktige ark for å bruke til slikt. Er det noen her som vet hvor man kan får tak i noe slikt? Jeg bor på Gjøvik, så det er ikke bare bare å stikke innom en butikk i oslo eller stavanger, men jeg er helt klart åpen for forslag hvis det er noen som vet hvor slikt kan kjøpes og som har mulighet for å hjelpe meg.
kom gjerne inn i bloggen min og fortell meg hvor noe slikt kan kjøpes. www.bjortomt.blogspot.com

Agnete-Sagalind sa...

Jeg har funnet ut noe smart! Jeg hadde en fin aquarelle blokk liggende! Og når jeg snudde den på langs, så hadde jeg plutselig den boken jeg har lett etter så lenge!!! Tenk på det da! At det går an! hehe. Så nå skal jeg dekorere forsiden til min første Art Journal! Resultatet ser dere i min blog når den er ferdig! :)
Tusen takk for å introdusere meg for dette! :)

Agnete-Sagalind sa...

Min Art Journal!

Tusen takk for at dere viste meg dette!

Agnete-Sagalind sa...

Jeg har tatt meg friheten å skrevet en liten anmeldelse av bloggen deres. :)


Dere kan lese den her!

ha en fin dag!

Agnete-Sagalind sa...

Det er noe til dere i bloggen min :)

Anonym sa...

A friend of mine mentioned 2012 last night to me and it's the first I heard about it so I jumped on here out of curiosity. I think it's kind of sick and sounds like a bunch of skeptical jargon.
I choose to live every day like it is the last because let's be real, WHO THE HELL KNOWS what is going to happen or when it's your time to go on. The past is history, the future is a mystery and now is a gift, thats why it's called the present. It's not healthy to sit around and trip out about when you will die. Stop wasting your time you have now.
[url=http://2012earth.net/world_schedule.html
]2012 end of world
[/url] - some truth about 2012

Lisbeth Bula sa...

Artig å se denne "positive reklamen" for art journal på norsk nettside. Bortsett fra Åshilds blogg, er det ikke mye å finne i Norge (foreløpig?), men du verden så mye der "ute" i verden.
Prøv Flickr! der kan du glemme både tid og sted og få masse inspirasjon og ideer.