25. januar 2010

Montasje og tekst

Noen lurte på hvordan man kunne lage montasjer, og hvordan skrive med "gjennomsiktig" skrift på bilder. Så jeg tenkte jeg skulle fikse en liten trinn-for-trinn forklaring her.

Jeg bruker stort sett Photoscape som er et gratis program du kan laste ned på nettet.

MONTASJE - TRINN FOR TRINN:

Åpen Photocape. Velg "montasje", enten på oppgavelinjen, eller midt på siden.Gå på "Størrelse", og velg hvor stor du vil ha montasjen. Jeg velger "300%" (tilsvarer 873 kB (1213 x 1213).
Så velger du utseendet i menyen til høyre. Her har du mange valg, så her er det smak og behag som bestemmer.
Når du har valgt oppsett er det bare å dra de ønskede bildene over i montasjen.
Man kan også velge hvor tykke marger man vil ha, runde hjørner eller om man vil ha annen bakgrunnsfarge i menyen til høyre (merket "Marger", "Rund hjørne" og "Bakgrunn"). Når du er fornøyd trykker du "Lagre".
Tataaa!


TEKST - TRINN FOR TRINN:


Åpen Photoscape. Velg "Rediger" på menylisten, eller midt på siden.
Velg "objekt" nederst på siden. Trykk på "T" (for tekst). Skriv inn dine valg (tekst, skrifttype, skriftstørrelse).
Om du ønsker bokstaver med stor tetthet (altså skrift som ikke er gjennomsiktig), skyver du 'fjutten' hvor det står "Tetthet" helt over til høyre, og trykker "Ok".
Om du ønsker bokstaver med lav tetthet (altså skrift som er gjennomsiktig), skyver du 'fjutten' hvor det står "Tetthet" helt over til venstre (eller juster til du blir fornøyd), og trykker "Ok".
Dermed flytter du teksten der du vil ha den med pilen, og trykker "Lagre". Da popper det opp et eget vindu. Der velger du lagringsmåten som passer deg.
Til slutt får du spørsmål om kvalitet. Da velger du "Høy kvalitet" og trykker "Ok".
Tataaa!
Det finnes sikkert utallige måter å gjøre dette på, men dette er iallefall min fremgangsmåte. :D

4 kommentarer:

Julia sa...

TUSEN TAKK! Jeg satt å lette etter en slik oppskrift igår, så ikveld skal jeg studere den nærmere og beskytte bildene mine fremover!!

Binna sa...

Så bra:) Skal hjem å prøve meg:)

Agnete-Sagalind sa...

Vi har lagt til link til dere på scrappekammeret! :)
Hadde vært koselig om dere gjøre det samme for oss også! :)

Turid sa...

Så flott med en sånn oppskrift! Har jo alledere photoscape på maskinen min, så dette må utforskes!

Hilsen Turid :)