9. mai 2010

Jakten på den gode tittelen

Vi jentene her i Huset har lyst til å vise frem alle de kreative sjeler der ute, så det vi kommer til å gjøre fremover er at vi vil høre om vi får lov til å "låne" flotte artikler, småtips og ting og tang som vi finner ute i den store bloggverdenen, eller på forum.

På denne måten kan vi gi dere, leserne våre, et enda bredere og forseggjort magasin - og vi får vist frem flere som fortjener en plass i "lyset".

Vi kom over noe flott i bloggen til Toto & Tutu/Torunn her om dagen, og dette har vi lyst til at enda flere av dere skal få lov til å ta del i.


Jeg har tidligere fortalt om scrapbook ideboken min i dette innlegget. Tenkte også jeg ville fortelle hva jeg tenker om titler og hvordan jeg finner gode titler til mine scrapbooksider .

En tittel skal være et budskap tenker jeg. Hva vil jeg fortelle/dokumentere/hugse på med LOen jeg lager? Jeg mener at tittel og bilde MÅ henge sammen og utfylle hverandre. Om jeg bruker titler på norsk eller engelsk eller usbekistansk så mener jeg den bør fortelle noe eget om bildet, om personen det scrappes om, om situasjonen bildet ble tatt i, eller om følelsene mine overfor den det scrappes om. I mine øyne vil en god tittel ikke kreve mye journaling utenom, kanskje bare litt ekstra tekst for å utfylle tittelen litt som tid og sted etc.

Jeg mener en tittel bør være ærlig, riktig og sann, dvs jeg bruker ikke titler som: ”Du er alltid så hjelpsom” når poden på 8 år må mases på i flere timer før han gjør det han er bedt om. Da passer det bedre med ”Rotehue”, ”Æresborger i Lazy-town” eller noe slikt. Siden vi er en familie som tuller og tøyser og bruker mye humor i hverdagen, bruker jeg også mye humor og ironi i mine titler. Jeg bruker også mye tvetydige ordtak, uttrykk eller idiomer. Idiomer er ordtak, uttrykk som sier noe annet i tillegg til det bokstavelige. De kan man lete etter på internett gjennom frisøk på Google, eller lete på disse nettsidene som jeg har brukt mye:

http://www.ordtak.com/

http://oaks.nvg.org/britord.html

http://www.usingenglish.com/reference/idioms/

Jeg bruker også mye titler fra sanger eller strofer fra mine favorittsanger på både engelsk og norsk. Sangtekster rører noe i meg i utgangspunktet og det å bruke en linje derfra vil gjøre at tittelen klinger godt for både meg og andre. Ungene våre er vokst opp med at vi synger av full hals i bilen til ulike sanger, å bruke titler fra disse sangene vil fortelle dem noe ekstra og det vil gjøre at de kan minnes andre ting enn det LOen direkte handler om også. Eks på LOer med fraser fra sanger er ” I can see your HALO”, “ Pokerface”, ”Sleep in heavenly peace”, “You are my sunshine”.

Titler eller fraser fra bøker, filmer, tv-serier og Barne-TV bruker jeg også mye. Samme som over, vil en tittel/frase fra Barne-TV trigge minnet i forhold til at ungene hugser at de så på det programmet som små. De vil også kunne hugse andre ting i tilknytning til det også, lørdagsgodt, alle sammen foran TVen, late morgener med frokost i sofaen, eller kjefting fra mamma om at ”nå blir dere helt firkanta i øynene” eller ”nå har dere sittet der i HELE dag” osv. Eksempler på slike titler hos meg er: ”Jeg ser mot en Himmelblå”, ”I Drømmehagen”, ”May the force be with you” fra Star Wars, ”Engel og demon”.

Jeg tråler ofte nettbutikkene i ledige stunder og kikker på hva de ulike mønsterarkene heter, små fraser fra stempelsett eller rubonssett kan også fint brukes som titler. På den måten finner du både engelske og norske titler. Jeg fant ”The sky is the limit – so follow the clouds” og "Christmas Joy is in your heart" f.eks på den måten.

Å bruke ord og uttrykk som ungene sa/sier, syns jeg alltid blir personlig og morsomt; jeg har flere eksempler på det: “anne nabelen”, ”Tene”.

Jeg bruker også svulmende poetiske titler innimellom, når jeg er i det hjørnet eller når vil at all min godhet og kjærlighet til ungene skal skinne igjennom! Men å bruke slike titler HELE tiden, vil være å over-romantisere hverdagen! Og ikke tror jeg det blir så spennende å bla igjennom en HEL album eller 10 som voksen heller og bare se søte, romantisk-blomstrende LOer med bilder fra 0-15 år med titler som ”du er den vakreste som fins”, ”lille prinsen vår”, ”du er alltid i mitt hjerte”? Men jeg har da noen eks der jeg har brukt slike poetiske titler: ”Forever in my heart”, ”I want my boys to fly over the rainbow”, "Blås på meg barn".

Ordtak eller kjente fraser som vi alle sier er også en fin måte til å både si det åpenbare men også få fram en dobbelbetydning eller et humoristisk skråblikk. Eksempler her er ”Gull blant gråstein”, ”Opp og hopp”, "Dette er livet", "Fotball på hjernen"

Bruk slagord for produkter, evenements og lignende. ”Mr. Hjertego” fikk jeg ide til ved reklame for alle Hjertego´ produktene som er ”Godt for hjertet”. Jeg tenkte Hogne er godt for mitt hjerte og derav kom tittelen….. LEGO slagord er bruk på denne, eller en av de siste jeg lagde: ”The Coke side of life” som er stappfull av gamle Coca-Cola slagord.

ALLE titler jeg finner på denne måten og ideer jeg får noterer jeg meg ned i ideboka mi, da slipper jeg å glemme et knakendes godt tittelevne. Boka har jeg delt inn etter forskjellige tema som jeg vet jeg kommer til å bruke, GUTTER/BRØDRE, SOL/REGN, BRYLLUP, LYSE/SKINNE, DYR etc.

LYKKE TIL med DIN jakt etter gode titler! Håper du har fått noen tips med på veien!


Tusen takk for at vi fikk låne dette av deg, Torunn. Det setter vi stor pris på:)

Torunn var ScrapepHuset sitt aller første ScrappeLys - les mer her:)


Hvis du ser noe, eller kanskje du har lagd noe selv - send oss en mail (scrappehuset@gmail.com).

Vi vil gjerne at ALLE skal få ta del i de fine tingene. Og for de som lager dette - er det jo gøy med litt ekstra omtale - og litt flere lesere:)


Nyt de siste timene av søndagen
- og vi ønsker dere alle en ny og fin uke:)

13 kommentarer:

Hanna sa...

Så utrolig bra å få en liten liste over ideer, tittler kan være så fanskelig å finne, så dette var supert:):) her skal jeg hente inspirasjon neste gang jeg sitter fast:):):)

Toto og Tutu sa...

Så moro å se dette "på trykk" hos dere! Takk for at dere spurde ☺, jeg syns det bare er moro om jeg kan inspirere andre til å finne og samle titler til sidene sine!

Heges lille hobbyverden sa...

Her var det jammen mange gode tips!! Tusen takk :-)

Torill sa...

Så bra!!!
Jeg er så hoppende glad for at det finnes så mange flinke folk som deg, Torunn, som vil dele med oss alle!! Knallflotte tips!!

Rett inn i hukommelsen!!!

Linapyssel sa...

Vilken fin ispiration!! Tusen tack!!

Jag brukar få inspiration till tilel i bilden jag scrapar eller mågot som barnen sagt eller en sång precis som Toto & Tutu/Torunn.

Tack för en härlig blogg!
Kram Lina

Karin sa...

Kjempeflott ide å samle ideèr (",) Titteltipsene var supre!
Hilsen fra Karin

linn kristine sa...

Så morsomt med en ny post på programme, og så lærerikt og inspirerende da. Kult at du ville dele. :D

Anne Kristine sa...

Tusen takk for mange gode tips!
Klem Anne

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.