11. juni 2010

Lag et skrytealbum med Randi Thorsen

Hun er rå på å lage esker, og nå har hun laget et supert skrytealbum også!
Har du lyst til å lære deg hvordan du lager dette skrytealbumet??
Da må du bare fortsette å lese!

For vi snakker om Randi Thorsen, og hun vil veldig dele med dere hvordan hun gjør det!
Det er alltids en anledning å gi bort en sånn super sak:0)


Utstyr:

Bind-it-All maskin og spiral.
2 stk Bazzill-kartong (til sidene i albumet).
Stiv kartong (11,5 x 30 cm. Bazzill-kartong kan brukes).
Magnet.
Bånd (ca 14 cm)
Lim.
Mønsterpapir og pynt.


Jeg har brukt: 2 stk Bazzill-kartong som jeg har skåret opp i 6 x 6" (18 små sider). Disse er bundet sammen med spiral i størrelse 5/8". Dette er gjort med Zutter/Bind-it-All-maskin.

Jeg har så skåret et rektangel på størrelsen 11,5 x 30 cm. Nedenfor vises malen, og hvor jeg har laget brettekanter. Jeg har brukt stiv kartong. (Bazzill-kartong kan også brukes. Baksiden av en blokk med mønsterpapir er brukt her).




Videre har jeg skjært ut firkanter i samme størrelse som malen ovenfor. Jeg har da brukt Bazzill-kartong. Jeg har pyntet utsiden på albumet med mønsterpapir. Disse er så skåret 3mm mindre fra alle sider, enn hva firkantene i Bazzill-kartongen måler. (Om jeg vil ha flere lag med pyntepapir eller kartong oppå dette, blir også disse 3mm mindre fra hver side).



Jeg limer spiralen fast i ryggen på albumet.(Anbefaler limpistol).







Skjærer ut en remse på 1,0 x 11,5 cm i kartong, limer et smalere bånd oppå dette. (Båndet må være minst 1 cm lenger i begge endene enn hva den utskjærte kartong-biten måler).


Jeg trer så dette med kartongsiden ned, og limer det på fremsiden og baksiden.



Så fester jeg en magnet foran på albumet, og på fremsiden av brettekanten.






Til slutt fester jeg pyntepapiret på albumen.






Man kan velge hvordan man vil ha fremsiden; Brettekanten over forsiden, eller forsiden over brettekanten. (Se bilde over og under).








Da er albumet ferdig til å pyntes, samt lime inn bilder.
Håper dette var forståelig, men spørr om det skulle være noe.


Lykke til!


Tusen takk Randi, for at du delte dette med oss og våre lesere!!

Når dere har laget et album, link det gjerne hit, så kan vi andre få se det også!!!

Jeg vet iallefall hva jeg skal gjøre ....

3 kommentarer:

ruffa sa...

Dette så da veldig spennende ut - MEN pst bildene mangler.

Klemmer

Torill sa...

hmmmm merkelig!
For jeg har bilder her i windows men ikke på firefox'n.... må fikse!

Torill sa...

SÅNN!
Da skulle alle se bildene. Beklager feilen!!