6. august 2010

Hello, Doily!

Hva tenker du på når du hører ordet doily? Inntil for få uker siden var doilies for meg små, hvite kakeservietter, som jeg av og til sprayet med litt glimmermist og brukte på kort og layouts. Men så kom Den Store Doilesbølgen, og mitt syn på disse små kakeserviettene forandret seg en gang for alle.

La oss ta det hele fra starten.

13. mai postet Christine første del av en ny tutorial på bloggen sin. Christine er en scrapper med unik stil og stort talent, hun har tidligere designet for både Studio Calico og Prima, og designer nå for Crate Paper, Sassafras Lass og The Green Frog Studio. Tutorialen hadde navnet


Den gikk ut på å dekorere 16 doilies, og sette de sammen til et nydelig patchwork i en shadowbox. Som utgangspunkt brukte hun lace tags fra Martha Stewart Crafts, og etter å ha fulført hver doily fant hun et bakgrunnspapir hun syntes passet godt til den. Hver dag postet hun så en ny steg-for-stegforklaring på en doily (bla gjennom hennes blogposter for mai og juni for å finne de, hver enkelt er unik og utrolig inspirerende), og det endelige resultatet så slik ut:

Hun stemplet, krøllet, punchet, klippet, distresset og brukte alle tenkelig mulige former for pynt. Detaljene på hver enkelt doily er fantastiske, hun har på intet tidspunkt valgt noen snarveier og resultatet viser da også dette.

Man kan lage pyntede doilies for å henge i en ramme, men man kan også bruke de som pynt på kort og layouts. Å lage slike doilies er en veldig god øvelse i å finne nye mønstre å tenke i når man skal pynte sine scrappeprosjekter, og så er det jo alltid gøy å finne nye måter å scrappe på. Det er også en fremragende måte å eksperimentere med forskjellige fargesammensetninger på.

Pynt som har ligget gjemt i en skuff i årevis kan man nå dra frem og bruke som en liten detalj på sin doily, og man kan dra frem restepapiret sitt og få brukt massevis av det. Man kan jo sagtens lage 16 slike doilies uten å måtte klippe i et eneste ett ubrukt mønsterark!

Danske scrappere som har forsøkt seg på prosjektet beskriver det som svært vanedannende, noe jeg godt kan tro på. Jeg vil gjerne vise dere noen av de fantastiske doilies som er blitt laget, og anbefaler på det varmeste at dere kikker rundt i bloggene deres for å se større bilder av hver enkelt doily. Jeg er dypt imponert over all kreativitet som er i spill her, og se på alle de lekre lagene doiliesene har! Legg gjerne igjen en kommentar eller to når du er på besøk hos de, det er jeg helt sikker på at blir satt stor pris på.

Den første danske blogger jeg oppdaget doiliesene hos, var Mona. Hun har laget et mesterverk som ser slik ut:


Hjørdis har blant annet laget denne nydelige sommerfugldoilien, flere kan du finne i bloggen hennes:



Marie laget sine 16 på rekordkort tid, og resultatet ble virkelig imponerende flott. Hun har brukt disse fra Spellbinders i stedet for lace tags.


Linda har også skapt sitt mesterverk:

Man kan også f.eks. bruke en mønstersaks til å lage sine doilies med, og med alle de scrappemaskinene som finnes nå er det helt sikkert mange andre måter å lage de på også.

Hva synes dere? Er det ikke bare en fantastisk bølge som har skyllet over oss?

Vi håper dette inspirerer dere til å lage en doily eller 16, eller bare til å finne nye måter å bruke din pynt på, og hvis dere gjør så blir vi glade hvis dere legger en link til deres prosjekter!

11 kommentarer:

Agnete-Sagalind sa...

Så ultrakult! Jeg blir jo litt lett hekta på nye greier da. Men hva er formatet på dette? Er det vanlige kakeservietter type runde, eller er det ekstra små?

Benita sa...

Super artikel AnnCicilie! Elsker at det er så fuldt med farver og lag på lag.

Jentene i huset sa...

Disse doiliesene er 3"x3", men man kan jo lage de i den størrelse man selv ønsker :)

Linda64 sa...

Kjempestilig....Takk for flott inspirasjon..Avgårde for å sjekke blogger...

Linda

Agnete-Sagalind sa...

Kult. Har dere noe tips til hvor man kan kjøpe slike små?

Ann Cicilie sa...

Jeg har googlet litt men finner ikke noen som sender utenfor USA!

Etter at disse har blitt så populære tror jeg dog noen butikker vil ta de inn, har i alle fall vært snakk om det i DK. Jeg skal nok holde deg oppdatert (hvis flere er interesserte, kan jeg jo slenge inn en post når jeg finner noen).

Så gøy at dere liker dem :)

Francielle sa...

Vræææææl! River meg i håret og hopper av glede! dette må prøves! siiiinsykt kult! Takk for inspirasjon!

Ifversen sa...

Jeg er også kommet i gang og er cirka halvvejs!
De sidste 4 jeg har lavet kan ses på min blog her: <+a href="http://scrappehuset.blogspot.com/">http://ifversen.blogspot.com/2010/08/return-of-doily.html<+/a+>


Det endelige resultat er på vej! Jeg fik lavet en mere efter jeg lavede indlægget!

Doilies er en skøn måde at bruge rester på - at tænke over hvad der betyder noget i ens liv - og lave noget som er flot og lækkert :-)

Agnete-Sagalind sa...

Hvor har du kjøpt dine ?

Hjørdis sa...

De er fantastisk sjove at eksperimentere med og stærkt vanedannende :0) Mine er 10x10 og passer med et lille lærred.

Tn sa...

Your article has so many useful information,and so attractive design.I am very like this.Online Store,everyone like to buy yourself lovely and comfortable shoes or clothes.Unique design bag,I think in our country this kind of design is so little.Right?hah!!Why don't you try our new design puma shoes on sale shoes?It has high protect function,and also make your feet feels very comfortable.In our store, nike nz shox has a large discount activity online,already attracted so many customers attention.If you like them,you must hurry action to choose them.At the same time,uinque design and perfect appearance puma future cat now hot selling online.I hope we can learn each other.