16. september 2010

Tekstilscrapping og en giveaway

Susanne Imperatori driver Leanne - kreativ søm, sammen med datteren Silvana. Susanne vil gjerne få introdusere oss for tekstilscrapping. :D

Tekstilscrapping betyr i korte trekk å scrappe med stoffer, bånd, blonder, knapper og andre syrelaterte materialer. Tekstilscrapping oppstod opprinnelig nettopp blant folk som likte å sy. Etter å ha sydd noe fint satt man jo gjerne igjen med små stoffrester, korte biter av bånd og lignende som ikke kunne brukes til å sy noe nytt. Da var det noen kreative hoder som kom på at man jo kunne lage flotte kort og bilder med disse restene.

I dag har tekstilscrapping for lengst blitt en egen hobby som spesielt dyrkes i USA og Mellomeuropa. Ikke alle som driver med tekstilscrapping kan sy, og de bruker først og fremst Vliesofix (et limvlies) og lim til å sette sammen bildene sine. Andre derimot bruker symaskinen hyppig. De bruker da også forskjellige typer søm som en ekstra pynt. Noe som også har blitt populær i det siste er rammelimteknikken. Her overføres bilder fra for eks. blader til stoff med hjelp av en spesiell limtype.

Andre muligheter for å få bilder på stoff er transferark og printerstoff. Her printer man ut bilder på sin vanlige laserprinter hjemme.

Det er veldig givende å drive med tekstilscrapping, og kanskje blir du inspirert av eksemplene nedenfor til å lage ditt eget tekstilkort eller tekstilbilde.

Bildet med støvlene er printet ut på printerstoff og sydd fast på ecofelt (hobbyfilt). Filten er så sydd fast på stoff igjen. Bånd og knapper er sydd fast og skriften er også gjort med symaskinen.


Utgangspunktet var en ramme. Glasset ble fjernet og på pappen limte jeg fast embossed filt. Blondene og blomstene er limt fast, mens linjene er sydd med symaskin.


Ann Cicilie har laget denne humoristiske layouten, hvor bakgrunnen er hennes gamle, godt slitte kosebukser sydd på kraftkartong, og malt i kantene med gesso. Hun har brukt elementer som søm, quiltenål og knapper, for å understreke tekstiltemaet.

For mer inspirasjon kan man google "fabric scrapbooking". Eller kjøpe denne boken om tekstilscrapping av Donna Downey som Susanne anbefaler.


Synes du dette hørtes spennende ut? Kunne du tenke deg å prøve selv? Leanne fører mange flotte produkter som kan brukes til tekstilscrapping. Her finner du blant annet flotte knapper, stoffbrads, printstoff og et stort utvalg av bånd og blonder. De er også de eneste i Norge som selger ecofelt. Dette er en hobbyfilt som blir fremstilt av resirkulerte drikkeflasker. Filten er helt ypperlig til scrapping og i tillegg miljøvennlig.

Godsaker fra butikken.

Leanne har et ønske om å inspirere andre til å starte med tekstilscrapping, og vil gjerne gi en gave til en av dem som leser artikkelen om tekstilscrapping og legger igjen en kommentar. Det vil bli trekt ut en inspirert sjel som vil motta denne i posten. :) Frist: 30. september.


71 kommentarer:

toi9 sa...

Så spennende :)
I min spede start av kortlaging, 2001, brukte jeg stoffer som bakgrunn og motiv. Da brukte jeg dobbelsidig tapeark for å feste det på kortene. Har en del rester av stoffene, så da jeg laget noen blomster av dem for 14 dager siden, fikk jeg lyst til å prøve meg med mere stoffer på kort og LO.
Det må jeg jammen gjøre nå!!
Takk for idè og inspirasjon :)

sonja sa...

Kjempeide. Takk for inspirasjon !

sonja sa...

Kjempeide. Takk for inspirasjon !

sonja sa...

Kjempeide. Takk for inspirasjon !

Marianne sa...

Takk for en utrolig inspirerende artikkel!
Spennende å jobbe med stoffer i scrappingen :)

Linda64 sa...

Dette var helt nytt for meg, så tusen takk for en kjempeinspirerende artikkel. Tusen takk for sjangs til å vinne en kjempeflott pakke...
Linda

Julia sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Julia sa...

Det er jo såå mange lekre stoffer, bånd osv. Moro med tekstil mikset med bilder!
Tusen takk for en flott artikkel!
Krysser fingrene:-)

oheidia sa...

Kjempefin artikkel! Liker veldig godt søm, knapper og filt på sidene mine men jeg vet at jeg godt kan ta det mye lengre - og denne artikkelen var inspirerende og veldig matnyttig i den anledning.

Så flott premie også - takk for en sjangse til å vinne den :=)

Oheidia

pia iris sa...

skal stikke innom butikken og se l itt. var jo stoff jeg begynte med for 100 år siden, men så oppdaget jeg papir og har brukt det etterpå. har pyntet masse skoesker ol med stoff blonder og bånd. på LOer har jeg vel ikke brukt så masse stoff, men masse knapper ol.
har masse flotte stoff liggende, og nå fikk jeg lyst til å prøve meg
med det på LOene og. takk for inspirasjonen. klem pia

AGJ sa...

Dejligt med noget inspiration til en anderledes måde at scrappe på, og jeg syer da også lidt...
Og tak for muligheden for at vinde en "giveaway"

Merete/Scrappeguri sa...

Kjempefin artikkel! Jeg liker godt å sy, men har ikke brukt så mye annet enn knapper og blonder innen scrapping.
Nå fikk jeg lyst til å prøve med stoff -og i stoff-verdenen er det jo veldig mye fint å velge i....
Takk for inspirasjonen!

Turid sa...

For en spennende idè! Spørs om jeg må ta meg en titt i skuffen med gamle stoffrester :)
Takk for tipset!
Hilsen Turid

Hege sa...

Så kuult!!
Nå fikk jeg input på hva jeg kan bruke alle stoffrestene mine til! Tusen takk for inspirasjonen!

Bertram sa...

Dejligt med lidt ny inspiration. scrapper i forvejnen med tekstiler indimmelm, men man kan altid lære mere.
Super fine ting du har lavet og den candy ser lækker ud.

Bertram sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tone K. sa...

Jeg har egentlig aldri brukt så mye tekstil på mine sider jeg, men så var jeg ikke klar over at bånd også gikk under betegnelsen "tekstil" :o)
Ble inspirert til å prøve ut litt mer :o)

Turid sa...

Nydelige LOer dere har laget!! Jeg blir rett og slet imponert over dere som er så flinke til å svinge dere med symaskina!! Jeg fikk symaskin i julegave for 5 år siden, å den står fortsatt i eska si!! Kanskje det er på tide å finne den frem....

bente_me sa...

Hei:)
Inspirerende:) Eg er veldig flink til å samle på stoffrester, men ikkje så flink til å bruke dei;) Tror eg må gjøre eit forsøk i helga:)

LindaSS sa...

Dette så utrolig morro ut... jeg elsker jo å brodere så har lenge fundert på om jeg kan bruke de restene på kortene mine, og det kan jeg jo ser jeg...

Takk ror inspirasjon...

LindaSS sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
LindaSS sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
LindaSS sa...

beklager det over, kom litt mange like.. skylder på ammetåka jeg og kun en ledig hand

Hilde/Scoobie sa...

Takk for flott link og artikkel!

Jeg har ofte hatt lyst til å prøve tekstil på layouter, men har bare et problem: jeg har ikke så mye som en gammel gardin hjemme jeg kan bruke :-) Unga har rappet alt av rester og filler og brukt dem til ymse prosjekter som hjemmesydde shortser, kapper til Bioniclene, duker og gardiner til trehytta etc. Hva ofrer man ikke for at barna skal få utfolde seg *lol*

Skulle jeg vinne denne gaven, legger jeg den i avdelingern for scrappesaker hjemme - og DA er det ingen barn som tør å røre.

Marlene sa...

Vliesofix hørtes ut som et godt hjelpemiddel for meg som ikke kan sy. :)

Fin artikkel. :)

~Isabell~ sa...

tekstilscrapping er utrolig tøft, det gir et eget særpreg på det man lager. Digger artikkelen. Skal garantert inn å snope litt i butikken din

Mvh

Isabell=)

Ulltraaden sa...

Kjempeflott artikkel. Nå ble jeg faktisk nok inspirert til å lage litt mer enn bare sommerfugler og blomster av stoffrestene her :) Har overført et bilde av barna på stoff som jeg tenkte å scrappe på et lerret etterhvert. Nå fikk jeg ihvertfall flere idèer til det!

Susanne sa...

Så moro at dere liker artikkelen og blir inspirerte. :) Det er sikkert mange som har liggendes masse stoffrester.

Hilsen

Susanne fra Leanne.no

Susann sa...

Fantastisk ide, skal kaste meg over stoffrestene!!

Boffa sa...

Takk for en kjempeflott og inspirerende artikkel!
Jeg har så smått begynt å prøve å scrappe litt med stoff og her var det flotte tips!
:))

Jeanette sa...

Wow, så utrolig kult dette var. :) Her kan man jo bruke avdankede klær og nesten hva som helst! :)

HildeM sa...

Så spennende - dette blir jeg gjerne med på. Krysser fingrene!

Klem

Kaia sa...

Wow, dette hørtes veldig spennende ut..
Vil gjerne være med på trekningen.
Klem fra Kaia

magnholia sa...

Dette ser spennende ut, vil gjerne være med i uttrekning

Randi Th. sa...

Dette vil jeg selvfølgelig være med på!

-klem-

Linda sa...

Kjempespennende artikkel! Det er egntlig veldig gøy å bruke stoffer på LOer og kort, så det burde jeg bli flinkere til å gjøre.
Jeg vil gjerne være med i trekningen av pakken:)

Rita sa...

Flott artikkel, med kreative innslag! Virkelig inspirerende.
Blir gjerne med i trekningen jeg også :)
Rita

UlrikaT sa...

Artigt att scrappe med tekstil, her fikk jeg noen nye og spennandes ideer!
Jeg blir gjerne med i trekkningen også! :)

Hildegunn sa...

Så masse flott det var her også! Supert med litt tekstil på Loer og kort! Det er det lenge siden jeg prøvde nå.

Jenta fra Vornese sa...

Spennende med noe nytt. Ja, for for meg blir det hvertfall nytt ;) Har jo brukt knapper og bånd, men ikke rester av tekstiler. Det var slett ikke dumt :)
Så å vinne denne skjønne pakken hadde ikker gjort noe ;)

Ha en kreativ dag!

Gina

Anette sa...

Ojj, dette hørtes veldig spennende ut!!! Har noe filt liggende, må nok rote litt nedi skuffen ;)
Veldig flott artikkel ;) Og kjempeflotte bilder til ;)

Toto og Tutu sa...

Flott artikkel, jeg bruker diverse sysaker allerede i scrappinga mi når jeg føler for det! Så disse godsakene skal jeg da også få brukt en gang om jeg vinner! ☺

Linapyssel sa...

Oj va spännande ! Jag vill självklart vara med och ta chansen på detta och använder ofta tyg på mina alster!!
Tusen tack för chans till detta och för en kul blogg med toppen utmaningar!
kramar Lina

marit sa...

Spennans! Har aldri sett dette før.
Er gjerne med i trekninga!

millemilla sa...

Vil gjerne bli med på trekningen ja. Liker innlegget ditt!

bettand sa...

Så spennende. Vil gjerne være med å delta i trekningen:) Tusen takk

Tove Kristin sa...

Hei=O)
Dette var noe helt nytt for meg og kansje noe jeg kan prøve meg på. ser det er mange som bruker maskin å syr på kort og LO`s også, så da kan jeg slå 2 fluer i en smekk å prøve begge en gang. INSPIRASJON!!!!!!!

Silje... sa...

Spennende! Tror jeg å ta meg en tur oppi restekassa til min mamma som har sydilla....

Monika sa...

Takk for flott og innspirerende artikkel!! Jeg har såvidt prøvd meg med stoff som bakgrunn jeg også ... i mangel på riktig farge av kartong og mønsterark ... "man tager hva men haver" :)

Elisa sa...

Flott inspirasjonsside!:) gleder meg til å følge med videre! ser at jeg må bort til mamma å øve på symaskinen.. ;)

klem

annkan sa...

Vilka läckra alster! Tack för inspirationen. Klart jag vill vara med på detta.

Evy sa...

Ja, dette var inspirerende! Har liggende noe gammelt stoff fra jeg en gang gikk et quiltekurs :-) NÅ får jeg bruk for dem!

Evy sa...

Ja, dette var inspirerende! Har liggende noe gammelt stoff fra jeg en gang gikk et quiltekurs :-) NÅ får jeg bruk for dem!

Vibeke sa...

For en kreativ og inspirerende artikkel :) Da er det bare å finne frem noe gammelt stoff og sette igang :))

GryA sa...

Oi, så spennende!Nytt for meg, men jeg liker jo å bruke symaskina. Bare så alt for sjelden at jeg gidder å ta den frem. Skikkelig dumt at jeg ikke har bordplass inne på scrapperommet. Men dette så veldig spennende ut, må google litt og se om jeg finner mer inspirasjon!!!

Unni sa...

Flott og inspirerende artikkel :)

Monica sa...

Neimen, har du sett!!! Så stilig!!

pojjo sa...

sååå läckert :D mycket snyggt
Klem Johanna

Lisbeths kort og scrap sa...

En kjempeidè! Har ikke tenkt på å bruke stoffer i scrappinga - utover det å bruke stoff fra blusen datteren min hadde på seg på 1. skoledag i "1.-skoledag-LOen). Dette må (også) prøves :)
Klem Lisbeth

Eva Helen sa...

Jeg spretter innom og det er klart jeg vil gjerne være med på denne blog candyen.takker så masse for inspriasjonen som jeg skal ta med meg.

Klem Fra Eva Helen

Synne_:) sa...

Oioi så spennende !!! Heerlig med slik inspirasjon til nye prosjekter <3 <3 <3 Børste støv av symaskinen min nå tror jeg :)

Papirskreppa sa...

Får håpe jeg rekker denne :) her var det mange gode ideer. Takk!

Asil sa...

Har brukt masse tekstiler i scrappinga selv, både som "mønster" og ved trekking av knapper og sånt. Kjempegøy! :D

Linda S sa...

Tekstil høyres spennande ut :)

Stine sa...

Så spennende! Tusen takk for flott og inspirerende artikel! Og flotte LO'er! Dette fikk jeg veldig lyst til å prøve meg på :-)

Mona E sa...

Dette har jeg aldri prøvd før. Ser veldig spennende ut. Jeg har faktisk sett noen sånne hos en Canadisk scrappeklubb som jeg er medlem av.
Utrolig flotte inspirasjonsbilder som er vist her og jeg kunne godt tenke meg å prøve noe som dette. Jeg har laget egne stoffblomster som jeg har brukt på et par av kortene mine så det er vel det nærmeste jeg kommer til denne type scrapping:-) Men det er vel ikke det samme likevel,hehe.
Klem...Mona

Fridashobby sa...

Nei så kult og inspirerende.. dette må jeg prøve en gang. Virkelig tøft altså :-)

Alhana sa...

Takk for inspirerende artikkel :)-
Tekstilscrapping ser riktig spennende ut.

Trine Lise sa...

Morsom artikkel! Kansje jeg skal rote litt i min mors restestoff kasse og se om jeg kan finne noe å bruke :)

Camillen sa...

For en flott og inspirerende artikkel, akkurat "my cup of tea" for å si det sånn. Elsker alt med søm og knapper på LOer, og fikk mye inspirasjon av dette. Tusen takk!
Camilla

Mona sa...

Så stilig! Jeg har brukt dongeri på én LO og det var gøy. Burde virkelig prøve mer stoff og søm, ja! :D Takk for en inspirerende artikkel :)