6. oktober 2010

Lyst å lage PP'er? Carina hjelper oss

Nå til dags finnes det jo veldig mange elektroniske kuttemaskiner som lager PP'er, altså PaperPiecing, men ingenting er vel mer kjekt enn å faktisk klare å lage de selv. Carina er virkelig ei dame som har et talent innenfor det å tegne og å lage slike, og hun har her vist oss via bilder og tekst hvordan hun går frem når hun lager en Tingeling PP.

(Klikk på bildene for å gjøre de større)

Så kommer jo det videre spørsmålet, hvordan bruke slike på LO'er da? De er jo egentlig utrolig flotte bare i seg selv som gjør seg fint i glass og ramme, men sammen med resten av "settingen" blir det kunst med stor K!
Se bare her på denne flotte og magiske LO'en Carina har scrappet til dere. Ja, hun har faktisk scrappet denne ene og alene slik at det kan sees hvordan man kan lage eventyrlige LO'er med PP'er.



Se på disse flotte bladene, og legg merke til den nydelige duggdråpen som faller fra bladet.

En herlig blanding av fabrikatblomster og hjemmelagede blader, legg merke til effekten det gir ved å bruke 3D puter under slike PP'er og annen pynt - fantastisk dybde i LO'en


Detaljene står i kø for å la seg oppdage, tenk hvilken drøm det må være å faktisk holde denne LO'en i hendene og studere den da....... :o)

Hvem er så denne dama som har lært og vist oss dette?

Dette er Carina

Hva heter du og hvor gammel er du?
Jeg heter Carina Mäklin og er 34 år gammel. Mamma til to, en jente på 10 år og en gutt på 5 år, som jeg for det meste scrapper.

Når begynte du med scrapping?
Det var i 2005, når jeg ventet gutten vår at jeg surfet på nett og fant plutselig denne hobbyen gjennom et babyforum. Prøvde litt og så ble jeg hekta.

Har du en (eller flere) favorittprodusenter?
Jeg har vel ikke noen favoritter, kjøper ofte ting etter farger og det jeg faller for der og da. Men liker at mønsterarkene er tjukke som kartong, så det er et lite pluss.

Har du en fargeskala du foretrekker å scrappe i?
Liker og scrappe alle mulige farger, men ser at jeg ofte ender opp med mye bruntoner.

Hvilken scrappestil synes du selv du har?
Jeg har nok ikke noen spesiell stil. Liker å teste ut alle stilarter alt ettersom hvilken vei kreativiteten drar meg og hva jeg har blitt inspirert av. Ser jeg en annonse eller tv reklame med masse farger og former, så kan det hende at jeg får lyst til å scrappe freestyle. Eller en annonse med et flott oppsett med mye luft rundt så blir jeg inspirert til å lage en clean & simple. Kan hende at jeg skal følge en skisse da kan det bli til hva som helst.

Hvilke type bilder liker du best å scrappe?
Bilder av barna mine, gjerne portrett bilder. Eller bilder som forteller en historie. Er det et bilde med mange farger og veldig rotete, så lager jeg det ofte i svart/hvitt eller bruker mange farger på LO’en. Gjerne litt eventyrlige bilder for da kan jeg bruke kreativiteten min.

Vi har jo sett dine kunstverk når du har laget PP'er og tegnet på frihånd på LO'ene dine, hvor/hvordan har du lært deg dette?
Jeg har alltid vart kreativ og veldig glad i å tegne. Så jeg gikk kunstskole etter ungdomskolen. Der lærte jeg meg litt teknikker med oppsett og skyggelegging, det er noe jeg har fått bruk for i scrappingen. PP’er har jeg lært meg å lage gjennom scrappeforum og minikurser på nett. Så er det bare å la kreativiteten ta over og lasse på med ting, legge på ting overalt og se hva som passer inn for så og ta bort noe og legge til noe.

Hva inspirerer deg?
Alt rundt meg inspirerer meg. Det kan være en annonse, reklame, en fargesammensettning, en bilde bok og så er det jo mange flinke scrappere rundt omkring som inspirerer. Jeg kan se noen detaljer på andre sine LO’er som jeg liker, og da plukker jeg litt her og litt der og gjør det til mitt eget.

Hvor ofte får du tid til å scrappe pr. uke sånn ca?
Det varierer veldig, noen uker kan jeg bruke noen timer, og andre ganger kan det gå mange dager eller uker i mellom. Jeg er en såkallt hurtigscrapper, så jeg bruker aldri mer en en dag pr. LO. Mest fordi jeg lager LO’en eller kortet så at si ferdig inne i hodet først og så prøver jeg å få det så likt som mulig ned på papiret.

Hvordan planlegger du en LO/eller kort?
En LO lager jeg som oftest ut i fra fargene i bildet, plukker ut masse pynt i disse fargene eller farger som passer sammen med disse og legger det i en haug. Tar ut litt og prøver det rundt omkring på forskjellige plasser på LO’en for å se om det passer in med bildet. Som oftest lager jeg LO’en inne i hodet mitt først, får en ide jeg har lyst å prøve og så kverner den rundt en stund etter det finner jeg et bilde som passer til tema jeg har tenkt på. Men som oftest er det bildet og tema som styrer hva slags pynt og detaljer som skal med. For det må fortelle en historie. Siden jeg ikke er så flink til å skrive på LO’ene mine. Ellers så er skisser veldig fint å bruke når hodet ikke er helt med, men scrappelysten er der.

For å komme til Carina's blogg, kan du trykke her og du vil entre en verden full av herligheter. Vi takker Carina så utrolig mye for at hun tok seg tid i en ellers travel hverdag for å vise oss, lære oss, og ikke minst inspirere oss til å lage LO'er/Kort osv med PP'er.

5 kommentarer:

Marie sa...

WOW!!! så utrolig vakker LO - helt magisk!

Torill sa...

Så utrolig nydelig!!!!!!
Tusen takk for denne flotte beskrivelsen og den nydelige LOen!
Enig - helt MAGISK!!

Synne_:) sa...

Så herlig inspirasjon !! :) Virkelig Disney magi ;)

Iselind sa...

Utrolig nydelig- takk for at du deler...

Vibeke sa...

Så utrolig lekkert dette ble Carina!!! NYDELIG!! Takk for at du deler med oss andre :)