16. oktober 2010

MiniKurs KAFFETAGS + GiweAway

For ganske nøyaktig 2 år siden hadde vi i ScrappeHuset "Kaffeslabras" (trykk for å lese den artikkelen). Men 2 år er lenge siden...På denne tiden har det kommet mange nye scrappere... Derfor fant vi ut at det var på tide med en ny runde med kaffe og tags!!

Ute i den store bloggverden fant vi ei dyktig dame som lager slike.


Velkommen til deg, Marianne - og tusen takk for at du stiller opp for oss i Huset:)



Marianne heter jeg men mange kjenner meg kanskje bedre som Skorpionen.

Begynte å scrappe i 2005 tror jeg det var. Var vel ingen suksess i starten og slet litt med LOer. Begynte derfor å lage kort i stedenfor og fant fort ut at dette var noe for meg. Vintage ble "stilen min".
Men den siste tiden har jeg fått øynene opp for å lage LOer igjen og det er langt fra vintagestil. Så nå hopper jeg rundt og forsøker det meste, har blitt mer modig med årene.

Har vel hatt en ganske så solid utvikling de senere årene og det skyldes nok alt det jeg leser og blir inspirert av i blogger og generelt på nettet. Som bl.a her på Scrappehuset.
Det var jo Scrappehuset som fikk meg til å bruke kaffe som fargestoff første gangen, da forsøkte jeg meg på farging av både tags og blonder med stor suksess. (etter den gang har jo også rødvinen blitt brukt til farging, dog ikke mengder :D )

Marianne sin blogg: Skorpionens rede

Har nettopp blitt DT for Vibeke Spigseths Poppydesign sammen med Maria og vi er Poppygirls. Dere kan lese mer om Poppydesign under her.



Jeg har fått med meg noen bunker med tags fra jobben. Dette er nok slike gammeldagse tags som ofte ble brukt på lager tidligere, i alle fall er de ikke så glatte som de som man ofte ser i scrappebutikker.






Først så fant jeg frem ulike stempler jeg ville bruke, FØR jeg la dem i kaffebad. Jeg synes at det blir en stilig effekt på tagsene når de blir stemplet først.








Her har jeg brukt endel stempler fra Tim Holtz samt et notestempel fra Scrappers Choice (det siste er koselig å bruke litt av nå frem mot jul)
Jeg har her brukt stempelputen Archival Ink - Coffee.








Så var det ut på kjøkkenet.
Bruker en litt avlang form (normalt er det lasagne i denne :D )
Fyller i litt varmt vann - ikke for mye.
Heller så på pulverkaffe og rører litt rundt.
Legger oppi tagsene og passer på at de kommer godt under vann. De har en tendens til å flyte litt opp så jeg er innom en gang i blandt og dytter dem ned litt.
Viktig å ikke ha for mange tags om gangen, da får de lett streker (når de ligger oppå hverandre). Men det er klart, det kan jo også være sjarmerende. Så det er jo bare å prøve seg frem.









Til slutt drysser jeg over mer pulverkaffe - uten å røre. Da blir pulveret liggende på toppen av tagsene og det blir flekker. (om du ikke vil ha flekker - da hopper du over det steget).

Så lar jeg dem ligge i dette badet i noen timer. Jo lengre de ligger - jo mørkere blir dem.
Nå lukter det deilig kaffe i hele huset :D




Etter at jeg har fått den fargen jeg vil tar jeg dem opp og legger dem på tørkepapir på en bakerist. Avispapir kan sikkert også brukes. Det tar noen timer før de er helt tørre.






Så er det bare å sette i gang med å bruke dem. Riv og slit i dem, sverte kanter, stemple mer, pynte dem og bruke som tags, eller bruke dem på kort, LOer eller andre prosjekter.


Tusen tusen takk, Marianne!! Nå håper vi at dette kan inspirere enda flere til å lage både tags, og andre ting med kaffe :)



Marianne er et av DT jentene hos Vibeke Spigseth.POPPYDESIGN- eller Poppygirls som dem kaller seg.


Vibeke Spigseth designer designpapir og annet til scrapbooking og kortlaging under navnet Poppydesign. Hun designer også frilans for Scrappers Choice og Panduro under samme navnet.

Papirene kan du kjøpe i flere norske og svenske butikker, og i EPLA butikken til Vibeke.
Den finner du her:)

Poppygirls designteam består av to herlige jenter, Marianne og Maria. Poppygirls designer bl.a kreative kort og andre papirkreasjoner, hovedsaklig med Poppydesigns produkter til papirhobby. Det innebærer alle produkter designet under eget merkenavn og design på oppdrag, som f.eks Scrappers Choice og Panduro. Alt Poppygirls lager blir presentert i Poppydesignsinblogg og jentenes egne blogger: http://www.houseofpaper.no/ (Maria) og http://skorpionredet.blogspot.com/ (Marianne).


Vi er så heldige at Poppydesign stiller med en
kommentarpremie til en av dere!!


Alt du må gjøre er å legge igjen en kommentar på
Marianne sitt MiniKurs - og vips så er du med i
trekningen av en flott premie fra poppydesign:)


Frist: 15 november


I disse dager så er vi i ScrappeHuset jentene på jakt etter flere kursholdere. Dvs at vi gjerne vil vise frem flere kreative sjeler. Vi har 2 faste poster hver eneste måned som er forbeholdt MiniKurs og artikler, men får vi mange spennende ting - så putter vi inn flere:)

Vi sender mailer rundt - og har allerede fått mange JA - så det er bare å glede seg til å bli kjent med flere scrappere + at du får lære masse nytt:)

Har DU lyst til å holde et MiniKurs for oss? Eller kanskje du brenner inne med en artikkel? Eller kanskje du kjenner noen som burde prøve seg?
Send oss en mail :)

Vi jentene i Huset vil

ønske dere alle en kreativ og flott helg :)

77 kommentarer:

kat sa...

det så stilig ut:)

Asil sa...

Du vet jeg elsker tagsene dine, Marianne. Og så glemte jeg å forsyne meg grovt av stabelen på Casatreffet, iiiik! :D

På tide å ikke drikke opp all kaffen, ja, spare litt til farging også! :)

~Isabell~ sa...

rett og slett knall kult. Men du....hvor mye kaffe skal man egentlig ha oppi????

Marlene sa...

Da skal jeg ut på kjøkkenet og hive restepair i kaffe!

Marianne sa...

Asil: du satt ved siden av meg - tagsene lå der til fri benyttelse!! Shame on you :D

Isabell: du skal ikke være gjerrig på kaffen om du ønsker litt god brunfarge på dem. Av et stort glass bruker jeg nok en tredjedel ca på en slik form med tags.

Marianne

Torill sa...

Utroloig hærlig!!!!
Lenge siden jeg har lagd sånne nå - men ble jammen inspirert til å ta noen igjen!!!
takk:0)

Henrikke sa...

Flott tutorial! Ååh nydlige ark som blir designet. :)

Carrin sa...

Kjempfin artikkel!!! Passer ypperlig nå som jula kommer løpende :)
Må nok prøve meg på disse ja!

Scrappegal sørlending sa...

Nyyydelige ark fra Poppy Design! Og ikke minst kreasjonene du lager med disse nydelige arkene!

Og nyyydelige tagsene dine blir, Marianne!!! <3
De blir så kuule med stempler på!
Jeg prøvde meg på dette, men mine stempler forsvant bare bort når jeg tok de opp av kaffen... Så det funka ikke så bra her.... Brukte sikkert fil stempelpute, hehe... ;)
Du får så fin farge, og effekt på tagsene dine. Ikke for mørke, og litt flekkete! KULT! :)

Tone K. sa...

åhh...med en sånn super teskje forklaring skal jeg jammen meg prøve meg på disse kaffe-tagene jeg også....de er jo bare råtøffe :o)
Tusen takk !
Og de poppy-arkene.....sikle...trenger jeg si mer.

God helg jenter ! :o)

Ane Lene sa...

Hei!

Jeg har faktisk farget noen tags med kaffe, men nå ga dere meg nok et triks å ta med seg - tusen takk!

Smil fra Ane Lene

Milla sa...

Herlig artikkel - og kanonlekre tags :) Digger å lage slike, og, he, he, siden jeg er en litt utålmodig sjel hender det jeg putter dem i stekovnen for å få dem til å tørke raskt ;) Tror jammen jeg må lage meg opp igjen noen, for nå er det en stund siden sist - takk så mye for inspirasjon!
Klem

magnholia sa...

Det var helt perfekt å lese og se tutorialen din, ble inspirert og iler avgårde NU!!!!!!

~Isabell~ sa...

tusen takk for svar=)

May Bente sa...

Så fantastisk fine tags:-) Må nok prøves ut!

Cathrin sa...

Nydelige tags! Har farvet endel blomster med kaffe, men ikke prøvd meg på tags ennå. Men nå skal d forsøkes. Tusen takk for supert tips og minikurs!
God helg!
-Cathrin-

Hildegunn sa...

Knallflotte tags, det blir herlig brunfarger på disse!
Takk for inspirasjonen :)

Synne_:) sa...

herlig herlig herlig da innebærer søndagens planer plustelig mye papir og pulverkaffe tjihiii tusen takk for inspirasjon Marianne !! :))

Ann Kristin sa...

Hei.
Har farget i kaffe mange ganger, men aldri med stempel på, det må prøves. Takk for tipset.

Klem Ann Kristin

Aakre sa...

Så gøy :) Det har jeg ikke prøvd før. Stilig med stemplingen først. Dette skal jeg prøve...akkurat nå :)

Linda64 sa...

Tusen takk for kjempeinspirerende artikkel. Har prøvd kaffe farging før, men ikke stemplet på tags først, så det må prøves..
Linda

Heidi sa...

Flott artikkel!!!!
Må nok prøve meg på disse!

Alhana sa...

Kjempe kjekke tags og en flott tutorial :-)

Julia sa...

Så lekkert det ble med stempel på, det har ikke jeg prøvd.
Da tror jeg det blir hjemmelagede pakkelapper til jul :-)

Maria Therese sa...

Hærlig!! Dette skal jeg prøve!!

Mia sa...

Tusen takk for flott kurs. Dette skal jeg jammen prøve :)

toi9 sa...

Har prøvd å farge en gang.
Må prøve meg igjen, denne gangen med å stemple først ;)
Det ble jo veldig fint.
Nå skal det bli kaffelukt i de 1000 hjem på julaften, hihi :)

Hege sa...

Takk for inspirasjonen!!
Jeg synes kaffe lukter godt, men ikke smaken... - til scrapping kan kaffe få komme til sin rett! (ikke sikkert min kaffedrikkende samboer blir helt happy, men alt for kunsten!!)

Solrun sa...

Kjempe flott kurs, og tusen takk. Nå skal det bli kaffe tags :)

Luciana sa...

Grazie per il fantastico tutorial!!!
Luciana

Marit sa...

Flott fortalt og vist.
Dette må jeg prøve ut.
Takk for kurset.
Fram med pulverkaffen som gikk ut i 2007.

ninabakke sa...

Kjempe fine :)

Tove Kristin sa...

Så kjekt med minikurs sånn på nett da gitt!!!! :o) Dette var en fin måte å lage tags på, det skal jeg prøve en dag!! Kanskje til-og fra lappert til julegavene..... I LIKE

Hege-Annie Simonsen sa...

Så utrolig flotte tags! Liker så godt sånt eldet preg og vintage stil. :)
God søndag!

Nina sa...

Kjempestilig! Et lite tips er å ikke legge tag´ene rett på rista... det gir merkelige striper når de tørker! ;)

HegeHB sa...

For en utrolig flott artikkel- dette må jeg teste ut:)

Linda S sa...

Flotte tags, takk for tutorial :)

Gro sa...

Dette må prøves skjønner jeg, for disse var kule...
Å så dumt at ikke jeg satt ved siden av deg på casatreffet Marianne...hihi

pojjo sa...

åååhhh jag bara älskade detta... hur rolig idé som helst *ler* Eftersom jag själv inte dricker kaffe så passar det mig utmärkt att färga mina tags och papper med det istället hihih
Tack för en toppen sida

Camillen sa...

Oy, for en kjempegod ide'! Dette skal jeg jammen prøve på tagsene til julegavene. Så får jeg brukt opp litt gammel kaffe som ingen drikker opp. To fluer i en smekk, det liker vi!

madeleine sa...

Jeg har prøvd meg et par ganger på kaffefarging av tags, men ikke fått det helt til. Ikke rart når jeg har brukt vandlig filterkaffe!! HAHA! Tusen takk for oppklaring av "mysteriet", nå er det rett ut å kjøpe pulverkaffe ja! :D

Marianne sa...

Så gøy å se at så mange likte artikkelen min. Kos dere!

bettand sa...

Kan man bruke filterkaffe pulver i stedet tror du??

bettand sa...

Ser det blir best med pulverkaffe ja. Får skrive det på lista da:P

LindaSS sa...

Oi dette gav super inspirasjon.. tusen takk...

Aud-Irene sa...

Kjempeflott tutorial! Nå vet jeg hva den utgåtte pulverkaffen på hytta skal brukes til.....

Hjemmkos sa...

selvlagde tags er så stilige å se på. I tillegg ser de jo så lekre ut og delikate. Lukter godt gjør de og :)

Marianne-db sa...

Dette vil jeg prøve på! Takk for flott tips :-)

Vibeke sa...

Lekkre tags:)

Vibeke sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Vibeke sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
UlrikaT sa...

Takk for tipset! Perfekte tags til julegavene! :)

Heidi sa...

Så gøy og kult!!!! Det har jeg ikke prøvd før, må shoppe pulverkaffe i dag tror jeg... :))

pia iris sa...

et flott innlegg med god forklaring. kanskje jeg og skal kjøpe kaffe nå ;o)
ha en flott kveld. klem pia

bojose sa...

Flott med kaffe-tags oppskrift :)
Dette skal jeg prøve på, kjenner allerede kaffelukten sprer seg :)
klem :)

Linda W sa...

oi takk for herlig inspirasjon, dette må prøves. Så flott de ble med stempel på.
klem

Majitah sa...

Nå må jeg få skaffet meg pulverkaffe jeg også!
Kjenner alle ideene komme krypende.. Så moro med litt inspirasjon som hjelper! ^_^

lillesmor sa...

Kjempefin tutorial! Her skal det lages tags:-))

GryA sa...

Fin Tutorial! Har laget kaffetags før, men er tom så jeg må vel lage et kaffebad igjen snart!

Arkene til Vibeke er superfine, så jeg krysser fingrene!

Charlotte sa...

Å, så flott tutorial;)
Dette skal jeg prøve!!

Monika sa...

De tagsene ble kjempeflotte!! Dette må jeg også prøve en gang! Tusen takk for tutorialen :)

Hege sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Hege sa...

Dette var kult, må prøves!!! Gleder meg. :)

Turid sa...

Inspirasjon er hentet, og dette må prøves! Tusen takk Marianne!
Hilsen Turid

lise sa...

så flotte tagsene ble, dette må jeg prøve!! ble mye stiligere når di var stemplet først!!

Bente sa...

Hei på dere:)
Tusen takk for tutorialen:)
Jeg har prøvd dette, og det er kjempegøy:)Jeg har ikke prøvd å stemple først, men det skal jeg neste gang jeg "lager" kaffitags:)

anneblabbers sa...

Disse må lages en gang før jul. Tusen takk for kjempefin tutorial :D

Lena Katrine sa...

Kjempeflott tutorial på en teknikk som lett går i "glemmeboka"! Takk for inspirasjonen :)

Solveig sa...

Så stilig!!
Takk for godt tips!

annkan sa...

Nu har jag köpt på mig en massa tags som jag börjat skapa med. Det är SÅ kul! Måste ju såklart testa kaffetagsen med. Hur fint som helst!
Tack för ännu en fin tutorial.

Elisabeth sa...

Takk for kurset, og inspirasjonen.
Nå blir det nok laget masse kaffe her i huset.

Hege sa...

Hmm.. lurer på om ikke huset må ose av kaffelukt en dag, for disse ble virkelig flotte.

Maggie sa...

Kjempefin tutorial! Disse ble veldig fine. Lekkert med stemplingen.
Dette må prøves.

Vibeke sa...

Kjempe stilig:)

AGJ sa...

Tusind tak for kurset.
Det er nogle fantastisk flotte tags. Det må jeg prøve...

Turid sa...

Så fine tags!!! Jeg skal prøve meg på dette igjen!! Lenge siden jeg har prøvd det nå. Selvfølgeli ønsker jeg å vinne en premie fra poppy design!! De har så nydelige mønsterark!! Klem Turid

Stine sa...

Flott artikkel!! Dette må absolutt prøves :-)