6. november 2010

Er du klar for Steampunk?

Steampunk er en ny trend innen hobbyen vår! Bare vent - det kommer til å bli mye kult!!!


Ifølge Wikipedia er dette
"en type science fiction som baserer seg på dampmaskiner, luftballonger, mekaniske regnemaskiner og annen teknikk fra 1800-tallet.
Steampunk utspiller seg vanligvis i et viktoriansk miljø, men genren har forgrenet seg og inkluderer nå alle tenkelige tidsaldre og historiske miljøer, for eksempel middelalderen, bronsealderen og antikken."


Du kan finne stilen innen interiør, mote, film og musikk. Eksempler på Steampunk i film er Den blå sandens hemmelighet, Wild Wild West, Sherlock Holmes, SjørøverPlaneten og The League of Extraordinary Gentlemen

Vil du innrede hjemmet ditt i Steampunk, kan du finne inspirasjon hos
Steampunk Workshop.



Lyst på nye briller?




I Steampunk finnes de merkeligste maskiner hvor vi gjerne ser innmaten/konstruksjonen. Tannhjulene og mekanikken er godt synlig og det er med og skaper denne stilen. Det er fokusering på tidsmaskiner, luftballonger, de første oppfinnelsene osv. Denne fokuseringen på maskineri, teknikk og metall - gjør Steampunk til en maskulin stil.


Hva har dette med scrapping å gjøre, tenker du kanskje?


Jo, nå skal du høre... Vintage har vi hatt en stund nå i hobbyen vår, og mange er helt RÅÅÅ på dette i Norge.

Vintage er en ganske brun stil - med fokus på gamle brukte elementer, som er eldet. Enten naturlig eller vi krøller, pusser, bretter, gruncher og behandler.

Shabby Chic er en lysere utgave av vintage, med sine pasteller og romantiske uttrykk.

Steampunk vil vi da kalle "svart" vintage. Da er det kanskje letter å forstå hvordan Steampunk kommer inn i scrappinga.



IKKE at den er bare svart, men mer maskulin og mørkere. Det er mange innslag av feminine elementer også som korsett, byster, hatter, og bur som vi kjenner igjen i fra vintage. Men i Steampunk har de kanskje fått noe ekstra over seg.



Som her i kolleksjonen fra Graphic 45 Steampunk Debutante.




Andre produsenter som er inspirert av Steampunk er Tim Holtz og 7Gypsies. Disse er jo produsenter vi sikkert har ført om fra før. Og det kommer flere...



YouTube har mye spennende og inspirerende saker. Utrolig lekker!
Ta en titt og bli inspirert!


I Steampunk gjelder det å slippe fantasien fri - det er jo ikke noe nytt for oss scrappere??

Hvis du tar et dykk ned i scrappesakene mine, finner du kanskje ganske mye du kan bruke til Steampunk. Ting du nesten hadde fraskrevet deg, fordi det var for mørkt og maskulint til din romantiske shabby?? :0)



HEKTA!!!! Vår svarte vintagestil har kommet!!! :0)


Steampunk er utrolig kult og lekkert til menn. Og nå med farsdagen i nær framtid - er det bare å prøve seg! Bildet over viser en kalender over 2011, laget til en mann.

Bildene under viser starten på en minialbum Torill lager til en storbyferie hun og hennes mann skal ha...



Kanskje en av grunnene til at du kommer til å liker denne stilen, er at her er det på en måte INGEN regler. Du er oppfinneren.


Som ellers i stilene vi har i scrapping, liker noen å klasje med maling og glitter og sverte og mist, andre liker å bare bruke papir og metall.



Metall er greia:0)

Høres dette spennende ut??




Legg igjen en kommentar her innen 15.november, og bli med på trekkingen av en give away fra vår metallsponsor KortHobby.

Her finner du utrolig masse kult i metall.

76 kommentarer:

Cecilie sa...

Ser ut som en spennende stil, jeg absolutt skal prøve meg på en dag.
Selnger meg med i trekningen av metallen jeg.

Aakre sa...

Så stilig :D Dette må jo prøves! Liker utrolig godt albumet du har laget <3

Mechtayou (Olga) sa...

Det var jo min favoritt i det siste!!! Holder på å samle klokker, for å bruke det som er inni :))) Utrolig morsomt å jobbe med steampunk, helt enig :)

Merethe sa...

Dette var nytt for meg, men stilig. Lekre ting dere har laget.

Heges lille hobbyverden sa...

Dette hørtes spennende ut, og akkurat det man trenger når man sliter med å lage tøffe herrekort! Gleder meg til å se mer av denne stilen!

Hege :-)

Mette sa...

Dette må jeg si var midt i blinken for meg! Etter å ha sett kalenderen på bloggen din så ble jeg helt hektet for jeg synes dette vare helt genialt.
Jeg har fått meg blokka fra Graphic 45 og har handlet meg en del TIm Holtz effekter. Har vært i skuffene til mannen min og leita fram ting og tang, leita opp alle gamle klokker i huset som nå ligger klare for operasjon.
Jeg synes Steampunk var godt beskrevet med svart vintage!

Det er mulig du har sett det, men i det svenske scrapbooking bladet har de en artikkel om den nye trenden Steampunk!

Merete/Scrappeguri sa...

Takk for en fin artikkel! Har lest litt om denne stilen før, spennende tenkte jeg. Etter denne artikkelen ble jeg enda mere nysgjerrig. Tenkte med en gang Tim Holtz-artikler osv. Gleder meg å se mere av denne stilen -og må kanskje prøve litt selv.
"Kjempeflott album du har laget!"Vil gjerne være med i trekningen av metall-tingene.

Asil sa...

Gjett om dette er en stil jeg vil prøve! Kanonstillig! Endelig er det håp for oss som lever i vintageshabby-verden og som sliter med guttekort og gutte-LOene! :D

Tusen takk for inspirerende artikkel!!

anne jorunn sa...

Digger steampunkstilen!! :o)

lise sa...

så flott at vi får forklaringen på steampunk!! kom åver den stilen tidligere i uka å prøvde å google litt for å finne ut mer,men her står jo det meste, så dette skal jeg prøve meg på :) må bare finne litt å arbeide med først...
takk for en flott beskrivelse!!

Henrikke sa...

Ikke fint eller nydlig, men DRITKULT:D

Monika sa...

Den albumen du holder på med er jo bare knalltøff!! Dette er en stil jeg bare må prøve, så får vi se da om jeg blir like hekta som deg :)
Ser kult ut iallefall :)

Marianne sa...

Tusen takk for en flott artikkel! Dette er noe jeg har "luktet" på en stund men ennå ikke satt ut i livet.
Skal garantert forsøkes, det er jo så utrolig lekkert!
Det albumet ditt var jo råstilig!

Cathrin sa...

Er første gangen jeg hører om denne stilen, men ser jo at det blir nok absolutt ikke siste. Utrolig stilig når det er så gjennomført som bildene her viser. Mulig det blir lettere å lage herrekort med denne stilen, da den ikke er så søt som de andre.

Alltid moro med nye teknikker og stilarter, så dette blir nok utprøvd her i huset også!

Fortsatt god og kreativ helg til dere alle sammen!

-Cathrin-

ruffa sa...

Det heter jo og noe jo - jeg har laget en del i type stil som denne - kanonflott artikkel - der er flinke til å følge med :)

Klemmer

Norunn sa...

Dette blir utroolig lekkert! Så nå er det bare å finne ståltråd og duppedingser :D

toi9 sa...

Jeg liker denne stilen utrolig godt!!
Må bare prøves :)

Klem

magnholia sa...

Har prøvd på vintage, men synes ofte det har blitt for bløtt.Svart vintage høres kulere ut og mere meg!!!!!!

Hildegunn sa...

Dette er knallstilig, har fått en del inspirasjon gjennom noen treff nå, og det ser kjempemoro ut å jobbe med slike mørke farger også :) Det skal prøves etterhvert ;)

Med ønske om en finfin helg!

Marlene sa...

Hørtes spennende og stilig ut.
Flott artikkel. :)

Ha en fin dag.

Tone K. sa...

wow....for en fantastisk artikkel. Me like, me like !!
Dette er noe jeg kommer til å digge, det er jeg sikker på :o)
Gleder meg til å se hva det norske folk kommer med etterhvert.

Fortsatt god helg.
klem

Cathrine sa...

Digger steampunk generelt! Ville vel kanskje ikke innredet huset med 100% steampunk, men deler, ja faktisk. Har vel ikke prøvd så mye av dette i scrapping, men burde vel teste det! Flott album!

Anne sa...

Utrolig spennende!
Vil anbefale folk å ta en titt på denne bloggen, hun her er en ekspert på den stilen:
http://tworzysko.blogspot.com/2010/11/steampunkowe-szalenstwo-steampunk-crazy.html

pojjo sa...

Oj vad läckert, jag som inte riktigt varit så förtjust i steampunk tidigare men nu blev jag jätte sugen på pröva :D
Bra artikel.. den lockade verkligen *ler*
Tack för en jätte bra sida..
mvh Johanna

natemor sa...

Så utrolig kult, viste ikke at det fantes et navn på den stilen jeg. Flott album det der!

pia iris sa...

flott artikkel og kul premie som jeg gjerne passer på.
ha en flott helg. klem pia

pia iris sa...

flott artikkel og kul premie som jeg gjerne passer på.
ha en flott helg. klem pia

GryA sa...

Kult! Ser jo som alt nytt litt vanskelig ut,men det er vel bare å kaste seg på...

Vil gjerne være med på trekning!

Hilde sa...

wow, spennende å følge med på dette!
Tror nok dette blir en høydare, for å få en liten vri på den vintage trenden som vi allerede har!

Siv Anne sa...

Bare helt superherlig, gleder meg til å forsøke meg på denne stilen. Albumen til Torill har jeg sett i virkeligheten. For de som synes den ser bra ut på bildet kan jeg fortelle at den er dobbelt så tøff og flott IRL

bojose sa...

Dette hørtes spennende ut og godt forklart hva det går ut på også :)
Da er det bare å lete fram ting som kan brukes til dette.

Scrappegal sørlending sa...

Denne stilen har jeg lest om! Men deres forklaring var utroolig lett å relatere seg til!!! SPENNENDE!!!! Og veldig gøy å se noen scrappet eksempler! Dette er spennende, for å fokusere litt mer på den mandige stilen!!! Morro, Morro!!!! :D

Hege sa...

Digger steampunk!!
Tar gjerne et lodd i trekninga jeg, metallpynt kan man aldri ha for mye av!
:-)

marit sa...

Tøfft, aldri hørt om det før.
Er gjerne med i trekning:)

elin sa...

WoW ! Dette er absolutt en stil for meg. For en inspirasjon !
Nå er det bare å sette igang, tusen tusen takk :-)

Heidi sa...

Kanonkult!!!!! Absolutt en sjanger som passer for gutter...he, he... For en inspirasjon!!!

Hege-Annie Simonsen sa...

Har jo sett kreasjoner á la dette før, men ikke ant at det hadde et slikt navn! Vet ikke om det er "helt meg", men stilig i alle fall - og et flott album!! :)) Fortsatt god helg!

Alhana sa...

For en flott artikkel, jeg hadde ikke hørt om "svart vintage" før. Ser spennende ut :-)

Bente sa...

Vedig flott artikkel du har skrevet, Torill;) Digger albumet og kalenderen du har laget:) Stilen er utrolig tøff:)Blir gjerne med i trekningen deres:) Ønsker dere alle en finfin uke. Klem fra Bente*

Anja's KortKreasjoner sa...

Tusen takk for en flott forklaring og beskrivelse av stilen. Jeg selv ELSKER Tim Holtz og har lenge beundret hans arbeid. Dette minialbummet til Torill er til å beundre seg ihjel av...kjenner jeg blir misunnelig på mottakeren, knall stilig :)
gleder meg til å få prøve denne stilen selv, sånn skikkelig :)
Tusen takk for at jeg får delta i å vinne en så fantastisk premie.
Klem fra Anja

Anette sa...

Stilig!!!

Hjørdis sa...

Spændende emne, jeg tror der er en lille Steampunker i mig også ;-)
Glæder mig til at se mere !

Ann-Katrin sa...

Gøy at flere får øyne opp for steam punk. Jeg har lekt litt med denne stilen og digger den. Ble masse klin på treffet i helgen.

Kari sa...

Så flott artikkel og jo, det spørs om ikke jeg må teste ut Steampunk jeg også. Høres ut som noe helt i min stil!

Det blir spennende å følge med på hva som kommer i bloggene utover nå!

Kitt sa...

Jeg ELSKER denne nye stil og jeg ser metal alle vegne! :)

gosti sa...

Kjempefin artikkel! Har lest litt om dette før, veldig stilig, må absolutt prøves! :-)

hsm sa...

Utrolig flott stil dette her. Må nok prøve meg på det, men syns det virker litt vanskelig og:)

Mariannes Kort og Stempling sa...

Det ser sååå gøy ut med Steampunk - jeg er med på trekning av metall ;-)

~Isabell~ sa...

ahhh, dette høres utrolig kult ut, MÅ prøves en gang=) Digger begynnelsen på albumet til Torill=)

Aakre sa...

Tenkte med en gang på Tim Burton og Edward Saksehånd da jeg så denne artikkelen. Er jo som å gå inn på slottet til Edward Saksehånd detta ;)

Hanne sa...

Ser spennende ut, så det må sikkert testes en dag...

Turid sa...

Alltid kjekt med ny inspirasjon! Virkelig inspirerende å titte innom bloggen og lese :)
Tusen takk!

Hilsen Turid

Smuti sa...

Så utrolig stilig!!
Og det albumet...*sukk*
helt utrolig tøft!

Har lest og sett litt om denne stilen på ATCer, men dette var kult.

klem Marit

Jeanette sa...

Steampunk er dritkult! Så gøy at dere fremhever den stilen:-)

Veronica sa...

Dette var en tøff stil:) Å det minialbumet var skikkelig stilig! Blir gjerne med på trekninga, jeg:)

roterommet sa...

Utrolig tøff stil. Den må jeg prøve meg på.
Jeg vil gjerne være med på trekningen av metallstæsjet.

Manta sa...

Så supert:-D En stil som jeg tror vil fenge meg bra! Og jeg er gjerne med i trekningen av metallstæsjet:-D

hannemor sa...

Kul stil. Passer godt til menn, ja. Har alltid syntes det var vanskelig å lage maskuline kort og LO-er men nå blir det kanskje lettere framover :)

Lena Katrine sa...

Åh, så kult! Da har jeg jammen lært et nytt scrappe-begrep i dag gitt! En stilig stil :)

annkan sa...

Har läst om denna stil- och tycker den är så snygg! Jag tycker väldigt mycket om metall just nu, så jag är gärna med på denna utlottning.

UlrikaT sa...

Otroligt stiligt minialbum!
Jeg blir gjerne med på trekkningen av give awayen!

Hjemmkos sa...

Dette er så tøft å se på. jeg er for redd for å prøve dette selv enda. Selv om jeg kan finne på å gjøre det i smug....

Ser jo bare så herlig ut!

Hege sa...

Steampunk er en stilig scrappestil :-) Jeg blir gjerne med på denne giveawayen :-)

Hege sa...

Det som er så flott med denne hobbyen er at det finnes så mange forskjellige stiler og man lærer stadig noe nytt. Må smake litt på ordet, Steampunk, tror det kan bli ganske kult å prøve seg på noe slik;)
Og jeg vil selvfølgelig være med i trekninga på metallpynten!!
Klem HegeGS.

livmme sa...

Hørtes utroolig spennende ut! Jeg er en av den som har bare maskulint innslag i huset og aldri helt har funnet stilen min, vintage blir for femi lissom. Tror absolutt dette kunne vært noe for meg!! Melder meg på give awayen og krysser fingra ;)

Vibeke sa...

Så kult!!

Cecille sa...

Lækker stil. Glæder mig til at se mere af den!

Elisabeth sa...

Dette vil jeg gjerne prøve, høres spennende ut, og blir kanskje enklere å lage kort til menn. Takk for at jeg får delta på give away.

Hanna sa...

Heia jenter:)
Har sett LOer som er slik dere beskriver her, men har ikke vist at det har noe navn, så her lærte jeg noe nytt:):)
Vet en ikke skulle scrappe noe LO, men jeg bare måtte prøve, om det ble steampunk vet jeg ikke:):)om dere vil se, så ligger den i bloggen min:):)
Stor klem:):)

AGJ sa...

Den stil har jeg aldrig hørt om før, Og jeg kan heller ikke rigtig lide den. Den er for mørk for mig..

Hilde/Scoobie sa...

Selv om stilarten både kan virke sort og dyster, har jeg sett de som klarer å gjøre den femi og/eller lys ved å bruke islett av f.eks rosa eller lyserer gul. Kul stil som passer godt til gutter og menn også. Og metallpynt er jo en inner-tier!

Takk for en flott presentasjon og en flott give away.

Turid sa...

Så spennende dette var da!! Har ikke hørt om det før. Jeg har selvfølgelig lyst på en premie fra Kort hobby!! Jeg liker å bruke div charms og metallpynt på LOene og kortene mine. Klem fra Turid

Stine sa...

Flott artikkel, absolutt en spennende scrappestil!! Og råtøffe eksempler i artikkelen:-)

jannek sa...

Stilig! Dette fikk jeg lyst til å prøve. Har en gutt på 12 år som sikkert synes denne stilen passer bedre til han enn shabby chic:)

Ida sa...

Jøss, det der var annleis enn det ein er vant emd å sjå. Er ikkje så glad i vintage og shabby, men det her virkar meir freistande å prøve seg på. Gledar meg til å sjå fleire eksempel på denne stilen. :)

Janne-Lise sa...

Dette ser virkelig spennende ut. Har til nå sett noen kort i denne stilen god de er utrolig flotte - og min første tanke er at det fra nå av kanskje blir lettere å lage mannekort?
Jeg tenker at jeg har lyst å forsøke meg på dette etterhvert :)for kult er det iallefall!!

god helg