16. november 2010

Julekort på 1-2-3


Hei!

Jeg heter Maria Hollum, er ‘78 modell, mor til to herlige gutter på 2 og 5 og lykkelig gift.
Det som også gjør meg lykkelig er papir. Papir i alle farger og fasonger og som det kan lages noe av, om det er kort eller LOer spiller ingen rolle. Når barna legger seg, er det mors tur til å leke!
Jeg startet som scrapper, som mange nybakte mødre, i 2005. Etter hvert gikk jeg over til å lage kort. Det ligger i min natur: jeg er utålmodig og liker å være effektiv så 12x12 formatet ble for stooort for meg. Så jeg har stort sett vært kortlager de siste årene men i det siste har scrappeånden tatt tak i meg igjen og jeg har ’’oppdaget’’ letter-formatet. Så who knows...kanskje det blir mere LOer fremover?
Min stil sies å være ‘’less is more’’ og jeg må nesten si meg enig. Jeg tar det som kompliment og håper at de som trenger det, kan finne noe inspirasjon i det jeg lager. Sterke farger og lekenhet er min måte å utrykke meg på og jeg får egentlig ikke nok av barnslig stæsj.

For tiden designer jeg for Scrappiness, CASAteamet og PoppyDesign v/Vibeke Spigseth. Jeg kurser når jeg har anledning og driver en nettbutikk på Epla.
I bloggen min kan du se hva jeg gjør, lager og tenker Smilefjes

For en stund siden ble jeg kontaktet av Vibeke der hun ba meg lage et nettkurs med ‘’Mariakort på 1-2-3’’
Ja, hva er ‘’maria-kort’’ ? Jeg skal prøve å vise hvordan jeg jobber når jeg lager et julekort og denne gangen har jeg valgt et oppsett som jeg er veldig glad i. Det er forholdsvis enkelt kort men det har flere elementer i seg, som er enkle å bygge slik at det allikevel blir bra ‘’tyngde’’ i det om dere skjønner hva jeg mener? Min motto er at kvalitet alltid kommer først så uansett hvor ‘’ille’’ jeg synes et kort har blitt, må jeg legge til det jeg synes er viktig for et kort å inneholde slik at det oppleves som gjennomført

Vi skal lage DETTE kortet:


Here we go!


Til dette kurset trenger du: 3 forskjellige typer juleark (eller 1 bazzil for kortbasen og to typer juleark). Prøv å finne farger som du liker og som du synes fungerer greit sammen. Så trenger du: bredt bånd, saks, hjørnepunch, cateye eller DIstresspute til å sverte kantene med (valgfritt!), stempel (valgfritt), stempelpute, dobbeltsidig tape, skjærebrett, embossing-bone til å brette kortbasen med


I dette kurset bruker jeg de nye julearkene fra Vibeke Spigseths julekolleksjon. Grunnen til det er at de gir bra kvalitet i kortet, det er tykke, gode ark å jobbe med og ikke minst: jeg trenger ikke Bazzil til å lage base! Kortets hovedmål skal være 15x13 cm så ta det arket/kartongen du vil lage base av, skjær ut et stykke som er 30x26 cm og brett det i to. Bruk gjerne embossing-bone på bretten, da blir det finere.


Når du skal lage den nederste delen av kortet vi skal bygge, skjærer du ut et stykke av det andre arket i str. 15x7,5 cm.

Bruk hjørnepunch på de to øverste hjørnene



...og svert gjerne litt i kantene med brun cateye eller distress om du har. Dette er valgfritt. Jeg blir litt lei av sverting innimellom så noen ganger tar jeg den tykke siden av en Promarker eller annen tykk tusj og tegner strek i kanten. Prøv, det gir nesten litt ‘’tegneserie’’ effekt på enkelte prosjekter Smilefjes som blunker. Legg denne biten til side og ta frem ditt tredje ark. Dette skal stikke frem under denne biten vi nettopp har laget


Kutt en bit av dette arket i str. 5x14,5 cm. Arket jeg bruker har scalopp-fasong som jeg har klipt slik at det kommer fint frem men har du ikke et sånt mønsterark, gjør det samme som med den første biten: bruk hjørnepunch på de to øverste kantene og distress kantene om ønskelig


Ha på dobbeltsidig tape ( eller annet lim om du foretrekker ) på baksiden av begge bitene og monter de på slik at denne siste biten vi laget stikker ut fra undersiden av første biten, som du monterer nederst på kortet, kant i kant med basen. Håper du ser det greit på bildet over, hvordan det vil se ut. Du ser at jeg har tatt frem båndet? Ta det frem og kutt en bit i 15cm bredde.


Monter båndet på med dobbeltsidig tape ( eller annet lim men helst ikke flytende da dette vises godt gjennom bånd!), ca 1 cm fra toppkanten av nederste biten på kortet, for å gi kortet mer ‘’lag på lag’’ effekt. Ta så frem et eller annet som du ønsker å bruke som pynt på den ene siden av båndet. Om du velger å ha detaljen på høyre eller venstre side, spiller ingen rolle. Dette kortet og oppsettet er kun til inspirasjon Smilefjes som blunker Vil du klippe ut noe ( som jeg gjorde her med hjertene), kan du gjøre det eller så kliner du bare på noe som du selv synes kan se fint ut.


Sånn, da er detaljen limt på. ‘’Her har me jukset litt’’ så jeg limte det hjertet til venstre med vanlig dobbeltsidig tape mens det høyre hviler på noen 3Dputer. 3Dputene er ikke med i materiallisten da denne detaljen kan bli individuell mellom dere som leser og lager kortet.
Så er det dette med stempel...eh...det skulle liksom ikke være det da. Og for de som kjenner meg så bruker jeg nesten IKKE stempler. Ha’kke tålmodighet til det. Men denne gangen klaffet det liksom så fint. Et julekort MÅ IKKE ha ‘’god jul på’’ synes jeg. Trenger ikke NOE tekst egentlig, gjør det? Det at en lager kort med julete ark og sender det til jul bringer heeeelt sikkert frem budskapet. Så har dere et stempel, klin på en ‘’god jul’’ eller klipp ut ‘’god jul’’ fra ei avis. Thickers er også en finfin ting Smilefjes


Og voila!! Ferdig! ....om dere vil. Dette er absolutt nok for å få til et fint julekort og trollbinde venner og familie.
Men jeg skal komme med noen få, kjekke tips. Som sagt,jeg liker at kortet oser av god kvalitet og at det har litt ‘’tyngde’’. Tyngde mener jeg nesten bokstavelig.



Sånn ser det ut i alle mine kort. Jeg lager egen matte for personlig hilsen med en detalj hentet fra kortets tema. Ikke stort, men nok til å gi det lille ekstra. Ser greit ut?


Har du noen gang ønsket deg personlig stempel som ‘’ingen’’ kunne lage? Noe som er ditt og bare ditt? Jeg ga opp å lete så jeg laget like godt mine egne ‘’varelapper’’, med min egen logo. Denne logoen er tegning av min 5åring som han tegnet når han var 3. Hans første ‘’mennesker’’ så nemlig sånn ut. Nydelige hodefotinger. Og nå følger de meg overalt Smilefjes


Når et kort har fått alle disse elementene, er jeg fornøyd. Da kan jeg ta bilde av det og legge det fra meg. Da er jeg fornøyd...og det er sent på kvelden...og jeg legger meg med et smil om munnen. Enda en kreativ kveld!

Håper dere synes kurset var OK og jeg er åpen for spørsmål, forslag og kommentarer ( her er det høyt under taket altså Smilefjes som blunker) så bare kom med det. Du finner meg på følgende mailadresse: maria0880@gmail.com. Det er første gang jeg har laget nettkurs og det var utrolig morsomt og ikke minst lærerikt så tusen takk for invitasjonen! Jeg gleder meg til å se hva dere vil lage Smilefjes

Ha en kreativ dag!

Maria sin flotte blogg

Da vil vi bare si tusen tusen takk til deg, Maria!!!
Takk for at du stiller opp
- og takk for at du deler av din kreativitet med oss andre.
Nydelig julekort:)

10 kommentarer:

Ann Cicilie sa...

Heeerlig julekort, takk for forklaring og for at du tok deg tid til å vise oss denne :)

Alhana sa...

Kjempe fin tutorial og julekortet ble lekkert :)

anneblabbers sa...

Kjempefine julekort! tror kanskje jeg prøver meg på dem. jeg finner ikke linken til Marias blogg..?

Hilde/Scoobie sa...

For ett flott kort og fint nettkurs! Nå fikk jeg lyst å se mere av hva du lager, men jeg skulle gjerne hatt en link til blogen din? Ser at det ikke bare er jeg som ikke finner den :-)

Marianne sa...

Herlig Maria!! Tusen takk for at du deler :)

Torill sa...

Da skal Marias bloggadresse ligge i innlegget!

Og her...

takk for inspirasjon Maria

Tone K. sa...

Super artikkel Maria :o)
Til og med jeg klarer å lage julekort nå :o)

synnøve sa...

Herlig kort i Maria-stil, stor inspirasjonskilde for meg!!!

Anonym sa...

Найти лучшее: скачать самоучитель new headway все уровни с книгами аудио и видео

Linda64 sa...

Tusen takk for kjempekjekk tutorial på Maria kort.. me like..