15. desember 2010

15. desember & julekortfotografering




Dagens gjest: Gudrun Loennecken.

Hun er en travel mor til 4 unger, gift og bor i Oslo. Hun er en fulltids Papirelsker, freelance designer, scrapbooker, scrapbooking-and-papercraft-teacher, eier og designer av 3ndyPapir.no

Hun ble forespurt om å lage en artikkel om julekortfotografering, og det har hun gjort...til gangs! :D

God fornøyelse! ;)


O du herlige Julefoto
av Gudrun Loennecken

Det er igjen den tiden av året at vi må dresse opp ungene i matchende klær, tørke av dem melkebarten, få dem til å smile, sitte stille, se inn i kameraet, ikke tøyse, ikke lage grimaser, ikke blunke, ikke stirre, men se PENE og skikkelige ut, og GLADE – sånn helt naturlig – selvsagt.... selv om dette er ramme alvor...ihvertfall for mor, som står bak kameraet, og fortvilet prøver å få ETT brukbart bilde av de håpefulle til årets allerede litt forsinkede julekort....



Så HVA i alle dager er det alle andre gjør for å få perfekte, smilende skjønne bilder av sine jule-unger?

Ikke vet jeg!
Jeg har prøvd å lage en liten photo-session, som jeg skal dele med dere idag.

Jeg hadde det utrolig artig - tro det eller ei – da jeg jobbet med dette, og jeg håper dere kanskje kan få noen små tips og ideer, både til hva man kan gjøre og kanskje hva man ikke bør gjøre ....

Julefotografering med barn – ett eller mange - innebærer ofte at man må utstyre seg med mye tålmodighet, en stor sekk humor og noe gøy og godt i bakhånd....

I og med at lyset, her i Norge på denne tiden av året ikke akkurat er på vår side (fotografens altså) er det en god idé å ta med ungene og kameraet ut....

Mine bilder er tatt med speilrefleks på blender-prioritet.
Iso 400 er ok ute når lyset er litt knapt. Blender 4,5 – 5,6 ( dette gir ganske liten
dybdeskarphet. ) Passet også på å overeksponere litt på snø-bildene, slik at snøen ble hvit og ikke grå.


Jeg valgte meg en dag med litt nysnø på bakken. Det var litt grått, men lyst nok allikevel.

Jeg ville fotografere og ungene ville ake... dette kunne se ut til å bli en brukbar setting.... eller??


Å ta bilder av unger, som kanskje ikke har kjempelyst til å posere for kameraet kan noen ganger være enklere hvis de allerede holder på med noe de syns er gøy, eller hvis man kan lokke med at det er noe gøy som venter bare de er villige til å samarbeide litt....


Jeg hadde funnet fram noen fuglenek som skulle henges opp, gubbelure skulle sette lys på ute-trærne. Det er fint med vanlige ting som skal gjøres også, så kan man ta litt bilder mens man bare ”henger omkring”. Da blir det gøy, og nyttig, og ungene blir ikke så lei av knipsingen.



Har du ikke snø, finn en annen fin bakgrunn og noe som får deg til å tenke på jul. Ungene mine var i det samarbeidsvillige hjørnet denne dagen, og alle fikk på seg ullgensere og ”nisseluer” av ulike slag, Det hjelper alltid på julestemningen.


Min taktikk denne dagen var veldig enkel. Vi skal prøve å leke og ha det gøy mens vi tar bilder, bruke de tingene vi har omkring, og de settingene vi selv skaper der og da. Det vil si at jeg ikke valgte meg en statisk plassering, men beveget meg rundt huset sammen med ungene.



Gruppebilder er ofte en vanskelig oppgave. Jeg passer alltid på å ta en god del enkelt-bilder i tillegg. Det går fint an å sette sammen bilder av en og en på julekortet også.


Etter en stund med leking, foto og uteaktivitet la vi skinn og pledd utover utebenken og pappa kom ut med varm kakao og deilige pepperkake på pinne.

Det er viktig å kose seg og få premie når man har gjort en god innsats. Det kan bli bilder av slikt også....

Dager med lite dagslys og få timer byr alltid på utfordringer. Det er allikevel ikke umulig å få til et brukbart julebilde. Benytt muligheten til å knipse når sjansen plutselig dukker opp. Eller prøv å hjelpe til litt... slik at sjansen til å ta et spontant bilde kanskje kan dukke opp akkurat der du skulle ønske... Heldigvis er de fleste av oss utrustet med mobiler eller små kameraer det er lett å ha med seg rundt. Ikke nøl, men ta heller et bilde for mye enn ett for lite. Jo flere bilder du tar, dess større er sjansen for å få minst ett du kan bruke på årets julekort. :)


Nå gjenstår det bare å lade batteriene, holde kameraet klart, humøret oppe og ønske dere alle en riktig, riktig GOD foto-jul.

Har du lyst til å lese mer om bakgrunns-historien, og se noen av de 100”mistakes”og tullebilder, samt flere av de bildene som faktisk ”ble noe” kan du besøke bloggen min.


GOD JUL!

hilsen
Gudrun


----

I pakken i dag legges denne herlige pakken fra American Crafts
:D




Ha en strålende dag! :D

62 kommentarer:

Hege-Annie Simonsen sa...

Flott skrevet om julefotografering!! Alle burde ta seg en tur innom Gudruns blogg - man finner garantert inspirasjon i en eller annen form der!!

Og oi, oi, oi - det blir jammen en flott og innholdsrik julepakke dere skal gi bort!!!

Ha en fin 15. desember!!

AGJ sa...

Tak for alle de gode tips til fotografering.
Det er nogle skønne billeder du har taget, man bliver i godt humør (julehumør)af at se på dem.

10na sa...

Fantastiske billeder og supersøde modeller. 1000 tak for tips pg ideer. KH 10na

Ellen Karin sa...

Masse gode tips å hente der. Takk!!!

Julia sa...

Tusen takk! Jeg lagrer alle tipsene. Jeg har tatt årets julekort, men det skal jo tas mer bilder i jula :-)

Jeg har såå lyst til å bli pakke-eier :-)

synnøve sa...

Takk for flotte tips til fotografering.

Bthorn sa...

Vi hopper over julekortfotografering i år og gjemmer disse gode tips til neste år, eller kanskje neste år der igjen...

Kari sa...

Takk for gode tips til fotografering!
Super artikkel!

Linda sa...

Flott tips om julekortfotografering!

Linda sa...

Flott tips om julekortfotografering!

Synne_:) sa...

Fornøyelig lesing :)Og herlige bilder av go`ungene dine Gudrun! kjent sak det kreves noe jobbing når det skal knipses julekort bilde ;)Gjør som du jeg, med lek og moro og litt bestikkelser på lur, og ofte blir det mye morsomme bilder av sånt tjihii !! En strålende 15. desember ønskes dere alle :))

Hege sa...

Bra artikkel!! Dette skal jeg ta med meg til neste års julekortfotografering, - kanskje det blir litt mindre sure unger...

~Isabell~ sa...

veldig kjekt med tips og teknikker innenfor denne sjangeren siden vi alltid trenger et bilde til denne hobbyen=)

Scrappegal sørlending sa...

WoooW!
Så FLOTTE bilder det blei ut av dette!!!!
Og ungene er jo kjempeflotte på bildene!!!
Mange flotte og scrappbare bilder der ja!
Flott åssen du har fått de så flott i fokus, med gjerne litt dusere bakgrunn!
Snakk om flink fotograf!!!!! :D

Også så flotte rammer du har lagd rundt bildene i tillegg!!! Det gjør prikken over i'en! :)

Klem!

toi9 sa...

Veldig fin artikkkel :)
Mange fine bilder og tips.
Har ikke tatt julebilder på mange år......sier hvert år, at til neste år da......Og det gjør jeg i år også, hihi.
Enda mere fint i pakken, hmmm..JA, har veldig lyst til å være den heldige :)

Ha en fin onsdag :)

Meretekj sa...

Kjempeflotte bilder og masse inspirasjon og hente:)

marit sa...

Kjempe artikkel!
Masse lekre bilder..

Gunn-Elin sa...

Det så jo kjempemorsomt ut. Men jeg skulle gjerne hatt besøk av Gudrun for fotograferingshjelp. Har ikke kommet igang enda jeg, tralala...
Og igjen spennende godiser som legges i pakken.
Klem Gunn-Elin

Silje sa...

Så flott! Heldigvis har jeg ikke julekortfotograferingen på meg enda - men stemor sliter alltid med detta.. ;) Flott artikkel!

Maria Therese sa...

Knallstilige julebilder!!!

GryA sa...

Gudrun, strålende som alltid!

Tonje sa...

Åh, så flotte bilder! Kjempeflott inspirasjon :-)

Knerten sa...

Nydelige bilder av en herlig gjeng barn ! Tydelig at de har hatt det gøy, og det synes jo :-) Kjempeflott artikkel !

Caroline sa...

Stilige julebilder :) og herlig godispake fra American Crafts :)

Gro sa...

Så mange fine bilder! :)
God forklaring på hvordan det er og ta bilder av barna til jul. Skal ikke være lett, men skal heller ikke alltid være helt perfekt. :)

Gro

Alhana sa...

Så mange herlige julekortbilder :)
Fine tips til neste års "fotoshoot"

Tone K. sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tone K. sa...

Jeg synes nå tullebildene dine blir veldig fine jeg da Gudrun. Skal ta en tur i bloggen din å titte :o) Det bildet av alle ungene ved neket ble jo bare kjempeflott :o)
Tusen takk for inspirasjon Gudrun.
Ønsker deg og dine en riktig God Jul.
Stor klem

eniloraK sa...

Så mange fine bilder! Likte det første gruppebildet godt :D

Lodd nr.15. i den store julepakken :D

Ann Kristin sa...

For noen herlige bilder :) kjempefine tips, som jeg får huske på til neste år :)

Petraso sa...

Åh so kosligt med nisse fotografering! Moste ta bilder på barnen mine!

Helene sa...

Gode tips :) kjekt når ein vanligvis kjedelig affære som foto for barn kan heller bli noko artig man husker og koser seg med :) Ha en fin dag

Turid sa...

Her var det mange gode tips!
-og pakken??? Det må jo være julaftan x 10 å kunne få den i posten!
Turid :)

Askepott sa...

Så mange herlige julebilder. :-))

Turid sa...

Her var det mange gode råd for fotografering ja! Mange fine bilder du har tatt!! Jeg har hatt juleverksted med elevene på skolen der jeg jobber i dag, og der lagde vi postmappe som dere skrev om tidligere i desember. Tusen takk for mange gode ideer! klem Turid

gudrun sa...

TUSEN TAKK for alle søte og koselige kommentarer. :) :)
Det varmer.
Det har vært SÅ fint å få være gjest her på scrappehuset.
GOD JUL alle!

Guri sa...

Mange flotte julekortbilder her. Gode julebilder er ikkje enkelt å ta. Og i hverfall ikkje når 2 kattar også skal vere med på bilde :)

Stine sa...

Så flotte julekortbilder, her var det mang lure tips å ta med seg!

Pysselfröken sa...

Vilka härliga foton! Tack för tipsen.

Norunn sa...

Super artikkel om julefotografering!

Janne-Lise sa...

Herlig artikkel om et tema og en setting som kan sette grå hår i de fleste :) jeg fikk noen tips her som jeg tar med meg til neste år, selv om jeg "bare" har et barn :)

Likte godt de pepperkakene på pinne jeg da :)

hilsen Janne-Lise

Eline sa...

Takk for en flott artikkel. Du har i allefall løst oppgaven bra. Flotte bilder har du lagt ut her. Bloggen til Gudrunn er vel verd et besøk. Her er det mye flott. Hennes mønsterpapir er også flott =)
Ha en flott kveld

salvie sa...

Takk for flotte foto tips i dag.Og dagens gave var veldig flott:-)

Cathrin sa...

Flotte tips til julekortfotografering! Hadde denne kommet litt tidligere så kanskje det hadde blitt litt mere julete bilder på julekortene mine, med en 4-åring som elsker å lage grimaser foran kamera for tiden endte d med å bruke et bilde fra i høst...ikke mye julete, men pytt pytt....poden så nå værtfall normal ut... ;o)
Tusen takk for at dere deler!
-Cathrin-

Nina sa...

Takk for flotte tips og ikke minst enda mer spennende saker til julepakken :D

Lille`s hule sa...

Supre tips og super gave )
lodd nr 15 trekt :)

Anja's KortKreasjoner sa...

Så utrolig lekre bilder og candy :)
klem, Anja

Olga_art sa...

Thank you for the Christmas package! Great Christmas photo!

Siv Anne sa...

Mange gode tips å hente for å få de perfekte bildene.

Gudrun har da en super blogg med mye annen inspirasjon og lærdom. Alle de som ikke har vært der bør ta en titt.

Julepakken beegynner virkelig å bli fantastisk bra!

Lille My sa...

Så kjekt å få noen nye tips i desse tider.....der ein tar masse bilder :)))))))))))))))

LindaSS sa...

For noen utrolig flott bilder... Det der var en super ide til neste års julekort.. :) :D

Aakre sa...

Her var det mye gode tips :) Takk for at du deler, Gudrun! Og det så ut som en veldig koselig dag med ungene, og så SÅ mange flotte bilder da :) Det var lurt å legge en slik ramme rundt det å ta bilder. Da får man jo en koselig familiestund også :)

Anette sa...

Kjempeflotte julebilder!!

Jeanette sa...

Herlige bilder, og så herlig familie å ta bilder av også! :) Ingen sak, da. KLem.

Ann Kristin sa...

Kjempeflott artikkel, og så mange fine bilder.


Ann Kristin

Dorthe/Dob sa...

Vildt dejligt indpiration til nogle gode julebilleder...

Karina Bunkenborg sa...

Sikke nogle gode billeder og skønne ting der kommer i pakken. Det bliver mere og mere spændende.
vh Renne

Hildegunn sa...

Virkelig flotte tips om fotograferingen! Jeg "lagrer" dette også :)

Askepott sa...

Tusen takk for at du deler så mange gode tips med oss. Du er jammen heldig som har så mange flotte "motiv" du kan forevige. :-))

Hjemmkos sa...

Tusen takk for flotte foto tips :D
en fryd å lese innelgget i dag :D

Linn sa...

For en superflott artikkel og så sant ifht å ta bilder ute og dette med blenderen! DET var et godt tips! Tusen takk for at du deler slike gullkort:) Ha en god jul Gudrun :)

Arnlaug sa...

Tusen takk for dei gode tipsa:-)