16. desember 2010

16 desember og jule LO fra Brit





I dag er det 16 desember, og kun 8 dager igjen til julaften. I dagens kalenderluke har vi vært så heldig å få Brit til å lage en fantastisk jule LO for oss. Brit er en fantastisk scrapper med en helt egen stil, og vi i ScrappeHuset er nok ikke alene om å være veldig facinert av scrappestilen hennes.

Dette sier hun om seg selv.
Jeg er født i 1972, og bor i Egersund i Rogaland. Er gift med Levent, og har en sønn født i september 2005 og en datter født i februar 2009. Min store lidenskap er scrapbooking. Jeg har drevet med dette mer eller mindre i 8år, og synes det er en utrolig morsom hobby





Se, les og nyt!






Hei alle sammen.


Jeg har blitt bedt om å skrive en artikkel her hos Scrappehuset, og jeg må få si at jeg ble veldig stolt og glad over å bli spurt. Og ikke minst kjempe-overasket!

Den skulle handle om min scrappestil. Og temaet skulle være jul. Ettersom jeg sliter litt med å lage i den tradisjonelle røde julestilen, begynte jeg å tenke litt annerledes. Fant ut at jeg kanskje skulle ta utgangspunkt i en av våre kjære julesanger, og begynte å synge inni meg :) Da jeg kom til «Det lyser i stille grender», begynte ting å falle på plass; Her er det mulig å lage en litt idyllisk LO uten nisser og røde julestjerner :)Mange bilder dukket opp i hodet mitt, og dermed var det bestemt: overskrift på LOen blir: DET LYSER I STILLE GRENDER.

Det jeg liker å gjøre når jeg scrapper, er på en måte og skape nye historier med LOene mine.

Jeg tar veldig mange hverdagsbilder. Knipser villt av ungene inne i stua. Og da synes jeg det er litt kjedelig å ha den samme sofaen, bordet, stolen osv. i bakgrunnen alltid. Så jeg klipper da heller ut barna, og plasserer dem inn i nye omgivelser(som oftes fantasi omgivelser). Selvfølgelig gjør jeg ikke dette med alle bilder. Har jeg et fint nærbilde, så scrapper jeg det. Men da har jeg ofte et annet utklippet motiv også med på LOen :) Er vi på ferie, er det jo selvfølgelig kjekt å få med seg omgivelsene også. Så da blir det ofte litt miks.


Veldig ofte så får jeg ideer etter å ha sett spesielle papirer, reklamer, barneprogram på tv o.l.Da går jeg gjennom bilder som jeg allerede har tatt, og ser om jeg kan finne noe som passer.Men det hender ganske ofte at jeg må få barna til å gjøre noe spesielt for at mamma skal få scrappe det slik som hun vil Ellers kan jeg jo også få ideer etter å ha sett bilder som jeg har tatt. Og tenke; «aha dette hadde passet supert sammen med det og det papiret, eller den og den overskriften.»


Da jeg skulle begynne på denne LOen måtte jeg først ta noen nye bilder av barna. Tenkte at de tradisjonelle norske koftene passet fint å kle dem i. Og så var det bare å knipse. Litt vanskelig var det å få minstejenta til å holde storebror i hånda. Hun hadde helst lyst til å gjøre andre ting. Så hun er ikke akkurat kjempeglad på bildet :)


Jeg så foran meg en vinterkveld med måneskinn, snø og opplyste små hus. På nettet finner jeg mange motiver. Slik som månen her. Det er bare et bilde jeg printet ut fra nettet. Det samme er lyktestolpen og de små husene. Finner masse ved å søke på free vectors eller bare søke akkurat på den tingen som du er på utkikk etter(men pass selvfølgelig på at det er noen du har lov til å bruke). Jeg pleier ofte fikse litt på tingene i photoshop. Kanskje gjøre de litt mer «tegneserie-aktig», på en måte.






Etter å ha funnet frem de forskjellige elementene jeg ville ha med, gikk det ganske fort å lage LOen. Jeg ELSKER glimmermist, og begynte først med det. Litt mørk grønn i bunnen(som blir dekket av litt snø etter hvert), mørk mørk blå himmel og litt gul til å lyse opp under månen.Når jeg printer ut bildene av barna, pleier jeg å måle opp etter gjenstander jeg skal ha med på LOen, slik at størrelsen blir mest mulig naturlig. Jeg plasserte først bildet av alle de små husene(de henger sammen i bunnen, men er klippet rundt i toppen). Så smurte jeg på litt gesso til snø over skjøten nede på hus-rekka. Og fortsatte bortover et stykke med snøen. Gjerdet og treet er noen gamle chipboard figurer(tror det er Basic Grey) som jeg har malt. Treet fikk først litt crackle paint, og så litt gesso. Og gjerdet er bare malt med vanlig hobbymaling. Dette ble så plassert over hus-rekka, slik at det ser ut som om husene ligger litt i bakgrunnen. Etterpå ble lyktestolpen klippet ut og plassert. Og så brukte jeg noen 3D-puter til å feste barna med. Til slutt kom månen, tittel og tekst(som er teksten til Det lyser i stille grender) på plass :)


Tusen takk til Scrappehuset som kontaktet meg. Og tusen takk til alle dere som legger igjen slike koselige kommentarer på bloggen.

Så sier vi i ScrappeHuset, tusen takk for bidraget ditt Brit- utrolig flott og inspirerende.


Vi legger nok en premie i den store julegaven vår, og denne gangen er det dette flotte Klippearket fra Pretty Vintage. Husk å legg igjen kommentar og legg blinkien vår i bloggen din, så kan du være den heldige vinneren.


Følg med i morgen- da åpnes nok en luke.....

54 kommentarer:

Siv Anne sa...

Veldig bra artikkel av en superdyktig scrapper som jeg ikke kan få nok av. Virkelig flott å få høre hvordan en layout blir til hos henne. De er alle helt unike.

Tusen takk Brit for at du deler :)

Gunn-Elin sa...

Tenk at dere har fått med dere selveste Brit. Jeg er vel ikke den eneste som er stor fan og digger hennes unike stil.
Og jeg ønsker meg fortsatt deres unike pakke.
Klem Gunn-Elin

10na sa...

Så fin en ide`KH 10na

eniloraK sa...

Den LO'en ga meg sikkelig julestemning!!

Lodd nr.16. i den stooore julepakken :D

Maria Therese sa...

Så vanvittig kul Lo!!!

Lille My sa...

Så nydelig LO!!!!

toi9 sa...

Brit er unik, når det gjelder å klippe ut bilder, og sette sammen til de herlige LO,ene.
Liker stilen hennes kjempegodt, og hun inspirerer!!!
Denne Lo'en var bare helt lekker!!
Så fin stemning :)

Og jeg elsker det som ble lagt ned i julepakken ;)

Ha en fin dag :)

Bthorn sa...

Brit er en veldig dyktig scrapper med en unik stil. Nydelig jule-LO.

Kari sa...

Utrolig nydelig LO!
Veldig bra artikkel, takk for dagens inspirasjon!

Synne_:) sa...

Rett og slett bare helt fantastisk herlig Lo`!!! Du er virkelig til stor inspirasjon Brit ! Tusen takk for at du deler :) Ha en strålende 16.des alle sammen ;)

Hege sa...

Fantastisk LO!!
Takk for fin artikkel!

GryA sa...

Spennende å høre hvordan Du tenker og jobber Brit! Takk for flott artikkel.

LindaSS sa...

Det var en utrolig nydelig LO.. og tusen takk for at du deler hvordan den ble til.. superdupert.. Virkelig noe å strebe etter.. :D

Alhana sa...

For en utrolig nydelig LO. Herlig inspirasjon :-D

Ellen Karin sa...

WOW - fy flate den LO'en var stilig. Så original og annerledes.

salvie sa...

Det var veldig inspirerende å se på alt det fine Brit scrapper.En ny stil som var kjempeflott. Dagens gave fra Pretty vintage var også flott.Det kunne jeg veldig gjerne ha tenkt meg ja:-)

Silje sa...

Så fantastisk flott! :D

Meretekj sa...

Utrolig flott lo!
Bra artikkel.

Ann Kristin sa...

Så utrolig kreativ lo! Skjønner at jeg må avlegge Brit ett besøk :) Inspirerende innlegg i dag også! :)

Cathrin sa...

Utrolig flott LO og en flott artikkel. Massevis av inspirasjon å hente her. :o)

Knerten sa...

Utrolig flott LO !!
Ikke mindre herlig det utklippsarket dere inkluderer i julegaven :-))

Caroline sa...

Det var en utenomdetvanlige LO :)
Herlige farger!

Turid sa...

Brit er fantastisk flink!! Derfor er det så bra at vi får innblikk i hvordan hun tenker og gjør ting!! Jeg er ikke så flink til å klippe ut bilder, men må nok prøvemeg på noen slike LOer også. Virker som det er veldig populært om dagen!! Nydelige ark fra pretty vintage dere legger opp i pakken i dag!! Klem fra Turid

Turid sa...

Kjekt og inspirerende å lese selv om jeg ikke scrapper LO'er :)
Fine LO'er hos Brit i alle fall!
Hilsen Turid - navnesøster til hun over her :o)

Stine sa...

Nydelig LO, digger virkelig stilen til Brit! Og super artikkel :-)

Anja's KortKreasjoner sa...

Ååååå så lekker og fantastiske detaljer :)))

synnøve sa...

Nydelig LO. Plukker med meg slike gode ideer. ( klippe ut personer og plasserer de i et miljø.)

Nina sa...

Vakker LO :D

Norunn sa...

Stilig!! Lekker LO og en flott artikkel! :)

Linda sa...

Knalltøff LO og flott artikkel!

~Isabell~ sa...

utrolig kjekt å få innblikk i hvordan du går frem, jeg bare digger deg=)

Gro sa...

Så rå lekker lo, du er bare så dyktig!

Å så fint vintage klippeark. :)

Gro.

nedergaard sa...

Wowww, hvor er det smukt

Tone K. sa...

Denne kommenterte jeg nettopp på casa ;)
Den er bare så helt utrolig fantastisk flott !! Det er som et eventyr.....jeg blir egentlig helt ordfattig her....må bare titte litt til hele tiden :o)
Tusen takk for inspirasjonen :o)
God jul !!!

Brit sa...

Åååå, tusen takk alle sammen :) Så mange koselige kommentarer da :) Så snille dere er.
Vil få ønske alle sammen en riktig god juletid.
Og tusen takk igjen til Scrappehuset, for at dere ville ha meg med :)

Aakre sa...

Kjempeinspirerende med artikkel fra Brit. Synes ho lager så utrolig mye kult! Snakk om dame med sin egen stil - kult!

Takk for inspirasjonen!

Lille`s hule sa...

Har aldri prøvd meg på LO`er, men det ser ganske så kult ut, så en vakke dag..... :)
Trekker lodd nr 16 )
Ha en flott og kreativ advent :)

Guri sa...

Herlig LO du har laga Brit.

Linda64 sa...

Kjempeflott artikkel og kjempeglad som har fått sett kunstverket live.
Linda

oheidia sa...

åh så kul jule lo og så fint vintage ark som legges i pakka!

Me like!

:=)

Anette sa...

Nok en nydelig lo fra deg Brit!!

Jeanette sa...

Nydelig LO! :)

Petraso sa...

Kempeflott artikel!!! och inspiration!

Ann Kristin sa...

flott LO.


Ann Kristin

Olga_art sa...

Brit, great work! Cute kids))) Thank you for the completion of a Christmas package!

Dorthe/Dob sa...

Wauw, hvor er det er vildt fedt LO..
Meget inspirerende.

Karina Bunkenborg sa...

Ej hvor ser det godt ud, det synes børnene sikkert er sjovt at se.
vh Renne

Hildegunn sa...

Utrolig flott LO, herlig med all glimmermisten!
Takk for masse inspirasjon!

leng sa...

Christmas will coming, Nike air max 90 pas cher sneakers on sale in our store,nike air max 90 sport shoes can give you a unique Christmas Day.The cheapest nike air max 95 and air max 90 new design sports winter shoes save 60% to sale.

Janne-Lise sa...

Dette var en kjempefin artikkel og veldig inspirerende. Jeg likte LOèn veldig godt og komme rnok til å forsøke meg inn for å se mer etterhvert :)

takk

Askepott sa...

Jeg blir bare så søkkimponert over hva dere får til. Så sitter jeg her med kortene mine da....

Hjemmkos sa...

En herlig flott LO av ei skikkelig insprirende dame!
Tusen takk :D

Scrappegal sørlending sa...

Så GØY å få innblikk i hvordan du tenker når du scrapper, Brit!!!! :)
Og for en stiilig og kunstnerisk LO da!!!! :)

Arnlaug sa...

Du er virkelig inspirerande! Flott artikkel:-)