20. desember 2010

20. desember og brente mandler i gavepose


I dag er det 20 desember, og bare 4 dager igjen til den store dagen. Vi regner med at forventningen er stigende i de fleste hjem.
I dag legger vi dette vakre stempelet i fra INKIDO i den stor julepakken. Kanskje det er nettopp du som vinner den. Hvordan du kan vinne pakken kan du lese om her.




Vel, over til dagens inspirasjon. I dag er det jeg, Iselind, en av jentene her i huset som har laget brente mandler i gavepose. I tillegg har jeg laget egne til og fra lapper. jeg syns det er en perfekt gave å gi til en du ønsker å gi en liten oppmerksomhet i julen......, og så smaker de så utrolig godt!

Brente mandler:
200g mandler
2 dl vann
200g sukker
Blandes i jerngryte og kokes i 1,5-2,5 timer- til mandlene blir tørre og hvite. Viktig at de ikke fosskoker. Rør av og til. Når mandlene er tørre har du i 50g ekte smør. Det er viktig at du har god varme i gryta- da blir karamelliseringseffekten best.


Gavelappene har jeg laget av de flotte julearkene fra 3ndy papirer. De er enkle og raske å lage, så du rekker enda å lage noen dersom du fikk lyst.


Jeg har klippet ut de søte figurene i møsterarket og lagt dem på limputer- har festet dem med bast.
Håper du ble inspirert.
Lykke til med mandlene.
Vi ønsker dere en fin mandag.
I morgen åpnes en ny og kreativ luke.




48 kommentarer:

nedergaard sa...

Så smukt du har lavet det.. tak for opskriften

Dejlig gave

Gunn-Elin sa...

Nam Iselind!!! Disse både så og hørtes skikkelig gode ut. Takk for oppskrift.
Og igjen takk for muligheten til å vinne superpakken.
Ønsker alle en fin dag.
Klem Gunn-Elin

Synne_:) sa...

Så kjempesøt en gave å gi bort Iselind :)) Har aldri laget brente mander selv , innbilt meg det er vanskelig, men kanskje jeg skal prøve meg jeg også 4.dager igjen ennå :))Tusen takk for inspirasjon Iselind :)) Ha en nydelig 20.desember go`klem

Lille`s hule sa...

Brente mandler var en av julegavene vi laga et år.
Alle famlie medlemmene laga en hjemme laga gave hvær :)
Det ble tatt godt imot :)
Flotte gavelapper !
Ha en fortsatt fin og kreativ uke :)
Trekker mitt lodd nr 20 :)

Guri sa...

Nam, nam. Kjekke gaver å få.
Og det stempelet var nydelig.

GryA sa...

Nusselige små poser med godt i!

Jeanette sa...

Åhh så deilig de mandlene så ut. Herlig innpakking fra a til å. Klem fra Jeanette :)

Maria Therese sa...

Lekre poser! Takk for inspirasjonen!!

Karina Bunkenborg sa...

Uhm jeg elsker brændte mandler!
Søde til og fra kort!
vh Renne

Kari sa...

Nam-nam! Koselig og god juleoppmerksomhet! Takk for inspirasjon.

Meretekj sa...

Kjempeflott ide.
Takk skal dere ha:)

Hege sa...

Brente mandler er så godt!!!
Takk for oppskrift, Iselind!

salvie sa...

takk for fin gaveide nok en gang.gleder meg allerede til i morgen :-)

Hege-Annie Simonsen sa...

NAM, brente mandler er godt!! Søtt og godt julegavetips! Så fine gavemerkelapper også!! Lekkert med slik innpakning.

Klem, Hege

Ann Kristin sa...

Lekre poser! Brente mandler er digg!! :)

Caroline sa...

Jeg så innmari lyst på disse mandlene!! men, som gravid og på utlån til matpose i lange tider fremover, så får jeg vel vente helt til neste jul med disse! NYT de dere som kan :)

Aakre sa...

Det stempelet var nydelig :) Og brente mandler er en søt liten gave :)

toi9 sa...

Har lyst til å prøve meg på brente mandler, så takk for oppskriften :)
Får se om noen får glede av det i år, men neste kanskje.
Å for nydelig stempel. Please, vær så snill, kjære julenisse, la meg være heldig på julaften :=D

Ha noen fine dager før julaften :)

~Isabell~ sa...

hmmm, deilig

Eline sa...

Flotte gavver med flotte lapper.

God jul

Linda sa...

Så flotte til/fra lapper du hadde laget. Kjempeflotte gaver å gi bort!

Turid sa...

Tusen takk for tips i slutten av julestria - eller egentlig begynnelsen for mitt vedkommende. Kanskje det blir brente mandler i julegave til alle sammen i år :o)
Turid :)

Silje sa...

For noen flotte smågaver - brente mandler er jo helt nydelig! :D

eniloraK sa...

Så fine,jeg må lære meg å lage julegodter så jeg kan lage slike poser til :D

Lodd nr.20. i den store julepakken.

Scrappegal sørlending sa...

Flott inspirasjon, som så veeldig fristende ut!!! :)
Også så søte gavelapper!
Takk for at du deler! :)

Katrine sa...

Brente mandler er nydelig. Har aldri forsøkt å lage det selv. Er kanskje på tide å gjøre et forsøk ;-) Får se hva man rekker.
Fin liten gave er det i alle fall! ;-)

Alhana sa...

Så fristende ut med brente mandler og så koselige gavelapper :)

Knerten sa...

Det var enkle og flotte julepakkelapper, Iselind ! Takk for tipset :-)

Stine sa...

Så flotte smågaver, tusen takk for flott inspirasjon!

Bthorn sa...

Ååh, brente mandler pleier vi å lage til jul. Det har vi ikke gjort i år - egentlig er det mye vi ennå ikke har gjort og heller ikke kommer til å gjøre...

synnøve sa...

Flott gaveide, og nydelig pakket inn. Likte de gavlappene!!!
Herlig stempel i gaven.

Gro sa...

Å jeg har aldri laget brente mandler eller smakt på det. De ser jo litt god ut da, så kansje jeg får prøve og få smakt på det i løpet av julen. :)
Merkelappen var veldig koselige..

Gro.

Hjemmkos sa...

De sp jo bare så gode ut :)

Takk for tipset!

Cathrin sa...

Det stemplet er bare nydelig! Koselig med hjemmelagede gaver, spesielt når de kommer i en slik flott innpakning. :o)

Arnlaug sa...

No gleder eg meg virkelig til å laga brente mandlar:-)

Kjempe fine gaveposer!

Tone K. sa...

Jeg elsker brente mandler, men har faktisk aldri laget det selv.
Kanskje jeg skal prøve meg nå :o)

Herlige gaveposer :o)

God Jul ♥

Nina sa...

brente mandler er nam nam :)

takk for tipset om gaveposer:)

Sannekreativ sa...

Tak for inspirationen, og muligheden for at vinde denne fantastiske gave.
God jul

Siv Anne sa...

Nam, nam, nam hjemmelagde brente mandler er sååå godt. Pleide å lage det før men nå er det mange år siden sist. Superflotte i cellofanposer med lekre tags lapper på.

oheidia sa...

Godt med godter til jul!!!

Nydelig stempel også - vil gjerne vinne:=)

Olga_art sa...

Thanks for the recipe for almonds! You have great ideas!

LindaSS sa...

Takk for tipset her... nå er det laget og pakket inn brente mandler til naboene som årets julegave.. :)

Lille My sa...

Nam nam ;)))OG eit nydeligt stempel som går i den store pakken... heldige dei som får den :))))

10na sa...

Har også i år for første gang lavet brændte mandler med stor succes.
KH 10na

Hildegunn sa...

Dette så virkelig godt ut! Og det er en veldig koselig vertinnegave, f.eks :)

Janne-Lise sa...

Så bra med en slik oppskrift i forkant av jula..... og så fine posene ble :)

hilsen Janne-Lise

Turid sa...

Så søte disse var!! Det er så koselig å gi bort noe som er hjemmelaget, og de som får det blir jo så utrolig glad! Nok en flott ide`. Klem Turid

Dorthe/Dob sa...

Mums, de ser lækre ud ;)