23. desember 2010

23 desember & julefotograferingstips



Har du vaska gulvet, og har du børi ved, har du satt opp fugleband og har du pynta tre? - om ikke du har gjort alt det der enda, så har du helt sikkert likevel fortjent en tur innom julekalenderen våres, og dagens innhold er faktisk VEL SÅ VIKTIG som å huske å mate småfuglene... (i alle fall i en scrappers verden vil vi påstå)


Her er bilde av dagens gave til julekalenderen våres! Ei flott stempelplate fra Hot the press. Og i morgen er det avsløring om hvem som er den heldige vinneren av alle godsakene som ligger oppi ..... kanskje det er nettopp DEG :o)


Dagens gjesteskribent er ingen andre enn Ania, ei dame som virkelig vet hvordan man skal fange øyeblikkene i bilder. Her er bloggadressen hennes men før du tar turen innom til henne, så håper vi du vil lese om hennes nyttige tips og triks til julefotograferingen som skal skje i morgen! Her er hva hun har å dele med oss;

"Julefotografering!

Ok, det er fryktelig vanskelig å vite ”hvem” jeg skal skrive dette innlegget til, og hvordan – så jeg har likegjerne valgt å gjøre dette på to måter. Den første delen er litt sånn hands-on. Her gir jeg dere et utgangspunkt, og forklarer hvordan dere kan prøve dere litt frem for bedre å få stemningsfulle bilder fra julen, uten å gå for mye inn på hvorfor. Den andre delen er for de av dere som kan litt fra før, der jeg prøver å forklare tankemåten bak det å ta bilder i dunkel/dårlig lys uten blits. Selv er jeg temmelig innbitt naturlig-lys-fan, og synes det er deilig med kameraer som stadig bedre takler høye ISO-verdier og elsker raske objektiver.

Disse tipsene forutsetter at du har et kamera der du kan styre det meste av innstillingene dine selv (jeg skriver med speilrefleks i tankene). Og – disclaimer – disse funker for meg, men det har tatt et par år (ja, jeg er treg J) før jeg har skjønt at ting kan funke sånn og sånn, og det er ikke til å unngå at bedre objektiv og kamerahus hjelper utrolig mye (bedre kamerahus som bedre takler høyere ISOverdier for eksempel, og raske objektiv som for eksempel de populære og rimelig tilgjengelige 50mm f/1.8 eller f/1.4).


Anyways. Start med dette utgangspunktet:
ISO på 640

Velg manuell innstilling (M)

Sett hvitbalansen (WB) til enten Auto eller Tungsten (se hva som passer deg og dine omgivelser best).

Start med lukkertiden på 1/80 (det vil enten stå 1/80 eller 80 i displayet) og blender (tallet etter f/) til den laveste verdien du kan sette. Hvis du har et objektiv som går helt ned til f/1,4 vil jeg anbefale et sted mellom f/2.2 og f/2.8 dog, ellers kan du få du veldig små områder som er i fokus. Supert hvis du er god på å treffe med fokuset og kan det der med avstander og lignende, kan bli uheldig hvis ikke. Og kan objektivet ditt gå enda lenger ned så regner jeg med at du ikke trenger noen av rådene her

HOLD KAMERAET STØDIG NÅR DU TAR BILDER!! Hvis det hjelper; støtt armene mot brystkassen, trekk inn pusten, hold den der og rull fingeren stødig over knappen.

Vær OBS på hvordan fokuset fungerer. Ofte må du trykke knappen inn halvveis, vente til kameraet har fokusert skikkelig og SÅ trykker du inn for å ta selve bildet.

Ta et bilde av rommet/folk. Er resultatet undereksponert (for mørkt), skru opp ISO’en ett hakk, ta et nytt bilde. Gjenta til du er fornøyd med resultatet, og hold det der.

Synes du lukkertid på 1/80 gir for mange uskarpe bilder, øk tallet på lukkertiden – kryp oppover mot 125 – 160. (ja, jeg vet at ”øk” egentlig er ”gjør mindre”, men – jeg tenker bare på verdien etter ”1/” liksom :p)

Synes du motivet stadig er for mørkt, og du vil ikke ha ISO’en mye høyere/kan ikke ta det høyere, minsk verdien på lukkertiden – altså til en verdi mindre enn opprinnelige 80. Ofte må du holde kameraet enda mer stødig da.

Vil du ha bevegelse i bildene (kan bli fint om du klarer holde kameraet stødig nok, for eksempel til når man skal gå rundt juletreet), minsk verdien på lukkertiden til 40 eller mindre (litt avhengig av brennvidden du bruker – prøv deg frem). Da kan du ofte enten minske ISO’en og/eller øke verdien på blenderen hvis bildet du får blir for lyst.

For bilder av stillbilder og lignende er stativ eller å hvile kameraet på noe stødig en god ide. Da kan du ha enda lavere verdi på lukkertiden (dvs la kameraet bruke enda lenger tid på å ta bildet) uten at det gjør noe med tanke på at bevegelsene dine kan forstyrre bildet. Timer er grei å bruke og, hvis du vil være kjempenøye på at kameraet ikke skal være i bevegelse når du trykker inn knappen (bevegelse på kameraet = uskarp motiv).

Funker ikke dette for deg, skru på blitsen. Bedre med motiv enn ingen motiv


For de litt viderekomne:
Disse tipsene forutsetter at du har en viss anelse hva ISO, brennvidde (objektivets ”lengde”), lukkertid (Shutter – indikeres med S eller Tv) og blender (aperture – indikeres med A eller Av) og de andre tekniske termene er.

Ikke vær redd for å skru opp ISO’en! Jo høyere ISO, jo høyere lukkertid kan du bruke med heldigere resultat i lav belysning!

Vær obs kameraets begrensinger dog – mitt kamera kan ha ISO på mellom 200 og 6400 (kalibrert). Det høyeste jeg går, er dog 3200 – høyere enn det, og jeg vet jeg må bøte med som regel for kornete bilder.

Hvis du bruker auto-ISO, vær obs på at du i de fleste kameraer kan sette en grense for hvor høyt den kan gå. Nyttig om kameraet ofte søker seg mot de høyeste verdiene og du ikke liker støyen det medfører. Selv foretrekker jeg manuell ISO.

HOLD KAMERAET STØDIG NÅR DU TAR BILDER!

Forsøk å holde lukkertiden høy nok til at du kan fryse bevegelser fint, men også så lavt du tør – for å slippe inn mest mulig lys og unngå konsekvent å undereksponere motivene. Hvis skarphet er det viktigste for deg, eller eventuelt det å få inn bevegelse i bildet, er det dette tallet du bør holde et øye med og styre kameraet etter.

For ok frysing av bevegelser bør lukkertiden holdes over objektivets brennvidde (tallet foran mm). Gang med 1.4 eller 1.6 om ikke kameraet er et fullformat-kamera. Hold deg til 1.6 for å være safe :p Jo høyere jo bedre – dersom det er nok lys til det (som regel er det ikke det inne om kveldene, da).

Hold samtidig blender-tallet så lavt som mulig – også for å slippe inn mest mulig lys, og for å gjøre det enklere å skille det du vil ha i fokus fra bakgrunnen.

Selv tør jeg ikke stole på kameraets autofokusgreie, i alle fall ikke den helautomatiske (er vel en greie jeg har). Hvis du gjør det, dobbelsjekk at fokuset stemmer der du vil ha det. Det er viktigere jo mindre tall du har på blenderen. Du vil gjerne ha fokuset på øynene til grandtante Martha, slik at hun er noenlunde skarp, og ikke sofaen hun sitter på.

HOLD KAMERAET STØDIG NÅR DU TAR BILDER!!

Hvis du ønsker å bruke blits, bruk i hvert fall en ekstern en, og soft den ned/demp den. Du kan styre styrken på blitsen – prøv deg frem. Har du hvite vegger/tak, eksperimenter med å rette blitsen mot de i en vinkel slik at lyset reflekteres mot motivet ditt. Vær obs på skygger under øynene om du bruker blitsen slik – det viser til for hardt blits og/eller feil vinkel på hvordan blitslyset faller på motivet.

Om du ser inn i kameraet, ser du en slags målegreie som ser ca sånn ut: + , , , , | , , , , - Den indikerer hvordan kameraet måler lyset i det området kameraet ser. Du vil helst ha den enten midt på | eller sånn hakket over | på pluss-siden. Jeg synes personlig det er finere om man overeksponerer littegranne – det hjelper også mot støyen når du bruker høyere ISO.

Det er viktig å være bevisst på hvor og hvordan kameraet måler lyset (i begynnelsen holdt jeg meg til en mode og lærte sakte hvordan den funka, før jeg prøvde de andre modene. Jeg var litt pysete :p). Lær deg hvordan du kan måle lyset og holde på denne målingen (hvis du bruker noen av de automatiske innstillingene – A/Av, S/Tv eller P). Det er nyttig om du vil måle lyset et bestemt sted, før du rekomponerer/refokuserer motivet. Se inn i kameraet og pek det mot et område med tydelige lysforskjeller (lys – skygge). Beveg kameraet rundt, og legg merke til at tallene som indikerer lukker/blender gjerne endrer seg – det er fordi kameraet hele tiden måler og omregner hvordan lukker/blender-tallene skal være. Du vil helst holde lysmålingen der den skal være – for eksempel måle den mot ansiktet til den du skal fotografere, og holde tallene du får der ”fast”.

Tips: Sjekk manualen og prøv deg frem – lettere å forstå prinsippet når du prøver og feiler.

HOLD KAMERAET STØDIG!!! DOBBELSJEKK FOKUSET!!

Sett whitebalancen til auto eller tungsten. Vet du hvordan du setter whitebalancen manuelt, gjør du det (billige WB-knockoffcaps fåes på ebay, går du for en dyr en kan expodisc anbefales)

Hva bør en ta bilder av?
- Maten
- Hva barna driver på med mens de venter
- Pakkene
- Treet
- Pynten
- Matlagingen
- I alle fall et bilde av alle som er til stede, ikke bare barna
- Fugleperspektiv
- Froskeperspektiv
- Detaljbilder av penklærne, gavene, pynten..
- Ta bilder mellom ting – juletreet, gavene eller andre personer
- Leking med gaver/vising av gaver
– husk fokuset
– ta gjerne noen med fokus på gavene og så flere med fokuset på mottakeren.

Bildene:

Juletre: Gjør dette i alle fall før selve julaften: ta bilder av årets juletre. Sett kameraet på et stativ eller et bord (du kan se bordet på bunnen av bildene her – bare crop det ut i ettertid). Prøv med lav ISO, et relativt høyt blendertall (sånn mellom f/8 og f/22) og lang lukkertid (mindre tall). Eksperimenter litt J (disse bildene er SOOC – Straight Out of Camera)

Juletre1: Manuell - ISO200 – lukkertid 10 sekunder – blender f/22

Juletre2: Manuell - ISO200 – lukkertid 15 sekunder – blender f/18


Bevegelse:
For å inkludere bevegelser i bildet kreves en stødig hånd (len deg gjerne på en vegg og lignende, eller bedre, sett kameraet på et stativ) og litt lang lukkertid. Her er fokuset satt på juletreet og jeg har forsøkt å holde kameraet så stødig som mulig. (disse bildene er SOOC – Straight Out of Camera)

bevegelse1: Manuell - ISO1600 – lukkertid ½ sekunder – blender f/7,1


bevegelse2: Manuell – ISO1600 – lukkertid ¼ sekunder – blender f/9

Mellom folk: Len deg ned og ta bilder av barna mellom ting&tang – her mellom to andre – gir deg en litt spontan kikkerfølelse: Manuell – ISO1600 – lukkertid 1/60sec – blender f/3,2


Leking: Manuell - ISO640 – lukkertid 1/30 sec – blender f/2.8 "
Tusen hjertelig takk skal du ha Ania, for denne flotte artikkelen du har tatt deg tid til å lage for oss. Det setter vi utrolig stor pris på.

Da håper vi at også du fikk litt nye idèer om hva og hvordan du kan ta bildene dine i morgen! Og ikke minst, håper at julefreden senker seg i huset nettopp der hvor du er! Og husk, ha ladet batteriene til kamera og plass på minnekortet :o)




Siste frist for å delta i kampen om den stoooore
julepakken er i kveld, 23. desember kl 24.00!!

45 kommentarer:

nedergaard sa...

Tak for inspirationen :-)

Lækre stempler

Stine sa...

Så masse gode tips til fotografering, tusen takk! Jeg ønsker alle en flott lille julaften, gleder meg til trekning av den store julepakken i morgen :-)

Klem Stine

Jeanette sa...

Oi! Her var det veldig mange gode fototips. Jeg ser jeg trenger mye trening med mitt Canon EOS450 kamera ;-D. Takk for en superfin artikkel. Ha en fin lillejulaften! :)

Anja's KortKreasjoner sa...

OI - så god beskrivelse - tusen takk for tips...skal se hva jeg får til på egenhånd hehe
klem, Anja

Maria Therese sa...

Tusen takk for mange gode tips!! God jul!!

eniloraK sa...

Det var akkurat hva jeg trengte, har et speilrefleks kamera og trenger litt råd om hvordan ta gode bilder! Perfekt :D Tusen takk.

Lodd nr.23. i den store julepakken.

God Jul <3

Eline sa...

Oi, det var flotte tips.
God jul.
Krysser fingre for vinnerlykke =D

Eline sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
salvie sa...

Så fint å få tips til fotograferinga! Jeg skal lese gjennom litt nøyere etterhvert.Før det er det så mye som skal på plass.Å komme innom dere har vært koselig i desember. Og nå er det jo veldig spennende å se hvem som er den heldige som får den store julepakka.God jul til dere alle:-)

Synne_:) sa...

Dette var virkelig spennende lesing !! som de feste scrappere er fotointeressen minst like glødende og lykken er jakten på blinkskuddene. Har mye å lære ennå så denne skal jeg lagre og lese ennå litt nøyere når julefreden senker seg i kveld og det meste forhåpentligvis er klart til storinnrykk i morgen :))) Blir kjempespennende med trekning av den store drømmepakken i morgen og uansett hvem som er den heldige vil dere klare å få en scapper veldig veldig glad i morgen :))) Ha en strålende herlig lille julaften :)

Knartens mamma sa...

Kjempebra med så mange gode tips. Håper jeg husker dette da det står på...

Kari sa...

Tusen takk for flotte fototips!
God jul!

Askepott sa...

Takk for alle de gode tipsene. Ønsker alle lykke til med fotograferinga og ei riktig god jul. :-))

Ann Kristin sa...

Takk for alle gode tips!! Ønsker alle her inne en riktig god jul!!!

Guri sa...

Kanskje litt seint å ønske meg eit skikkelig kamera til jul nå :) Ser jo at kvaliteten på bildene blir mykje bedre med eit speilreflekskamera.
Heldig den personen som vinner den stooore pakken.

Alhana sa...

Jeg har hatt speilreflekskamera et halvt år nå, men hjelpe meg så lite jeg kan. Derfor er det supert med så mange flotte tips.
God lillejulaften :)

Hjemmkos sa...

Tusen takk for inspirasjon og flotte tips om fotografering :D

Meretekj sa...

Tusen takk for mange gode tips!
Jeg ønsker alle ei riktig fin julefeiring!

oheidia sa...

Kjempefint foto tutorial. Jeg forsto alt som sto der for jeg er en ivrig fotograf selv men jeg koste meg og ble inspirert til å finne frem kamerastativ, fjernutløser og leke med lang lokkertid og lav iso samt ha riktig blender. Det skal jeg gjøre i kveld når stua er badet i lys av juletreet og alle sover!

Tusen takk!!!


God jul!!!!

Turid sa...

Her var det jammen mange gode råd! Skal prøve å huske de :) Om ikke så ligger de jo her og jeg kan lese på nytt!
Tusen takk!
Ønsker alle en fin juletid.
Hilsen Turid :)

Lille My sa...

Tusen takk for flotte fototips :))
Dette skal eg huske på når eg skal ta bilde i morgen..Og så vil eg ønske alle ei flott julefeiring :))

God Jul til alle...

Hege sa...

Tusen takk for knall tips!!!

Ønsker alle en fantastisk jul!!

Knerten sa...

Kjempeflott artikkel med masse gode tips; takk for det !!

Gro sa...

Kjempe fine foto tips!

Ønsker også dere i scrappehuset en kjempe koselig jul!:)

Klem Gro.

Lille`s hule sa...

Camera står til ladding så det blir klart til den store dagen :)
Jeg har tatt julehelg fra barnehagen og skal bare kose meg med mine kjære helt til mandagen :)
Ikveld blir det grøt med mandel i ;)
Trekker mitt 23 lodd og ønsker dere alle en flott lille julaften :)
Juleklæmma fra Lille

Tone K. sa...

Her var det mye å gripe fatt i :o)
Jeg må virkelig skjerpe meg å prøve ut dette mer. Takk for info.

Ønsker deg og dine en riktig God Jul ♥

Aakre sa...

Har akkurat fårr sepilrefleks, så dette var midt i blinken :) Takk for tipsene!

Siv Anne sa...

Wow her var det mange fototips.
God lille julaften til dere alle

Sannekreativ sa...

Så er der kun 1 dag igen.....

toi9 sa...

Tusen takk for fototips :)
Å hvor spennende det skal bli i morra, både for scrappemamma og barna, hihi.

Ha en riktig God Jul <3

Olga_art sa...

Oh, what a beauty! Thank you!

Hildegunn sa...

Takk for masse gode tips, trenger det i en hektisk juleforberelselseshverdag!
Ønsker dere alle sammen i Huset en riktig god jul!
Klem

LindaSS sa...

Tusen takk for lærerik lesing.. veldig morro å lese for ei slik som meg som liker å leke meg med fotoapparatet mitt. Tusen takk.. denne lagres og gjemmes.. :)

LindaSS sa...

Tusen takk for lærerik lesing.. veldig morro å lese for ei slik som meg som liker å leke meg med fotoapparatet mitt. Tusen takk.. denne lagres og gjemmes.. :)

Janne-Lise sa...

Så mange flotte tips - og mange av de skal jeg bruke ser jeg :)
lekre stempler også :)

takk nok en gang for denne julekalenderen - det er jo suverent :)

juleklem fra Janne-Lise

Nina sa...

Takk for flotte tips. Skal teste dem ut :)

marit sa...

Takk for mange gode tips!

Turid sa...

Tuuusen takk for mange nyttige tips og ideer!!! Håper jeg får til mange fine julebilder som jeg kan scrappe etterpå!! Dette er den første julen med Tuva og da regner jeg med kamera blir flittig brukt!! Det er så spennende å se hvem som får den store julepakken!!! Jeg ønsker dere alle ei riktig god jul!! Og en stor takk til alle i huset for en FANTASTISK julekalender!! Den har jo vært en gave i seg selv!!Mange mange nyttige tips og ideer!! Stor klem fra Turid

Tonje sa...

Så flotte tips! Blir bestandig glad når jeg ser fotograferingstips (skulle bare ønske jeg faktisk hadde tålmodighet til å sette meg inn i det også...). Skal ha det i tankene når jeg tar julebildene!

Dorthe/Dob sa...

tak for de mange gode tips :)

Bthorn sa...

Takk for tipsene, de kommer godt med. Jeg skal finlese de i romjulen. Gleder meg til trekning.

Charlotte sa...

Wow - sikke en lang beskrivelse. Mange fine tips er der her. Tak for det Ania. :0)

~Isabell~ sa...

kjekt at du deler med din erfaring Anja=)

Agnete-Sagalind sa...

Så stas med tips til fotografering for oss som bare knipser i vei og håper på det beste!

Stor juleklem fra meg til alle dere!

Klem fra Agnete!

10na sa...

1000 tak for tips og ideer, nu er julens billeder reddet ;o)KH 10na