6. januar 2011

Washi - Japansk dekortape

"hva bruker vi dekortape til?"

Kanskje kan vi svare; "hva kan vi ikke bruke dekortape til?"


(bilde lånt fra Andrine og Marens Landhandleri)

Japanpapir/washi er ofte ganske tykt, og det har gjerne en lett gul- og silkeaktig overflate. Japanpapir er meget holdbart og kan være sterkt som pergament. Det slitesterke washi-papiret har fibre basert på baststavene man finner i kozo (broussonetia papyrifera - papirmorbærtre), mitsumata (edgeworthia papyrifera - japansk papyrus busk) og bark fra ganpi (diplomorpha sikokiana). Foruten disse er også hamp, bambus, hvete, ris og noen andre plantefibre brukt i spesielle tilfeller.

Dette papiret har de laget tape av - som vi nå kan bruke til det vi lyster!


Dekortapen kalles også Washi - japanpapir.


Andrine & Marens Landhandleri er de første som brakte Japansk dekortape til det Norske markedet. Og her finner du butikken; Andrine & Marens Landhandleri.


Den japanske dekortapen kan du;

* rulle

* krølle

* male

* rive

* varme

* fryse

* embosse

* lim tapen på en kartong og brukt en puncher og stanse ut

* skrive på


- og... ja, sikkert mye mer!! Mulighetene er mange.




* Bruk de som panel på kort/LO

* dekorere esker

* som strimler på kort/LO

* maskering

* brette de over en hyssing, og klippe de til som vimpler


bildet fant vi i denne bloggen her

- dekorere det du måtte ønske.



Her har Connie, en av de dyktige damene i Andrine & Marens Landhandleri's DT, brukt tapen for å skape struktur på et kort.


Dekortapen ligger krøllet sammen lag på lag, og så er det maling og mist oppå tapen. Den tåler både maling og varmluftspistol uten å endre form eller fasong.


Vil du heller bruke tapen slik den er, uten å male den (finnes i alle regnbuens farger), kan du kanskje lage dine egne blomster. Her har selveste eieren, Silje, laget noen nydelige blomster med dekortapen!

Hun har laget en toutorial på denne, og den ligger i bloggen til Andrine og Marens landhandleri.
Der finner du også MASSE annet inspirerende som den japanske dekortapen kan brukes til!


Ellers finner du også inspirasjon på CasaKreativ akkurat nå!

Nå håper vi at du har fått litt innblikk i hva Japansk dekortape er, og at det kan brukes til det meste!



Andrine & Marens Landhandleri er en av våre sponsorer, og legg igjen en kommentar i denne artikkelen, og bli med i trekkingen av noen flotte ruller med Japansk dekortape som de sponser!


Helt til slutt; Sjekk dette kule pennalet for oppbevaring av taperullene!!

Washi washi!

80 kommentarer:

Tigger sa...

Låv it Låv it Låv it :)

Scrapbooking mm. (det svenske scrappe-bladet)hadde en artikkel om denne tapen for leeeenge siden, og siden da har jeg siklet etter denne tapen uten å vite hvor jeg kunne få tak i den.

Fant de hos Andrine & Marens Landhabdleri en liten stund før jul, men kunne ikke ta meg råd til de akkurat da. Men snart nå, så må jeg ha de. Og det holder jo ikke med en tape, må jo ha flere :) Hvordan kan man velge en når det er så mange kuuule farger :)

ME LIKE :)

Nina "Tigger" Solheim
nsolheim@hotmail.com

Marlene sa...

Roser av tape, det så spennende ut. :)

Likte artikkelen og har bokmerket Andrine & Marens Landhandleri for å titte litt rundt når jeg har bedre tid. :)

Ha en fin dag.

marit sa...

Hihi, alt hva vi scrappere kan finne på å bruke;) Helt genialt jo.
Hadde vært moro å fått prøve det;)

Synne_:) sa...

Herlig inspirerende artikkel :)Har sett tapene reklamert, men tenkt de hadde litt begrensa bruksområde...skal bite i meg den :))) spennende spesielt likte jeg hvordan de ble brukt for å lage struktur :))

Marianne sa...

Utrolig herlig tape og så fantastisk mange bruksområder!! Me like!!

Cathrin sa...

Har jo hørt om tapen mye i d siste men ikke helt sett for meg hvordan den kunne brukes, så dette innlegget var jo helt genialt. Skjønner jo at nå er det bare å sette ruller med tape i forskjellige farver på ønskelisten. Tusen takk for tips og inspirasjon.
-Cathrin-

Aakre sa...

Washi er så gøy! Takk for masse tips til bruk av tapen :) De blomstene til Silje var utrolig flotte!!!

ruffa sa...

Jeg er bare heeeelt forelsket jeg - i denne dekortapen - me like - enda mere inspirasjon å hente jo og såååå kos at du skrev om CASA og da ♥

Klemmer

Knartens mamma sa...

Takk for super inspirasjon. Må nok skaffe litt teip nå..

~Isabell~ sa...

jeg DIGGER hvordan den kan brukes og håper å slå kloa i noen slike om kort tid, takk for inspirasjon:)

Merete sa...

Noen ruller teip har vært i hus ganske lenge alt, men har ikke fått brukt de til stort ennå. Så takk for inspirasjon:)

GryA sa...

Har ikke prøvd ennå, men det er vel snart på tide å skaffe seg en teip eller to...eller 10. ( eller kanskje jeg er heldig å vinner en.)

Flott artikkel!

bojose sa...

Jeg har ikke prøvd slik tape ennå. Ser så spennende ut. De blomstene Silje har lagd var nydelige.

Kari sa...

Åhh, ser jeg MÅ ha slik tape jeg også, så jeg får testet ut noe av alt dette kule. Ble i alle fall knallstilig med tapen som er malt og mistet!

Maggie sa...

Denne tapen er fantastisk! Kan brukes på hundre og ørten forskjellige måter.
Jeg traff jentene bak Andrine & Marens Landhandleri på Scrappemesse i høst, og kjøpte med meg et par ruller.

Gunn-Elin sa...

Jeg har ikke hoppet ut i denne tapeverdenen enda jeg. Sikkert for at jeg er så pysete *knis*
Men dum (eller smart) som jeg er så har jeg meldt meg på årets papiralong hos casa. Så supert at dere har denne artikkelen nå. Tusen takk for mange gode ideer. Nå fikk jeg kjempelyst til å leke meg med tape :)
Klem Gunn-Elin

Anita sa...

Kjempestilig å bruke dette. har lenge sett på og beundret det som er laget av slik tape-hadde vært moro å teste dette.

Monika sa...

Oi, dette så litt kult ut :)
Jeg var ikke den store scrapperen i 2010, men i år har jeg bestemt meg for å få scrappa litt mer ... så er vel bare å sette seg inn i alle "må-ha" tingene som jeg har gått glipp av ...

jannek sa...

Dette så spennende ut:)) Det er vel bare å bestille seg litt tape og prøve ut da... som alt annet nytt i denne hobbyen;)

Turid sa...

Godt nyttår!! Har egentlig lurt på hva en skal bruke alle disse taperullene til, men etter å ha lest denne artikelen skjønner jeg det!! Så utrolig kreativt!! Jeg hadde nok ikke tenkt i de baner hvis jeg skulle ha brukt en slik tape!! Dere er så utrolig flinke til å komme med tips og ideer!!! Noe jeg setter veldig stor pris på!!! Stor klem fra Turid

Bente sa...

Denne tapen er ultrakul:) Har vært å kikka litt på den... kommer innunder "MÅ" ha... Står på ønskelista:)))For ikke å snakke om den kule oppbevaringa til tapene;)

Sonja sa...

Åh, midt i blinken artikkel!! -kjøpte 20-25 ruller av diverse farger før jul (på Andrine og Marens landhandleri ;-)), men har ikkje kommet på so mange måter å bruke dei på. No skal eg slå meg laus med tape og maling og mist og..og.. :-)

Hege sa...

Tøft!!! Sånn tape har jeg lyst på...

Spruddle sa...

Stilig! Denne tapen har jeg hørt litt om, men aldri satt meg helt inn i hva det kan brukes til....nå fikk jeg i allefall lyst på! Må kikke innom Landhandleriet tenker jeg :)

Linda sa...

Dette så spennende ut, må prøves :)

toi9 sa...

Inspirerende artikkel:)
Fikk lyst til å prøve den tapen!
De rosene var jo skikkelig fine.
Tusen takk for inspirasjonen :)

Berit sa...

Så flott at dere skriver om hva som finnes på markedet! Jeg er jo i det modus at jeg vil ha det meste(nybegynner),men ...en må kanskje begrense seg etter hvert! Tørr egentlig ikke tenke på hvor mange penger jeg har brukt hittil.....men det er jo mentalhygiene denne scrappingen så....Får ta en tur innom den Landhandelen og legge den til favoritter så...skulle behovet bli akutt kan jeg gjøre noe med det straks! Får vel vente til jeg ser hvem som blir trukket ut av alle disse kommentarene.
Berit

Nina H Pedersen sa...

og jeg som har lurt på om jeg trenger sånn tape... er tydeligvis ikke noe å lure på engang - spørsmålet er hvor mye man trenger :)

Nina sa...

Dette så spennende ut! Hadde vært morsomt å prøve:)

Julia sa...

Jeg kjøpte slik fra USA for en tid tilbake og ble frelst! Uante muligheter og gir inspirasjon i seg selv!
Ønsker meg gjerne flere :-)

Solblomst sa...

Må visst ha meg noen slik ser det ut til.

Solblomst sa...

Må visst ha meg noen slik ser det ut til.

Hege-Annie Simonsen sa...

Så interessant da - takk for omtale om denne tapen. Jeg har lest såvidt om den før, nå nylig, så takk for supre tips ang. bruk av den! Kreativt! Flotte bilder! Gjenstår å se, om man får noe av dette produktet i hus. Tiden får vise! :)

Godt Nyttkreativt År i 2011!
Klem, Hege

Smuti sa...

Dette så kjempespennende ut!
Jeg har liksom ikke helt fått til å bruke tape, men nå skal det tapes :)
Virkelig inspirerende og det kan jeg trenge med en laaaaang scrappetørke bak meg (får jeg håpe)

Hege sa...

Helt super artikkel med masse inspirasjon :-)
Har vurdert disse kule tapene en stund, men ikke sett så mange bruksmuligheter! Nå står Washi-tapene øverst på "MÅ HA"-lista mi for 2011 *lol*

Tvi tvi!

Henrikke sa...

Kjempe stilig!! :)

Hilde/Scoobie sa...

Dette tror jeg må testes!!! Takk for inspirasjonen :-)

Scrappegal sørlending sa...

JIPPI!!!!!
Jeg har også gått til innkjøp av noen få av disse rullene for å teste ut!!! Så inspirasjon og tips er jo veeeeldig så velkomment!!!!! :D

Linn sa...

spennende, blomstene er superflotte! må prøves! :)

Karina Beck sa...

Flotte blomster.
Jeg er vild med Washi tape. Flotte farver og ikke mindst den gode kvalitet!

Nina sa...

Så spennende. Dette må jeg prøve. Alltid gøy med nye ting og særlig med så mange bruksområder :)

Linda sa...

Jeg har virkelig dilla på slik tape for tiden, og bruker det på nesten alle LOene mine :)

Linda sa...

washitape er bare så morsomt å jobbe med. Har et par ruller, og har såå lyst på flere. Så det var jo flott å vite hvor man kan få tak i de;)

HenrietteH sa...

Fantastiske ideer - og meget smukt er den tape... vil da elske at lege med det...

Ida sa...

Har ein teiprull som eg har blitt veldig glad i, men har ikkje tenkt over kor mykje forskejllig ein kan bruke dei til. Kjekt med litt tips. :)

Susanne Meltesen sa...

Hold da op!!!
Hvad kan den tape IKKE bruges til. Super skønne projekter - de inspirerer virkelig... ;o)

Hjørdis sa...

Åhh denne skønne tape ville jeg gerne kigge på med fingrene !

Grethe sa...

Noen slike ruller står høyt oppe på kjøpelista mi, for dette er noe jeg virkelig ønsker meg!

Og for en strålende artikkel som bare gjorde det enda mer fristende å kjøpe noen!

Mutte sa...

Det lyder spændende. Jeg håber at jeg vinder

pia iris sa...

masse spennende muligheter med tape ja :o)
flott artikkel :o)

aina sa...

Hmmm...dette så morsomt ut! Ikke umulig at noen slike kommer i hus... :-)

Kine Aarnes sa...

Disse har jeg aldri sett før! Ser kjempespennende ut!
Og mange fine inspirasjoner i artikkelen! Tusen takk!
Hilsen Kine Aarnes

Tone K. sa...

Oi....disse kan en bruke til så mangt jo :o)
Så herlig ! også så mange varianter...sukk ! Herlig !!!

bestevenn sa...

Ser morsomt ut å bruke, har ikke forsøkt enda. Men har fått lyst nå. Flott med slike artikler.

alfie sa...

Har fået lavet mig et par enkelte blomster af tape, men ville gerne blive bedre:)

Alhana sa...

Takk for en inspirerende artikkel.
Tror jeg må skaffe meg noen slike ruller etterhvert ja :)

-Aina- sa...

De finnes jo så mange fine taper♥

Gøy at dere viser hva man kan bruke tapen til:)

oheidia sa...

Så kult med dekortape og jeg falt veldig for å bruke den til å lage roser!!! Håper på litt vinnerlykke slik at det snart kan prøves ut :=)

Turid sa...

Oi?! Her har jeg gått glipp av noe i scrappeverden.... Har jo ikke teip jeg :)
Virkelig inspirerende artikkel dette, så det spørs om jeg må gjøre et aldri så lite innkjøp!
Hilsen Turid

Linda64 sa...

Flotte eksempel på hva tapen kan brukes til.
Jeg elsker MT tape som jeg kaller dem. Har fått tak i japanske bøker om temaet og jeg er enig i at det er MYE kjekt man kan bruke MT tape til. Kjempekjekt at de er kommet til Norge. Er også glad i 'penalene' som jentene i landhandelen har. Takk for muligheten til å vinne ..
Linda

Marolle sa...

jeg ELSKER også tape, kan ikke få nok :)

Stine sa...

Jeg har bestilt meg noen taperuller fra landhandleriet, og så vidt begynt å bruke de..men det ser ut som det må bli flere bestillinger, for dette var gøy ;-)

lise sa...

enda en ting jeg bare MÅ ha ja :) ser jo at den kan brukes til mye mer enn jeg hadde trodd... flott artikkel!!

Bertram sa...

Tape er så lækkert og kan bruges til næsten alt.

Vibekke sa...

Tape er utrolig gøy å bruke... Denne tapen er sånn "ØNSKE SEG SÅ MYE AT MAN BARE MÅÅÅ HA" type. Kommer nok litt tape (til) i hus snart ser det ut for :)))

Vibekke sa...

Tape er utrolig gøy å bruke... Denne tapen er sånn "ØNSKE SEG SÅ MYE AT MAN BARE MÅÅÅ HA" type. Kommer nok litt tape (til) i hus snart ser det ut for :)))

Anne Gro sa...

Wowww...har virkelig fått øya opp for washi-tape! Har hamstret Tim Holtz sin papirtape, og er stadig inne å sikler på alle de flotte de har i nettbutikken til Andrine og Maren. Så dette må jeg bli med på :)

Fru Bjørtomt sa...

Jeg føler at jeg lærer noe nytt hele tiden i denne verden. Slik tape må jeg definitivt lære mye om!
*Ønske seg*
Hiver inn en kommentar og krysser fingrene.
Klem Agnete

Mona sa...

Jeg har noen få ruller liggende her, men jeg kunne godt tenkt meg noen flere. Så jeg hiver meg med i denne trekningen :D

Cecilie sa...

Så utrolig kuuult... Det MÅ jo bare prøves ut..
Hiver meg med i trekningen jeg og!

Heidi sa...

Me like!!!!! Har ikke testet Washi tape enda...men dette er ett produkt jeg må teste ut skjønner jeg!!

Nine sa...

Hei, kul tape, tror jammen det kan være noe å ønske seg!

Ida / Little sa...

Stilig med tape, fått øynene opp for dette etter å ha sett noen video tutorials o.l og d blir jo så lekkert, også enkelt :D

Ida

mettepip sa...

Må nok slenge meg med her jeg også;)
Takk for flott inspirasjon!

mettepip sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Silje sa...

Jeg kjøpte et par washi fra Andrine og Marens Landhandleri før jul, og de ble flittig brukt på julekortene :D Det blir nok kjøpt litt flere ved neste innkjøp, i hvert fall nå som jeg har fått inspirasjon av dere ;)

FarfallaDK sa...

Sikken nogle dejlige og meget opfindsomme måder at bruge det japanske papir på. Det giver en masse inspiration!

Guri sa...

Denne tapen blir nok eit must for alle scrappere. Nydelige blomster laga av tapen.

Sandra CJ *-_-* sa...

Ej hvor noget lækkert tape.. glæder mig til at se hvad man ellers kan finde på og lave med tapen :D

Sandra CJ *-_-* sa...

eeej det ser bare så lækkert ud.. vil mine fingre gerne kigge på:P