14. februar 2011

Storfint besøk fra Toten

På Toten sitter det en utrolig dyktig kortlager - og scrapper. Hun lager de herligste ting - og er til stor inspirasjon for alle med sin flotte blogg, og i tillegg så jobber hun på Happy Hobby på Gjøvik.

Denne dama måtte jo bare vi i ScrappeHuset huke fatt i!! Tenk å få dele litt av Hilde sin kreativitet da!! Så vi sendte mail - og heldigvis for oss - og deg - så sa Hilde ja til å skrive litt for oss.

Når Hilde fortalte meg hva hun ville skrive om - så tenkte jeg HÆÆÆÆ? Hva er det?? Og hva i all verden kan vi bruke det til???
Nå har jeg prøvd - og jeg er helt frelst... Hva vi prater om???

Følg med!!:)

Velkommen til ScrappeHuset, Hilde:)





Hilde aka Stempelgal , godt voksen papirdame fra Toten. Jeg har holdt på med denne hobbyen i ca 10 år. Det startet med at jeg begynte i det små å lage noen kort, men det utviklet seg raskt til scrapbooking i tillegg. Jeg har vært medlem i designteam hos Hobbyhimmelen, Ett Trykk og Magnolia.

Har i de siste 3 årene vært ansatt som daglig leder hos HappyHobby på Gjøvik. Vi driver en papirhobbybutikk for alle som liker å være kreativ med papir.

Jeg storkoser meg med hobbyen min som også er blitt min jobb.

Og det er en ære for meg å bli spurt av ScrappeHuset om å lage en artikkel. Noe jeg selvsagt gjør med glede.








Jeg har oppdaget noe som har gitt min scrapbooking et nytt ”liv”, jeg har blitt løftet opp til en ny ”level”.



Akkurat i det jeg tenkte –”alt jeg lager blir likt” –”dette er ikke gøy”- ”og jeg får det rett og slett ikke til” Ja, akkurat da dukket ostekluten opp, som lyn fra klar himmel kom det en ostklut dalende ned i postkassa mi fra en reddende ”beataengel”

Etter å ha brukt noen hektiske dager rundt omkring i blogg verden, og etter noen tips fra en scrappe venninne, Mette, ble jeg veldig nysgjerrig på dette produktet. Jeg fant ostekluten hos Beata Ewa og hun var så utrolig snill å skaffet meg min første osteklut. All ære til henne som var så snill å dele sin kreativitet med meg.



For å forklare litt nærmere: Kluten kan ligne på godt gammeldags gasbind, det som ikke er elastisk. Det er en bomullsklut som en har rundt osten før man legger den i form til pressing. Ostekluten skal lette utpressinga av myse og bedre utviklingen av en tett, glatt og jevn skorpe. Klutene er også brukt til pressing av druer, og til annen husholdning. Man kan lese mer om denne kluten på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Cheesecloth)

Av kvalitet ligner disse klutene på helt vanlige gaskluter, men de som jeg liker å bruke er løsere vevd. Altså mer hullete. Mer likt gammeldags gasbind, før de laget det elastisk.
De er helt unike å jobbe med . Man kan for eksempel, sverte de med distress ink, enten med puta direkte på kluten, eller man kan blande distress ink reinker med vann på en liten sprayflaske, og påføre kluten. Glimmer mist er også utmerket å bruke. Lage bakgrunner ved å male med Gesso eller bruk av modelerings pasta … ja mulighetene er mange, og her kan man virkelig leke seg, og slippe fantasien løs.





Klutene kan brukes som bakgrunner og i lange remser som sløyfer osv. jeg skal vise dere noen prosjekter jeg har brukt osteklut.














Så får vi håpe at det er flere enn meg som faller for denne ”kluten”

Jeg ønsker dere en fortsatt flott og kreativ vinter og vår!

Hilde Røisehagen aka Stempelgal




Tusen tusen takk til deg, Hilde - utrolig morsomt at du ville lage dette for oss... Og jeg skal innrømme det: Jeg er helt helta på osteklutet!!! Det gir en sååå kul effekt på det man lager - og det er gøy å bruke - og ikke minst - det er jo billig.



HappyHobby kom til Gjøvik for snart 3 år siden.

Vi har våre eiere i Bergen, og på Gjøvik jobber Mona, Rita og Hilde.

Vi holder stadig kurs i scrapbooking og kortlaging, og arrangerer både dagtreff og kveldstreff i butikken vår. Et par ganger i året er vi også å treffe på forbruker messer i Norge.

Vi har et stort scrappemiljø i distriktet vårt, men vi har alltid plass til flere! Velkommen innom oss på en kopp kaffe og til en koselig scrappeprat!

Vi har vår egen blog hvor vi annonserer nyheter, kurs og treff www.happyhobbygjovik.blogspot.com og vår nettbutikk finner du her: www.happyhobby.no



Hilde har en utfordring til oss alle:

Lift en av hennes kunstverk i dette innlegget.
Enten et kort eller en LO - eller begge deler:)

Frist: 8 mars 2011

Vi trekker en vinner av utfordringen, og den heldige vinneren kan kose seg med denne flotte premien - som da er sponset av Happy Hobby:

Denne inneholder:
Osteklut, 2 klippeark fra Hilde sin design, Kaffetags og 1 hvit papirpose med hank.


Lykke til med liftingen!!:)


Og er du av de som måtte rett inn og kjøpe ostekluter: KOS DEG:)

29 kommentarer:

Marianne/skorpionen sa...

Tusen takk for en herlig og inspirerende artikkel!!
Tror nok osteklut er noe jeg må sjekke ut ja :D

mettepip sa...

Takk for flott og inspirerende artikkel! Nå fikk jeg lyst til å ta ibruk ostekluten jeg fikk tak i for lenge siden - en utrolig fin ting å bruke!

~Isabell~ sa...

DIGGER=)

Tone K. sa...

wow......er det osteklut som er brukt (akkurat som jeg viste hva det var for noe fra før....hihi) Men jeg har lurt på hvilket materiale det har vært :o)
Stilig !!
Ile inn og bestille med en gang jeg :o)

Ha en fin Valentines dag alle sammen :o) ♥

Iselind sa...

Wow- for en utrolig flott artikkel, og nydelige ting du har laget med osteklutene. De ser spennende ut, så tror absolutt jeg har lyst å prøve de.

Takk for inspirasjon!

Iselind

Bente sa...

Digger, digger, digger:) Jeg hadde vært i bloggen til Hilde å titta tidligere, så ostekluter er allerede bestillt:)))

Tusen takk for en herlig og inspirerende artikkel!!
Klem fra Bente

Ann Cicilie sa...

WOW - så lekkert og inspirerende! Og det ser ut som til og med jeg kan kunne håndtere :D

Tusen takk for at du tok deg tid til å lage denne flotte artikkelen til oss :)

Lill S. sa...

Kjempefint innlegg og så spennende :) Må nok prøves, jaaa:))
Klem Lill

Alhana sa...

For en kjempe flott og inspirende artikkel. Tusen takk :)

Elisabeth sa...

utrolig spennende å lese om en osteklut, og aldri hadde jeg vel trodd at noe sånt kunne gi resultater i noe så lekkert!
takk for en kjempeflott artikkel

toi9 sa...

Skikkelig inspirerende, og stilig med osteklut!!
Gikk inn å bestilte, før jeg lest ferdig artikkelen, hihi :)
Ble en del andre ting også, i samme slengen!!
Nå har jeg lest ferdig, og tusen takk for flott artikkel :)

aina sa...

Så kjempebra! Takk!

Hannemor sa...

Jeg fikk osteklut i posten rett før helga - så det passa supert med flott inspirasjon til bruk av denne!

Tusen takk! :D

Torill sa...

Tusen takk HIlde!!!
Så inspirerende, og stilig med noe nytt!
TAKK for en hærlig artikkel!!

Anne sa...

Osteklut står herved på handlelista!
Utrolig nydelige kreasjoner i dette innlegget, kjempeinspirerende. :)

Anne Kristine sa...

Kjempeflott og inspirerende artikkel,Hilde!
Hadde vært morsomt å prøvd "ostekluten" også har kun brukt av den gamledagse gasbind. Liker dette produktet kjempegodt!

Scrappegal sørlending sa...

Kjempemorro å lese!!! Og ja, Hilde er ei suuperdriftig dame! Kjempeinspirerende! :D Dette ga inspirasjon til masse morro ja! :)

Milla sa...

Tusen takk for herlig inspirasjon :D Ble så fristet til å prøve, at jeg ikke hadde tid til å vente på å bestille osteklut, da fikk gasbind duge inntil videre ;) Fant ingen linketool på denne jeg, men her er i alle fall en lift fra meg :)

http://millaslillehjorne.blogspot.com/2011/02/en-liten-bit-historie-liftutfordring.html

Linda sa...

Kjempeflott artikkel. Jeg hadde nettopp fått en osteklut i postkassa, så det passet jo ypperlig for meg;)

Her er min lift:
stempelgal-lift

Grethe sa...

Jeg rakk å bestille osteklut før de ble utsolgt!!

Og jeg har også liftet Hilde.

Grethescrap

Caroline sa...

Stilig med osteklut!! :)

Her er min lift

min LO

Beata Ewa sa...

Veldig inspirerende artikkel og en kjekk utfordring :) Denne måtte jeg være med på.

Her er min LO

toi9 sa...

Her kan dere se min LO.
Det var ei bra utfordring igjen fra dere :)

Synne_:) sa...

http://synneslille.blogspot.com/2011/03/bidrag-til-lift-en-av-hilde-stempelgal.html

Tusen tusen takk for herlig inspirasjon ! Dette var SÅÅ gøy

Mrs Bjortomt sa...

Jeg har sikret meg min osteklut, og er veeeeeldig fornøyd! :) Har et par eksempler på prosjekter i bloggen min også allerede. :)

aina sa...

ooops! Fristen..håper jeg rakk det!
Her er min lift, morsomt og Hilde lager så utrolig mye fint!
http://ainascrapperier.blogspot.com/2011/03/en-lift.html

Bente sa...

Hei på dere:)

Sier som Aina: oooops, fristen... håper jeg også rakk den:)))

Får ikke helt til å linke direkte til LO`en min, men den har denne adr: http://scrapbloggenmin.blogspot.com/2011/03/lift-en-lokort-av-hilde-stempelgal.html

klem fra Bente

Elin sa...

Jättefina alster att scraplifta. Jag valde att scraplifta den nedre layouten. Eftersom ostekluten är slut så fick jag hålla till godo med vad apoteksskåpet erbjöd. Kolla i detta inlägg på min blogg. Roligt scrappande! Tack så mycket! :)

Elin sa...

Ursäkta! Här kommer direktlänken till mitt bidrag