6. april 2011

Lær å bruke elektroniske kuttemaskiner + sponsorpresentasjon



I dag vil vi først presentere en av våre sponsorer, Fix Idè og her er hva de sier om seg selv;
Elisabeth Tunsberg heter jeg og med bakgrunn som dekoratør, og etter å ha fått to barn, meldte savnet seg etter kreative produkter i nærmiljøet. Butikken så første gang dagens lys 11. januar 2003, i et 17 m2 stort lokale i Asker sentrum. Jeg begynte med et utvalg hobbyartikler, og i løpet av 1 ½ år i dette lokalet lærte jeg utrolig mye, denne perioden ble min opplæring på alt fra varekunnskap til drift.

Høsten 2004 sto nye lokaler i Strøket 8 ferdig, og Fix idé utvidet til 35 m2! Mer sentral beliggenhet førte til økt omsetning, og 2005 ble et meget godt år, mye takket være en enorm ”perledilla”. Askers befolkning tok godt imot butikken, da mange hadde savnet en hobbybutikk, og jeg bygget opp en god, fast kundekrets. Underveis holdt jeg kurs, både i scrapbooking, kortlaging og smykkelaging.

Etter hvert meldte det seg et behov for å utvide utvalget av kunstnerartikler, i tillegg til at jeg fikk nok en fix idé! Asker trengte treleker! Så, høsten 2007 åpnet jeg filial nr 2, Magenta. Selv om vareutvalget ble godt mottatt, ble driftskostnadene for høye totalt. Da jeg fikk tilbud om et større lokale i Strøket 6, ble avgjørelsen tatt om å slå de 2 butikkene sammen til en. April 2009 reåpnet fix idé, med en varemiks av hobby, kunstnermaterialer og leker.

1. januar i år overlot jeg den daglige driften til Mona, og har selv begynt å arbeide for en av mine gode leverandører. Jeg holder fortsatt et kreativt øye med butikken, og prøver å trå til litt når det trengs. I dag framstår butikken som en kreativ skattkiste, full av fargerik inspirasjon for alle ! Vi har så utrolig mange hyggelige, kreative og rause kunder, som gjør hver arbeidsdag til noe helt spesielt!


Dagens butikksjef er meg, Mona Underdal-Loktu, og jeg elsker jobben min!

Butikken innehar det meste en skulle finne på å trenge, og har vi ikke inne akkurat den tingen kunden ønsker, er det sjeldent vi må skuffe kundene med å si ”dessverre”. Vi har mange leverandører med store produktkataloger, og det meste kan skaffes innen en uke. Det gjelder spesifikke stempler, ark, dies, penner, maling – you name it! Vi prøver hardt for å fremskaffe det kunden ønsker – i tillegg til å ha en rikelig (og periodevis overfylt) varebeholdning. Det er utrolig hva 60 m2 kan romme! De kjente merkene som Basic Gray, Prima, Inkido, Kort & Godt, Marianne Design, Morehead, Sizzix og mange mange flere er inne hele tiden. Og ”papir og lim” kroken har mange ark kunden kan boltre seg i, i tillegg til pynt av alle salg. Vi innehar også, selvutnevnt, Askers største bånd og blondesamling. Det er MANGE hyllemeter med ruller. Stempelutvalget er også noe jeg er stolt av, i tillegg til en nesten komplett Distress Ink Pad serie.


SÅ beveger vi oss over til dagens kurs/artikkel/inspirasjon...kalle det hva du kalle det vil :o)

Vi har vært så heldige å fått besøk av Marit Landsverk i bloggen vår i dag! Marit er ei dame fra Sørlandet. Marit scrapper de lekreste kreasjoner til sine to jenter, og nå skal hun vise oss litt hvordan hun bruker Cricut maskinen sin til både LO'er og andre geniale påfunn.......
-Enjoy!!


"Elektronisk kuttemaskin

Det er mye å velge i når det gjelder elektroniske kuttemaskiner. Problemet er bare å finne den som passer akkurat deg! Det er alltid mye å tenke på. Her vil du få en liten oversikt over noen av de du har å velge i og om kuttemaskinen som ligger mitt hjerte nær, nemlig cricuten.

Når man velger det er det fler ting man tenker på feks:
· Kobles til pc? Uten?
· Størrelse på ark?
· Laste ned fonter? Kassetter? Dataprogram?
· Fler muligheter? Feks papp, magnet, folie, vellum?
· Pris?

Silhouette kan i tilegg til papir/kartong kutte vinyl, vellum og egne magnetplater. Maskinen har allerede 50 figurer forhåndsinnstallert. Andre kan du laste ned på nett eller designe selv i program som følger med. Silhouette er en maskin som passer for deg som er trygg på PC-bruk og engelsk, da all Support og bruksannvisninger er på engelsk. Koster ca 2800 kr.

Ecraft er den nyeste på markedet og kutter opp til 30 cm. Det er å den eneste som ikke bruker matte for å mate maskinen med ark. Den kan brukes med og uten pc. Du kan å kutte andre ting enn kartong, feks stoff og papp. Her kan du laste ned ting fra nett, designe selv eller bruke kassetter. Prisen ligger på på ca 3000 kr.

Slice makinen er en liten hendig sak som kutter opp til 15x15 cm. Den er ikke koblet opp til pc, men man kjøper design kort. Denne kutter kartong, papp, vellum, og vinyl. Denne er den minste av de digitale maskinene. Koster ca 1500 kr.

Craft robo er kommet ut i flere forbedrede utgaver. Den kobles til pc og man kan kutte ut fonter, bilder og figurer som ligger på pcen eller som du finner på nett. Det må da være i jpg fil eller GSD. Prisen ligger på ca 3000 kr.

Creativ cutter har fler forskjellige modeller. Disse må kobles opp til pc og en kutter ut fonter eller figurer som ligger på pc eller som en laster ned. Følger med redigerings program. Kutter opp til 30x30 cm.

Maskinen som jeg bruker på ca hvert prosjekt er cricuten. Den kommer i 2 str. Jeg forteller nå utfra den største som heter expression som koster ca4000 kr.

Cricuten kan jeg bruke uten pc. Det som er veldig greit da er at jeg kan velge str på feks bokstavene, alt fra 2 cm til 28 cm. Enn følger det som er på kassetten. På en kassett kan du som regel velge mellom store og små bokstaver, vanlig form, skygge, kursiv og fet. Men det varierer litt ettersom hva annet som er på den. Den kan å inneholde alt fra sirkler, kvadrater, scallop og figurer av ulike slag.

Man kan koble opp cricuten til et eget desig studio. Da må enn bruke pcen. Men det er også en egen en egen trådløs «data», gypsie. Der lagrer man kassettene slik at enn slipper å ha de med seg. Der kan må kombinere flere alfabeter samtidig. Man kan å henge bokstavene sammen. Det er gypsien jeg har brukt her. Hjertet er fra tags, boxes and more og skriften er fra mitt yndlings alfabet songbird.



Det finnes mange kassetter med figurer feks; cars, tingeling toystory, disney prinsesser, hanna montana, hello kitty og fler. Men også dyr. Man kan kutte ut små søte som man kan bruke til både kort og loer, men også store til å dekorere vegger med.
Her er en lo som jeg har brukt gypsien til å henge sammen ordet nydelig, og kuttet ut en elefant som ble svertet og glosset etterpå. Elefanten er fra creat a critter og skriften er songbird.



På minste jentas rom har hun fått en hel jungel. Da kuttet jeg ut store figurer og laminerte de. Disse er fra kasseten creat a critter. Under vises hvor enkelt det er å bygge de sammen.






Cricuten har uttallig ekstra utstyr som er til å få kjøpe. Nesten alt må kjøpe utenlands. Det jeg bruker mest er den turkis kniven til å kutte litt tykkere. Den kan f.eks kutte tynn papp, folie, myk gummi, magnet, stempel plate.

Her er en lo som jeg har kuttet ut ordet jenta i myk gummi. Kassetten som er brukt er platin school book, og er en av kassettene som følger med når du kjøper maskinen.



Wall stickers er veldig populært. Jeg har laget selv med cricuten. Folie eller klister kjøpte jeg på det lokale reklame trykkeriet. Han hadde mange forskjellige farger å velge i og var en brøkdel i pris i forhold til å kjøpe små biter beregnet til dette. Brukte den turkise kniven. Har å brukt gypsien til å henge de sammen. Her er igjen kassetten songbird brukt.

Denne maskinen er for min del verd sin vekt i gull. Er kjempe fornøyd med den og er enkel i bruk. Dessuten er det masse ekstra utstyr å få tak i. Å vil du være ekstra miljøvennlig, kan du få kjøpt solcellepanel til å drive den."

Tar du turen innom i Marit sin blogg vil du finne enda flere LO'er hvor hun har brukt denne maskinen..... - TUSEN takk for at du viste oss disse flotte kreasjonene og forklarte oss litt om denne elekstroniske maskinen Marit ......

4 kommentarer:

Elisabeth sa...

Tusen takk for kjempeflott inspirasjon til hvordan man kan bruke elektroniske maskiner....

Julia sa...

Tusen takk for flott kurs! Her er mye å lære (og ønske seg) Mye fint inne på bloggen også!

marit sa...

Takk for å bli spurt! Kjempe stas!

Vibeke sa...

Du lager så masse flott, Marit!! Takk for at du deler med oss andre:)