21. mai 2011

Male med Reinkere eller Distresspute v/Renate - Vinn kule stempler

Denne gangen har vi fått besøk av Renate, eller Ullpurka som mange kanskje kjenner henne som:) En utrolig dyktig scrapper - og kortlager. Hun lager de nydeligste ting, og vi synes det var veldig moro at Renate ville komme til oss og lage et MiniKurs til oss alle.

Da sier vi velkommen til Renate:




Jeg heter Renate Fosshaug, kjent som Ullpurka i scrappeverdenen. Er alenemamma til tre flotte jenter, bosatt rett sør for Gardermoen.

Jeg oppdaget denne fantastiske hobbyen for rundt 6 år siden.

Jeg har scrappet til og om mine barn i alle år og sa leeeeenge at jeg ikke kunne lage kort, men det var før jeg ble bitt av å male med distress og fant ut at det å lage noe med vintagebilder er helt i min gate. Jeg lager nå mest kort, men har begynt å scrappe litt LOs igjen.

Jeg er så utrolig heldig at jeg er på tre flotte designteam.

Hos Papir i hjertet er jeg leder av det flotte Hjertelaget, Vintageutfordring som er en Dansk blogg, og jeg har startet min egen utfordringsblogg som heter Picture and Scrap som jeg driver sammen med danske Anne Bente.

Stilen min heller nok veldig til vintage, bruk av blomster, sverting, lag på lag, blonder etc. Det er nok noe de fleste forbinder med meg. Unntatt det så tror jeg nok mest at stilen min kan kalles blomstrende.

Men jeg prøver å dykke ned i mine gamle skatter som er knapper, glansbilder, mesh, rubons etc og inkludere det i min scrapping. Kan ikke bare bruke nyheter selvom jeg nok helst skulle det.




Det man trenger til å male med Reinkere eller Distressputer fra TH er følgende:

Vannpensel

Reinkere eller puter

Trykk som er på akvarell papir trykket med vannfast blekk feks Memories, helst i svart

Kaffefilter


Jeg har nå alle fargene, men jeg innser at jeg fint kunne klart meg med rundt halvparten siden de ulike fargene kan blandes med hverandre, og bare legges mer og mer av for å få sterkere og klarere farger.


Til dette trykket her har jeg brukt følgende farger:


Tattered Rose

Tea Dye

Antique Linen

Worn Lipstick

Frayed Burlap

Victroian Velvet

Spun Sugar

Chipped Sapphire


Jeg har i tillegg brukt Liquid Pearls i fargen Opal, Glitterlim som heter Star Dust og Glossy Accent.



Når jeg starter med å male så er det veldig viktig å finne ut hvor jeg vil at skyggene skal falle, altså fra hvilken vinkel. Dette for å få alle skyggene til å gå samme vei. På denne måten så skaper vi mer realistisk liv i figuren vi skal male.


Jeg begynner med å blande fargene Tattered Rose og Antique Linen og lager en strek langs halve ansiktet. Helt inn mot stempelkanten.

Så tørker jeg av Penselen min, helt fri for farge og så drar jeg me bittesmå sirkelbevegelser fargen utover til det ikke er noen kant igjen. Duser den helt ned rett og slett. Så påfører jeg enda litt mer farge, tørker av overflødig maling og duser ut til det ikke er noen kant igjen.

Arbeider på veldig små områder av gangen og bruker minimalt med maling. Gjør dette om og om igjen intil jeg har malt hele ansiktet ferdig. Gjør så likedan med resten av huden på kroppen hennes.

Bittelitt maling og mye vann er hemmeligheten bak å få dette her til skikkelig.




Når jeg føler meg fornøyd med den duse hudfargen, så legges skygger, og til det bruker jeg Tea Dye. Har på litt i hårfestet, drar av malingen og duser ut. Gjentar om nødvendig.

Dette gjør jeg på alle steder deg jeg ønsker skygger i huden, feks i armhuler, inni ører, under haken etc. Og så lager jeg roser i kinnene og da bruker jeg pittelitt Worn Lipstick. Har det midt på kinnet og drar det ut i sirkelbevegelser og mot kanten av stempeltrykket som er i kinnet.




Når jeg er fornøyd med all huden så starter jeg på øyer og munn. Her har jeg valgt at feen min skal få dypt blåe øyne og jeg har brukt Chipped Sapphire til dette. Har på litt og duser det ut. Lager ikke noen skygger i øynene som regel. Bare har på maling til jeg får ønsket farge. Munnen har jeg blandet til ved bruk av Worn Lipstic og Frayed Burlap. Bittelitt av hver.


Så har jeg kommet til håret.

Jeg er veldig svak for en lyst brun farge som heter Frayed Burlap. Den kan nesten bli blond og den kan bli ganske så mørk, avhenger bare hvor mye farge man påfører og i hvor mange runder.

Jeg starter som regel i hodebunnen og i hårfestet og legger ganske mye farge her. Tørker av penselen og igjen med små sirkelbevegelser så duser jeg ut fargene.

Legger litt hist og her, der jeg har tenkt at skyggene vil falle på lokkene hennes. Men pass på at du heller har for lite maling på penselen din enn for mye og tørk hele tiden av overflødig maling. Og arbeid på små områder av gangen.

Det er selvsagt lett å søle litt med fargene, men om man påfører litt ekstra vann på penselen (uten maling på selvsagt) så kan man suge opp overflødig maling med kaffefilteret.




Når jeg er fornøyd med håret så er det bare de små blomstene igjen. De har fått ett lite strøk av Victorian Velvet. Bittelitt og noen bittesmå tomrom innimellom på sidene der om man ser nøye etter.



Jeg bruker å ha litt maling rundt hele trykket når jeg er ferdig, duse ut det hele om man vil.

Til det har jeg brukt Spun Sugar som er en helt lyse rosa farge. Synest knappest på noe bilde.

Bruker den og duser den veldig godt ut hele veien rundt trykket. Så har jeg dust ut kantene på trykket med Walnut stain stempelpute påført med svamp.


Til slutt så har jeg litt detaljarbeid igjen.

Jeg har brukt Liquid Pearls som jeg har brukt på prikkene rundt trykket, inni blomstene og litt i håret hennes som pynt. Nesten som duggdråper blir det seende ut.

Jeg har Glossy Accent på leppene for å gi inntrykk av litt lipgloss og til slutt så har jeg på masse glitterlim på vingene hennes.



Legger vedlagt og med bilder av den mest geniale oppevaringsmetoden jeg har kommet over så langt når det gjelder dette med Reinkere.

Jeg har printet ut dette fargekartet dere ser her, tapet det på under ett cd cover og så har jeg dryppet en dråpe farge til hver rute. På den måten så får jeg se farger med en gang og slipper å huske hvordan den ser ut.

Og når jeg er ferdig for dagen så bare lukker jeg cd coveret og det vil da holde seg fritt for støv til neste gang det skal brukes. Genialt!!





Bloggen til Renate finner du her, kikk innom så kan du se hva hun har brukt det hun har laget til:)

Da må vi bare si TUSEN TUSEN TAKK til deg Renate!! Utrolig hyggelig at du tok deg tid til å lage dette for oss. Vi setter stor pris på det:)


En av Linn sine stooooore favoritter er Studio2Mers!! En fransk produsent som lager de tøffeste og kuleste mønsterark + noen skikkelig kule stempler.
Vi synes det er så moro at dem har vært med og sponset oss over en såå lang periode.

Her finner du bloggen til Studio2Mers - kos deg:)



Vi har noen av de kule stemplene - sjekk her:




Disse stemplene skal en av dere få:


For 1 lodd: Legg igjen en kommentar på Renate sitt flotte MiniKurs
For 1 lodd til: Send oss en mail til scrappehuset@gmail.com hvor du tipser oss om gjesteskribenter (gjerne deg selv), eller hva du vil ha kurs i. NB: Merk mailen TIPS.

Frist: 20. juni kl 24.00

43 kommentarer:

Marlene sa...

Oh my! Det var nydelig fargelegging!

Skulle gjerne hatt det ferdig fargelagte movivet jeg! :D


Ha en fin dag.

Kristin sa...

Kjempekjekt med minikurs og utrolig flotte stempler! Jeg er gjerne med i trekningen.

Eline sa...

Flott mini-kurs! Flott fargelagt og nydelig motiv.
Jeg blir gjerne med i trekningen av de flotte stemplene.
Ha en fantastisk lørdag.

LindaSS sa...

Så flott... skal teste ut denne teknikken med mine aguamarkers... men skyggeleggingen og måten du gjør det på skal jeg teste med promarkerne også.. utrolig flott resultat..

nedergaard sa...

Tusind tak, Renate, for denne super gode minikursus... så er det bare at gå igang med at øve:-). Vil da gerne vinde disse skønne stempler!!!

Askepott sa...

Ja, det er bare å ta av seg hatten for Renate. Hun er helt rå! Tusen takk for dette minikurset - det skal jeg studere nærmere. :-))

Hjemmkos sa...

Et flott minikurs Renate :D
Inspirasjon til å ta opp maling igjen dette!

livmme sa...

Kjempeflott kurs, tror jeg skal prøve meg på teknikkene dine Renate :)
Tar gjerne et lodd jeg :)

Nina sa...

Flott minikurs. Har ikke prøvd meg på maling før, men etter å ha sett dette motivet så frister det veldig å prøve.

toi9 sa...

Tusen takk for et skikkelig flott fargings kurs, Renate!
Fikk lyst å prøve meg på akvarellfargene mine igjen :)
Lekre stempler en av oss kan vinne. Håper med mitt lodd ;)

~Isabell~ sa...

Veldig kjekt med slike minikurs. Jeg har dessverre ikke ro til å fargelegge trykk:-S

Anne Bente sa...

total lækker kursus renate, da må jeg igang med at øve, rigtig mange gode ting her

1000 tak

Hege sa...

Flott kurs, Renate!!! Takk for det!

Jeg har lyst på de stemplene jeg!
Tar 1 lodd foreløbig, så skal jeg se om jeg kommer på noe som kan gi meg 1 lodd til etterhvert...

Pink Lady68 sa...

Kjempe flott minikurs Renate!! Må bare prøve meg på malingen snart:-)..takk for inspirasjon!!
Klem Laila.

Julia sa...

Så utrolig nydelig farget! Jeg har litt korttørke for tiden, men nå fikk jeg lyst til å ta frem stemplene igjen!
Kule stempler å vinne!

Jeg har sendt tips også og tar to lodd :-)

Marianne/skorpionen sa...

Dette var et kjempeflott minikurs Renate!! Flott å se bilder fra start til ferdig malt trykk. Du er kjempeflink!!

De stemplene var jo superkule da! Elsker kattene!

Linda64 sa...

Tusen takk for kjempeflott tutorial, kjekt å se bildene underveis.
Knallkule stempel og kan godt forstå et det er et av Linns store favoritter.

Anne sa...

Nydelig fargelagt motiv, utrolig flott. Takk for inspirasjon og oppfriskning. ;)
Jeg oppbevarer også i CD-cover, veldig smart. Jeg har to da, et til konsentrerte farger og et til farger jeg har blandet ut med vann. ;) Et annet godt tips er å lage maleskrin av isterningbrett, det har jeg tenkt å gjøre, for å gjøre sjansene litt mindre for at fargene sprutes utover. ;) Man får kjøpt terningbrett med lokk også.

Linda sa...

nydelig fargelegging! Har gått over til å bruke tusjer jeg, men nå ble jeg jammen inspirert til å finne frem reinkerne mine igjenn :)

Norunn sa...

wow! for en nyyydelig fargelegging! :D
været utfor vinduet sier meg at dette er en fin dag for fargelegging...så får jeg øve meg litt :)

Lisbet sa...

Nydelig fargelagt, skjønner jeg har fryktelig mye å lære om fargelegging.

Veronica sa...

Kjempeflott kurs:) Kanskje på tide å finne fram distressene igjen:)

Cynthia Lloréns sa...

WOW!!!! This is a syunning work!!!!I just love the way she uses the colors!!!!
What a great artisit!!!
Congrats to you girls for sharinh his works with us!!!!!
Kisses and hugs from Brazil
Cynthia

Gunn`s Kort sa...

Et utrolig bra mini-malekurs:) Mye å lære her. Takk skal du ha! God helg:)

Guri sa...

Nyyydelig fargelegging og lurt tips med cd-cover. Tusen takk for flott minikurs.

Monolita sa...

Kjempeflott gjennomgang i minikurset. Dette får jeg lyst til å prøve, men tviler på at jeg har tålmodigheten som må til ...

linn kr/sykepleier sa...

Herre min hatt, så vakkert! :O
Så utrolig rålekkert! :D

enda en scrappedame sa...

For et nydelig fargelagt motiv! Det ligger nok mye trening bak dette :) Kjempeflott at dere arrangerer slike minikurs, det er alltid moro å lære noe nytt.
Jeg prøver gjerne lykken i lotteriet om stemplene.

Tone K. sa...

Så flink du er ! :O)
Utrolig gøy å se slike utrolig flotte malte stempeltrykk. Jeg er ingen kortlager og er ikke god på dette...men jeg får virkelig lyst til å prøve når jeg ser så flotte trykk og ikke minst slike detalj-kurs.
Tusen takk for inspirasjon ! :o)

Linda sa...

Et flott minikurs Renate :)
Nydelige kort du lager!

Camilla sa...

Så utrulig flink du er til å male med distress! Kjempebra minikurs:-)

Ann-Karin sa...

Sååå flott det ble og nydelige farger :) dette var noe nytt for meg og bestandig moro å bli tipset om nye ting å prøve :) :)

Monika sa...

Takk for et kjempeflott minikurs!! WOW! Du er virkelig kjempeflink til å male med distress!!

Linda S. L sa...

Super flott minikurs om fargelegging Renate! Her fikk jeg plukket med meg litt fler små tips for å gjøre fargeleggingen min bedre! tusen tusen takk for at du delter :D
klem fra linda s l

My Hyde Away sa...

Dette med å male på kaffefilter hadde jeg ikke tenkt på før - det må prøves!

Bente sa...

SÅ vakkert fargelagt:) er helt imponert:)))jeg er svært gjerne med i trekningen av DE kule stemplene:)) og det er så kjekt med minikurs hos dere:)))

Renates hjørne sa...

Takk Renate for et flott kurs! Jeg har lenge beundret dine flotte, malte trykk:)

Anneli sa...

Fargelegging med Distress på akvarellpapir er det jeg føler meg mest komfortabel med. Jeg syns det er lett å få fargene til å gli inn i hverandre :) Dette var et supert minikurs med gode tips til fargesammensettninger og detaljer, det tar jeg med meg videre! Takk :)

Synne_:) sa...

Så utrolig flink du er Renate !! takk for inspirasjonen:) Jeg er veldig gjerne med å trekningen om de lekre stemplene :D

Ida / Little sa...

Nydelig fargelegging og takk for tips! :)

Klem Ida

Stine sa...

Herlig minikurs, tusen takk for mange gode tips!

MissNomore sa...

Vil gjerne være med i trekningen om de nydelige stemplene...

Herlig minikurs!

Ann Cecilie sa...

Herlig minikurs! Fikk lyst å prøve dette selv om jeg fortsatt er forelsket i promarkererne mine. <3