21. juli 2011

På piknik med Henrikke



Hei!
Jeg heter Henrikke og er 21 år gammel.
Har drevet med scrapping i 2 og 1/2 år nå og syns det er fantstisk.
For tiden bor jeg i Australia og går på skole.
Har planer om å drive mye med scrapping her og vi får se hva tiden bringer.
Forløpig blir jeg her et år og trives veldig godt med det.


Håper dere finner minikurset og bretting av esker like interessant og spennede som meg!
For en stund tilbake fikk jeg altså en forespørsel fra Scrappehuset om jeg kunne tenke meg å lage en artikkel for dem med noen esker. Så da falt valget på piknikesken min.

Så nå skal dere få en grundig og nøye tutorial om hvordan den lages og hvordan den kan pyntes.


Så dette er esken jeg skal vise dere. Den kan åpnes på begge sider og er kjempe fin å bruke som gaveske. Denne kan være litt vanskelig i begynnelsen, fordi malen er på 30 x 30 cm og du må derfor tegne den opp selv. Har prøvd å lage en forklaring til deg og jeg håper du henger med :)


Malen vår er litt komplisert, men jeg er sikker på at du får det til! :)

For å lage esken må du ha 2 kartong i samme farge. Vi begynner med grunnmuren til eska vår. Det første du gjør er å "dele" arket ditt i tre langs den ene siden. Du skal bare merker et litt kryss der hvor det er 4 inch, 4 inch og 4 inch. (Disse er ikke de målene du skal bruke senere, det er bare for å passe på at vi ikke begynne på hele arket.)
Nå skal vi begynne og det er litt komplisert. Om du ser på malen så har nå den fått ca. 9 "like stor deler". Så videre kommer jeg til å bruke ordene oppe til høyre, oppe i midten, nede til venstre osv. i følge malen.

Så skal du begynne på den i midten.
Trinn 1- Midten (vannrett):
- Merk denne av i en rute på 10,2 x 9 cm, slik som malen viser.
- Til høyre er selve bunnen, lag den om til en rute som er 10,2 cm x 11,5.
- Siste rute som er i midten til venstre skal være lik den første, altså 10,2 x 9 cm. Skjær vekk det som er igjen av arket ditt.


Trinn 2 - Midten (loddrett):
- Vi begynner med å lage til den som er oppe i midten.
Den skal være 8,5 cm høy. Her ser du at jeg har brukt en hjelpelinje. Denne skal jo klippes vekk senere. Her merker jeg av 8,5 cm to plasser, slik at linjen min blir bein. Deretter trekker jeg en stiplet linje slik at jeg ser hvor høyt opp den skal. På hver side skal det være ca. 3,75 cm (tilsammen 7,5 cm), slik at midt linjen oppe blir 4 cm. Forstod du?? Håper det.
Om det ikke blir helt nøyaktig går det helt fint! :)
Merk av og trekk linjen slik jeg har vist deg på bildet under.
- Det samme skal du gjøre nede i midten.


Trinn 3 - Alle hjørnene:
- Sånn da har vi bare en ting til å gjøre.
Alle hjørene har en liten slik "flip", og det er for at lokket skal kunne gå inn og ut. Denne har jeg først tegnet opp på kartong ved siden av. Du ser målene, 7 cm og 5,5 cm. Hvor stor den er avgjør hvor langt ut du kan ta lokket så det bestemmer du selv. Når du har tegnet denne opp ved siden av, legger du den på malen din og tegner av. Husk å snu den slik som du ser på malen min. Da blir alle like store og du sparer deg for mye arbeid.
Da var grunnmuren vår ferdig! :)


Trinn 4 - Lokket:
- Slik skal lokket se ut. Her er det bare å tegne opp og prøve å gjør det så fint som mulig. De buete kantene skal være under selve arket så om du ikke vil ha buer og heller rett av kan du også gjøre det :)


Trinn 5 - Klipping:
Da skal vi klippe.
Om du ser på min mal skal du klippe der hvor det er hele linjer.
Se på bildene om du er usikker.





Trinn 6:
Jeg syns det er greit å viske vekk alle blyantstreke mine, så i tilfelle noen skulle kikke innmari inn i esken er den ikke full av cm-mål og blyantstreker :)


Trinn 7 - Bretting:
Nå skal vi brette og da må vi prege litt og lage brettekanter.
Jeg har brukt stiplede linjer der det skal brettes.
Se på bildene.








Trinn 8 - Sammensetting:
Da er vi klar til å begynne å sette den sammen. Selve grunnmuren skal faktisk ikke ha noe lim! Det er lokket som limes sammen og settes på toppen av grunnmuren vår.
Ta på teip slik som bildet viser.


Sett den sammen.


Ta teip på toppen slik som bildet viser.


Plasser deretter lokket på hver side av toppen av grunnmuren.





Sånn! Hvis du bender inn flippene dine, så skal de gå rett inn!
Om de ikke gjør det, så klipper du litt til.





Slik! Her ser du at du kan åpne den på begge sider.


Nå er du egentlig ferdig og kan begynne å pynte.
Jeg liker å bruke mønsterark på sidene og oppe og fremme slik som bildet viser.





Så skal vi ha en lukkemekanisme. Her har jeg prøvd mange forskjellige ting. Borrelås, bånd, magneter osv. På denne esken brukte jeg borrelås. Om du vil bruke bånd så lager du to hull i lokket og to hull i toppen slik at du kan tre bånd igjennom. Dette må du gjøre på begge sidene.


Her ser du min borrelås.


Så kan vi sette i gang å pynte!! :)
Håper dere klarte å henge med i tutorialen.
Denne er litt klein, fordi malen er på 30x30 cm og derfor kan den ikke printes ut.
Slik så min eske ut da jeg var ferdig :)








Her får du linker til to andre esker jeg har laget.

Håper du forstod noe av dette og at du ble inspirert til å prøve å lage en piknikurv! :-)
Takk til jentene i Scrappehuet som lot meg få lage dette kurset!
Klem fra Henrikke



Tusen takk Henrikke for denne grundige og flotte kurven!
Så flott at du ville dele denne med oss andre!!
Nå er det bare å pakke kurven, dere og dra på piknik!!

God sommer fortsatt!!

4 kommentarer:

HildeM - Lykkelig med liten sa...

Så nydelig! Tusen takk for oppskriften :)

Sommerklem

toi9 sa...

Kjempefin piknikeske.
Tusen takk for tutorialen :)
Og for mal og tutorial på de to andre også :)

Ha en fortsatt god sommer :)

Vibeke sa...

Så flink du er Henrikke!! Nydelig kurv - og for et flott MiniKurs;)

Elisabeth sa...

så flott! lekkert....