6. august 2011

Besøk fra Sverige :)

Som dere vet, så er vi alltid på jakt etter dyktige mennesker som kan lage MiniKurs og artikler for oss. Og vi blir like glade hver gang vi får et ja. Det betyr så mye for oss at så mange stiller opp for å dele sin kreativitet med oss her i Huset - og alle dere andre:)


Denne gangen har vi fått flott besøk fra Sverige. Du har helt sikkert hørt om Lillblomman/Ulrika tidligere. Ei jente som lager det helt utroligste. Ei virkelig kreativ dame!!


Bloggen hennes finner du her.


Hent deg en kaffekopp - og sett deg godt til rette - her kommer dagens inspirasjon:)



Jag blev så otroligt glad och stolt när jag fick förfrågan om jag ville vara gästskribent här på Scrappehuset! Tjejerna som bor här i huset är ju helt fantastiska och en stor inspirationskälla för mig och många andra. Såklart tackade jag JA! Det svåraste var att bestämma vad jag skulle skriva om och visa. Jag får ofta tusen idéer och det är svårt att sålla ut något. Men sista tiden har jag fått upp ögonen för Mixed Media tekniken och bara älskar att blanda olika tekniker med min annars ganska blommiga stil. Så idag tänkte jag visa hur man bygger upp en egen bakgrund med olika tekniker.


Men vem är jag då? Jag heter Ulrika Blomfelt men mitt nick är LillBlomman i olika forum och gallerier. Jag bor två mil utanför Stockholm i Sverige med min man, son och hund. Scrapbookingen kom in i mitt liv i april 2006. Jag ville ge min mamma någon typ av minnesalbum till hennes sextioårs dag. Jag vet inte riktigt hur det kom sig att jag hittade Scrapbookingen men troligen ramlade jag in på en hemsida och på den vägen blev det. Efter mammas album det blev det ett album till min syster om hennes son och sedan var jag fast -ordentligt fast! I Sverige brukar vi skoja om att man fastnat i scrapträsket! Jag älskar denna hobby som kombinerar fotografering, att få skapa med händerna och spara minnen för framtiden. En extra bonus förutom all skaparglädje är de nya vänner jag lärt känna. Många nya vänner i Sverige men även runt om i världen. Scrapbookingen förenar verkligen världen!

Nog om mig nu och till dagens artikel. När du vill skapa en egen bakgrund behöver du egentligen inte så mycket saker. Du klarar dig långt med vatten, flytande ink, en sprayflaska och hemgjorda masker och stencils. Mycket som jag använder är sådant man kan finna i sitt hem även om jag blandar med en del köpta teknikartiklar.


Jag börjar med att klippa till en bit av ett gammalt symönster som jag limmar fast på en vit cardstock. Jag använder Mod Podge till detta, men vilket lim som helst fungerar. Jag vill att mitt papper skall bli lite skrynkligt och ojämnt. Låt det torka ett tag eller torka till det med en Embossingfön. Jag är ofta lite otålig när jag skapar, särskilt om jag kommer in i ett flow, så jag snabbtorkar oftast med Fönen.


Nu är det dags att börja leka! Jag sprayar över min sida med orange och turkos Mist. Vill du ha pigmentstarka Mister blir det toppen att blanda Distres Ink Refiller med vatten. Här har jag mistat över ett tårtpapper och en mall för bokstäver som jag fann billigt i en hobbyaffär. Jag letar alltid efter fynd som går att använda ihop med mina teknikprodukter. Jag sydde runt hela sidan med svart söm för att få en skarp kontrast ytterst och som ramar in alla intryck bra. Jag har också stämplat en doily och duttat med akrylfärg över stencils med prickar. Runt prickarna doodlar jag med svart penna. Det gör stor skillnad att doodla runt formerna och för att skapa små roliga ting att titta på. I det här stadiet har inte jag bestämt hur min sida skall bli. Den får växa fram. Jag vet dock att mina foton skall sitta på den högra sidan, så hjärtat till vänster förstärker jag med Indian Ink penna i orange.


Jag bygger vidare med fler lager. Nu färgar jag lite Modeling Paste med Distress Ink så den blir orange. Jag duttar Modeling Pasten över en Stencil som heter Bricks. Jag lägger också på vit akrylfärg med hjälp av bubbelplast. På mina prickbårder leker jag lite till. På den nedre stämplar jag med svart och på den övre målar jag cirklar med hjälp av Punchinella. När min tegelvägg torkat doodlar jag med svart runt stenarna så de blir lite tydligare. Nu är det dags för foton, dekorationer och ett element som oftast finns på mina alster: Blommor!


Här har ni den färdiga layouten! Det har tillkommit en hel del saker. Allra sist doodlar jag lite och gnuggar dit en del rub-ons. Jag ska visa mer noga i mina detaljbilder som nu följer.


I ringarna som jag använde Punchinella som mall till gnuggade jag dit lite stjärnor. En Ros, en Fjäril och en liten Rub-on Humla fick göra varandra sällskap.


Bygger man lager på lager hittar man alltid något nytt att se. Bakom min Fjäril kikar en liten orange blomma fram. Ni ser också att jag fyllt i lite detaljer från Symönstret med min Pitt-artist penna. Indian Ink kan man gnugga ut om man är snabb så man får lite njukare effekter, om man vill.


Min banner av canvas målade jag med Glimmer mist. Det funkar jättebra att bara skruva av locket och måla med pensel. Sedan färgade jag in kanterna med en orange Pitt Artist penna och avslutade med en svart linje. Hjärtat på den högra syntes lite mer nu än jag trodde det skulle från början. Jag valde att återigen måla med en Pitt Artist penna, men nu i blått. På den ena bågen sitter tre små söta Rub-on fåglar. Jag har även doodlat lite med svart penna.


Under mina foton valde jag ett tjockt svart band. Jag tycker att det blir läckert med olika material och strukturer så detta bulkiga band blev perfekt.


Lite söta blommor och cirklar som kommer igen från cirkelbårderna även i min titel.


Det gör stor skillnad att doodla lite med svart penna tycker jag. På min Fjäril har jag ritat lite slarviga svarta linjer. På närbilden ser man tydligt alla lager jag har. Först Misten, Akrylfärgen, Doodlingen, Bubbelplast tryck, Blingstenar osv. Längst ut till höger har jag använt en Rub-on i form av en knapp. Det är alla de små detaljerna som till slut får min sida att kännas genomarbetad och skoj!


Som avslutning visar jag ett litet kluster av cirklar och stjärnor! Hoppas att ni blev sugna på att leka med tekniker, texturer och skapa era egna bakgrunder! Det är så fantastiskt skoj och man får en kreativ kick varje gång. Det bästa är att man aldrig vet hur resultatet blir! Man får bara följa med på en spänannde resa!

Stort tack till Scrappehusets team som gav min förtroende att få flytta in här för en dag!

Många kramar från Ullis/LillBlomman!




Dette er så imponerende bra Ulrika!!! 
Tusen tusen takk for at du ville dele dette med oss!!:)


God helg:)

17 kommentarer:

Ann Kristin sa...

utrolig stilig! Tusen takk for inspirasjonen! :D

Torill sa...

Tusen takk for besøket!!! Så koselig!!
Og for en inspirasjon!! KNALL!
Takk takk takk!

Marianne/skorpionen sa...

Det var en fantastisk inspirasjon en tidlig lørdags morgen - tusen takk!!! Dette må jeg garantert forsøke meg litt på på en eller annen måte!

Guri sa...

For ein kreativitet!!! Mange spennande detaljer.

lise sa...

wow skikkelig flott med så masse detaljer!!! masse inspirasjon å hente her!!

god helg!!

Maja/eyovine sa...

Tusen tack för denna härliga inspiration Ullis =) Du e bäst!!

Kramiz Maja

toi9 sa...

Tusen takk for inspirasjonen!!
Mange herlige detaljer, jeg fikk lyst å prøve meg på :)

Bente Fagerberg sa...

Kanonfin layout och mycket kreativitet att njuta av här Ulrika. Tack för inspirationen!!

Synne_:) sa...

For en HERLIG !!! artikkel Ulrika <3 <3 <3 tusen tusen takk for fantastisk inspirasjon !

Cornelia sa...

Ulrika/Lillblomman! Du är inte bara otroligt duktig och bra på att dela med dej av ditt kunnande, din kreativitet och din inspiration... du är också en fantastiskt rar och go människa!

Riktigt skoj att se dej här för en dag!

LillBlomman sa...

Blir så glad och lite rörd över era fina ord! Tack snälla!
Kram/Klem

Stephi sa...

OJOJOJ va snyggt! Himla inspirerande, läckert och häftigt!
Du e makalös!!!

AnnaB sa...

Superduperfint...!

Sanna F sa...

superfin!!!!!!!!!!!!!

Pysselbus sa...

Nää, vad kul att hitta dig här! Otroligt läcker LO... Fattar inte hur du gör men nu har jag ju svart på vitt... Lift kanske?!?

Kram

Linda

Julia sa...

Så utrolig inspirerende! Gleder meg til å ta fatt :-)
klem

sandi sa...

Wow! This is absolutely FANTASTIC! Love everything about it!