26. august 2011

Vi ♥ Pan Pastels

For noe tid tilbake fikk vi via Mona, tidligere daglig leder av Fix Idé, noen bokser med Pan Pastels fra Global Hobby til å leke oss med.

"Hva er Pan Pastels for noe?" spør du kanskje, og vi håper vi her kan gjøre deg litt klokere, og ikke minst gi deg inspirasjon til noen av de veldig mange områder det kan brukes til.


Fra Global Hobby sin nettside:
Formålet med Pan Pastel er at kunstneren enkelt kan hente, påføre og kontrollere pastellen som om man maler. Pastellen påføres med Sofft svampredskaper som er utviklet spesielt til dette. Man har bokstavelig talt tatt stiften fra pastellen, og har oppnådd en ekstra bløt pastell som hadde vært så bløt i stiftform at det ikke hadde vært mulig å holde den. Gjør det enkelt å blande farger, og gir en nesten støvfri påføring.

Pan Pastel inneholder kun de beste pigmentene med utmerket lysekthet, og minimalt med bindemiddel og fyllstoff. Det resulterer i meget intense og fargesterke farger som avgir lett farge og støver minimalt. Fikseres som vanlige pasteller.
Pan Pastels har en stund vært kjent og kjært blant de som sysler med art journaling, og nå har også vi scrapperne lagt vår elsk på dette herlige produktet. 
Vi i designteamet har kost oss med å prøve ut forskjellige teknikker hvor vi har brukt Pan Pastels, og vi håper dere lar dere inspirere. Og vi blir utrolig glade hvis noen der ute har prøvd Pan Pastels, og vil dele sine tips og prosjekter med oss i kommentarfeltet eller via e-mail!

Vibeke:
Jeg bestemte meg for at jeg skulle lage et kort med egen bakgrunn.
Begynte med en hvit bazzil. Tok på noen striper med tape litt her og der. Deretter så dro jeg utover litt Pan Pastel. Sprayet over noe av det med Chalkboard spray. Lot dette tørke. Tok på litt Crackle Accent. Tørket. Smørte utover godt med PanPastel - og nok noen sprayer med Chalkboard sprayen.
Tørket dette - og så var det bare å scrappe kortet.

PanPastel er MÅ ha :):)
 


Sponsorbruk:
Fix Ide Hobby - PanPastel
UnikHobby - chalkboard spray
Pion Design - mønsterark og  bilde
Poppydesign - tag
Andrine & Marens Landhandleri - tape


Torill:
Jeg har "malt" med mine PanPastel. dekket hele siden me Gesso først og så med PanPastel. Lys farge først og markere ytterst. Fikserte dette med FixIt-spray. Tegnet rundingene etterpå med turkisfargen. 


Sponsorbruk:
PanPastel fra Fix Ide Hobby (Diarylide Yellow, Orange,Turquoise shade
Papirloftet - klistremerker
Tattered Inspiration - blomsterbildet
Studio Calico 
- luftballong
Andrine & Marens Landhandleri - tape

Ann Cicilie:
Jeg har brukt Pan Pastelsene til å farge tag'en, snakkeboblen og rundt bakgrunnsarket. Utrolig herlige farger, og veldig drøye i bruk! Jeg kommer helt sikkert til å eksperimentere mer med mine farger, og har også fått mange gode tips ved å se på videoer fra You Tubes og hva resten av designteamet har laget.


Sponsorbruk:
 
Cosmo Cricket - mønsterark
Fancy Pants - chipboards, stickers, brads
Inkido - blomst
Pan Pastels - gul, turkis, kremfarvet

Marion:
Har virkelig kost meg her altså! Har to pan pastell farger - i grønt og okergul, så tenkte jeg at jeg bare måtte prøve å bruke en embossingstempelpute for å se om Pan Pastel satt fast i det, og det gjore det! Det ble så stilig effekt; der pastellen treffer det stemplede motivet blir fargen mørk og opak mens den rundt bli lett og lys. Begge fargene er brukt for å fremheve hverandre. For å fiksere det dusjet jeg over med glimmermist der det bare er glimmer i og ingen farge. Det funker som bare det, kan gni på det og fargen sitter fast=) 



Sponsorbruk:
Pan Pastels : fargene permanent green tint og orange tint
Fansy Pants : brads , stickers, bokstaver, cuts og rubbons 
 
Andrine & Marens Landhandleri: tape



Linn:
Har brukt Pan Pastel rundt alle kanter for å lage en "roligere" overgang, og sommerfuglene er stemplet med watermark-pute og deretter farget med pan pastel. Som fiksering brukte jeg hårspray - funket knallbra. :D


Sponsorbruk:
Fix Ide - Pan Pastel: Diaryl. Yellow Ex. Dark, Turquoise Shade & Turquoise Tint
Inkido - sommerfuglstempel og perler 
 
Papirloftet - blomster

Caroline:
Jeg har laget vanlige layouter hvor jeg har brukt pan pastel til å lage hjerter og til å bruke rundt kanten på avrevet mønsterark, hvor man vanligvis bruker distress ink. Pan Pastel etterlater seg sterke farger! :) 



Sponsorbruk:
Pan Pastel: hvit, gul og rosa
Fancy Pants: mønsterark, brads, alfabet og chipboard


3 kommentarer:

Synne_:) sa...

Såå spennende !! jeg elsker jo å lage egne bakgrunner og klarer meg ikke uten maling :D kjempespennende effekt med pan pastell MÅ prøves :D :D :D tusen takk for super inspirasjon <3 <3 <3

Bente sa...

ÅÅÅÅååå, så mye fint dere har laget:))) Tusen takk for super inspirasjon alle sammen:)))Er dette også en MÅ ha ting:P????

Elisabeth R sa...

Nydelig! :-)) Takk for tipset og inspirasjonen! Pan Pastell ser ut som akkurat det jeg har ønsket meg - men ikke visste eksisterte! :-))