1. oktober 2011

Bøker - fantasiens verden

Hadde du en favoritt-barnebok da du var liten?
En bok som bringer frem nostalgi og minner om kvelder i mammas armkrok? Kanskje leste bestemor for deg? Ettermiddager på pappas fang sammen med søsken og en god bok? Lesestund i barnehagen?

En ny bok med ”ny-lukt”, lyden av en perm som knekker for første gang du åpner den, eller duften av en spennende, gammel bibliotekbok. En bok som ble lest gang på gang på gang. Fargene, skriften, bildene, detaljene...

Kanskje har du en favoritt av nyere dato som du leser for ungene dine? Den gode avslappende stemningen før sengetid. Kveldsroen. Spenningen i en god eventyrbok. Diskusjonene med ungene etterpå. Refleksjonen, rekreasjonen, flukten fra hverdagen, fantasiens verden.

Finn frem boken og finn inspirasjon i den. Det kan være alt fra innhold, til spreke/morsomme/flotte detaljer, stil, rim & regler, skrivemåte, skrifttype, fargebruk, tekst...

Del med oss hvilken bok eller hva du er blitt inspirert av.








Sponsor denne gangen er Papirpikene. Rita Kjølvang og Hilde Røisehagen var 2 spente piker som 3. juni i år fikk drømmen sin oppfylt. De elsker papir og stempler, og nyter å være kreative og lever og ånder for sin hobby.

Papirpikene holder til i trivelige lokaler på Gjøvik, og hos dem finner du alt du trenger til stempling og scrapbooking.

Ta turen hit for å finne Papirpikenes egne lekre klippeark. :)

Her er nettbutikken.
Her finner du bloggen deres.
Her finner du siden deres på Facebook.



Her er jentene i Husets løsninger på denne månedens oppgave. :)

Bente:
Jeg laget en tag siden jeg nesten alltid glemmer hvor i boka jeg er. Leser barnebøker både på jobb og hjemme. Inspirasjonen ble papirene og notene som lukter gammelt. Altså historie - bøker kan ikke erstattes for meg. De er konkrete og kan holdes i.... For når vi leser, uavhengig av hva bok, kan vi drømme oss bort, ta opp alvorlige tema og snakke sammen om det vi leser:) Det som er fasinerende er at når jeg henter en bok, enten det er hjemme ellers på jobb... er barna / Ida alltid klar for å bli lest for...

Sponsorbruk:
Papirdesign - PD 11583 Svalene er søte
Familieminner - Paper Doilies
Pretty Vintage - bilde
GlueDots




Torill:

Jeg ble inspirert av stemningen ei bok kan gi meg. Stillhet, og ro. Og totalt inn i mitt lille land - helt for meg selv sammen med min fantasi! 

Bokcover, med bokstaver og tittel.



Sponsorbruk:
Papirdesign - svalene 


Caroline:
Da jeg bladde rundt i de gamle bøkene mine kom jeg til å tenke på bestevennen min når jeg var liten. Nemlig kosebamsen min. Den var med på uendelige mange lesestunder i senga. Derfor har jeg scrappet den antagelige kommende bestvennen til JT. 
Sponsorbruk:
Papirdesign - mønsterark, sommerfugler.




Marion:

Eg og snuppa har en bok vi leser ofte om kvelden. Det er en bok av Rose Selarose og heter "Lille Lotte alene i skogen". Lille Lotte går seg vill, men blir funnet igjen. Snuppa kaller henne ikke Lotte, men lille frøken Rosa da hun er en av seks jenter i et lite hus og hun er den i rosa antrekk. Så eg er i grunnen inspirert av fargene, og litt av snuppa som også vil være rosa og ikke minst stor nok til turer alene.
 
Sponsorbruk:
Papirdesign - blomster og papir
Korthobby - metallpynt
Gludots - alt er limt med 3D dots og andre dots i alle str. Digger dem!
Andrine og Maren - tape og hyssing
Familieminner - krepp og bokstaver
Fancy Pants - tekstboble
 


Vibeke:


Min inspirasjon er ordet VIPS.
Når Sina var mindre så var Pulverheksa bøkene til stor glede for oss begge. Vi digga drømmeprinsen, grønnskollingen og suppegjøken.





Sponsorbruk:
Papirdesign - mønsterark
Papirdesign og Prima - blomster
Picket Fence fra Unik Hobby - distressStain
KortHobby - metall og Servietter/Doilies
Familieminner - hvit tags og bokstaver
Perlehuset - hjerteknapp/perle


 
Linn:


Jeg lot meg inspirere av en av Viljas favorittbøker skrevet av Katerina Janouch. Jeg har scannet bakgrunnsbildet fra boken "Ingrid vil bade". Jeg synes illustratøren av boken Mervi Lindman har en så knusegod måte å tegne på - en herlig, morsom og leken stil.

Sponsorbruk:
Papirdesign - mønsterark: "Rosene er røde...", "Og du er likeså...", "Svalene er søte..."
 Fancy Pants - tags
 Studio Calico - fabRips
Andrine & Marens Landhandleri - tape
Gluedots - dotter
Nikki Sivils - knapper
Cosmo Cricket - chipboards
American Crafts - thickers




Fristen for å delta er 31. oktober, hiv deg med du og! :D

Den flotte premien denne gang er fra Papirpikene. :)


 

13 kommentarer:

Ann Kristin sa...

Så artig utfordring! Fikk flere ideer med en gang :) Og herlige inspirerende bidrag fra DT!

Annette sa...

Dette var en super utfordring, og ikke minst kjempekjekt å tenke på alle minnene fra barndommens bøker :)

Håper eg får tid til å bli med på denne innimellom bryllupsforberedelsene!

Merete sa...

Her var det masse inspirasjon!!
og dette er en utfordring som er perfekt for meg...denne må jeg klare.

UlrikaT sa...

Så arig utmaning!
Her er mitt bidrag:
http://lofoto.blogspot.com/2011/10/alskar-bocker.html

Cathrin sa...

For en koselig utfordring, mange gode minner fra barndommen dukket opp nå. Her er mitt bidrag:

http://cattisverden.blogspot.com/2011/10/utfordring-scrappehuset-bker-fantasiens.html

Grethe sa...

Dette var et veldig morsomt tema. Jeg har scrappet minstemann og favorittboka hans...

Minstemann og favorittboka

KinesKlode sa...

Artig utfordring! Hvor tar dere det fra?? :-)
Her er mitt bidrag:

http://kinesklode.blogspot.com/2011/10/her-er-albert.html

Klem Kine

Scrappegal sørlending sa...

Nyyydelige inspirasjonsbidrag jenter!!!!! :)

Synne_:) sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Synne_:) sa...

Tusen takk for nydelig inspirasjon alle sammen <3 Denne utfordringen satte virkelig tankene i gang :)


her er mitt bidrag

Tone-Lill sa...

En kjempe artig utfordring med ny vri.
Her er mitt bidrag

http://tone-lillpapirdill.blogspot.com/2011/10/scrappehuset-utfordring-oktober.html

Merete sa...

Og da har jeg fått lagd et bidrag denne herlige utfordringen:

Monica sa...

Et lite bidrag i siste liten!
http://lottenslilleverden.blogspot.com/2011/10/var-egen-pippi.html