22. desember 2011

Den perfekte gaven ? :)

Pust ut - slapp av - og pust ut en gang til...
Det er fortsatt noen dager til å gjøre alt det du skal rekke på:)



I dag har vi besøk av en kjær og tidligere samboer her i Huset - nemlig Ann Cicilie.
Vi er sååå glade for at hun hadde lyst til å bidra til julekalenderen vår - og vi er helt sikre på at du som leser bloggen vår er glad for hennes besøk her hos oss:)

Etter du har lest denne flotte artikkelen
 - anbefaler vi på det sterkeste at du besøker bloggen hennes:)


Tradisjoner. Jeg er vel ikke den person her i verden som er best på akkurat den biten. Ta nå for eksempel julen. Jeg elsker den og alt den innebærer; tid med familien, finne gaver til de man er glad i, kreativ hygge, lage julekort (tenker at jeg skal gjøre det hvert år, men ender alltid med at jeg får gitt bort toppen tre stykker, og det er helt random hvem som får de...). Men jeg baker ikke sju sorter julebakst, jeg har ikke tredve favorittnisser som skal stå på samme sted hvert år, og jeg blir like glad både for pinnekjøtt, ribbe og and på bordet julaften.

Men en tradisjon har jeg da allikevel fått i denne søte juletid, og det er å lage et album i julegave til mine foreldre med bilder av oss og barna fra året som gikk. Umiddelbart skulle man jo tro at dette er noe som er lett å planlegge lang tid i forveien, man kan jo til og med lage et par sider for hver måned og dermed kun skulle legge siste finish på før man pakker det inn midt i desember og sender det opp til Norge. Men neinei, sånn har tradisjonen ikke blitt.

Hvert år ender jeg alltid med å hastefremkalle noen utvalgte bilder, i år er jeg heldigvis velsignet med fotoprinter så da hadde jeg en unnskyldning for å drøye prosjektet et par dager ekstra. Så drar jeg frem alt det stæsjet jeg tenker jeg kan få brukt og setter i gang, og sitter oppe ved spisestuebordet til klokken 2 om natten for å få det ferdig (og etterlater meg et rot som får min kjære mann til å steile når han står opp dagen etterpå). Ca 3 dager etter siste frist for å sende post for at den garantert er fremme til julaften står jeg nede i kø på postkontoret i den lille danske landsbyen jeg bor i, og banner og steiker over den sinnsykt lange køen. Like overrasket HVERT år (men har dog kommet så langt at jeg husker at det ikke er en god idé å ha barna med når pakken skal sendes, etter fjorårets opplevelse hvor de mistet tålmodigheten og det stadig var 12 stykker foran meg i køen). Og like glad hvert år når pakken faktisk kommer frem til julaften, noe som legger seg i underbevisstheten min og allerede går i gang med å sende signaler om at til neste år kan jeg kanskje utsette hele prosjektet bare eeen dag til.



I år la jeg min elsk på et premade album fra October Afternoon sin Farmhouseserie. Albumet inneholdt tre chipboardsider og 6 ark med mønster fra serien, alle deler formet som et gammeldags skap. Jeg fant hurtig ut at det ikke var nok med de sidene som var i, så jeg fant noen ekstra ark i min samling fra samme produsent og klippet ut noen ekstra sider så jeg hadde en dobbeltside til hver måned.




Coveret malte jeg med gesso, og sprayet deretter med en mist som også er fra OA sin Farmhouseserie. Når den hadde tørket malte jeg over med crackle paint, og pyntet med et par småting. De andre chipboardsider ble også malt med gesso og sprayet med mist, og baksiden av albumet fikk i tillegg en omgang crackle paint.






Noen av sidene ble med et bilde, mens på andre sider fikk jeg proppet mange bilder på en dobbeltside. Alle bildene er i sepia, og så har jeg brukt PhotoScape sin digitale ramme "Round 05" som jeg liker så godt for tiden. Det er også den jeg har brukt til bildene i denne artikkelen.






Nå gjenstår det bare å se om albumet når frem til sine mottakere til jul - jeg krysser fingrene! Og så vil jeg si tusen takk for at jeg fikk muligheten for å stikke innom Huset igjen, jeg håper vi sees en annen gang også :)

Mvh Ann Cicilie



Hvordan tror du en pakke med 21 flotte scrappepremier oppi ser ut?? 
Tenk deg å pakke opp alt det da!!! 
Den heldige vinneren av den stoooore julepakken kommer til 
og få mange timer med hygge når denne pakken kommer frem :)

21 premier - blir akkurat nå til 22





Torsdag - og bitte lille julaften
Håper dagen din blir koselig, avslappende og hyggelig.

66 kommentarer:

Asil sa...

For en flott tradisjon! Og så koselig album da! Jaja, så blir det litt stress på tampen, men det blir jo alltid ferdig i tide, og da er jo alt bra! :D

Knerten sa...

Så tøft dette var ! Seriøse scrappere har alltid fascinert, det er så imponerende det de lager :-)

Linda sa...

Jeg har også alltid tre slike album undert treet til jul. En til min mor, en til far og en til svigers... og jeg utsetter det også... siste finish på den skal legges i dag :)

Kristin sa...

Å, så flott det albumet var og så flott det var laget!

Anne Gerd sa...

Kjempeflott album - min tradisjon er blitt å lage julekort:)

Maria Therese sa...

Å denne var fin ♥ Har vert inne å besøkt blogen hennes og dit skal jeg flere ganger :)

Linda sa...

Lekker album! Jeg har også laget to minialbum som blir gitt bort til jul i år, håper de faller i smak ;) Kjekt å lage, kjekt å gi bort!

Arnlaug sa...

Virkelig ein flott tradisjon ja! Imponert over at du rekker det før jul:-)

Bea sa...

Flott album!

Klem fra Bea

Anne/Scrappefruen sa...

Söte, söte, Ann Cicile! Blir revet med av julestresset du også ;)

Lekker gave, som familien sikkert setter enorm pris på!

Eddie sa...

Nydelig album. Denne fasongen var fiiin!! Flott familie har du og!!
Nå er det like før...julaften og trekning!! Gleder meg!
Klem fra Anne-Eddie :)

Ann Kristin sa...

Kjempestilig form på det albumet! Og lekkert gjennomført :) Ikke noe stress her i gården... ;)

Linda64 sa...

Utrolig flott minialbum, den perfekte gave!!
Ikke lenge til jul nå altså....
:-)

maya sa...

Så flotte album, det blir fine gaver:)

ha en stressfri bitte lille julaften;)

klem maya

Elen sa...

For en koselig tradisjon! Og albumet ble veldig fint:-D

Liven sa...

Dette er nok en gave de setter stor pris på! En flott idé å ta med videre.

Tika sa...

Det var en flott tradisjon :) Flott album ble det også, så jeg vil tro at mottakeren blir kjempeglad!

unni's scrappeboble sa...

He,he, artig lesning :)) Kjempefin tradisjon dette da og sikkert VELDIG kjekt for mottakerane, flott bok :))

Blåmeis sa...

Helt perfekt!

Hege sa...

Nydelig album!!

Anne sa...

Herlig tradisjon, og for en flott gave å gi bort. Nydelig album. :)

synnøve sa...

For en flott album, slikt er tidkrevende ja, og det er vel ofte slik at rundt juletider blir ting laget under tidspress. Likte godtat det var så gjennomført med bilder i sephia.

Jeanette sa...

Herlig julepresang!!! :) takk for nok et tips!

Sol sa...

Effektiv heter det. Når du klarer å fylle å lage et album på så kort tid...
Persolig Og morsomt.. Nydelige øyeblikksbilder og Herlig satt sammen..
Sikker på at det felles en tåre når denne gaven åpnes.
Tusen Takk for at vi fikk se.
Flott inspirasjon.

God Jul! :o)

cecilie sa...

Kjempe fin!! =D

Hege sa...

Herlig album! Koselig å se AC i huset igjen! :-)

Gro Tollaksen sa...

Kjempe fint album !
Heldige de som får den !

enda en scrappedame sa...

Ja, dette er den perfekte gave til familie :) Nydelig album.

Stella sa...

Det var en riktigt fin tradition tycker jag! Säkert alldeles jättemycket uppskattad!
Övriga traditioner gör vi vad vi vill med; jag tar det oförskämt lugnt inför den här julen till exempel ;)
Tack för all inspiration ni ger!

Turid sa...

Knallfint album og en perfekt gave!

toi9 sa...

Koselig å se Cecilie i huset igjen :)Lekker album hun har laget!!
Andre året på rad har jeg laget minialbum til mamma. En veldig fin gave å gi :) Skal lage en minialbum til barnas oldemor også. Skal begynne på den i dag ;)

Ha en fin bittelillejulaften :)

Vibeke's trekløver sa...

Flott album. Og det er kjekt med tradisjoner.
Ønsker alle en riktig god jul.
Klem fra Vibeke

Strikkelene sa...

Så flott album :) :) Nå skal jeg ta en tur innom bloggen hennes :) :)

Lena S sa...

Kjempeflott album, og nok en god idê for neste jul :-)

Wenche sa...

Herlig minialbum.

♥ Mys ♥ sa...

Så koselig juletradisjon - og flott resultat :D
- Inger

Tinemor sa...

WOW!! Utruleg flott album!! Og so tøff form på da!!

Utruleg artig å lesa historien din og :) E vel litt sånn eg har da med julekorta.. Tenker kvart år at "I år skal eg laga julekorta sjøl.." Men da endte opp med at eg for to daga sian bestilte dei frå Foto Knudsen.. Og dei er eeeendå ikkje komme i posten... Tihi.. koselig med julekort i romjula og ;)

Elinor sa...

Så fint! Dette må jeg testa!

Anita sa...

Nydelig :)

Nærmer seg en vinner her nå :)

Karin sa...

For et flott album!

mayskort sa...

så fint album.

KinesKlode sa...

Guri mulla, dette er spennende!!! Hvert år har jeg pleid å lage kalender, men tiden strekker ikke til i år...

Kristine sa...

Kjempefint album!! Super gave å gi bort :)

Lisbet sa...

Flott minialbum og en perfekt gave:-)

Guri sa...

Ja, dette må da vera ein perfekt gave. Nydelig.

Tonje sa...

Kjempeflott!
Ikke mange dagene igjen nå nei :)
Klem

bentes blogg sa...

For en utrolig flott gave å gi og litt av en jobb er det jo å gå igjennom de Lykkelige er de som får denne. Ha en god bittelille julaften.

Tone K. sa...

Uff ja...den tiden den tiden...ikke alltid lett å rekke over alt. Og vi er kanskje senere ute med ting vi har god tid på :)
Men, albumet var knallfint da !
Håper det kom/kommer frem i tide :)

God Jul ! :)

Cecilie sa...

Så utrolig mye fint det blir i denne!
Jeg henger meg på igjen.

Lille`s hule sa...

Nydelig søtt album.
Trekker mitt lodd nr 22 på solsnu dagen :)
Ha ei fortsatt fin og kreativ uke.
Lille

Aquarell sa...

Kjempeflott album, som mottageren helt sikkert vil sette stor pris på å få. :)

sylvia sa...

2 dager igjen til jul!!

Cathrin sa...

Nydelig album! Tror nok det er noen besteforeldre som blir veldig glad for pakken sin i år!
Å så godt jeg kjenner meg igjen, men her er det julekortene som blir utsatt til siste liten og havner i posten noen dager etter fristen. Like spent hvert år om de rekker fram før jul eller om de dukker opp i romjulen. :o)

Alhana sa...

Å så nydelig album
og for en flott gave og få :)

Cathrine sa...

Så koslig å lese...

Lekker bok også :o)

Kose deg masse i jula Ann-Cicilie.

Sivic sa...

Håper pakkene kommer frem til jul : )
Kjempefine album, kjekke å få og å gi bort i gaver!!

Nina sa...

nydelig

Susan sa...

Hihihi no kjente e meg igjen ja...sitter her å scrapper for harde livet på en album til mine foreldre :)

Marianne/skorpionen sa...

Så lekkert album!!

Bettina L. sa...

Kjempefin tradisjon og jeg skjønner godt du valgte den formen der. Nydelig;)

Tone-Lill sa...

Artig å lese om Ann Cecilie sin jule tradisjon . Det ble et kjempe flott album men mange fine detaljer . Håper det når frem til jul :)

Julia sa...

Så flott Ann Cicilie!! Nydelig stemning i hele albumet! Du er min super inspirasjon når det gjelder minialbum, jeg holdt på med et album til bestemor, som egentlig skulle vært ferdig i juli...som ble ferdig inatt ;-) Jobber best under press!

10na sa...

Så fint album. Kh 10na

Janne-Lise sa...

Sukk - synes dette er skikkelig imponerende - en ting er å ha laget et... men å "hastescrappe" noe slikt er virkelig en bragd i seg selv - skikkelig lekkert ble det og en fantastisk flott blogg.

Camilla sa...

Så flotte tradisjoner.
Prøver å lage våre egne nå som det er første jul med barn i bilde.

Tusen takk for luke 22 :D

lillesmor sa...

For et flott gavealbum. Det blir stort sett med tanken hos meg...