23. desember 2011

Polsk julestemning

Vi er så heldige at vi har fått med oss Finnabair i dag. 
Hun har laget et par lekre jule-journalsider for oss. 
Ta en titt. :D

My name is Anna Dąbrowska - Pękocka, but I tend to use my nickname Finnabair (pronounced Finavar) or Finn to make it shorter. I live in Warsaw, Poland, with my supportive husband – Jedrek, who understands my passion, lovabe beagle, Ira and 2 parrots. I love books, photos, new challenges in my life and a cup of black tea somewhere nearby;)

I just cant stop creating since I started in 2007, when I tried several techniques like decoupage or altering. In the end of 2007 my friends passed me information about scrapbooking and in 2008 I made my first pieces ... and I fell in love. My next step was trying mixed media and collage - and my love got even deeper!


My projects are mostly media-based: I create paper and canvas layouts, collages and altered art, tags, journal pages – and many more. I believe in power of recycling and upcycling and I just adore flea market supplies. For me it's not important to define my style – I assume it is usually grungy, artsy, sometimes funky or shabby - or it's everything mixed together! Are the names important? I just create in the way I feel at the moment and I am a very moody artist;) 

I teach classes in scrapbooking and mixed-media both in Poland and abroad or create as a freelance designer for scrapbooking magazines (from Russia, Sweden, USA, Great Britain, Germany) or local shops and manufacturers. Since November 2010 I'm a Design Team Member for Tattered Angels, since 2011 for Prima Marketing. I also design for Polish shop – Scrapki.pl and I support such brands as Dusty Attic or Layers of Color. I've just started product designing for 7 Dots Studiopaper collections are my new challenge and adventure.
Mitt navn er Anna Dabrowska - Pękocka, men jeg pleier å bruke mitt kallenavnet Finnabair (uttales Finavar) eller Finn for å gjøre det kortere. Jeg bor i Warszawa, Polen, med min støttende ektemann - Jedrek, som forstår min lidenskap,  vår skjønne Beagle, Ira og to papegøyer. Jeg elsker bøker, bilder, nye utfordringer i livet mitt og en kopp svart te eller annet sted i nærheten;)

Jeg har ikke klart å slutte å lage ting etter jeg i 2007, da jeg prøvde flere teknikker som decoupage eller altering. I slutten av 2007 ga mine venner meg informasjon om scrapbooking og i 2008 laget jeg min første  kreasjonr ... og jeg ble forelsket. Mitt neste skritt var å prøve mixed media og collage - og min kjærlighet blitt enda dypere!

Mine prosjekter er stort sett media-basert: Jeg lager layouter i papir og lerret,  kollasjer og endret kunst, tags, tidsskrift sider - og mange flere. Jeg tror på kraften i resirkulering og upcycling og jeg bare elsker loppemarked forsyninger. For meg er det ikke viktig å definere min stil - Jeg antar det er vanligvis grungy, fancy, noen ganger funky eller shabby - eller det er alt blandet sammen! Er navnene viktig? Jeg bare skaper på den måten jeg føler i øyeblikket og jeg er en veldig humørsyk artist;) 

Jeg underviser klasser i scrapbooking og mixed-media både i Polen og i utlandet eller lage som freelance designer for scrapbooking magasiner (fra Russland, Sverige, USA, Storbritannia, Tyskland) eller lokale butikker og produsenter. Siden november 2010 er jeg en Design Team medlem for Tattered Angels, siden 2011 for Prima Marketing. Jeg har også design for polske shop - Scrapki.pl og jeg støtter slike merker som Dusty Attic ellerLayers of Color. Jeg har nettopp begynt å designe  produkter for  7 Dots Studio - papir samlinger er min nye utfordringer og eventyr.




Where to start with a page?

The answers are many, mostly because all people are different from each other and find different things inspiring. For me the main goal was to show the warm, positive atmosphere of Christmas time, the moment of beeing together, sharing time with family and friends...and waiting for the Santa with presents of course! Do you smell the gingerbread and see the Christmas lights in this page?
I do!
 
I know the traditional colors for Christmas are red and green  - and so they are used in my journal page too... but the main part of composition is beautiful vintage paper which i used as a background, spraying a bit with brown and gold sprays - to make it even more vintage. To match the background I took a vintage photo, some lace and canvas strips and some ribbons too. The patterned paper here is in fact a piece of red and white paper bag, which I loved very much. I added the lace an pieces of paper to make layers on the background and use my sewing machine to do some crazy, grungy stitching on the top of it all. Then I sprayed it a bit with brown and gold mists.

When the project was almost dry I embellished it with a chipboard christmas trees from the latest Dusty Attic Collection, some twine, staples, paper clips and other metal stuff. I really like to have a grunger mess on my pages! The final touch was a beautiful button on the top of the tree - giving a bit of glamour look to this rather unclean page.

I wish you all wonderful, beautiful, blessed Christmas full of love, friendship and happiness. I hope you'll spend this time with your families and friends and find the time to stop for a moment and take a deep breath:)
Merry Christmas!

Finn


Hvor du skal begynne med en side?

Svarene er mange, mest fordi alle mennesker er forskjellige fra hverandre og finne forskjellige ting inspirerende. For meg er det viktigste målet  å vise den varme, positive atmosfæren av juletiden, øyeblikkene sammen, dele tid med familie og venner ... og venter på julenissen med gaver selvfølgelig! Kjenner du lukten av pepperkaker og ser du julelysene i denne siden?
Jeg gjør!

Jeg vet de tradisjonelle julefargenel er rødt og grønt - disse brukes min journal side også ... men den viktigste delen av komposisjonen er nydelig vintage papir som jeg brukte som bakgrunn, sprøyting litt med brunt og gull sprayer –for  å gjøre det enda mer vintageFor å  matche bakgrunnen tok jeg et vintage bilde, litt blonder og lerret strimler og noen bånd også. Den mønstrede papir her er faktisk et stykke rød og hvit papirpose, som jeg elsket veldig mye. Jeg har lagt til blonder en biter av papir for å lage lag på bakgrunnen og bruke min symaskin for å gjøre noen helsprøe, grungy søm på toppen av det hele. jeg sprayet det litt med brunt og gull mist.

Da prosjektet var nesten tørt pyntet jeg det med et chipboard juletrær fra den nyeste Dusty Attic kolleksjonen, noen twine/hyssing, stifter, binders og annet metall ting. Jeg liker å ha en grunger rot på sidene mine! Den siste finpussen ble en vakker knapp på toppen av treet - som gir litt glamour ser dette relativt uren side.

Jeg ønsker dere alle en fantastisk, flotte velsignet jul full av kjærlighet, vennskap og lykke. Jeg håper du vil tilbringe denne tiden sammen med familie og venner og finne tid til å stoppe et øyeblikk og ta et dypt åndedrag:)
God jul!

Finn



Thanks for the great article, Anna. Have a Merry Christmas you too! :D
----
Om du lurer, og det gjør du sikkert ;) 
Så er dagens premie i den store potten, denne:
Herlig metallpynt fra:

Dette var den aller siste premien, i morgen har vi trekningen av en STOOOOOOOOOORE JULEPAKKEN.  
Kanskje det er nettopp DU, som vinner! ;)

LYKKE TIL! :D

62 kommentarer:

Julia sa...

Love it!! Nydelige sider fra en fantastisk kunstner! Riktig god jul til alle dere i huset! Takk for en utrolig inspirerende kalender i år også!

Linda sa...

Så lekre sider! I dag starter juleferien, herlig :)
Ønsker dere i huset god jul!!
PS, jeg stikker innom og ser i morgen også ;)

Gro Tollaksen sa...

Kjempe fine sider.
Jeg ser innom i morgen.

Strikkelene sa...

Så nydelig!
Takk for 23 inspirerende innslag! Litt av hvert å ta fatt på her i gården når det gjelder scrapping - men jeg venter til 2012 :)

Linda64 sa...

Beautiful pages, thank you for sharing.
ønsker alle en GOD JUL!!

Anne/Scrappefruen sa...

Helt fantastisk!! Finnabair er så utrolig dyktig, og en veldig inspirerende artikkel.

Tusen takk for en super julekalender fra dere i Scrappehuset. Ønsker alle dere i teamet en God Jul!

Ann Kristin sa...

Super nydelig bok!


Ønsker dere en riktig god jul!

Ann Kristin

Cecilie sa...

Så utrolig lekkre sider hun har laget!
Jeg henger meg på siste dagen og jeg... Håper er jo å vinne! ;)

Asil sa...

Det er jo bare så lekkert det hun lager, og om noen kan forklare meg hvordan man får til å lage disse store "flekkene" er jeg evig takknemlig! :D

Sivic sa...

Nydelig og inspirerende!!

10na sa...

Fantastisk bog i en lækker stil.
Kh 10na

Anne Gerd sa...

Åh, jeg liker virkelig det hun lager:)

Janne-Lise sa...

En virkelig kunstner - i denne bloggen var det mye lekkert.

Turid sa...

Wow! Så flott den var! Tror jeg må innom bloggen hennes.
Takk for mange spennende innlegg i adventstiden! Gleder meg til å få prøvd ut noe på nyåret!
God Jul! :)

Elen sa...

Nydelig utført bok:-D God jul alle sammen:-D

♥ Mys ♥ sa...

Nydelige sider - takk for super inspirasjon!
Ønsker dere alle en herlig jul!
*Julelemmer fra Inger*

Lisbet sa...

Nydelig bok:-) Og flott gave i den store gaven. Da er det bare å krysse fingerne og håpe håpe.
Ha en flott lille julaften g tusen takk for masse flott inspirasjon i julekalenderen deres.

Karin sa...

Denne var flott! Har fått så mye inspirasjon av denne julekalenderen! Får satse på et kreativt år i 2012!

Arnlaug sa...

Elsker denne stilen! Fantastisk flotte sider:-)

Eddie sa...

Lekre sider!! Nydelig arbeid!
Det er mye jeg skal studere nærmere etter jul! Takk for jeg fikk være med på den STOOOORE julepakken!!! God jul til alle!
Klem fra Anne-Eddie :)

-Aina- sa...

gosj for ei grise lekker julebok.;nsker alle i huset en fin dagen f;r dagen♥

Ann Kristin sa...

Finnabair er bare helt fantastisk! Ønsker dere alle en riktig god jul!!

Guri sa...

Lekre julesider.
Og heldig den som vinner den stoooore julepakken. Håper det blir meg :)

Camilla sa...

Magiske sider og mange flotte tips!

Tusen takk for luke 23 :D

Elin sa...

Wow, great work Anna! This is really impressive. Happy holidays!

maya sa...

ååå så flott:))

Nå gleder jeg meg til å begynne på julen, har skikkelig med julestemning i dag:)

Ønsker alle i huset og alle andre kjempe god jul og et kreativt nytt år:))

mange juleklemmer fra maya

Bente sa...

Nyydelig kreasjon. Nå er jeg så spent at jeg nesten sprekker. Gleder meg masse til i morgen.
Good juul.

Sol sa...

Beauuuuuutiful!!!.. I love the vintage look.. and your way of making it .. .. Love the old papers and how you have combined New and Old Embellishment...
Love your style.. and the Details that look so Perfect...
Everything is put so Perfect together...
Lovley!!.. :o)

Wenche sa...

Herlighet så lekkert. Lagret i inspirasjonsmappa.

Anne sa...

Utroolig nydelige sider! jeg har vært stor fan av henne lenge, så gøy at dere fikk henne inn. :)

Anne sa...

Utroolig nydelige sider! jeg har vært stor fan av henne lenge, så gøy at dere fikk henne inn. :)

toi9 sa...

Finnabair er ei dame som gir masse inspirasjon :)
Mange herlige LO'er hun lager, og denne minialbumen var intet unntak!!!

Ha en strålende lillejulaften :)

enda en scrappedame sa...

Så flotte sider!
Nå krysser jeg fingre og tær før trekningen i morgen ;)

Knerten sa...

Fantastiske sider i en flott bok. Litt av en jobb ! Veldig gøy å se alt det flotte hun lager.
Ha en fin lille julaften, alle sammen !

lillesmor sa...

Utrolig lekre sider fra Finn.
ØNsker alle en riktig god jul, og et godt nytt år.

Kristin sa...

Fyyyy søren, så lekkert! Herlig inspirasjon!

Vil også takke for en kjempeflott og koselig kalender her inne!

tangent sa...

Lekkert!
Har vært gøy å telle ned til jul med julekalenderen deres.
Takk for masse inspirasjon!

Bea sa...

Nydelig, og så flott metallpynt!

Dagen før dagen, kos dere :o)

Klem fra bea

sylvia sa...

Fine sider. 1 dag igjen!!!

Lille`s hule sa...

Nydelig :)
Trekker mitt lodd nr 23 :)
Ønsker dere alle en flott lille julaften :)
Lille

cecilie sa...

Wow så flott!

unni's scrappeboble sa...

Denne dama er bare heilt fenomenal, alt hun lager er bare fantastisk,
Herlighet kor spennande det blir å se hvem som vinner i morga :))))))

Kristine sa...

Så utrolig fin!! Virkelig inspirerende :)

Tone K. sa...

wow....hun slutter aldri å imponere....det er jo så lekkert...og nå som jeg har pakket bort alle scrappesakene til fordel for julebordet...så kribler det jo mer enn noen sinne :)
Tusen takk for inspirasjon :)

God Jul :)

Linda sa...

Hun skal holde kurs på Scrapperally i vår, og jeg er så skuffet for at jeg ikke får delta :( Ble derfor glad for en linten innføring her :)

Nina sa...

Vakkert :)
Gir mye inspirasjon til mine prosjekter, men de er pakket bort for dette året.

Tonje sa...

Oi, så lekkert!
Takk for inspirasjonen :)

Liven sa...

Så flott! Ja, må nesten ta en titt i morgen også. God jul alle sammen!

Jeanette sa...

Nydelige sider i denne boken. :) Takk for enda mer inspirasjon. Og riktig god jul! Klem Jeanette :)

Anita sa...

Nydelig bok! Takk for inspirasjon.

Maria Therese sa...

Fantastisk nydelig bok ♥♥♥ Wow må en tur på besøk til bloggen hennes nå!! Tusen takk for spennede kalender med masser av inspirasjon! Det var like kjekt i år som i fjor :) God jul til alle ♥

Anita sa...

lekkert :)

God jul!

KinesKlode sa...

Så flink! Jeg er som en liten unge med tanke på selveste dagen i morgen! Hvem blir den heldige vinneren???

synnøve sa...

Herlig, den dama inspirerer såååå mye. Takk for et herig innslag.

Stella sa...

Åh, Anna är helt fantastisk! Så fint!!! Så mycket detaljer! Vackert helt enkelt!
Lyckos den som tar hem det här paketet imorgon! -Jag???

unni's scrappeboble sa...

Ja no nermer det seg............ spennende :)))

Lena sa...

Fantastisk flott bok. Takk for 23 flotte og inspirerende innlegg, blir spennende å se hvem den heldige vinneren blir :-)

Bettina L. sa...

Å dette var jo bare superlekkert. Blir så flott å¨blande vintage sider med rødt grønt og gull:) Virkelig inspirerende;)

Vibeke's trekløver sa...

Flott bok. Skal på scrapperally i mars, og der skal hun holde kurs. Selvsagt skal jeg på det kurset.
God jul til dere i Scrappehuset. En kjempejobb med en flott julekalender. En stor takk til dere.
Klem Vibeke

Cathrin sa...

Nydelig bok! Tenk nå er snart dagen her, hvor ble desember av? Men har fått mange gode ideer og tips her inne som jeg tar med meg inn i det nye året som jeg kan kose meg med.
Ønsker dere alle en kjempeflott jul!

Aquarell sa...

Fantastisk flotte sider! :)

Tone-Lill sa...

Enda et kunstverk fra Fannabair. Bloggen hennes er
noe av det mest spennende å besøke.
Tusen rakk for at dere i huset har laget en sånn spennende og kreativ jule kalender.
En riktig GOD JUL til dere alle :)