8. desember 2011

TØFFE julekort i en fei :)

Da var det dag 8 allerede jo!! Det tikker stadig nærmere jul - og vår store julepakke blir bare større og større...

Noe vi kortlagere og scrappere er opptatt av er jo at vi skal sende avgårde noen fine julekort. Men det er ikke alle av oss som er hverken like kjappe - eller tidlig ute.

I dag skal vi hjelpe deg!! Her hos oss får du tipsene om hvordan du kan lage julekort som imponerer enhver mottaker:)




"Østlending stuck på en liten øy på vestlandet, scrappet jevnt siden 2005 og opplever jeg mekker en del kort de siste året og - jeg som egentlig ikke er noen kortmaker. Har bikket 30 og vel så det, jobber som journalist og fotograf og det er vel stort det som er å si om meg"


Dette er måten dagens gjest presenterer seg selv:) Vi vil gjerne legge til at denne dama her er helt rååå!! Hun har sittet i en mengde designteam - og er meget godt kjent i det store utlandet. Akkurat nå så finner du henne både i designteamet til Prima, GlueArt, 3ndy Papir, MayaRoad og Craft Origine.


Vi ønsker ANIA - hjertelig velkommen til oss!!
Her skal hun vise oss hvordan vi med små grep kan lage de tøffeste, kuleste og herligste julekort:)


Tusen takk for au du stiller opp for oss Ania:)








Ok, samlebåndsprinsippet er ikke helt mitt bord, selv om jeg på forhånd vet at jeg må lage et visst antall kort. Jeg må føle at jeg har en viss kreativ frihet for hvert kort jeg mekker. Og – for å gjøre det hele litt morsommere, synes jeg det er gøy å utfordre meg selv til å ta utgangspunkt i et grunnprodukt, for så å se hvor det fører meg hen….





Jeg har her tatt utgangspunkt i doily-hjerter som basis. Her skal det innrømmes at noen (undertegnede) lenge ikke helt så poenget med doilies-trenden. Nå, lenge etter at andre for lengst har trykket disse til sine hjerter og kanskje(?) blitt litt lei av dem, kommer jeg tussende etter :p Nevertheless. Tenkte jeg og skulle satse på ikke alt-for-julete-kort heller..
Det første kortet var det som tok mest tid, her fotograferte jeg stegene underveis om noen er interessert:





Første tanken var å bruke en tag. Maya Road har et kjempefint snøfnuggsett som gir trykk som er veldig crispy. Sånt liker jeg, som i utgangspunktet ikke helt er venn med stempling og sånn.


Se – selv når jeg skal embosse trykket er linjene ganske fine og skarpe. Igjen: Me like J



Gned distress ink over hele tag’en – weathered wood og broken china (nydelig blåfarge på denne). Sprayet lett med graphite glimmer mist på god avstand over, og tørket vekk det som falt på trykket slik at det hvite igjen kom frem.



Deretter tok jeg litt hvit gesso (any akrylmaling funker fint, jeg er bare lat og tar det nærmeste jeg finner :p) på fingrene, og smurte litt på kantene og litt vilkårlig på selve tag’en.


Så fant jeg frem det andre jeg ville ha på – en minibanner laget av Maya Road chipboardbannere med pålimt juleark fra 3ndypapir, trinkets, bakers twine og tresnøfnugg. Rotet litt før jeg fant et ok oppsett.


Så snart jeg hadde klart for meg sånn ca hvordan pynten skulle være, var det på tide å fikse selve bakgrunnen. Et kvadrat med påsydde strimler som ramme rundt…


Kantene ble så distresset (jeg bruker neglene mine) – bruk så glue dots (her: Raisen’s fra Glue Arts) på bannerne.


Og fest tråden et par ganger rundt slik. Legg gjerne til en ny glue dot oppå før du fester. Legg til ytterligere detaljer før du sier deg ferdig.





Materialer:
Ark fra 3ndypapir’s julekolleksjon
Chipboard, trinkets, bingotall, clearstamp, og tresnøfnugg fra Maya Road
Distress ink + glimmer mist, hvit embossing + maling.
Bling fra Prima marketing.
Raisen’s og lim fra Glue Arts


De to neste kortene er enklere i utforming:





Her fant jeg frem en chipboardfigur, en passende blomst og en papirstrimle. Sammen synes jeg dette virket fint nok, da er det bare å lime ting & legge til detaljene.


Materialer:
Ark, chipboard, blomst og bokstaver fra Prima marketing
Lim fra Glue Arts



Valgte et lignende oppsett for det siste kortet mitt – et snøfnugg jeg har laget klart tidligere og likevel ikke brukt (typisk meg), tror det har ligget på bordet mitt siden sist jul, haha.. eller i hvert fall vinter! To mønsterark som bakgrunn (de er limt på ganske langt fra kantene slik at de kan bøyes litt utover). En remse ark med påtrykket stempel og rullede ender, og tre blomster knyttet sammen med bakers twine. Husk å bruk glue dots eller lignende når remsen skal festes, for å få litt bølger i det… That’s it. Dette oppsettet ligner egentlig ganske på kort 2, bare med litt andre ting..



Materialer:
Ark fra 3ndypapir
Chipboard, clearstamps og  blomster fra Maya Road
Raisen’s og lim fra Glue Arts.

Gjør kortmekkingen litt gøyere ved å gi deg selv slike små utfordringer. Og med utgangspunkt i tre doilyhjerter slik som her, er det litt gøy å se hvor forskjellige resultatene kan bli. Og det er på en måte enklere å få til et fint resultat når du kan bygge rundt et doilyhjerte…det slår liksom ikke feil ;)


Takker gjerne ja takk til et så flott kort i postkassa jeg!! Med en så flott forklaring så er dette oppnåelig for oss alle. Lykke til alle sammen:)




Men..... som vi alle vet.... Vi er jo i gang med den stoooore julepakken her hos oss!! Vi har med oss flotte gjester - du kommenterer... Og en av våre lesere kommer til å stikke av med den stooore julepakken vår. Kult!!!:)

Pakke nummer 8 som hopper oppi den stooooore julepakken vår er 2 flotte stempler fra Papirdesign!!



Papirdesign har de herligste mønsterark, stempler, blomster og blonder.
Besøk bloggen - for masse flott inspirasjon fra de DYKTIGE jentene i designteamet der:)




Da ser vi frem til en hyggelig kommentar
 - og ønsker deg en SUPER TORSDAG :)

66 kommentarer:

Marianne/skorpionen sa...

Herlige kort fra en herlig dame!!!

Maria Therese sa...

Desse var helt råtøffe!!!

Ann Kristin sa...

Åh! Helt nydelige kort altså!! tusen takk for kjempeinspirasjon!

Tinemor sa...

Detta vart nokon flotte kort.. Burde prøvd meg på noko sånt... Men eg e for opphengt i motiv.. Kanskje eg sku tatt da som ein utfordring og prøvd??

Kristin sa...

Wow, så utrolig kule kort! Gode ideer og tips her!

Arnlaug sa...

For nåken fantastiske kort! Sjølv er eg lat og bestiller fotokort:-P kanskje ein vakker dag lager eg dei sjølv eg og;-)

Linda64 sa...

Her var det masse flott inspirasjon.. tusen takk Ania og scrappehuset <3

Gro Tollaksen sa...

Altid noe nytt og lære :)
Tusen takk.

Hege sa...

Lekre kort!! Kjenner jeg ble inspirert jeg!! Takk for inspirasjonen, Ania!
- og takk til jentene i huset som deler med oss!

Vibeke's trekløver sa...

Flotte kort. Alle trenger vel litt inspirasjon iblandt.
Klem Vibeke

Anne Gerd sa...

Så flotte kort:)

Linda sa...

Knallstilige julekort!! Takk for inspirasjon :) Selv om jeg må innrømme at årets julekort er bestilt ;)

Synne_:) sa...

Så herlige julekort !! Ha en nydelig dag alle sammen <3

Liven sa...

Masse inspirasjon å hente her!

Sol sa...

Så Utrolig stilig... Det var en helt ny måte å lage Julekort på.. I min verden.. Kul måte å bygge opp et kort på.. Å det ble Råstilig!!...
Kanskje jeg må prøve meg på denne måten å bygge opp et kort på.. :o)

Stine sa...

Disse var lekre! Herlig inspirasjon :-)

bentes blogg sa...

Kjempe stilige kort. Ha en flott dag.

Eddie sa...

Fantastiske kort! Kan ikke tenke meg at jeg hadde laget dette på 1-2-3!! Men de var lekre, det er sikkert. Klem fra Anne-Eddie :)
Flotte tekststempel her som blir lagt i julepakken!! :)

toi9 sa...

Lekre kort!
Tusen takk for inspirasjonen fra Ania, og at dere lager en slik herlig julekalender for oss :)

Ha en fin torsdag :)

Anit@ sa...

Nydelige kort!

Takker for inspirasjon :)

Bettina L. sa...

For en lekker måte å lage kort på. Dette må prøves ut etterhvert. Imens så slenger jeg meg med på videre trekning. Klem

enda en scrappedame sa...

Det er moro å se hvor forskjellige kort man kan lage med det samme utgangspunktet. Flotte kort!

Tika sa...

Kjempeflotte kort, og flott å se julekort som ikke trenger å ha engler og nisser for å være "jul".

Jeanette sa...

Så herlige og kreative kort. Vil vel kanskje si at det kanskje ikke så så veldig raskt ut å lage disse, men de var jo fine. :) Ha en fin torsdag dere også, i Huset.

Anne sa...

Woow, så nydelige kort! Jeg skalskalskal prøve, men jeg er overbevist om at jeg ikke får til sånne lekkerheter som dette her. :p

Lisbet sa...

Skikkelig lekre kort. OG så flotte de embossede snøfnuggene ble.
Ha en flott torsdag!

Karin sa...

Oj, disse var flotte! Ser ikke ut som jeg kommer helt i mål på julekortfronten i år...kanskje jeg skal prøve meg på noen sånne!
Ha en fin dag!

Tonje sa...

Kjempeflott inspirasjon!
Likte godt de embossede snøfnuggene :)
Klem fra Tonje

Knerten sa...

Så flotte kort, synes ikke de så så superenkle ut heller, jeg, da...
Morsomt med teknikkene hun har brukt !

KinesKlode sa...

Flotte kort! Jeg har bare laget 3 kort og skulle strengt tatt laget eehhhh 30.... Kanskje på tide å se at tiden ikke strekker til i år... For selvom jeg bestemmer meg for å gjøre det enkelt, så tar det jommen i meg tid likevel... :) Fortsatt god førjulstid til alle jentene i huset! Dere er så flinke!

Bea sa...

nydelige kort, og jeg blir igjen slått av tanken på at jeg bruker glimmer mist'en min altfor lite, det finnes jo så mye gøy å gjøre med den!
Ha en flott torsdag alle sammen, det er snart helg :o)

Klem fra Bea

Elen sa...

Det var noen friske og flotte julekort:-) Ha en flott dag!

Stella sa...

Supersnygga julkort! Nu blir jag (som inte heller är kortmakare) riktigt sugen att knåpa ihop några :)

10na sa...

1000 tak for inspirationen. Jeg er vild med de krøllede kanter på det første kort. Kh 10na

mayskort sa...

kjempe fine julekort.

Wenche sa...

Nydelige prosjekter. Ania er genial.

♥ Kaia ♥ sa...

Kjempeflotte kort, nydelig med symaskinkanten (jeg vil ha symskin!!).
Lekre teknikker som er brukt.
Klem fra Kaia

Susan sa...

Nydelige kort! =)

NygaardSkødt sa...

Hvor er det søde og fine julekort. Jeg kan især godt lide de to sidste. Ha' en dejlig oh hyggelig december.
hilsen Anne

Asil sa...

Knallfine kort! Alltid kjekt å se hvordan en tenker når en lager kortene! :)

Lena S sa...

Kjempestilige kort, takk for inspirasjon :-)

Strikkelene sa...

Aldeles supert; Tusen takk for "steg-for-steg" - og inspirasjon! :)

Cathrin sa...

Så flott kortene ble, og morro å se hvor forskjellige de blir selv om noe av pynten er lik. Er ikke så veldig glad i samlebåndsprinsippet jeg heller, er nok derfor jeg henger sørgelig etter med mine egne julekort. Har faktisk ikke begynt ennå, men kanskje dette var inspirasjonen som skulle til for å få meg i gang! Tusen takk for at dere deler! :o)

Janne-Lise sa...

Kjempefine og inspirerende julekort :) Tusen takk Aina :)

hilsen Janne-Lise

Linda sa...

Er kjempeglad i stilen til Ania, så leken og flott! Og hun er jo bare råflink på å bruke mange ulike mønsterpapirer :)

Kristine sa...

Så fine kort :)

WencheP sa...

Nydelige julekort!

sylvia sa...

Mange nye ideer her ja!!

Anita sa...

For noen kjempefine kort. Det var inspirerende å se hva hun fikk ut av de tre hjertene :)) Takk for at du deler :)

Tone K. sa...

Åhh...jeg elsker sånne trinn for trinn bilder :)
Tusen takk for inspirasjon...dette var utrolig flott :)

....og sikler på den store julepakken fortsetter :)

Nina sa...

Takk for flotte tips som gir inspirasjon. Skal sette meg ned å lage litt flere når helga kommer :)

oheidia sa...

Falt veldig for disse julekorteme. De er kreative, fargerike og fine. Nydelige resultater. Takk:)

Lille`s hule sa...

Stilige :)
Trekker mitt 8ènde lodd :)
Ha en fortsatt fin og kreativ advent :)
Lille

Aquarell sa...

Kjempeflotte julekort! De var skikkelig kule! :)

Ann Kristin sa...

Kjempeflott inspirasjon!


Ann Kristin

Julia sa...

Så utrolig flotte kort! Her samles litt inspirasjon til etter jul også, da kan man jo nyte.. ;-)

GryA sa...

Liker "Aniastilen" altså!

Silje sa...

Kjempekoselige kort. Godt å høre at det er flere enn meg som er litt late, og som gjerne "tager det man haver" ;)

lillesmor sa...

Jeg er kjempefan av Ania-stilen, og siden det var lenge siden jeg har vært i bloggen hennes, var det artig å se litt til henne igjen. Likte julekortene!

Turid sa...

Så flotte julekort! Lagrer inspirasjonen i håp om å rekke noen julekort før jul :)
Hilsen Turid

pia u sa...

Underbart kort såå fint!

Trollkjerringa sa...

Dette er god kunstnerisk frihet som jeg elsker!
Hvis noe gjør meg inspirert, så er det slike innlegg.

Klem fra Trollkjerringa. :)

Sivic sa...

Så forskjellige korta ble, selv om utgangspunktet var det samme, et doilyhjerte : )
Spennende!

♥ Mys ♥ sa...

Åh! Helt nydelige kort altså!!
Tusen takk for super inspirasjon!
- Inger

Anne/Scrappefruen sa...

Skikkelig fine kort!!

Hege sa...

Kule og annerledes julekort! Likte de kjempegodt! Takk for inspirasjon!