2. desember 2011

Vi knipser et av årets "viktigste" bilder

Et av årets viktigste bilder ja... Det er tittelen vi valgte å bruke på dagens innlegg.. Det er akkurat slik det er for mange av oss. Dette er bildet som skal sendes til kjære slektninger, gode venner, de man glemte i fjor - de man gjerne skulle slippe å sende til - og til alle andre vi er glade i :)
Bildet som havner i alles postkasse, på oppslagstavler og på peishylla. Vi snakker selvfølgelig om årest julekortbilde. Bildet vi gjerne vil skal være best mulig:)

Kalenderen sier at i dag er det 2. desember - så du har fortsatt god tid:)




Til å gi oss noen gode tips, så har vi fått med oss fotograf
Hanny Charlotte Pedersen.
Hun har egen blogg - og en facebookside.





Er en jente på 31 år, samboer og bor i Skien. Jobber i barnehage og trives veldig godt med det. Har alltid hatt foto som hobby, men i 2007 ble det mer enn en hobby. Jeg dro til Oslo og studerte ved Bilder Nordic School of Photography. Har hatt oppdrag innen bryllup, portrett, konfirmasjon, fashion og barn. All fritid utenom jobb går til og fotografere, og jeg elsker det!


               Tenkte jeg kunne skive/dele noen tips om hvordan du kan ta bedre bilder til julekortene.

PLANLEGG:

Ta deg god tid til og planlegge julekortene. Enten om du gjør det hos fotograf eller velger og gjøre det selv.  Fotografer har stor pågang i desember så det lønner seg å være tidlig ute når man bestiller time.  Hva skal barna /familien ha Skal man ta bildene ute eller inne? osv...


INNE:

Sett opp en "scene". Ha en nøytral bakgrunn. La barna sitte på en benk, kjelke eller lignende. Man må ikke nødvendigvis ha på nisseluer hvert år, men er alltid koselig. La barna/ familien ha på seg klær som
ligner, da blir det mer helhet i bilde. Barn er glade, sinte, jublende, morsomme og triste. Så det er lurt og ha en liten belønning på lur, enten om det er kjeks, godteri eller at dere finner på noe koselig sammen. Sett på musikk som barna liker eller finn fram såpeboblene. De er ofte nyskjerrige ,men de mister fort interessen. Ta bilder raskt, og heller ta pauser. Vær leken og ha det morsomt!




UTE:

Hvis man velger og ta de ute, får man mer ekte og naturlige bilder. Lag en snøborg. Ta de utenfor en stall eller låve. Tenk kreativt!  Ha kamera klart når de leker i snøen. De har en spontanitet og et følelsesregister som åpner seg for de mest fantastiske uttrykk. Følg barnas bevegelser med kameraet , da er det lettere og få blinkskudd. En vanlig feil når man fotograferer barn, er at fotografen tar bilder fra sin egen høyde. Å fotografere på barnas nivå er derfor et viktig poeng når man skal ta bilder av barn.  


TEKNISKE TIPS:
Om du har speilrefleks så bruk lav blender for å få fin dybde. (Blenderåpningen er objektivets "iris", regulerer den mengde lys som skal slippe inn til filmen. Den er også bestemmende for dybdeskarpheten.)Unngå innbygd blitz på kompaktkameraet. De er ofte altfor sterke, og man får av og til røde øyne.

Lys: Dagslyset er ofte det beste lyset. Om du tar bilder innendørs så dra "scenen" nærmest vinduet og la lyset slippe inn på motivet. Om du tar bilder utendørs så still barna i skygge, slik at de får et mykt lys.
Objektiv: 50mm er min favoritt når jeg tar portrettbilder. Lyssterkt og dybdeskarpheten blir helt utrolig! 135mm: Den gir en nydelig skarphet, autofokusen er kjapp og gir en fin uskarp bakgrunn.

Ønsker alle en fantastisk jul!!

Fotograf Hanny Charlotte Pedersen




Da er det bare og hente unga, gubben eller kanskje bikkja - og knipse årets julebilder!!
Mens du tenker over hvor du skal plassere dem alle så skal vi fortelle deg hvilken premie som havner oppi den stoooore julepakken i dag:



 Fra snille, gavmilde og herlige Papirdesign har vi 2 stempler som herved har hoppet oppi pakken til den heldige vinneren.

 Hvis du vil ha et lodd og en mulighet:
 Legg igjen en kommentar :)
Hvis du ikke har noen aning om hva dette dreier seg om  - så kan du lese mer om det her:)




Er du i rute med årets julebilde?


God fredag til deg som titter innom:)

84 kommentarer:

Asil sa...

Man burde vel strengt tatt begynt å fått ferdig disse julekortene, ja... Men i år skal jeg definitivt ta flere bilder i jula - i fjor ble nesten alt mislykka på grunn av.. tja, jeg kunne jo lagt skylden både her og der, men det var nå meg bak kamera, så - fotografen sov litt i timen og hadde feil innstilling. Jaja. :D

Takk for gode tips!!

Anne Gerd sa...

Det er "bare" å lage korta som gjenstår her...bildene er tatt:)

Bea sa...

I rute med årets julebilde...? Nei ikke egentlig, for jeg venter på at det skal komme litt snø, for å få de "riktige" bildene.... og med denne høsten her er jeg redd det fortsatt drøyer. I tilfelle får jeg fine på en annen vri :)

God helg alle sammen!

Klem fra Bea

Kristin sa...

Så gode tips for de som trenger det til sine julebilder. Jeg har noen utfordringer med å fotografere Timmy-pusen vår med nisselue, men det blir jo mye morsomme bilder ut av det også!

Lisbet sa...

Jeg bruekr alltid ett bilde som er knipset tidligere. I år ble det bilde av snupsi på Chios ferie i September som ble det utvalgt. Men flottå få mange tips til å ta gode bilder.
Er i rute julekortene er ferdige og kan hentes i butikken nå.
Ha ne flott fredag:-)

Karin sa...

Vi er i rute med julekortene her også. I år bruker vi bilder fra høstferien, da var vi i Paris. Ha en strålende dag!

toi9 sa...

Takk for inspirasjon!!
Her er det som de forrige årene, ikke blitt tatt noe bilde av barna og laga julekort......neste år ;)

Ha en fin dag :)
Klem

Wenche sa...

Takk for mange flotte tips. Julekortet herfra i år ble med ett bilde fra fjelltur i mai. Pleier ta et av årets bilder som er mest vellykket og som begge ungene er mest mulig lik seg selv.

Tone-Lill sa...

Her var det mye å lære. Takk for det flotte innlegget.
Ha en riktig God før juls tid
:)

Monika sa...

Takk for tips angående fotografering :)
Her har vi gjort det enkelt med tanke på julekortbilde i år ... vi fikk noen til å ta bilde av oss alle sju da vi var i Tyrkia nå i oktober ... kanskje ikke så julete med stranden i bakgrunn, men ikke så ofte vi blir tatt bilde av alle sammen.

Hege sa...

Genialt med slike tips i dag! Vi skal ta bildet i morra (er planen)

Ha en flott andre desember!

Bealor sa...

Julekortbildet er tatt og kortene bestilt. Uvanlig tidlig til meg å være.

Tika sa...

Julekortbildene ligger faktisk klare som ferdige julekort alt. Det gjenstår bare å skrive på dem og få dem i postkassen ;)

Flotte tips som jeg tar med meg videre. Det eneste jeg ikke helt har kontroll på da, er hvordan jeg skal få begge ungene til å smile og se samme vei samtidig...

Marianne/skorpionen sa...

Årets julekortbilde tror jeg går i vasken, ingen av jentene som har lyst til å bli tatt bilde av for tiden!
Men takk for supre tips!

Tonje sa...

Julekort har vi droppet i år, men alltid gøy å få tips uansett :)

Ha en fin dag!

Astrid sa...

Julekortet her i huset ble til 1 juledag i fjor... Det som er igjen er å få det over på papir... :-)

10na sa...

Fantastiske billeder og tak for gode råd. kh 10na

Elinor sa...

Likte ideerne med foto! God inspiration! Får bli nær jeg får barn då =)

Elen sa...

Julekortene er bestilt, men må medgi at jeg ikke brukte på langt nær så mye tid og planlegging rundt det som fotografen her anbefaler. Selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt mye mer på det, endte det med et bilde jeg allerede hadde tatt. Vi får se om det ikke blir noe mer ut av det neste år:-D

Ida / Little sa...

Fiks ferdig for i år! Og det er så digg!! Men supert med litt tips og triks, det tas godt med videre! :)

Fortsatt god jul!! :)

Klem Ida

Stine sa...

Herlige tips...julebildene burde vel tas snart..med tre barn som skal være med på bildet er det greit å ikke måtte stresse!

Klem Stine

maya sa...

vi lager julebrev og har en oppsummering av året der og da bruker vi bilder som er tatt gjennom hele året også, i sommerferien så passer vi bestandig på og ta et spesielt bilde som vi skal bruke som avsluttning på julebrevet, vi bruker å planlegge det litt:)

veldig bra med tips:)

ha en god 2. desember
klem maya

Linda sa...

bildene er tatt, og kortene sendt ut :)

Bettina L. sa...

Så gode tips. Her er kortene ferdige, men jeg mangler bildene. Får se hva vi klarer dette året da.. Men i løpet av helgen skal vi i det minste få fikset dette og. Bettina xx

Anne sa...

Så masse gode tips. :)
Vi har ikke pleid å ta julekortbilde, men det blir nok senere, og sånne tips har folk flest godt av tenker jeg, spesielt nå som alle har så gode kameraer, nå er det lett å ta gode bilder med noen små grep og littegrann kunnskap.

Knerten sa...

Nei, årets julebilde er ennå ikke tatt, men jeg forbereder det mentalt :-)

Arnlaug sa...

Årets julekort kommer snart i posten. Var hos fotograf i sommar og bruker bilde derfra:-)
Men her var det supre tips til seinare då:-)

Eddie sa...

I dag har vi litt snø ute, så jeg håper å få et fint desember bilde... Det blir selvsagt av hunden da! Takk til deg som vil hjelpe meg å få blinkien på plass! Klem fra Anne-Eddie :)

Anita sa...

Takk for mange gode tips. De blir nok ikke brukt til julekortfotografering - men alt mulig annet :))

mayskort sa...

er ikke helt ferdig med julekortene men det er snart i boks..

Hege sa...

gode tips. jeg har enda ikke laget bildene til julekortene, så dette er noe å ta med seg videre

WencheP sa...

Er ikke i rute med julekortbildene - venter på snøen.... :)

enda en scrappedame sa...

Jeg tar ikke barnebilder og bruker som julekort lenger, barna mine er blitt voksen ;) Men det er likevel fint med noen tips for fotografering :)
Nydelige stempler fra Papirdesign.

Linda64 sa...

Ikke i rute i det hele tatt, men har en ide og det er jo noe ;-)

Susan sa...

Tusen takk for flotte fototips! Har fortsatt ikke fått tatt bilder. Har så lyst å ta utebilder, men her har det regnet og blåst de siste ukene :P mørkt er det også. Håper det blir litt bedre vær i helgen hvis ikke må jeg bare bruke noen bilder fra i sommer...

Ann Kristin sa...

Takk for gode tips! Her er årets julebilde allerede i boks :)

unni's scrappeboble sa...

Her var det mange supre tips :))
Årets julebilde ? Trur det blir kjøpte bilda på julekorta i år også :))

Anit@ sa...

Kortene er ferdig scrappet, mangler bare bilde. eller har egentlig bildet klart og, men har de siste dagene tenkt på om jeg vil ha et annet. så skal knipse noen bilder i morgen, så får vi se :)

Ha en trivelig førjulskveld :)

Vibeke's trekløver sa...

Ja, heldigvis er julekortene bestilt og snart vei ut til mottakene.
Klem fra Vibeke

Tone K. sa...

OMG !! Jeg har helt glemt av julekortene jeg....dån.
Må nok få poden til å stille opp på litt nå altså.....takk for supre tips ! :)
Også så flotte bilder du har tatt her...sukk.

Ann Kristin sa...

Tusen takk for gode tips!
Bildene og kortene er snart i boks.

Ann kristin

Guri sa...

Årets julebilde skal tas i helga. Veldig uhøytidelig bilde med heile familien + 2 kattar og ein hund. Fotografen er nevøen min på 10 år.

lillesmor sa...

Gode tips som kom til rett tidspunkt. Her skal det tas bilder i morgen, og er vi heldig får vi et snev av dagslys også...

Hildegunn sa...

Jeg sender ikke julekort, jeg :p Kjedelig å sende bilde av seg selv ;)

Cathrine sa...

Årets bilder tatt...Hehe..Nei, ikke kommet så langt...
Håper å få knipset litt i helga..:oP

Aquarell sa...

Vi tok bildene i november, ute i det store treet i hagen. Ungene hadde nisseluer, og lekte smånisser i treet. Vi hadde det kjempegøy. :)

Linda sa...

Vi er så heldige å ha bilder av hele familien tatt av fotograf i år :) Og de er ferdige og ferdig skrevet, godt med det som er gjort ;)

Jeanette sa...

Fin artikkel. Jeg brukte et bilde som ble tatt i fjor, i og med at jeg ikke helt tror at noen vet når det ble tatt ;-). Ha en fin fredag!

Vibekke sa...

Her har vinterstormen VIRKELIG utsatt ALT som heter julebilder... og så var jeg så innmari fornøyd med dem fra i fjor, kan jo umulig være like heldig to år på rad???
Vel det er vel bare å hoppe i det snart, TAKK for gode tips og råd :)

KinesKlode sa...

Flotte tips! Jeg må få tatt noen bilder i løpet av helgen kanskje... Men må igrunnen bestemme meg for om jeg skal rekke å lage kortene i år eller om jeg skal bestille.... Hmmm....

Strikkelene sa...

Blir nok julekort og julebrev i år også. Bildet tar jeg alltid på førjulmiddag hos svigerforeldrene mine :)

MereteN sa...

Takk for gode foto tips.Det trengs.
Herlig premie pott i dag også. Dette må bli årets pakke:o)
Ha en god helg.
Merete N

Lena sa...

Jeg har alltid tatt julebilder av barna våre, men nå er de blitt så store (15, 17 og 19 år) at det ikke er like enkelt. Nisselue er ikke så kult i den alderen :-)

Sol sa...

Åh Så Utrolig Nydelige bilder!!.. Sender ikke foto julekort jeg.. Men dette er gode tips når man skal lage sine egne foto julekort!!

Cathrin sa...

Siden det sjeldent er lett å få en veldig aktiv 5-åring til å gjøre det man ønsker til det berømte julebildet, blir barnehagebildet brukt i år også. Må si jeg er mektig imponert over barnefamilier med 2 eller flere barn som greier å få tatt nydelige bilder. Men kortene er absolutt ikke i boks i år...kjenner jeg begynner å få liiiiitt dårlig tid nå ja... ;o)

Kristine sa...

Jeg er også glad i å ta bilder,
så dette var gode tips! :)

Renates hjørne sa...

Pju, jeg er så glad vi ikke skal ha bilder;) Jeg lager noen få kort til nær familie, resten får vente til vi får barn;)

Stella sa...

Se där ja, då blev jag inspirerad att äntligen ta itu med de där bilderna. Tack för det!

RitaK sa...

Takk for fine foto-tips, og sjansen til å vinne julepakka :-)

Ulltråen`s Kaosheim sa...

Julekortene ja! De var ikke i mitt hode,før denne flott luka her dukket opp. Kanskje jeg må få ut fingeren og få knipset litt i helgen? Eller blir det rett og slett et julebrev med litt bilder på ??
Takk for tips

God Helg

Gro Tollaksen sa...

Bilde blir tatt om noen dager ,takk for gode tips.

Lille`s hule sa...

Med ei datter på vidregående skole i Bodø og sjelden hjemme er det ikke så lett og få bilde av begge englan mine....
men sist ho var hjemme fikk vi knipsa noen i full fart, men har ikke huska og bestilt de, så tusen takk for påminnelsen ;)
Ha en fortsatt fin og kreativ adventstund :)

Angella sa...

For en fotograf og for noen herlige bilder som er tatt....
Absolutt noen ideer å ta med seg videre:)

Angella

oheidia sa...

Må innrømme noe - bilder har jeg nok av og bruker å ta et bilde jeg har liggende til å ha inni julekortene. Kan alikevel tenkes at jeg i år prøver å ta organiserte bilder av barna.

Takk for fin artikkel:)

Alhana sa...

Flott artikkel.
Årets bilder er tatt og julekortene har kommet vel i hus. Nå er det bare å få sendt de ut til slekt og venner :-)
God helg.

GryA sa...

Vårt julekort bilde er klart! men her er det ikke noe stress med det. Jeg finner et bilde av frøknene som er tatt en eller annen gang i løpet av året. Er det skrikende farger og dårlig bakgrunn, så endrer jeg det til svart/hvitt også har vi et ærlig hverdagsbilde! Det er jo sånn de ser ut til vanlig, og det kan da andre også få se! I år f.eks har minstefrøkna et stort sår på det ene kinnet...

Camilla sa...

SKikkelig flotte bildetips fra huset!
Tusen takk for luke 2 :D

Ann Kristin sa...

Jeg grubler fremdeles på en idè til et kreativt familiebilde..men det har jeg jo gjort siden i sommer =D

Janne-Lise sa...

Årets julekort bilder er tatt og bestilt, men her var det mange fine tips og en flott blogg som skal lagres for tips og inspirasjon til en annen gang :)

takk og god helg.

Turid sa...

Det blir liksom ikke det samme å skulle lage julekortbilde av en 19 åring :o) Det blir nok scrappede julekort i stede...
Likevel tar jeg med gode tips til fotografering!
Turid :)

Turid sa...

Det blir liksom ikke det samme å skulle lage julekortbilde av en 19 åring :o) Det blir nok scrappede julekort i stede...
Likevel tar jeg med gode tips til fotografering!
Turid :)

♥ Kaia ♥ sa...

Er ikke helt i rute, men det kommer...
Klem fra Kaia

Liven sa...

Her var det mange gode råd og tips!

Maria Therese sa...

Julekortene er allerede på plass i år :) Bare å skrive på konvoluttene å få dem ut.. Men kjempekjekt med foto tips :)

Synne_:) sa...

Så herlige julekort bilder <3 Takk for nyttige fototips :)

ruffa sa...

Her var det mange flotte ideer til julekortbilder - guri for en flott kalender dere har laget altså :)

Linda sa...

Kjempeflotte tips til julekorta. Her er de heldigvis både tatt og fremkalt, så her mangler kun å sende de ut:)

Julia sa...

Utrolig flotte tips! Jeg skjal ta bilder nå på onsdag, håper på godt lys :-)

Silje sa...

Kjempefine bilder.. Og takk for tips :)

Sivic sa...

Mange gode tips å ta med seg her : )

♥ Mys ♥ sa...

Takk for gode tips:D
- Inger

Anne/Scrappefruen sa...

Takk for fine tips og gode råd til å få bildene litt bedre!

Hege sa...

Nydelige bilder og tusen takk for fototips!!

synnøve sa...

Takker for fototips, burde nok komme meg unna autoknappen,......
liker best å ta bilder ute i dagslyset.