21. februar 2012

Minikurs med Linda Brun

Denne gangen er vi så heldig at vi har fått Linda Brun - også kjent som Linda64 til å lage et lite minikurs for oss.

Linda lager  kule LO`er og kort, knalltøffe Art Journal sider. Hun er DT team leder for Scrapshop..For å finne ut mer om Linda anbefaler vi en tur innom bloggen hennes. Den finner du HER! Sjekk hennes kreative CV. DEN er flott..




Først vil jeg si tusen takk for at jeg er blitt invitert til Scrappehuset, kjempekoselig.
Jeg visste egentlig med en gang hva jeg hadde lyst å vise dere. Og forhåpentligvis inspirere dere til å lage deres egen.

Jeg har funnet ut at det å lage egne små bøker er kjempegøy og et billig alternativ til kjøpte bøker. Jeg tenkte jeg hadde lyst å vise en av måtene jeg gjør det på. Du trenger en innbunden bok, gjerne gammel og tykkelse alt etter eget ønske. Jeg finner disse på Fretex og loppemarked for en billig penge. Et stykke stoff, gjerne litt stivt, men bør være lett å sy igjennom. Skalpell, en bit kartong til å lage mal for hullene, vokset smykketråd, syl og nål. Diverse snorer og pynt til å dekorere boken med.


Det første du må gjøre er å fjerne boksidene fra permen, det gjør du med skalpell. Boksidene kan du bruke til bakgrunner etc. 


Så er det tid for å lage selve sidene til boken. Du kan bruke ulike typer papir som f.eks. akvarell, håndlaget, 120g kopipapir, konvolutter, mønsterpapir, skrivebøker, ja egentlig alt mulig. De trenger ikke være samme størrelse eller tykkelse, det gjør bare boken mer interessant å jobbe i. Mål opp fra kant til kant på den ene siden bokpermen og gang bredden på 2. Jeg syns det er greit å holde meg innenfor selve bokpermen. Kutt papir i denne størrelsen og brett i to. Sett sammen 4-5 slike doble ark til en signatur. Til denne boken laget jeg 5 signaturer. Det er greit å lage ulike antall, slik at en signatur kan være i midten når man syr .


Det røde du ser her er stoffet som signaturene skal sys fast til. Det er ca 1 cm utenfor alle kantene på ryggen. Ta pappbiten og tegn opp 3 huller, de kan du godt spre litt mer utover enn det jeg har gjort, men gret at det i midten er i midten på høyden av boka.



Stikk hull i hver signatur, arkene samlet, etter malen du har laget.
















Sy signaturen til stoffbiten, sett den første signaturen på midten av stoffbiten.

                                          




Ta nålen inn i hullet i midten på arket inderst i signaturen, ut gjennom stoffbiten og tilbake inn igjen i nederste hull, opp og ut igjen i øverste hull , inn igjen i midten, knytt en knute.


For å feste signaturene/tøybiten til rygge på bokpermen bruker du flytende lim, gjerne en som tørker fort. Jeg har lagt til noen tøyremser, men det er ikke nødvendig, kun for pynt. Så må boken tørke. Jeg samlet alle arkene med en stor klype og lot boken ligge med ryggen ned til den var tørket.


Her er boken med alle sidene ferdig. Jeg har brukt masse håndlaget papir som jeg hadde kjøpt billig på Europris og Nille. Det blir helt greie å jobbe med når de får et strøk med Gesso først.

Ferdig bok i all sin prakt og klar til kreative sysler. Kanskje en kjekk gave til en kreativ venn eller familiemedlem... Jeg har laget flere av disse og alle får sitt eget utrykk . Man kan selvfølgelig dekorere utsiden av permen, enten med papir, stoff eller maling.




 


 Da sier jeg takk for meg og håper det inspirerte til å prøve å lage en bok selv.  

Tusen takk Linda for at du ville dele dette minikurset med oss.  


... og du kjære leser har muligheten til å vinne en premie fra Linda ved å legge igjen en kommentar her hos oss:) Her har du mye "godis" til å legge inn i din egen selvlagde bok:) Frist for å legge igjen en kommentar er 20.mars -12. Vi trekker en vinner og videreformidler adressen til Linda:)




Ønsker alle en super uke...

45 kommentarer:

Gro Tollaksen sa...

Kjempe stiligt, tusen takk for god innpirasjon :)

Cathrine sa...

Drit kul bok og minikurs...

Snopet ser helt herlig ut...:oD

Linda sa...

Knalltøff!! Dette fikk jeg lyst til å prøve :)
Takk for at du deler :)

Marianne/skorpionen sa...

Knallstilig! Dette må prøves!

Marlene sa...

Tøft! :)

Ha en fin dag.

Linda sa...

Du er så flink Linda! Boken ble kjempekul :)

Jenta fra Vornese sa...

Herlig Linda:-) tror jeg stikker bort på gjenbruk å leter etter en skatt:-) Dette må prøves:-)

Gina.

Brit Sviggum sa...

Utrolig stilig, Linda!!! Du er så flink!

mo9ca sa...

Steinkult!!
Du er råflink, og jeg blir alltid inspirert av å se det stilige som du tryller fram!
Takk for gode tips og inspirasjon!

*klem*

Elisabeth sa...

Du e go'

Takk for inspirerende kurs :)

-Aina- sa...

Knall stilig.
Og dette var inspirerende♥

unni's scrappeboble sa...

Woooooow, denne var skikkelig lekker, denne må testes ut :)

Anne Gro sa...

Utrolig stilig denne ble!!! Snakk om inspirerende kurs. Dette skl prøves! Så nå er det bærer det rett på loppemarked:)

Birgitte sa...

Veldig kjekt og veldig kreativt!Takk for kreativ inspirasjon!

Tone K. sa...

wow....jeg er imponert !!
Synes det så vanskelig ut jeg, men det er kanskje ikke det når en først setter i gang...ehh..jeg kan jo håpe i hvertfall :)
Herlig snop :O))))

Kitt Belinda Poulsen sa...

Jeg elsker hjemmelavede bøger! Jeg har selv lavet dem i et stykke tid, men jeg har aldrig syet dem på din måde. Det må jeg prøve!
Krydser fingre for candy!

Lillemusmei sa...

Neimen så smart dette var da. Takk for inspirasjon. :)

Linn sa...

Så utrolig flott tutorial Linda, du er bare supergenerøs som lager slike gullkorn for oss. Og så genialt dette med å kunne bruke forskjellige størrelsen og typer papir inni. Blir bøker med sjel i dette ja♥

Kamuflirt sa...

nemt :-)

Kamuflirt sa...

En lille hilsen fra Danmark :-)

Taarnesvik sa...

å så fin bok du har laget! Er det noen sak, bare å lage bøker i en fei da jo! Takk for inspirasjonen!

Benedikte sa...

Utrolig stilig! Det er så mange fine gamle bøker på loppis, men med et litt uinteressant innhold.. Takk for tipset!

KinesKlode sa...

Så flink! Nei, nå mååå jeg se å få ryddet ut scrapperommet mitt igjen altså!! :)

Klem Kine

HegeHB sa...

Virkelig flott. Takk for at du deler:)

Bodil sa...

For en flott bok. Godt forklart, så dette må prøves.
klem :)

Kathy, PaperPumpkin sa...

I am so excited! I never knew how to make a journal of my own from an old hardcover book! I will do this, thank you very much for this tutorial! Kathy

Elinor sa...

Åh, så spænnande. =) Lite "godis" kan jag gott behøve =)

Scrappegal sørlending sa...

Åååhhh.... ELSKER Linda sine prosjekter! Så inspirerende dame altså! :D Og jeg elsker de trådene hun legger ved i premien! KONGE til hjemmelagde AJ bøker og tags! :D :D :D

Aquarell sa...

Flott minikurs, og kjempekul bok! :)

Stine sa...

Så flott bok!! Dette må prøves!
Tuse takk til Linda for herlig inspirasjon!

Camilla sa...

Et aldeles herlig minkurs av Linda!
Ga mersmak og må prøves ut selv.
Tusen takk for inspirasjon!

Karina sa...

Kjempestilig!

Godis is kjekt :)

karina.bolseth@gmail.com

Stine H sa...

Wow - dette var stilig!! Takk for nettkurs og massevis av inspirasjon!!

Stine :)

Anonym sa...

Nå ble jeg skikkelig inspirert!!!
Mvh Rainbow:)

(cherrycoke@hotmail.no)

Kamuflirt sa...

Jeg kom lige tilbage til denne. Mæget inspirerende.

Tigger sa...

Du er bare så fantastisk kjempe flink til det meste, og jeg blir så inspirert av å se på alt du gjør :) Dette må jeg virkelig prøve en dag :)

Anonym sa...

:D eg komme gjerne på en kurs dag med dette ja :D

klem fra June Danielsen

Monika Taarneby sa...

så stilig bok...dette må jeg prøver :)

Camilla sa...

Jeg vil være med! Så utrolig stilig ut :)
Hilsen Camilla, toyotacrown (ætt) hotmail.com

HildeM - Lykkelig med liten sa...

Så utrolig stilig! Jeg er gjerne med!

Tusen takk for herlig inspirasjon ♥

Klem fra Hilde

madebyjulia sa...

Kjempefint kurs, dette har jeg lyst å teste ut:=)

Anonym sa...

Kjempekjekt med steg-for-steg visninger! Tror ikke jeg får det til så fint men jeg har lyst til å prøve.

Hilsen Zorrine.

an_mo1@hotmail.com

Anonym sa...

Kjempe stilig:) Jeg er gjerne med:)

snefrid1@msn.com

Kjersti1982 sa...

Dette fikk jeg lyst til å prøve

kjerstiogkim@hotmail.com

Kamuflirt sa...

Cool!