6. mai 2012

Gøy med geometri, og en kommentarpremie :)

Da er det tid for en runde på Skolebenken igjen her i ScrappeHuset.

Så velkommen til SkoleStua.

I dag skal vi gi dere noen tips som både er kule og ikke minst lette å få til,
 passer for både liten og stor med andre ord.

Hvem husker vel ikkje hvor gøy det var å få lov til å leke med passer , linjal og blyant i skoletimene.

Tenk mye av dette kan videreføres til scrapping selv om det egentlig er litt sån mattematikk over det.

Denne gangen har jeg lekt meg med rester.
 Klippet dem til Sekskanter  og Likebeinte Trekanter men det kunne like gjerne ha vert  Rektangel ,
Kvadrat , Parallellogram , Rombe eller Pentagon

Alle disse er geometriske former som er mye brukt i Quilting og lappeteknikk,
 men passer vel så bra på en scrappet side eller et kort.

Der er også en del puncher som stanser ut desse formene eller det blir liggende igjen
biter som er perfekte til å lage mønster med å det vil vi gjerne vise deg at 
er utrolig dekorativt å gjør at du kvitter deg med en haug av rester i samme slengen.

Da hiver vi oss på den første siden

Her er det brukt rester av en punch for å lage et mønster i bakgrunnen som det siden er scrappet oppå.



Den neste siden  har eg laget meg en sekskant til mal i papp.
Du tar frem passeren, oglager en sirkel , deretter merker du av seks punt i sirkelen ved å
stikke passeren ned i  sirken å merke av et å et punt på sirkelen ,

Så tegner du streker med blyant og linjal mellom punktene og dette danner sekskanten som du klipper ut. Tegne etter for å lage de resterende  av rester som du bruker på siden din.
litt stempel og noen skyer og hjerter og vips en herlig side.




Den neste siden har jeg brukt likebeinte trekanter .
Lengda på papirbiten bestemmer høgda og så merker jeg av i underkant med enten 2eller 3 cm avstand.
Så merker jeg av halve målet i toppen for så å bruke 2 eller 3 cm avstand vidare ,
Tegn opp mellom strekane og klipper ut .
Dette gir utrulig mange variasjoner og kombinasjoner.



Ble du inspirert til å prøve nå?

Tenk bare på alt det kule du kan lage.
 Drager som flyr i lufta med snøre etter seg...
Eller hva med ei rombe eller to likebeinte trekantar med ulik høyde sett mot kvarandre ,

Slipp fantasien løs - lek og ha det moro:)


Legg igjen en kommentar på dette innlegget - så er du med i trekningen
av denne KULE premien her!!

Frist: 20 mai


Søndagshilsen fra oss jentene i Huset.
Ha en fin dag alle sammen :)

45 kommentarer:

~Isabell~ sa...

Dt ble utrolig flott, og ikke minst dekorativt (også fordi du virkelig kan sakene dine).
Tusen takk for inspirasjon

hilsen meg med fullstendig scrappetørke:-\

-Sanna- sa...

Stilig !
Men filler'n, - min passer lever ikke lenger. Minnes at jeg var lykkelig den dagen jeg la vekk penalet for godt. Trodde jeg... det gikk noen år, så var det på'n igjen.
Kanskje jeg må kjøpe meg en ny, hvis jeg ikke kan rappe en hos avkommet !!

Elisabeth Bakken sa...

Veldig bra post, og supert tips! Hurra for papirpynt:)

Nina sa...

Wooaw, for noen utrolig stilige LOer og knall flott effekt med de ulike formene. Fikk lyst å prøve selv :)

Bodil sa...

Kjempegode tips og løsninger på restepapirbruk dette her :)Dette likte jeg.
Nydelige LOer som er lagd.
klem :)

aina sa...

Kjempeflotte LO`er!! Skal bli artig med restepapir fremover ;-))

Eddie sa...

Flott inspirasjon!!
Sekskantene minner om fordums lappetepper og trekantene om vimpler!! Alle Loène her er fine!
Klem fra Anne-Eddie ;D

merethe sa...

Så utrolig smart og dekorativt :)
Dette skal jaggu jeg begynne med også.

Arnlaug sa...

Så smart! Likte spesielt godt sida med alle trekantane:-) Takk for inspirasjon:-)

Hildegunn sa...

Så flotte LOer med bruk av geometriske figurer :-) Rester blir det jo bestandig, uansett hva man lager ;-)
Takk for masse inspirasjon!!

Cathrin sa...

Så stilig, likte spesielt godt de 6-kantene. Morro å bruke passeren til annet enn å bare lage sirkler, så dette tror jeg at jeg må prøve meg på. Matte var aldri mitt fag på skolen, men når vi fikk leke oss med passer og linjal...ja da hang til og med jeg med, og koste meg for en gangs skyld. Tusen takk for at du deler ideene dine med oss!
Ha en fortsatt flott søndag! :o)

Guri sa...

Takk for ideer og inspirasjon. Bursdagskort til mor mi i år må bli med 6-kantar eller 3-kantar, for ho driver på med lappeteknikk og quilting :)

toi9 sa...

Skikkelig fint og stilig!
Tusen takk for tips og inspirasjon, Marion. Dette kan du:)
Artig å sitte på skolebenken igjen ;)
Klem Toini

Birgitte sa...

Så stilig! Du er fantastisk kreativ marion. Takk for supre tips. Denne bør eg som matematikar prøve meg på!

Birgitte

☥ Kaia sa...

Såå stilig.....
Det er vel bare å ta vare på alle smårester nå, og fyre løs...
Klem fra Kaia

Tone K. sa...

Åhh....så flotte inspirasjons LO`er :) Tror sannelig jeg må prøve meg på en variant av disse :)

Takk for muligheten til å vinne så flott premie også :)

Anne Cathrine sa...

Så utrolig flott og kreativt. Tror nok jeg skal teste ut dette. takk for inspirasjon

Gitte sa...

Super lækker inspiration. Tak for det. God ide til papir-rester.
Flot præmie.

Camilla sa...

En genial idè!
Tusen takk for at jeg nå m ta ibruk den o'store bunken min med restepapirer som jeg ikke aner hva jeg skal bruke til :)
Lekre saker man kan lage!

Ragna sa...

Herlig. Og 6 kantene er skikkelig trendy nå har jegvsett. Takk for tips til hvordan lage selv. Må rett og slett finne frem passeren tror jeg.

GryA sa...

Ja, dette var et kult innlegg! Dette kommer til å prøves i nær fremtid!

Takk for inspirasjon og muligheten til å vinne fiiiin premie.

Linda sa...

Knalltøft!! Takk for inspirasjon :) Dette skal prøves :)

Med kjæleik til livet sa...

Kor flott - har sydd 6 kanter men aldri scrappe -- så det må utforskes ;)
Monikasmil

Marlene sa...

Flotte LOèr. :o)

Ha en fin dag.

Sannekreativ sa...

Wooaw... sikke en super fin ide.. så kan man da få brugt nogle af de dejlige papir rester.
Og sikke da en lækker premie:-)
Sanne

Alhana sa...

Flott bruk av geometriske former og resteark, takk for inspirasjon :D

Bente sa...

Fantastiske Marion:)Dette minner meg om quiltinga mi - alle disse formene. Men.. så kult på LO`ene også:) Tusen takk for fantastisk inspirasjon:) klem

Linda sa...

Tips om bruk av restepapir er alltid velkommen. Denne fremgangsmåten er jo helt knall!! :D

Karin Knutsen sa...

Dette er jo en genial måte å kvitte seg med litt restepapir! Takk for inspirasjonen!

KinesKlode sa...

Kult! Perfekt for å bli kvitt restepapiret også! :)

Klem Kine

LindaSS sa...

Skikkelig kult.. og ikke minst for en flott måte å få brukt opp noe av alt restepapiret man har liggende.. :)

Tone-Lill sa...

En kjempe flott IDE' ... Frem med reste papiret. Så flott det kan bli med de enkleste ting, kjempe stilige bakgrunner på LOne dine :)

Linda sa...

Veldig annerledes og flott med geometriske figurer på LOen. Virkelig lekent:)

Bthorn sa...

Så fint, jeg elsker geometriske former og orden i rekkene.

Hege sa...

Wow dette tror jeg skal ta meg tid til å gjøre.Har masse masse rester liggende.
Takk for inspirerende artikkel.
Gøy å være med i trekningen :)

Veronica sa...

Kjempedekorativt! Absolutt noe å legge seg til minne dette her, takk for tipsene:)
Og jeg vil selvfølgelig gjerne være med i trekningen av premien:)

Lisbet sa...

Likte veldig godt disse LO ene de ble knalle med formene.
Var en kjempeflott ide å prøve seg selv på også.

Antje sa...

Kjempekult, takk for flott inspirasjon :)

scrappemor sa...

Så lur måte å bruke restepapiret på! Takk for inspirasjonen!

Nina Macaulay sa...

Takk nå vet jeg hva jeg skal bruker mine papir rester på!
God helg!
Hilsen Nina x

Askepott sa...

Så lurt! Dette skal jeg jammen prøve neste gang jeg skal lage kort med klassen min. Tusen takk for tipset!! '

Fortsatt god helg!

-Aina- sa...

Så flotte og inspirerende sider du har laget Marion♥
Scrappelysten kommer av å se disse, og jeg har faktisk funnet fram noen bilder;)

HildeM - Lykkelig med liten sa...

Så utrolig herlig inspirasjon! tusen takk! Skulle engentilg på rommet mitt og lage et kort, men må bare prøve ut et par LO'er etter å ha lest dette!

Klem fra Hilde

Benedikte sa...

Takk for super inspirasjon!
Dette skal prøves!

Benedikte

Hege sa...

Takk for inspirasjonen :)
Det er liksom ikke alt en tenker på når en lager LOer.
Får opp øynene litt når det er slike artikler.
:)