26. mai 2012

Ny ARTist i ARTelieret




Denne måneden har vi ingen ringere enn vår alles kjære Åshild Halvorsen med oss i ARTelieret! 

Og vi er så glade for å kunne åpne ARTelieret vårt for henne!!!


For dere som ikke vet hvem Åshild er så er hun ei hærlig dame som for tiden bor i Steinkjer, er 38 år og eier, redaktør og designer av hobbybladet Ett trykk. Hun er snart ferdig utdannet kunst- og uttrykksterapeut.


Vi har spurt Åshild de vanlige spørsmålene våre vi - og her er hva hun sier:

Hvorfor art journaling?
Det handler om to ting - DOKUMENTASJON OG LEK. Jeg har alltid vært glad i ord og bilder, og kreative dagbøker har jeg holdt på med siden ungdomskolen. Jeg har ennå liggende de fullstappede Pusur- og Topp-skoledagbøkene fra den tiden, hvor jeg klippet og limte, drodlet og tok vare på minner og øyeblikk. Og det er jo på mange måter det samme jeg gjør i Art Journalene mine i dag. Det handler fortsatt om to ting – dokumentasjon og lek.

Min virkelige Kick-Off fikk jeg i 2006, tror jeg. Da kom jeg over en utfordringsblogg på nettet hvor vi hver uke ble utfordret til å dekorere et spillekort med utgangspunkt i et gitt tema. I løpet av året hadde jeg en herlig bunke på 52 kort dekorert etter stemning og innfall der og da. Opplegget var så lite pretensiøst. Det at formatet var så lite, gjorde det hele så mye mindre skremmende og definitivt overkommelig. Jeg fikk utfordret kreativiteten min, og samtidig dokumentert året.

Siden da har bunken med Art Journaler vokst seg stor. Jeg har bøker i alle mulige formater og kvaliteter. Jeg liker at jeg har valgmuligheter. Kanskje er det den gamle ordboka som frister én dag, mens neste dag vil jeg jobbe i MoleSkine-boka med akvarellpapir.

Jeg har to forskjellige angrepsmåter i møte med Art Journalingen. Noen ganger har jeg bare lyst til å leke med teknikker, ord, bilder, nytt utstyr. Andre ganger bruker jeg bøkene terapeutisk. Det å jobbe med bilder og tekst på denne måten åpner på magisk vis opp dører inn i meg selv. Det kan være en god hjelp hvis jeg er i kaos og trenger struktur og fokus, for når jeg skal lage en side, må jeg hele tiden ta et valg. Jeg kan ikke velge alle farger på én gang – og ved å velge én eller tre, er jeg allerede i gang med å gi meg selv et fokus. Jeg klarer heller ikke å formidle hele tankekaoset mitt ned på arket, men tvinges til å fokusere. Noen ganger har jeg lyst til å formidle en stemning, andre ganger en følelse. Av og til skjer det viktige ting som jeg vil lage en side om, andre ganger igjen ”går jeg med vinden” og ser hvor den bringer meg.

Siden jeg begynte på terapeutstudiet mitt, har jeg sett enda tydeligere hvor utrolig fin denne metoden er. Den fungerer genialt som ”selv-pep”! I Art Journalen min kan jeg skryte uhemmet av meg selv uten å være redd for at andre skal se det og synes det er dumt. Jeg kan bevisst jobbe med temaer som er vanskelige. Som akkurat nå, når jeg snart skal ut i den store vide verden med ny jobbtittel. Jeg kommer garantert til å lage meg en haug med sider som kan gi meg den oppbackingen jeg trenger å gi meg selv.

Hvilke ArtJournalister er dine favoritter? Andre artister du får inspirasjon fra?
Det var Emily Falconbridge (http://embers.typepad.com/) som åpnet øynene mine for Art Journaling, og jeg fulgte bloggen hennes i mange år. I dag har jeg en hel haug med kreative mennesker som inspirerer meg, både utenlandske og norske. Men jeg tror at den største inspirasjonen min faktisk kommer innenfra. Når kroppen bare bobler over av lyst eller behov for å skape noe. Det er jo det som er det fine med Art Journaling: Det er helt mitt! Det skal ikke verken gis bort eller stilles ut eller likne noe som helst. Jeg kan trikse og mikse og blande akkurat det jeg selv har lyst til. Som for eksempel det å lage en ganske clean & simple side basert på inspirasjon fra Dyan Reaveleys (http://dyan-reaveley.blogspot.com/) fargerike kaos!


Hvilke medium liker du å bruke?
Jeg liker å kalle det jeg driver med for ”Mixed Media” – for da kan jeg bruke alt jeg måtte ha lyst til å bruke! Og det gjør jeg. Samtidig så preges jeg jo også av trender, og nå koser jeg meg glugg med sprayblekk. Lettvint og perfekt passe grisete for en klin & klæsjer som meg. Men jeg liker bredden i uttrykk, og liker å kombinere det røffe og udetaljerte med nettopp detaljer, så sorte og hvite penner er flittig brukt. Det er kanskje noe i det å først få lage en skikkelig klinete og planløs bakgrunn, for så å kunne ”lande” litt i det å for eksempel bruke laaaang tid på å drodle detaljer.

Hvilke viktige råd kan du gi til de som vil starte med art journaling?
Jeg har fått det spørsmålet mange ganger, og jeg tror at det aller viktigste er å si høyt til seg selv: ”Nå vil jeg leke!” Leke med farger, leke med teknikker, leke med ord, leke med bilder. Se på art journalen din som et lekerom som er bare ditt – helt og holdent! I dette rommet, fylt opp av tusenvis av leker og muligheter, kan du gjøre akkurat som du vil uten at noen i hele verden trenger bry seg med det. Her kan du kopiere andres teknikker og uttrykk rått og uhemmet, du kan stjele ideer, forske på materialer og utstyr, prøve kombinasjoner du ikke ville våget å teste ut utenfor rommet. Du kan jobbe S T O R T, eller du kan jobbe bittelite. Du kan fylle sidene proppfulle, eller bare lage tre prikker med en ny maling. Art Journaling = frihet. Og, herlighet, frihet kan være superskremmende! Det å ha så enormt mange muligheter uten noen som helst regler, kan like gjerne få oss til å gå helt i frys som å gå helt bananas. Da kan det være en super hjelp å hive seg med på en utfordring eller tre. Det gir litt føringer i all friheten.

Og – for deg som kjenner at friheten stopper mer enn den gasser, så hiv deg med sammen med meg nå. La oss leke sammen:
 (Trykk på bildene så blir de større)





Ja!!??
Hva venter du på?
Det er bare å bli med og lek!!! 
Kjør på! 
Lag dine egne tags, eller bla opp i ArtJournalen din og bli med på Åshilds utfordring!!!

Tusen tusen takk Åshild, for at du ble med på dette her hos oss! 

Dette var virkelig til inspirasjon og glede!




13 kommentarer:

Marianne/skorpionen sa...

Herlig og inspirerende artikkel Åshild!!
Blir nok med og leker jeg - elsker å leke!

Vibeke sa...

Takk for at du stiller opp, Åshild!! Dette var utrolig inspirerende lesing - og du er jammen meg en kreativ dame også!!:)

Jeg har aldri blitt så IMPONERT som når jeg kikket i dine drodlebøker!!:):)

aina sa...

Kjempeartig!! Jeg er i gang :-))
Ønsker dere ei flott uke :-))

toi9 sa...

Utrolig herlig og inspirerende artikkel!! :))
En befriende og herlig lek, er jo artig å være med på! :))

Åshild sa...

Aller først - tusen takk for at jeg ble spurt om å være med her! Grådig moro :)

Og takk for fine tilbakemeldinger! Blir så glad når jeg leser at jeg kan være til inspirasjon :)

Gleder meg til å se hva inspirasjonen resulterer i, for dere legger vel link her, sant?

Åshild

Bodil sa...

Kjempeflott, dette her har jeg også lyst til å prøve meg på :)
klem :)

LindaBrun sa...

Da har jeg kuttet klar 8 tager og gleder meg til å gyve løs på 'oppgaven'

Åshild sa...

*heia heia heia*

:)

Bodil sa...

Nå har jeg storkosa meg i flere timer og dager med å lage mine tags.
HER kan dere se det :)

LindaBrun sa...

Da har jeg storkost meg. Her er link
link

LindaBrun sa...

Tror det har skjedd noe med linken så jeg prøver igjen http://favoritspotonearth.blogspot.no/2012/06/7-days-7-tags.html

Hege sa...

For en utrolig herlig og inspirerende artikkel:) Jeg har kost meg med dette nå, og HER kan dere se min ferdige tagbok:)

toi9 sa...

Da har jeg kosa meg med Min ARTbok
Ei inspirerende utfordring Åshild ga oss :)